Мобільні технології на уроках української мови та літератури. Онлайн – тестування в процесі навчання та контролю

Про матеріал
Сьогоденні здобувачі освіти вже не сприймають сухий матеріал підручника або конспекту без додаткових відео, аудіо матеріалів. Велика роль належить викладачу, якому довірено всебічний розвиток здобувачів освіти, розкриття їхнього потенціалу та формування успішної людини. Професійна діяльність викладача стає складнішою: впроваджуються нові педагогічні технології, змінюється зміст освіти, з’являються нові види діяльності, що у свою чергу вимагає системного розвитку ІК-компетентності всіх суб’єктів навчання.
Перегляд файлу

image

Мобільні технології на уроках української мови та літератури. Онлайн – тестування в процесі навчання та контролю

Сьогоденні здобувачі освіти вже не сприймають сухий матеріал підручника або конспекту без додаткових відео, аудіо матеріалів. Велика  роль належить викладачу, якому довірено всебічний розвиток здобувачів освіти, розкриття їхнього потенціалу та формування успішної людини. Професійна діяльність викладача стає складнішою: впроваджуються нові педагогічні технології, змінюється зміст освіти, з’являються нові види діяльності, що у свою чергу вимагає системного розвитку ІК-компетентності всіх суб’єктів навчання.

Нам доводиться все частіше звертатися  до послуг мережі Інтернет із метою використання МТ для комунікації, співпраці та організації роботи. Особливо гостро ця потреба постає під час дистанційного навчання.

Під час своїх уроків, я прошу здобувачів освіти використовувати свої ґаджети для:

-  проходження онлайн тестів;

-  пошуків додаткової інформації з теми уроку; -створення презентації до  уроку та ін.

Що ж таке мобільні технології?

Мобільні технології — це широкий спектр цифрових і повністю портативних мобільних ґаджетів (пристроїв), що дозволяють здійснювати операції з отримання, обробки та поширення інформації. 

Технологія мобільного навчання передбачає використання деяких можливостей мобільних пристроїв здобувачів освіти для організації роботи на уроці і свідоме включення мобільних пристроїв в освітній процес. 

Для мобільного навчання вони використовують: 

-  телефони: смартфон та айфон; 

-  кишеньковий комп’ютер, планшет; 

-  різні портативні мобільні пристрої: MP3 /4 плеєри, GPS навігатори і т. д.

З досвіду роботи переконалась, що застосування мобільного навчання дозволяє по-новому поглянути на освітній процес. Зазначена технологія дозволяє виокремити ряд важливих тенденцій, що значно підвищують ефективність викладання і водночас вимагають перегляду традиційних підходів до навчання: 

 *можливість застосування технології в якості додаткового засобу навчання;

*   персоналізація навчання;

*   миттєвий зворотній зв’язок;

*   ефективне використання навчального часу на уроках;

*   неперервність навчального процесу;

*   принципово нові форми і методи навчання; 

*   якісно новий рівень управління навчальним процесом.

Крім мобільних технологій, у свої роботі мені доводиться часто використовувати і мультимедійні технології. На сьогоднішній день ми з вами повинні вміти працювати з багатьма мультимедійними програмами. Основною і найлегшою такою програмою є презентація. При використанні на уроці презентації ми можемо користуватися будь-якими мобільними пристроями, а також ноутбуком, комп’ютером або мультимедійною дошкою.  

На мою думку, матеріал уроку, наданий у вигляді презентації, більше зацікавлює здобувачів освіти, формує в них систему образного мислення. Що ж таке презентація?

Презентація — це набір слайдів, які послідовно змінюють один одного, на кожному можна розмістити будь-який текст, малюнки, схеми, відео-, аудіофрагменти, анімацію, 3D-графіку, використовуючи різні елементи оформлення.

       Подаючи інформацію за допомогою фото, відео, графіки, анімації, звуку, ми маємо дві основні переваги — якісну і кількісну. 

Якісно нові можливості очевидні, якщо порівняти словесні описи з безпосереднім аудіовізуальним поданням.

Кількісні переваги полягають у тому, що мультимедіа має набагато вищу інформаційну щільність. Дійсно, одна сторінка тексту, як відомо, містить близько 2 Кбайт інформації. Викладач вимовляє цей текст протягом 1–2 хвилин. За ту ж хвилину повноекранне відео надає близько 1,2 Гбайт інформації.

Мультимедіа — подання інформації про об’єкти і процеси не традиційним текстовим описом, а за допомогою фото, відео, графіки, анімації, звуку, тобто в усіх відомих сьогодні формах.

Ось чому «краще один раз побачити, ніж мільйон разів почути».

 

Методика використання мультимедійних технологій передбачає:

-        удосконалити систему організації навчання на різних етапах уроку;

-        посилити мотивації навчання;

-        поліпшити якість навчання й виховання, що підвищить інформаційну культуру здобувачів освіти;

-        підвищити рівень підготовки здобувачів освіти у галузі сучасних інформаційних технологій;

-        продемонструвати можливості комп’ютера не тільки як засобу для гри.

 

Мультимедійні уроки допомагають виконати такі дидактичні завдання:

-        засвоїти базові знання з предмета;

-        систематизувати набуті знання;

-        сформувати навички самоконтролю;

-        сформувати мотивацію до навчання в цілому;

-        надати навчально-методичну допомогу здобувачам освіти у самостійній роботі з навчальним матеріалом.

Цю технологію можна розглядати як пояснювально-ілюстративний метод навчання, основне призначення якого — організувати засвоєння здобувачами освіти інформації шляхом повідомлення навчального матеріалу та забезпечити його успішне сприйняття, яке посилюється завдяки залученню зорової пам’яті.

Завдяки використанню на уроці мультимедійних технологій структура уроку принципово не змінюється. У ньому, як і раніше, зберігаються всі основні етапи, змінюються, можливо, тільки їхні тимчасові характеристики.

Необхідно зазначити, що етап мотивації в цьому випадку розширюється й має пізнавальне навантаження. Це необхідна умова успішного навчання.

 

Можливості застосування мультимедійних технологій на різних етапах уроку

Етапи уроку

Зміст

Цілі

             Умови                   досягнення

позитивних результатів

Організаційний

 Демонстрація теми й мети уроку

Підготувати здобувачів освіти до роботи на уроці

 Доброзичливий настрій викладача і здобувача освіти; швидке включення групи в діловий ритм, забезпечення повної готовності групи і устаткування до роботи

Перевірка домашнього завдання

Демонстрація правильного виконання завдань, що викликають

Виявити рівень знань здобувачів освіти з

домашнього завдання

 Перевірка наявності  домашнього завдання; виправлення типових помилок; виявлення причин невиконаного

 

труднощі (можуть підготувати учні), питання для перевірки знань, тестове опитування

з теорії

 

домашнього завдання окремими здобувачами освіти

Актуалізація опорних знань і способів дій, мотивація навчальної діяльності

Питання й  завдання,    які

 доводять

необхідність

вивчення        теми; узагальнення вивченого матеріалу

Заповнити відсутні знання, згадати необхідні опорні знання та способи дій

Формування дидактичної  мети разом з здобувачами освіти,  використання різних прийомів організації діяльності для сприйняття мети

Формування нових понять і способів дій

Основні  поняття,          схеми, таблиці, малюнки, анімація, відеофрагменти ілюструють особливості нового матеріалу

Викладання             нового

навчального матеріалу

 Застосування різних способів активізації розумової діяльності, включення здобувачів освіти у пошукову роботу, самоорганізацію навчання;

систематизація нових знань

Застосування знань, формування вмінь

Питання й завдання, що вимагають

розумової

активності                 і

творчого осмислення матеріалу; підказка правильного

рішення          під             час виникнення труднощів

 Виконання тренувальних завдань

 Використання різних способів закріплення знань; звернення викладача до групи з проханням доповнити, уточнити, виправити відповідь відповідаючого, поглянути на досліджувану проблему з іншого боку; уміння здобувачів освіти зіставляти факти з поняттями, правилами та ідеями

Контроль          і

облік знань

            Завдання різного           рівня

складності, використання нестандартних

ситуацій,        які перевіряють набуті знання

Організація  контролю й самоконтролю

 

 Використання різних способів контролю й самоконтролю знань; рецензування робіт із зазначенням успішного засвоєння інформації та прогалин у знаннях

 

За допомогою презентації можна застосовувати різноманітні форми організації пізнавальної діяльності: фронтальну, групову, індивідуальну.

Таким чином, мультимедійна презентація найбільш оптимально та ефективно відповідає дидактичній меті уроку.

Освітній аспект: сприйняття здобувачами освіти навчального матеріалу, осмислення зв’язків між об’єктами вивчення.

Розвивальний аспект: розвиток пізнавального інтересу здобувачів освіти, уміння узагальнювати, аналізувати, порівнювати.

Виховний аспект: виховання наукового світогляду, уміння чітко організувати самостійну та групову роботу, виховання почуття товариськості, взаємодопомоги.

 

Мультимедійні технології  можуть бути використані:

1.   Для анонсування теми

Тема уроку подана на слайдах, у яких стисло викладені основні моменти питання, що розглядаються.

2.   Як супровід пояснення викладача

Використання мультимедіа-презентацій під час пояснення нової теми з досить лінійною послідовністю кадрів. У презентації можна звернути увагу на головні аспекти.

На екрані можна подати визначення, схеми, які здобувачі освіти записують у зошит (також можна конспект змісту презентації роздрукувати для кожного), тоді викладач, не витрачаючи час на повторення, устигає розповісти більше.

Презентацію я проводжу на одному комп’ютері із застосуванням засобів проекції на настінний екран. 

Перехід від кадру до кадру запрограмований тільки після натискання клавіш або клацання мишкою, без використання автоматичного переходу через певний час, оскільки час, необхідний для сприйняття учнями того чи іншого кадру з урахуванням додаткових пояснень, може бути різним залежно від рівня підготовки слухачів.

3. Як інформаційно-навчальний посібник

У навчанні особливу увагу звертаю на особисту діяльність здобувача освіти з пошуку, усвідомлення й засвоєння нових знань. Кожен з нас у цьому випадку є організатором процесу навчання, керівником самостійної діяльності здобувачів освіти, який надає їм потрібну допомогу й підтримку.

Ці посібники зручно використовувати в тих випадках, коли здобувач освіти з якоїсь причини не встиг виконати завдання під час уроку або якщо він пропустив тему через хворобу. Здобувач освіти може прийти в кабінет інформатики після уроків і доопрацювати матеріал. І навпаки, здобувачі освіти, які встигають за урок виконати всі запропоновані завдання, можуть, не чекаючи решти, переходити до наступного розділу теми або виконувати творче завдання з вивченої теми. Таким чином, завдяки індивідуальному режиму роботи кожен з них досягає позитивного результату.

Мультимедійний додаток дозволяє організувати таку роботу. Він має бути повним і містити матеріали з кількох суміжних тем. Це забезпечує можливість для самостійного вивчення розділів теми, а також для випереджувального навчання.

Під час організації самостійної роботи на уроці важливо передбачити додатковий матеріал для тих,  хто успішно виконує завдання обов’язкового рівня.

Наявність мультимедійного забезпечення дозволяє компенсувати недостатню лабораторну базу, завдяки можливості моделювати процеси та явища. Використання комп’ютера на цьому етапі має, окрім плюсів (індивідуальний темп роботи з програмою, великий обсяг інформації з теми, мультимедіа), і недоліки (відсутність контакту з викладачем, сприйняття текстової інформації з екрана монітора).

Ми всі вже вміємо працювати над створенням презентацій.   Чи правильно ми це робимо? Кожен зараз має змогу це перевірити. Отже: 

Рекомендації з розробки мультимедійних презентацій

Мультимедійні програмні засоби мають багато можливостей у відображенні інформації, значно відрізняються від звичних і безпосередньо впливають на мотивацію здобувачів освіти, швидкість сприйняття матеріалу, стомлюваність і на ефективність навчального процесу загалом.

На етапі створення мультимедійної презентації необхідно враховувати такі особливості:

-        розміщення здобувачів освіти;

-        вибір найбільш ефективних елементів комп’ютерних технологій для виконання конкретних завдань уроку;

-        психологічні особливості здобувачів освіти ;

-        кольорову гаму оформлення навчального матеріалу; - цілі й результати навчання;

-        структуру пізнавального простору.

 

Під час роботи з мультимедійними презентаціями на уроках намагаюся враховувати психофізіологічні закономірності сприйняття інформації з екрана комп’ютера або проекційного екрана.

Робота з візуальною інформацією, поданою з екрана, має свої особливості, тому що за тривалої роботи викликає втому, погіршення зору. Особливо трудомісткою для зору є робота з текстами.

 

Для забезпечення ефективного навчального процесу необхідно:

-        уникати монотонності, враховувати зміну діяльності здобувачів освіти за її рівнями: упізнавання, відтворення, застосування;

-        орієнтуватися на розвиток розумових здібностей, тобто рівень спостережливості, асоціативності, порівняння, аналогії, виділення головного, узагальнення, уяви тощо;

-        дати можливість          успішно      працювати на      уроці із   застосуванням

комп’ютерних технологій і сильним, і середнім, і слабким здобувачам освіти;

-        ураховувати фактор пам’яті (оперативної, короткочасної та довготривалої). 

Важливим моментом є розподіл навчального матеріалу на слайдах: він повинен подаватися частинами, легкими для сприйняття. Нелогічно на одному слайді розміщувати багато інформації, навіть якщо вона пов’язана з питанням, що викладено на слайді.

Отже, мультимедійна інформація відрізняється чіткістю, лаконічністю, доступністю. У процесі роботи з нею здобувачі освіти вчаться аналізувати, висловлювати власну думку, удосконалюють уміння працювати на комп’ютері. Якщо застосування мультимедійних технологій добре продумане, заняття буде образним, наочним, цікавим, життєвим, дозволить розвивати вміння працювати в парах і групах.

І ось настає час перевірки результату навчання. Ми з вами використовуємо багато способів перевірки знань, але зараз, під час дистанційного навчання,  дуже важко знайти найефективніший спосіб оцінювання знань здобувачів освіти. Нам доводиться  перевіряти письмові роботи, проекти, реферати та інші роботи здобувачів освіти. Під час такого напруженого графіку , я вважаю однією з ефективних і, головне, об’єктивних форм оцінювання знань, умінь і навичок, використання тестових технологій. Саме така форма проведення поточного і тематичного контролю дає можливість швидко і об’єктивно перевірити знання, скоригувати їх шляхом додаткового опрацювання слабозасвоєної теми. 

Якість освіти безпосередньо пов’язують з системою оцінювання всіх складових навчально-виховного процесу – навчальних досягнень здобувачів освіти, ефективністю роботи кожного викладача і навчального закладу в цілому. Чим об’єктивніше буде це оцінювання, тим якіснішою стане освіта. 

Актуальність впровадження тестів на уроках української мови та літератури покликана ще іншою вимогою часу – необхідністю використовувати тестові технології для якісної підготовки здобувачів освіти до ЗНО.

Тест – це  інструмент, за допомогою якого відбувається перевірка знань здобувачів освіти, використовуючи низку запитань за певним форматом.

Тест – це зручний метод навчання. Здобувачі освіти краще запам’ятовують інформацію у довгостроковій перспективі, виконавши тест наприкінці  уроку чи нетривалої  теми.

Види тестів:

1.           Діагностичний  - дає змогу перевірити чи мають здобувачі освіти хоч якісь знання з теми

2.           Для визначення рівня знань (на початку навчального року)

3.           Для визначення прогресу в навчанні (перевірка засвоєння

матеріалу)

4.           Внутрішній          тест   (перевірка знання        правил        поведінки   та

внутрішнього розпорядку закладу)

Що дає використання тестів викладачу? Звичайно, об’єктивну оцінку знань, швидку перевірку відповідей, мінімум втрат часу або взагалі відсутність втрат, якщо поточне бланкове тестування проводиться з комп’ютерною перевіркою. Комп’ютер сам видає результати.

Як впливає систематичне використання тестових технологій на здобувачів освіти? Дійсно, якщо кожен знатиме, що на уроці його обов’язково оцінюватимуть, то це вже стимулюватиме його готуватися до уроку. Тобто зростає рівень самостійної роботи.

Окрім того, тестування допомагає повністю зняти питання про суб’єктивність оцінки здобувача освіти. Адже, не зважаючи на рекомендовані Міністерством освіти і науки загальні критерії оцінювання, кожен викладач має своє розуміння принципів об’єктивності і справедливості. Тобто, оцінка має емоційне забарвлення, яке іноді впливає на результат. Тести ж передбачають проведення об’єктивного кількісного зіставлення певної властивості певного здобувача освіти з певним еталоном.

Онлайн-тести

-   залучають до співпраці

-   надають миттєвий зворотній зв’язок

-   ставлять усіх в рівні умови

-   надають можливість отримати деталізовані результати

-   перевіряють не лише знання з певного предмету, а й суміжних

-   мають сучасний експрес-формат

-   комплексно формують компетентності.

Особлива увага під час розробки тестів повинна звертатися на такі питання: чи правильно сформульовано завдання, чи має завдання подвійне заперечення, чи містить слово конструкції, які складно сприймати, чи немає варіантів, які взаємно виключають одне одного і т.д.

При перевірці знань тестовими завданнями виникають і деякі мінуси, наприклад, здобувачі освіти можуть вгадати правильну відповідь або підгледіти відповіді у сусіда. Також суттєвим мінусом є відсутність підґрунтя для розвитку мовлення. Тому на уроках літератури під час проведення тематичного контролю поєдную тестові завдання із творчими, в яких здобувачі освіти мають змогу зв’язно висловити свої думки з приводу прочитаного.

Під час використання тестових завдань при поточній перевірці, я надаю змогу побачити правильні відповіді у завданнях, тим самим сприяю запам’ятовуванню правильного варіанту. 

Отже, систематичне тестування допомагає об’єктивно оцінити рівень навчальних досягнень здобувачів освіти, підготувати їх до ЗНО.

  

 

pdf
Додано
8 лютого 2021
Переглядів
1374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку