Урок математики для 4 класу
Тема: Множення багатоцифрового числа на одноцифрове у випадку нулів у першому множнику.
Мета: Ознайомити учнів з письмовим множенням багатоцифрового числа на одноцифрове, у випадку нулів у першому множнику; формувати вміння і навички відшукувати спосіб розв’язку задачі, давати зв’язне пояснення розв’язання задачі окремими діями; розвивати математичне та логічне мислення; виховувати любов до природи, птахів, бажання їм допомагати та оберігати.
Обладнання: Малюнок годівнички та птахів; матеріал для усного рахунку та каліграфічної хвилинки; картки для групової роботи ; смайлики для підведення підсумку уроку.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
-Добрий день. Тема сьогоднішнього уроку «Множення багатоцифрового числа на одноцифрове у випадку нулів у першому множнику»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності:
1. – Тож гаразд, часу не гаймо,
І урок свій починаймо.
- Скажіть, яка зараз пора року?
- Назвіть зимові місяці.
- Снігопад вкриває килимом поля,
І весни чекає матінка-земля.
Та нелегко пташкам розшукати зерна.
Хто їм допоможе як не ти й не я?
У пошуках їжі пташки наближаються до людських осель. До годівничок злітаються багато пернатих. Вони знають, що діти з добрим серцем завжди допоможуть їм у біді.
- А чи знаєте ви як називають птахів, які не відлітають у теплі краї, а залишаються зимувати у нас?
- А що цим птахам найстрашніше взимку?
- Чи допомагаєте ви птахам? Як саме?
- Тож пернаті прилетіли подякувати вам за допомогу, але й водночас перевірити, як ви вмієте швидко мислити, безпомилково робити обчислення, вибирати правильні дії.
До нас завітала пташка яка своїх пташенят виводить взимку, бо в цей період для них багато їжі. А їжа для пташенят – насіння ялинових і соснових шишок. Це темно-червоні птахи. Дзьоб у цих птахів великий. Яка ж пташка знесла ці яєчка? Для того щоб дізнатися, ви повинні виконати усні обчислення.
2. Усний рахунок( вирази записані на малюнках яєць):
420 + 30 : 5 – 20 (ш)
300 + 200 * 2 – 300 (и)
440 - 120 + 80 : 4 (ш)
410 + 220 : 7 : 3 (к)
25 * 2 + 150 : 4 (а)
20 * 10 * 2 – 40 (р)
- Цю пташку називають шишкар.
3. Каліграфічна хвилинка.
- А до нашої годівнички прилетіла синичка. Ця пташка дуже боїться морозів. З десяти синиць до весни доживає лише одна. Але синички дуже корисні птахи. Пара синиць за сезон оберігає від комах сорок плодових дерев.
- Синичка тобі хоче запропонувати теж декілька завдань. Перше – розв’язати задачу.
Відомо, що синиця з’їдає за добу стільки комах, скільки важить сама. Яка ж маса синички, коли сказано, що за тридцять діб вона знищує 600 грам комах?
(виставляю число двадцять і показую в камеру)
- А чи цікаво тобі дізнатись, скільки пташенят може за один раз висидіти синичка? А для цього потрібно обчислити цікавий ланцюжок і вибрати потім правильну відповідь.
330 : 3 + 200 : 10 + 69 100 = 10 000
Троє – 40
Вісім – 35
Дванадцять – 10 000
(на моніторі числа від 12 до 20)
- Прочитай число. Що ви можете про нього сказати ?
- А тепер відкрий зошит і запишіть красиво і каліграфічно число 2012.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку:
- Сьогодні на уроці ми розглянемо множення багатоцифрових чисел на одноцифрові, коли перший множник містить у собі нулі. Продовжимо роботу над задачами та виразами на сумісні дії, пригадаємо як розв’язувати рівняння.
ІY. Актуалізація опорних знань:
- Давайте пригадаємо, як називаються компоненти при множенні.
- Які закони множення ви знаєте ?
- В чому вони полягають ?
Y. Вивчення нового матеріалу:
- Давайте відкриємо підручник на сторінці 10, №34, розглянемо записи і спробуємо кожен випадок.
YІ. Первинне закріплення:
1.с.10, №35 (обчислення виразів).
YІІ. Закріплення матеріалу, повторення та розвиток математичних знань:
1. Робота над задачею:
- Повернемось до нашої годівнички і побачимо, що до неї ще завітав червоногрудий снігур. Народ помітив, якщо заспіває снігур, то чекай заметілі. Цей птах хоче переконатися чи вмієш ти розв’язувати задачі ?
- Задача № 40 ( аналіз задачі).
-робота за таблицею;
-визначення способу розв’язку задачі;
-розв’язування задачі, запис на дошці.
Фізкультхвилинка:
- Спритний веселий горобчик, який теж залетів до нашої годівнички, щоб поживитись, пропонує трішки відпочити і провести фізкультхвилинку.
Руки на пояс ставимо зараз
Будем стрибати мов горобці.
Скік вперед і скік назад ( 4 р.).
Крильця вниз опустили
І на місці походили.
Покрутились, походили
І за стіл тихенько сіли.
2. - Ви хочете дізнатись які ще пташки прилетіли до нашої годівнички? Для цього вони вам пропонують попрацювати і розв’язати приклади.
(580 + 120) : 100 )* 56 )– 92)* 9 )+ 300) (пухляк)
Л – 300
У – 7
Х – 392
Я – 2700
К – 3000
П – 700
(7 * ) + 270 ): 100) * 231) – 79) : 5) (повзик)
О – 900
З – 2079
К – 400
И – 2000
В – 9
П – 630
Коротенька розповідь вчителя про пташок пухляка та повзика.
3. Самостійна робота
- А ось і дятел завітав до нашої годівнички. А як ще називають дятла ?
- Так, його називають лікарем лісу, бо знищує він величезну кількість комах – шкідників. Взимку, коли комах немає, він їсть насіння сосни, ялини. Роздовбує шишку, вставляючи її в щілину кори. Під деревами нагромаджується купа вилущених шишок. Це місце називається «дятлова кузня». А зараз у дятла велике бажання дізнатися, як ви вмієте працювати самостійно.
№ 39 – самостійно, з подальшою перевіркою.
4. Робота в парах
- До нас завітала ще одна пташка, яку називають омелюх. Омелюхи полюбляють ягоди калини і горобини. А ще ця пташка хоче переконатися, що ви спритно і організовано працюєте в парі. Для цього вона підготувала для вас геометричне завдання:
- Визначте, які геометричні фігури зображено на малюнку, порахувати скільки їх і записати.
YІІІ. Підсумок уроку:
- Чи сподобався вам сьогоднішній урок ?
- Яке завдання найбільше вам сподобалось виконувати ?
-З множенням яких чисел ви познайомились?
- З якими птахами ми зустрічались ?
- Усі птахи, які злетілися до годівнички, дуже вдячні вам за гарну роботу. Життя і поведінку птахів вивчає наука орнітологія.
Сподіваюсь, що після сьогоднішнього уроку ви ще більше будете піклуватись про птахів. А навесні вони віддячать вам зеленими садками, лісами та веселим співом.
- В руці у мене три смайлика. Виберіть той, який відповідає вашому настрою.
IХ. Домашне завдання:
Сторінка 11, № 41 (Розв’язати приклади і за бажанням зробити перевірку).