Тема уроку: Многогранники. Розв’язування задач прикладного змісту
Мета уроку: формувати вміння розв’язувати прикладні задачі на знаходження об’ємів призм, використовувати формули площ многокутників; розвивати вміння учнів створювати математичні моделі до задач, показати роль математичних знань в житті людини, необхідність знань для задоволення практичних потреб; виховувати навички співпраці.
Обладнання: комп’ютер, проектор, вимірювальні прилади, картки з формулами, вислови відоми людей.
Тип уроку: Формування умінь і навичок
Х і д у р о к у.
Добрий день, шановні одинадцятикласники! Щиро вітаємо наших гостей!
Людина проявляє інтерес до многогранників на протязі всієї своєї свідомої діяльності – від дворічної дитини , що грається деревинними кубиками, до зрілого математика, який насолоджується читанням книжок про многогранники. Сьогодні на уроці ми дізнаємося: де, навіщо і для чого нам потрібно обчислювати площі та об’єми многогранників?
Сьогодні ми з вами поговоримо на досить цікаву тему «Прикладні математичні задачі». Задачі нематематичного змісту, які можна розв’язувати математичними методами, досить часто зустрічаються в нашому повсякденному житті. Це і обчислення відстаней, площ під час ремонту, обчислення об’ємів та площ поверхонь різних архітектурних об’єктів. Саме про обчислення об’ємів ми сьогодні й поговоримо.
Асоціативний кущ.
Назвіть якомога більше тлумачень слова «призма».
Відповідь: призма:
Метод «Мозковий штурм»
V = SоснН, V = abc.
Вправа «Аукціон».
Продається площа многокутника. Ваша задача – пригадати якомога більше формул для обчислення площ.
(учні називають формули)
Усний рахунок
В. 54 см.
2. Якщо виміри прямокутного паралелепіпеда 3 см, 2 см та 6 см, то площа найбільшої грані дорівнює: В) 18 см.
3) Об’єм куба з ребром 4 см В. 64
4) . . На малюнку зображено прямокутний паралелепіпед АВСDА1В1С1D1, АВ = 1, АD= 2, АА1= 2. Установити відповідність між геометричними величинами (1-4) та їхніми числовими значеннями (А-Д).
1 Відстань між мимобіжними прямими АА1 і DС.
2 Довжина діагоналі прямокутного паралелепіпеда.
3 Площа повної поверхні прямокутного паралелепіпеда.
4 Площа бічної поверхні прямокутного паралелепіпеда.
А 16.
Б 12.
В 4.
Г 3.
Д 2.
1 - Д, 2 - Г, 3 - А, 4 - Б
5) У кого більше ребер – у двох паралелепіпедів чи в одного учня?(однакова)
6) Відомо, що об'єм кожного із зображених на рис. прямокутного паралелепіпеда дорівнює 60 см2. Знайдіть невідомий вимір кожного прямокутного паралелепіпеда.
6) Наш кабінет математики має такі розміри: 9 × 6 × 2,8 м:
Знайти об’єм повітря в кабінеті. (151,2
Сьогодні на уроці ми навчимося розв’язувати прикладні задачі на знаходження об’ємів призм, використовувати формули площ многокутників; створювати математичні моделі до задач.
Ми разом з вами розглянемо приклади обчислення площі, об’єму призми в певних життєвих ситуаціях як на сучасному етапі так і в професійному контексті.
1) Бічне ребро прямої призми дорівнює 10 см, а в основі лежить:
варіант 1 — прямокутний трикутник з катетами 12 і 5 см (рис. 44);
варіант 2 — прямокутний трикутник з гіпотенузою 10 см і катетом 6 см (рис. 45). Знайдіть:
а) довжину третього ребра основи; (1 бал)
б) площу основи; (1 бал)
в) площу бічної поверхні призми; (1 бал)
г) площу повної поверхні призми; (1 бал)
д) діагональ найбільшої бічної грані. (1 бал)
е) об’єм призми. (1 бал)
Відповідь.
Варіант 1. 1) а) 13 см; б) 30 см2; в) 300 см2; г) 360 см2; д) см; е) 300 см3
Практичний блок «У світі професій» - Робота в групах
Фасовщик
Працівники харчоблоку
У їдальню завезли ящик масла розмірами 50×35×20 см і розрізали його на кубики з ребром - 2,5 см. На яку кількість дітей вистачить масла, якщо на сніданок подають на 1 дитину - 1 кубик.
Розв'язання
V=SH
Vя=abc, Vя=50∙35∙20=35000(см3)
Vk=x3, Vk=2,53=15,625 (см3)
Vя/Vk=35000/15,625=2240 (діт.)
Відповідь: 2240 дітей.
Кондитери
6. Колективна робота . ПІДПРИЄМЕЦЬ
Відомо, що для нашого міста є актуальною проблема питної води. Тому жителі користуються привозною водою . Воду завозять два підприємці, вартість бочки води в першого – 180 грн, у другого – 210 грн. Скажіть, у кого з підприємців вигідніше купувати воду, якщо при завозі води першим підприємцем, в резервуар для води розмірами 2×2×2,5 м не долито 50 см води, а при завозі другим підприємцем – 30 см.
Кожна пара отримує многогранник
Повідомлення результатів.
А зараз я попрошу вас обмінятися картами самооцінювання і оцінити роботу в парі свого партнера.
№№№ |
S б.п. |
Sп.п. |
V |
1 |
256 |
384 |
512 |
2 |
192 |
192 + 48 |
192 |
3 |
192 |
264 |
288 |
4 |
192 |
192 + 32 |
128 |
5 |
100 |
150 |
125 |
6 |
75 |
75 +12,5 |
125/4 |
7 |
65 |
80 |
37,5 |
8 |
50 |
62,5 |
31,25 |
9 |
75 |
75 + 12 |
30 |
10 |
30 |
30 + |
5 |
ЗНО
Самоперевірка
І на останок пропоную Вам використати свої знання з рідної мови і поставити вірно знаки в наступному реченні. Сподіваюсь, що цим ви також підкреслите важливість вивченої теми.
Забути не можна пам’ятати
Очікуваний результат – Забути не можна, пам’ятати!
VII. Домашнє завдання
Обчислити повні площі шафи і коробки сірників.
А закінчити заняття я хотіла би словами нашого великого співвітчизника видатного педагога Василя Олександровича Сухомлинського: “Математика вчить мислити й разом з тим вселяє віру в безмежні сили людського розуму . Вона виховує волю, характер.”
ОЦІНОЧНИЙ ЛИСТ 11 – А клас __________________________
№№ |
Етап уроку |
Кількість можливо набраних балів |
Самооцінка |
Оцінка вчителя |
1 |
«Аукціон знань»» |
0 - 1 |
|
|
2 |
Задача за готовим малюнком |
0 - 3 |
|
|
3 |
У світі професій |
0 - 2 |
|
|
4 |
«Підприємець» |
0 - 1 |
|
|
5 |
«Архітектори» |
0 - 2 |
|
|
6 |
Тест ЗНО |
0 - 3 |
|
|
|
Всього балів |
12 |
|
|