Домогтися засвоєння правила множення десяткових дробів, формувати вміння виконувати вправи, в яких передбачено множення десяткових дробів
Тема. Множення десяткових дробів
Мета уроку:
домогтися засвоєння правила множення десяткових дробів, формувати вміння виконувати вправи, в яких передбачено множення десяткових дробів;
розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять;
виховувати позитивне ставлення до навчання.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Обладнання: картки для гри «Математичне лото», картки для стратегії «Наведи лад», картки для прийому «Кольорова стрічка», комп'ютер, мультимедійний проектор, презентації.
Методи, форми і прийоми:
прийом «Кольорова стрічка» ;
прийом «Математичне лото»;
стратегія «Окуляри перевертні»;
стратегія «Наведи лад»;
гра «Квітка»;;
гра «Морський бій»;
рефлексія «Дерево успіху».
.
Хід уроку
Недостатньо лише отримати знання;
треба знайти їм застосування.
Недостатньо тільки бажати;
треба творити.
Йоган Гете
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань «Інтелектуальна розминка».
Виконання усних вправ
1) 2+2+2; 2) 7+7+7+7+7; 3) 16+16+16+16.
2. Як називають компоненти множення?
3. Гра «Морський бій»
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
|
13 |
20 |
137 |
11 |
15 |
41 |
||
1 |
5 |
* |
|
|
* |
|
|
2 |
4 |
|
* |
|
|
* |
* |
3 |
1 |
* |
|
* |
|
|
|
4 |
6 |
|
* |
|
* |
|
* |
5 |
3 |
|
* |
|
|
* |
|
6 |
2 |
* |
|
* |
|
|
* |
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
План вивчення теми
Якось Кома, яка завжди сумлінно виконувала свою роботу у дробі 13, 245, застрайкувала. «Що я бачу? – подумала вона. – Спину трійки і лице двійки. Та є ще багато інших цифр, з якими я не зустрічалася». І вирішила вона подорожувати. Про те, щоб залишити дріб, у неї не було й думки. Вона знала, що на ній тримається весь дріб, якби Кома залишила його, він неминуче б зник. «Має бути вихід», - міркувала вона. У таких сумних роздумах Кому побачив загін Розрядних одиниць під командуванням генерала Множення. Який проходив поряд. Зустрівши дріб 13,245, генерал скомандував: «13,245 • 10». І Кома не зчулася, як пересунулася на одну цифру вправо і стала між двійкою і четвіркою:
13,245 • 10 = 132, 45.
Потім прозвучала команда: «13,245 • 100», і кома опинилася між 4 і 5
13,245 • 100 = 1324,5.
«Які ще є гарні цифри», - розглядала все навкруги вона. А потім генерал Множення відправив до дробу 13,245 розрядну одиницю 0,1 і Кома знайшла свою позицію між 1 і 3, пересунувшись на одну цифру вліво:
13,245 • 0,1 = 1,3245. А далі почулася команда: «13,245 • 0,01».
І кома не зрозуміла, що з нею відбувається. Якась сила винесла її перед одиницею і раптом з’явився, неначе з неба впав, нуль. І вона опинилася між 0 і 1: 13,245 • 0,01 = 0,13245.
Та от до дробу 13,245 підступила Розрядна одиниця 0,001. І Кома побачила, що знову, неначе з неба, впав ще один 0: 13,245 • 0,001 = 0,013245.
Та раптом у загоні Розрядних одиниць збунтувалася Розрядна одиниця 1000: «Чому мого молодшого брата 0,001 випустили, а мене, 1000, не випускаєте? На що генерал Множення зауважив: «Я турбуюся про нашу Кому. Проте, коли ти так рвешся в бій, то йди».
13,245 • 1000 = 13245.
І Кома знову відчула, як якась невидима сила поставила її спочатку після 5, а потім зовсім відкинула її від цифр подалі. «Чому це так? Невже я не потрібна?» - думала вголос Кома і сльози бриніли в її голосі. «Такі правила математики. Тебе при множенні дробу на 1000 перенесли на три цифри вправо», втішав її генерал Множення.
А тут Розрядна одиниця 10 000 також захотіла помножитись:
13,245 • 10 000 = 132450.
І Кома, знову відкинута вбік, побачила, як до 5 спустився, наче з неба, один 0. А генерал Множення пояснив: «От тепер Кому перенесли на 4 цифри вправо. І, Комо, не сумуй більше, віднині мої солдати, Розрядні одиниці, будуть тебе часто провідувати і ти знову і знову будеш зустрічатися з різними цифрами. А для того, щоб ти була готова до всього, я тобі залишу наші правила з математики.
Опорна схема
13,245
0,1 10
0,01 100
0,001 1000
Кома дивилася на таблицю і думала: «При множенні на 10 мене переносять на 1 цифру вправо, при множенні на 100 – на 2, при множенні на 1000 – на 3. При множенні на 0,1 - на 1 цифру вліво, при множенні на 0,01 – на 2 цифри вліво, на 0,001 – на 3 цифри вліво. Зрозуміла: переносять мене на стільки цифр, скільки нулів має розрядна одиниця. Але чому саме так?».
Діти, давайте допоможемо Комі розібратися в цьому.
Означення: 1. Щоб помножити десятковий дріб на 10, 100, 1000, …, треба в даному дробі перенести кому праворуч на стільки цифр, скільки нулів має розрядна одиниця.
Приклад: 12,84 • 10
Приклад: 32,04 • 0,001
2.
Задача 1
Знайдіть периметр рівностороннього трикутника, якщо його сторона дорівнює 0,2 м.
Розв’язання:
Задача 2
Знайдіть периметр квадрата із стороною 10,81 м.
Розв’язання:
Вчитель.
Ми виконали множення: 0,2 • 3 = 0,6
10,81 • 4 = 43,24
То яке правило множення десяткового дробу на натуральне число? Спробуйте його сформулювати.
(Учні намагаються сформулювати правило множення десяткового дробу на натуральне число).
Означення: Щоб помножити десятковий дріб на натуральне число треба виконати множення не звертаючи уваги на кому, у добутку відокремити комою справа стільки цифр, скільки має десятковий дріб.
Приклад:
3.
Задача 3
Обчислити площу прямокутника із сторонами 0,4 м і 0,3 м.
Розв’язання:
S = 0,4 м • 0,3 м = 4 дм • 3 дм = 12 дм2 = 0,12 м2
Задача 4
Сторони прямокутника дорівнюють 21,2 дм і 0,8 дм. Чому дорівнює його площа?
Розв’язання:
S = 21,2 дм • 0,8 дм = 212 см • 8 см = 1696 см2 = 16,96 дм2
Вчитель.
Ми виконали множення: 0,4 • 0,3 = 0,12
21,2 • 0,8 = 16,96
Зробіть висновок і виведіть правило множення десяткових дробів.
(Учні намагаються вивести правило).
Означення:
Щоб знайти добуток двох десяткових дробів треба перемножити десяткові дроби, як натуральні числа, не звертаючи увагу на коми, у добутку відокремити комою справа стільки цифр, скільки мають обидва множники разом.
Приклад:
V. Формування вмінь
Виконання усних вправ
Стратегія «Наведи лад»
10,234 • 10 = |
31,758 • 100 = |
102,34 |
3175,8 |
10,234 • 0,1 = |
31,758 • 0,01 = |
1,0234 |
0,31758 |
10,23 • 1000 = |
31,758 • 10 = |
10234 |
317,58 |
10,234 • 0,01 = |
31,758 • 0,1 = |
0,010234 |
3,1758 |
|
|
10,234 |
31,758 |
|
|
0,10234 |
0,031758 |
Виконання письмових вправ
Прийом «Математичне лото» (робота в парах)
2,3 • 4 |
4,1 • 11 |
8,2 • 3 |
1,6 • 5 |
0,8 • 42 |
2,45 • 2 |
7,5 • 7 |
8,9 • 6 |
3,75 • 12 |
9,2 |
45,1 |
24,6 |
8,0 |
33,6 |
4,9 |
52,5 |
53,4 |
45,00 |
3,2 • 6 |
1,4 • 13 |
8,3 • 2 |
6,1 • 7 |
8,1 • 12 |
4,25 • 3 |
5,7 • 4 |
9,8 • 3 |
7,5 • 21 |
19,2 |
18,2 |
16,6 |
42,7 |
97,2 |
12,75 |
22,8 |
29,4 |
157,5 |
1,3 • 2 |
8,23 • 2 |
2,4 • 9 |
2,4 • 3 |
5,3 • 4 |
3,1 • 8 |
4,5 • 7 |
1,8 • 6 |
7,3 • 5 |
2,6 |
16,46 |
21,6 |
7,2 |
21,2 |
24,8 |
31,5 |
10,8 |
36,5 |
25,8 • 9 |
0,65 • 3 |
1,35 • 5 |
9,3 • 8 |
12,5 • 4 |
15,4 • 11 |
5,65 • 3 |
5,8 • 15 |
6,5 • 7 |
232,2 |
1,95 |
6,75 |
74,4 |
50,0 |
169,4 |
16,95 |
87,0 |
105,0 |
Стратегія «Окуляри перевертні» (довести, що я помилилась і обґрунтувати правильну відповідь)
Надягаю окуляри і «бачу», що в добутку потрібно відокремити комою ....... цифр
3,2 12,13 0,056 0,33 183,2
4,8 0,9 1,05 5,94 8
256 10917 280 132 14656
128 56 297
1536 005880 165
19602
Гра «Квітка» (робота біля дошки)
VI. Підсумок уроку
Прийом «Кольорова стрічка» (робота в групах) За допомогою шпильок та кольорових стрічок скласти означення множення десяткового дробу на розрядну одиницю та множення десяткового дробу на десятковий дріб
VII. Домашнє завдання
Вивчити § 31 стр. 276
Розв’язати № 1294, № 1298, № 1300.
VIIІ. Рефлексія «Дерево успіху»
Якби я оцінив урок:
Все зрозуміло. Цікаво
Майже все зрозуміло. Цікаво
Нічого не зрозуміло і не цікаво
2,3 • 4 |
4,1 • 11 |
8,2 • 3 |
1,6 • 5 |
0,8 • 42 |
2,45 • 2 |
7,5 • 7 |
8,9 • 6 |
3,75 • 12 |
24,6 |
45,1 |
9,2 |
4,9 |
33,6 |
8,0 |
45,00 |
53,4 |
52,5 |
3,2 • 6 |
1,4 • 13 |
8,3 • 2 |
6,1 • 7 |
8,1 • 12 |
4,25 • 3 |
5,7 • 4 |
9,8 • 3 |
7,5 • 21 |
16,6 |
18,2 |
19,2 |
12,75 |
97,2 |
42,7 |
157,5 |
29,4 |
22,8 |
4
1,3 • 2 |
8,23 • 2 |
2,4 • 9 |
2,4 • 3 |
5,3 • 4 |
3,1 • 8 |
4,5 • 7 |
1,8 • 6 |
7,3 • 5 |
21,6 |
16,46 |
2,6 |
24,8 |
21,2 |
7,2 |
36,5 |
10,8 |
31,5 |
25,8 • 9 |
0,65 • 3 |
1,35 • 5 |
9,3 • 8 |
12,5 • 4 |
15,4 • 11 |
5,65 • 3 |
5,8 • 15 |
6,5 • 7 |
6,75 |
1,95 |
232,2 |
169,4 |
50,0 |
74,4 |
105,0 |
87,0 |
16,95 |
102,34 |
3175,8 |
1,0234 |
0,31758 |
10234 |
317,58 |
0,010234 |
3,1758 |
10,234 |
31,758 |
0,10234 |
0,031758 |
10,234 • 10 = |
10,234 • 0,1 = |
10,23 • 1000 = |
10,234 • 0,01 = |
31,758 • 100 = |
31,758 • 0,01 = |
31,758 • 10 = |
31,758 • 0,1 = |