Творчий урок на тему:
«МОЄ ЗДОРОВ’Я — МІЙ ВИБІР»
9 клас
Підготувала:
Практичний психолог,
Соціальний педагог
КЗ "Почапинської ЗЗСО"
Піговська Світлана Анатоліївна
Моє здоров’я — мій вибір
Заняття для учнів 9-х класів
Мета:
Завдання:
Матеріали та обладнання: чотири столи зі стільцями навколо них; дошка; ватман, маркери, кольорові ланцюжки для поділу на 4 групи, фломастери, картки з інформацією про наслідки вживання речовин канабіодної групи.
Перебіг заняття
І. Підготовча частина
1. Вступне слово
Доброго всім здоров’я! Сьогодні ми будемо говорити про здоров’я: як ми до нього ставимося? Яку роль воно відіграє в нашому житті? Чи є перешкоди для його збереження та як їх можна подолати? Адже з давніх-давен український народ найбільшою цінністю в житті вважав здоров’я. Навіть вітаючись і прощаючись, люди бажали одне одному здоров’я: «Здрастуйте!», «Здоровенькі були!», «Дай Боже здоров’я!» Я вас вітаю і пропоную пограти для підняття настрою в гру.
2. Рухлива гра «Ланцюжки»
Мета: згуртування групи, активізація учасників.
Діти об’єднуються у чотири команди за кольором ланцюжків (4 види). Психолог просить залишити один ланцюжок на команду. Задача кожної команди — якомога швидше перетягнути ланцюжок через рукави кожного учасника команди.
ІІ. Основна частина
1. «Мозковий штурм»
Мета: актуалізувати розуміння учнями того, що таке здоров’я, його важливість, багатогранність, необхідність дбайливого і відповідального ставлення до нього.
Психолог. Коли ми промовляємо свої вітання одне одному, то тим самим бажаємо здоров’я, тобто чогось дуже важливого у нашому житті. Що таке здоров’я? Здоровий спосіб життя? Які думки, асоціації виникають у вас з цим словом? (На аркуші, прикріпленому до дошки, психолог записує всі варіанти відповідей учнів.)
Потім психолог пропонує визначення поняття «здоров’я» Всесвітньої організації здоров’я: «Здоров’я — це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад». Були визначені складові формування здоров’я, а саме: спосіб життя — до 50 %, вплив навколишнього середовища — до 20 %, спадковість — до 20 %, доступність і якість медичної допомоги — до 10 %.
2. Інформаційне повідомлення про вплив наркотичних речовин на здоров’я
3. Вправа «Блеф-клуб»
Мета: надати інформацію про наслідки вживання речовин канабіодної групи (конопель).
Кожна група отримує картки з інформацією про наслідки вживання речовин канабіодної групи. Частина з них є міфом, частина — істина. Завдання спікера групи — переконати присутніх, чи згодна група з тезою, чи ні (див. додаток).
4. Робота в групах
Психолог. А зараз вам необхідно буде відповісти на запитання, працюючи в групах. (Кожна група отримує запитання, відповідь на яке члени групи обмірковують протягом 4 хв і записують на аркуші паперу). Чим різноманітнішими, доступнішими будуть ваші відповіді, тим краще. Потім поділимося своїми думками, від групи буде виступати спікер.
Психолог роздає запитання кожній групі.
Діти обговорюють, записують і презентують свої відповіді.
Психолог. Отже, ми побачили, що здоров’я допомагає досягти успіхів і залежить від багатьох факторів.
ІІІ. Підсумок заняття
1. Вправа «10 кроків до здорового способу життя»
Мета: свідоме бачення учнями того, що є здоровим способом життя, в яких діях і поведінці це виявляється, пошук прийомів наочного переконання ровесників.
Кожній групі запропоновано зобразити на папері свої кроки (дії та приклади поведінки), наприклад сліди, сходинки тощо, у напрямку свого вибору здорового способу життя. Це може бути малюнок, аплікація і т. ін., де можна використати всі матеріали, які знаходяться на столі. На виконання завдання — 10 хв. Кожна група презентує свої «10 кроків» до здорового способу життя.
2. Прослуховування та обговорення притчі «Все у твоїх руках»
«Колись у давньому Китаї жив дуже розумний, але пихатий мандарин. Весь день він приміряв одяг та теревенив зі слугами про свій розум, згадував давню зустріч з імператором. Так минали дні, роки…
Аж ось пішла по всій країні чутка, що неподалік кордону з’явився мудрець, розумніший від усіх на світі. Дійшло це і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: «Хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі?!» Але вигляду нікому не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам надумав обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках: живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе — я роздушу метелика, а якщо мертве — я випущу його…»
І ось день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися на двобій найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і нетерпляче чекав ченця. Аж ось двері прочинилися, і до зали увійшов невисокий худорлявий чоловік. Він попрямував до мандарина і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, криво посміхаючись, мандарин промовив: «Скажи-но мені, що я тримаю у руках: живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе у твоїх руках!» Збентежений мандарин випустив метелика, і той полетів, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями».
Психолог. А тепер, прослухавши легенду, подумайте: чого вона нас навчає?