Викладання української мови та літератури під час дистанційного навчання

Про матеріал
Дана розробка присвячена реалізації можливості комплексного застосування синхронної (очної), асинхронної і дистанційно-асинхронної форм навчання, з подальшою перевіркою знань, з домашніми завданнями і оцінками. В ній розглядаються правильні підходи до організації та проведення дистанційних уроків; описуються методичні рекомендації для підготовки та проведення уроків під час дистанційного навчання, а також надається приклад дистанційного уроку.
Перегляд файлу

image 

 

image

image

image

1

 

ЗМІСТ

1.     Анотація ……………………………………………………………………… 3

2.     Вступ………………………………………………………………………..…  4

3.     Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу під час

дистанційного навчання…………………………..…………………….….. 6

4.        Методичні та організаційно-педагогічні рекомендації та поради словесникам закладів освіти щодо проведення дистанційного навчання з української мови та літератури  …………………………………..……......9 

5.        Конспект уроку  з української мови 11 клас Урок-практикум

«Односкладні речення» ……………………………………….……………16

6.     Висновок …………  ………………………………………………………….21

7.     Список літератури…………………………………………………………...22 АНОТАЦІЯ

 

Дана розробка присвячена реалізації можливості комплексного застосування синхронної (очної), асинхронної і дистанційно-асинхронної форм навчання, з подальшою перевіркою знань, з домашніми завданнями і оцінками. В ній розглядаються правильні підходи до організації та проведення дистанційних уроків; описуються методичні рекомендації для підготовки та проведення уроків під час дистанційного навчання, а також надається приклад дистанційного уроку.

Найбільш цінна риса данної розробки – її освітньо-практичний характер, тому що створюється діюча модель дистанційного навчання, і досліджуються можливості щодо збору та обробки інтерактивної інформації, що надходить як від здобувачів освіти, так і від викладачів.

Комп'ютерні технології на сучасному етапі розвитку освіти є платформою його вдосконалення і забезпечують нові можливості створення перспективних форм навчання. 

Є думка, що коли навчаєшся дистанційно, легко писати праці та складати іспити - списав і надіслав. Цим більше страждає традиційне заочне навчання. Якщо ж надіслана робота, яка списана (це надзвичайно легко визначається), вона не приймається. Це спеціально обумовлено в інструкції. У дистанційних програмах найпоширенішими є тести та орієнтовані завдання, під час вирішення яких підручником і додатковими матеріалами користуватися навіть рекомендується. На тести ж, особливо підсумкові, часто дається визначений  час. Якщо здобувач освіти не вклався, поліз в підручник чи лекції – час спливає і результат не враховується. Мета дистанційного завданя не полягає у зубрінні матеріалу, а в його розумінні та застосуванні у житті.

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

У 2000 році прийнята Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні (затверджено Постановою МОН України В.Г.Кременем 20 грудня 2000р.), створені Українська Система Дистанційного Навчання - UDL System та Український центр дистанційної освіти (УЦДО), центри та лабораторії на базі вищих навчальних закладів. 

Дистанційне навчання – нова організація освітнього процесу, що ґрунтується на використанні як кращих традиційних методів навчання , так і нових інформаційних та телекомунікаційних технологій, а також на принципах самостійного навчання, призначена для широких верств населення незалежно від матеріального забезпечення, місця проживання, стану здоров’я. Дистанційне навчання дає змогу впроваджувати інтерактивні технології викладення матеріалу, здобувати повноцінну освіту, підвищувати кваліфікацію співробітників у територіально розподілених місцях. Процес навчання може відбуватися будь-де і будь-коли, єдина умова – доступ до мережі Інтернет.

Також дистанційне навчання визначають як "технологію отримання знань за допомогою телекомунікаційних засобів, коли взаємодія того, кого навчають і викладача проходить на відстані". У дистанційному навчанні змінюється роль і вимоги до викладачів. Лекції складають лише невелику частку, процес навчання орієнтує здобувачів освіти на творчий пошук інформації, вміння самостійно набувати необхідні знання і застосовувати їх у вирішенні практичних завдань з використанням сучасних технологій. Викладачі дистанційних курсів повинні мати універсальну підготовку – володіти сучасними педагогічними та інформаційними технологіями, бути психологічно готовим до роботи у новому навчально-пізнавальному середовищі. Завдяки таким засобам дистанційного навчання, як дискусійні форуми, електронні обговорення засвоєного матеріалу, списки розсилання, створюється нове навчальне середовище, в якому здобувачі освіти почувають себе невід’ємною частиною колективу, що посилює мотивацію до навчання. Викладачі повинні володіти методами створення і підтримки такого навчального середовища, розробляти стратегії проведення цієї взаємодії між учасниками навчального процесу, підвищувати творчу активність і власну кваліфікацію.

Дистанційне навчання характеризує:

-    гнучкість – можливість викладення матеріалу з урахуванням підготовки, здібностей здобувачів освіти. Це досягається створенням альтернативних сайтів для одержання більш детальної або додаткової інформації з незрозумілих тем, а також низки питань –підказок тощо;

-    актуальність – можливість упровадження новітніх педагогічних, психологічних, методичних розробок;

-    зручність – можливість навчання у зручний час, у певному місці, відсутність обмежень у часі для засвоєння матеріалу;

-    можливість одночасного використання великого обсягу навчальної інформації будь-якою кількістю здобувачів освіти;

-    інтерактивність – активне спілкування між здобувачами освіти і викладачем, що значно посилює мотивацію до навчання, поліпшує засвоєння матеріалу;

-    більші можливості контролю якості навчання, які передбачають проведення дискусій, чатів, використання самоконтролю, відсутність психологічних бар’єрів;

Переваги дистанційного навчання:

üПо-перше,навчання проходить за схемою "24x7" або "anywhere-anytime". Тобто, той хто навчається, може сам обирати час і місце навчання (з дому, з роботи і т.д.).

üПо-друге, індивідуальний підхід до кожного. Викладач дистанційної форми виступає більше у ролі помічника, наставника, радника, саме тому за кордоном він називається tutor (тьютор). Крім індивідуальної роботи, в системах дистанційного навчання часто організується робота у невеликих групах. Робота у групах може мати суттєвий вплив на засвоєння навчального матеріалу. 

üПо-третє, обмежена тривалість при високій якості навчання.

Необхідні умови для дистанційного навчання:

ØПо-перше, доступ до комп'ютера.

ØПо-друге, вихід до мережі Internet. Якщо такої можливості немає, можлива кейсова форма: коли студенту видається так званий "кейс", що містить усі необхідні навчальні матеріали і посібники. 

ØПо-третє, бажання навчатися і вміння працювати самостійно. Це дуже важливо, тому що саме від цих двох рис залежить ефективність всього навчального процесу.

 

 

 

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

При організації віддаленого навчання бажано провести вступний інструктаж, в ході якого пояснити учням, як працювати віддалено, як використовувати ті чи інші освітні ресурси. Крім вступних інструкцій, можуть бути поточні інструкції перед початком вивчення тієї чи іншої теми або введення нового цифрового інструменту, нових освітніх ресурсів.

Рекомендується також проведення онлайн-уроків, групової роботи над проектами, над спільним вирішенням поставлених навчальних завдань.

ЯК ЕФЕКТИВНО ПРОВЕСТИ ОНЛАЙН-УРОКИ ТА ПІДГОТУВАТИ ІНСТРУКЦІЇ ДЛЯ УЧНІВ

1.                      Якщо ви збираєтеся використовувати інструменти для організації відеоконференцій та подання інтерактивних уроків, інструкцій, як можна частіше і довше використовуйте веб-камеру. Так, ваші учні можуть відійти від своїх комп'ютерів, поки ви проводите свій онлайн-урок, але вони менше будуть нудьгувати, якщо принаймні будуть бачити ваше обличчя, а не тільки режим демонстрації екрану, який ви використовуєте.

2.                      Обов'язково зверніть увагу на налаштування веб-камери. Підніміть її на рівень очей або трохи вище. Учні повинні бачити ваші очі, а не голову, втупившись в клавіатуру. Саме тоді створюється ефект присутності.

3.                      Не забувайте, що ваші живі уроки з організацією діалогу, з великою кількістю невеликих питань, з роботою мікрогруп не підійдуть в умовах відеоконференції. У такому онлайн-середовищі ви не маєте переваги живого спілкування «очі в очі». Регламент спілкування повинен бути жорстким і обмеженим невеликою кількістю ваших запитань. Питання повинні бути лаконічними. Одні можуть бути спрямовані на те, щоб переконатися в присутності ваших учнів, інші – на отримання зворотного зв'язку на поставлене вами навчальне завдання чи проблему. Але це питання-завдання повинно бути максимально коротким. І відповідей від учнів ви повинні чекати не розмитих і коротких за часом.

4.                      Заохочуйте учнів ставити запитання. Виділіть їм для цього спеціальний час. Наприклад, оголосіть, що робите 5-10-ти хвилинну паузу , під час якої учні могли б записати своє запитання в чаті або в невеликому відео зверненні.

5.                      Обов'язково передбачте можливі технічні труднощі у ваших відеосеансах. Найчастіше такі проблеми виникають не у вас, а у ваших учнів. Як правило, ви наважуєтеся на відеоконференції, якщо у вас все в порядку. Заздалегідь перевірте можливості відеоспілкування. Наприклад, використовуйте два комп'ютера або попрацюйте з кимось зі своїх колег, щоб перевірити перспективу учнів, як вони побачать те, що ви їм пропонуєте. Перевірте також умови роботи в режимі комп'ютер-планшет, комп'ютер-смартфон, перш ніж приступити до онлайн-спілкування з вашим класом. Коли ви протестуєте себе в ролі учня, ви можете заздалегідь врахувати, що необхідно спростити, або побачите, які проблеми можуть виникнути у слухачів і що необхідно для оперативного усунення неполадок.

6.                      Якщо у вас немає стійкого і швидкого підключення до інтернету, з'ясуйте, в який час швидкість інтернет-з'єднання найбільш висока. Призначайте відеоконференцію на цей час, якщо, звичайно, воно влаштує і вас, і ваших учнів.

ЯК ПОДАТИ ЗАПИСАНІ ВІДЕОУРОКИ ТА ІНСТРУКЦІЇ

1.                 Прагніть до створення коротких і дидактично продуманих відеороликів. Два п'ятихвилинних відео будуть переглянуті учнями з набагато більшою ймовірністю і корисністю, ніж одне десятихвилинне.

2.                 Використовуйте режим демонстрації екрану. Простий спосіб створити відеоурок – це записати показ ваших слайдів. Але не забувайте, що це досить швидкий спосіб втомити ваших учнів, якщо ви не тримаєте екран активним. Слайди повинні бути рухомими. Додайте більше переходів і анімацій, використовуйте курсор миші або режим малювання, щоб виділити, підкреслити щось важливе на слайді.

ІНСТРУМЕНТИ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ОНЛАЙН-УРОКІВ ТА ІНСТРУКТАЖІВ

1. У відповідь на поширення нових епідемічних загроз, кампанія Google розширила можливості безкоштовного використання Hangouts Meet for Google Suite for Education. Тепер ви можете залучити до 250 учасників для участі у відеоконференції. Ви також можете записати свій відеоурок, зберегти його на Google Диску, а потім поділитися ним через Google Клас (Classroom). Переваги Google Класу:

                     Легке налаштування. Викладачі можуть додавати учнів до курсу самостійно або надсилати їм код для приєднання. Створення курсу займає всього кілька хвилин. 

                     Економія часу. Створювати, перевіряти й оцінювати завдання в електронній службі швидше та зручніше, ніж на папері.

                     Зручна організація. Завдання доступні учням у відповідному розділі, а матеріали курсу (документи, фото, відео тощо) автоматично додаються в папки на Google Диску.

                     Швидка комунікація. Вчителі можуть робити оголошення й миттєво створювати обговорення, а учні – ділитися один з одним ресурсами та відповідати на запитання в стрічці курсу.

                     Доступність і безпека. Як і всі сервіси пакета Google Suite for Education, Клас не містить реклами, не використовує вміст і дані учнів для рекламних цілей та надається безкоштовно.

2.                 Компанія Microsoft також відреагувала на поширення коронавіруса , збільшивши доступність Microsoft Teams.

3.                 Якщо Google Hangouts Meet або Microsoft Teams недоступні для вас, ви можете розглянути можливість використання Zoom. Цей популярний серед вчителів додаток пропонує новий безкоштовний план, в якому ви можете вести пряму трансляцію для 100 чоловік одночасно. Zoom буде записувати вашу відеоконференцію, і ви можете зберегти її на своєму комп'ютері, щоб розіслати тим учням, які з якихось причин пропустили онлайн-урок.

4.                 Використовуйте для проведення онлайн-уроків онлайн-дошки. Серед великої кількості подібних інструментів найбільшу увагу привертає популярний серед вчителів Padlet , який в останні роки значно розширив свій функціонал.

ОРГАНІЗАЦІЯ ОНЛАЙН-ПЛАТФОРМИ ДЛЯ НАВЧАННЯ

Безумовно, режиму онлайн-уроків вкрай недостатньо для віддаленого навчання. В силу різних здібностей і особистих психологічних якостей, ми не забезпечимо результативність такої форми навчання.

Учень повинен мати можливість у властивому для себе темпі самостійно працювати з освітніми ресурсами, підготовленими, викладеними або рекомендованими викладачем.

ОРГАНІЗАЦІЯ ВІРТУАЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА Платформами для онлайн-навчання в такому випадку можуть служити:

  спеціальні віртуальні навчальні середовища ( Moodle і його аналоги)

  освітні онлайн-платформи Prometheus,EdEra,Coursera, ВУМ.

  учительські сайти.

Використання або створення учителем авторської онлайн-платформи має забезпечити ефективність і привабливість навчання. І в такому режимі теж необхідно забезпечити постійний зворотний зв'язок. Заплануйте для себе регулярність моніторингу, аналізу та корекції роботи учнів на платформі.

МЕТОДИЧНІ  ТА ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ

РЕКОМЕНДАЦІЇ  ТА ПОРАДИ СЛОВЕСНИКАМ ЗАКЛАДІВ

ОСВІТИ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТРУРИ

 2020 рік вніс зміни у звичне життя закладів освіти України та інших держав світу. Безпосереднє спілкування вчителів/викладачів зі здобувачами освіти, уроки в класній аудиторії, прямий емоційний контакт - все стало неможливим через важливість дотримання карантинного режиму. Але в освітній процес не може бути зупенений, тому на допомогу прийшло дистанційне навчання.

          Існує чимало способів організації дистанційного навчання української мови і літератури для здобувачів освіти під час карантину. Звичайно, більшість з них потребує технічного забезпечення. Проте варто не забувати й про традиційні методи  роботи зі здобувачами освіти на відстані.

         По-перше, потрібно скласти  календарно-тематичне планування, адаптоване до періоду карантину, врахувавши, які теми можуть бути винесені на самостійне вивчення учнями, а які потребують обов’якового роз’яснення викладачем. Складні теми не варто пропонувати для самостійного опрацювання здобувачам освіти. 

      По-друге,  мають бути завдання, що передбачають роботу з підручником. Їх список має містити чітко зазначені параграфи, сторінки та перелік вправ чи інших видів роботи. При цьому викладачі повинні не забувати про дозування змісту та обсягу завдань для самостійної роботи здобувачів освіти, аби уникнути перенавантаження.

 

Уроки онлайн – обмін інформацією в режимі прямої трансляції (вебінар).

Перша умова проведення: всі учасники вебінару повинні бути забезпечені відповідним технічним обладнанням (ноутбук, планшет або комп’ютер з вебкамерою), мати підключення до мережі Інтернет. 

Друга умова: усі здобувачі освіти, роз’єднані територіально, повинні в призначений час приступити до роботи. Форми навчання у такому випадку використовують традиційні, але дещо модифіковані: пряма відеотрансляція, демонстрування презентації (зокрема колективний перегляд відео); обмін документами Microsoft Office; демонстрування робочого столу або активних програмних додатків із комп’ютера педагога. Якщо не всі учні мають доступ до якісного сигналу мережі Інтернет, варто скористатися іншими соціальними мережами: вайбер, інстаграм, телеграм-канал та ін.

          Слід зважати і на те, що серед здобувачів освіти є люди з особливими потребами, і це вимагає від викладача індивідуального підходу до кожного. В таких випадках завдання мають бути диференційовані (комусь достатньо виконати тести, а хтось може написати творче завдання). Варто з самого початку визначитися у скільки балів яке завдання оцінюється або ж електронною поштою розіслати індивідуальні завдання до певного уроку.          Для організації дистанційного навчання з української мови і літератури є чимало електронних ресурсів, які стануть у пригоді вчителеві-словеснику.

УКРАЇНСЬКА МОВА

Сайт Олександра Авраменка – доцента Київського університету імені Бориса Грінченка:

http://xn--80aafnzkijm.xn--j1amh/;  http://ippo.kubg.edu.ua/ekspres-uroky.

image 

          Тут зібрано всі уроки відомого мовознавця Олександра Авраменка, які за своєю наповнюваністю відповідають деяким темам з української мови або ж можуть бути використані учнями з метою підвищення свого рівня культури мовлення. Експрес-уроки української мови від Олександра Авраменка вчитель може рекомендувати учням з метою ознайомлення конкретного слововживання з подальшим обговоренням у гугл-класі. Можна запропонувати учням створити відеоролик за аналогією до уроків О.Авраменка і презентувати під час відновленого освітнього процесу, або прикріпити на платформі у дистанційному класі для обговорення.

 

 

-   «Лайфхаки з української мови», або Українська мова для дорослих і школярів:  

https://edera.gitbook.io/laifhaki-z-ukra-ns-ko-movi/.

image 

          Цей онлайн курс ― спільна розробка EdEra та Освіторії. Він складається з 5 модулів, що налічують 16 тем, і триває загалом 5 тижнів по 4 години на тиждень. Форма подачі матеріалу – відео з лайфхаками. Також цей курс ― хороший помічник для учнів старших класів, які хочуть успішно скласти ЗНО. Кожен урок-лайфхак супроводжується робочими аркушами з завданнями для перевірки засвоєння знань і тестами.

-   «Тренажер з правопису української мови»:https://webpen.com.ua/.

image 

 

Зручний ресурс для вивчення та засвоєння мови з великою кількістю завдань для самоперевірки. Усі правила супроводжуються відеоуроками, а також численними онлайн-вправами. Якщо виникають складнощі з вибором правильного варіанта, можна натиснути кнопку «Підказка», і одразу запропонують відповідне правило. Кількість спроб необмежена. Крім того, постійно додаються нові завдання.

 

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

image 

          Для опрацювання навчального матеріалу з літератури під час карантину доцільно рекомендувати ознайомитися та скористатися матеріалами таких онлайн-ресурсів:

https://wisecow.com.ua/literatura/ukrayinska-literatura-v-imenax/ .

image 

 Курс лекцій від WiseCow. Історії від Ярини Цимбал та Євгенія Стасіневича – українських літературознавців сучасності.

 

https://courses.ed-era.com/courses/course-

v1:Osvitoria_and_EdEra+lifehacks201+lifehacks201/about   

image 

- онлайн-курс у формі корисних порад (лайфхаків), що допоможе простежити історію розвитку мистецтва слова від фольклору й перших писемних пам’яток до сучасної української літератури, опанувати базовими теоретико-літературними поняттями, виробити навички аналізу художніх творів,  повторити та систематизувати вивчений матеріал, підготуватися до ЗНО. 

          Методика дистанційного навчання української літератури – нова форма й інший рівень взаємодії педагога й здобувачів освіти,  який передбачає виконання завдань, прослуховування, тестування, слухання,  читання текстів, і головне – зворотний зв'язок із викладачем у процесі навчання. Академічна свобода вчителя дозволяє обрати словеснику форми й методи реалізації дистанційного навчання:  онлайн-консультації вчителів, вебквести, інтерактивні вправи, уроки через Skype, Meet, Zoom тощо.

        Під час організації дистанційного навчання з української літератури доцільно працювати через онлайн-платформи, використовувати методики «Переверненого класу» чи іншого типу змішаного навчання. Методика навчання за принципом «Перевернений клас» або змішане навчання передбачає самостійне прочитання здобувачами освіти літературного твору,  а практичні завдання закріплюються в класі чи під час групових робіт.  Цю методику використовують при традиційному  (класному) навчанні, вона буде ефективною й під час карантину, якщо роботи здобувачів освіти перевіряти дистанційно. Окрім чіткого переліку літературних творів, запланованих для вивчення під час карантину, важливо також надати покрокові інструкції батькам і дітям, як організувати самостійну роботу вдома. Наприклад: прочитайте літературний твір, перегляньте відеоурок, створіть ментальну карту, виконайте інтерактивну вправу, скриншот виконаного завдання надішліть на електронну пошту вчителя тощо. Навчальні матеріали для дистанційного навчання:

https://hoippo.km.ua/?page_id=1409&fbclid=IwAR28Jg0w87aiyWK11bMN3rK1nAl CucsR4KdCRWkP0Zx3T35fBYWxQCnUTcw

Графік трансляцій курсів із підготовки до ЗНО під час карантину:

https://www.schoollife.org.ua/grafik-translyatsij-kursiv-z-pidgotovky-do-zno-pidchas-

karantynu/?fbclid=IwAR2zSW8OYnBAurldZo0TNACFZGZGeLTvwC_XIAbUu1gA tQh7H3Ofphp0UjM Дистанційне навчання на телебаченні (трансляція відео уроків) – канал «Рада»: https://nus.org.ua/articles/dystantsijne-navchannya-po-televizori-kanal-rada-ta-montranslyuvatymut-videouroky/?fbclid=IwAR2Hb4GNNhpd2isHLQWHJL0KK2cjkfLB_4Lwlr4DN-hRq1P9kOgcoM-qAE Лайфхаки з української мови:

https://edera.gitbook.io/laifhaki-z-ukra-ns-komovi/?fbclid=IwAR0WA_GJBB7JwSnt_7iAYHpuSJmAmZAsNTo5jURN0C0zYNxZzDea6D2KW4

Інструменти для дистанційної роботи:

https://drive.google.com/file/d/10GdsDosqMBcKaj_VVfpozx99p9BrNX5S/view?fbcli d=IwAR2gjQhU6sxYivMAVuG69M0HFWKR6ezE2roZ3G1tk_fxMHomCTtFJjs642

E Факти з біографії письменників на ЗНО:

https://www.youtube.com/watch?v=5u1a9MfVgsU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1 rp9z0cFDPUw5SAfyR9aguxQHm1SfcrAUFEQg0vd8q6DfTTdCflcyGGFk

Перелік слів із правильним наголосом до ЗНО-2020:

http://osvita.ua/test/advice/65116/?fbclid=IwAR1X5n1b59Wc0YnJoRtnVS_zRl9tw__ 0z8kqSLugD1lxkNHHf0x7AKb_ehs

Цікавинки для створення оригінальних завдань:   https://padlet.com/Perinola/3a2gzque1rm6?fbclid=IwAR3CcVk2SV5N6QrnR09-6GNjuXqgR35UbL5iiZ0xiHA52XuHC5XoJtUKxw

Безкоштовний подкаст до ЗНО з української літератури:

http://osvita.ua/test/70536/?fbclid=IwAR04iaNTyNeWKeU2OOK4DDQuEOXlnNCJ dj3F6pDfeDOZ5tUpV79Eyapav-o

Експрес-уроки української мови О.Авраменка

http://ippo.kubg.edu.ua/ekspres-uroky?fbclid=IwAR216NuNFi1jiqg1N7ZdloskYDtFPH50MeEQ8RmeTIgfgsaH0zv1W20Inw

Онлайн-тести «На урок» (для повноцінної дистанційної перевірки знань, які здобули учні під час самостійної роботи): https://naurok.com.ua/post/organizaciya-distanciyno-roboti-pid-chaskarantinu?fbclid=IwAR1Lh30wnp-hxEOlPrceKKZaAwtNhMM8fgUaDr8z8Ifq_1t2EmE7-wapDs Онлайн-сервіси для вчителів

http://osvita.ua/school/71967/?fbclid=IwAR0QTaSZb5_kjzcEq0ecNZHiM1pTw8ZB7t41nYFDpaK6FUN61mWbAgeqks

Аудіодиктанти: https://svitlanashev.blogspot.com/2017/10/9_20.html?spref=fb&m= 1&fbclid=IwAR2kSW8JhXMTieAnGwQ5EBkAzITko9PpJIQMewbvOwFV9A2yjVy pn-nQqkY  

 

Структура дистанційного уроку.

При складанні плану дистанційного уроку, рекомендується дотримуватися такої моделі:

1.     Мотиваційний блок. Мотивація – необхідна складова дистанційного навчання, яка повинна підтримуватися впродовж усього процесу навчання. Велике значення має конкретна мета, яка ставиться перед учнями. Мотивація швидко знижується, якщо рівень поставлених завдань не відповідає підготовці учня.

2.     Інструктивний блок (інструкції і методичні рекомендації).

3.     Інформаційний блок (система інформаційного наповнення).

4.     Контрольний блок (система тестування і контролю).

5.     Комунікативний і консультативний блок (система інтерактивної взаємодії учасників дистанційного уроку з учителем і між собою).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку  з української мови 11 клас 

Урок-практикум

(дистанційне навчання)

 

Тема. Односкладні речення. 

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про односкладні речення, їх групи та види, закріплювати вміння розпізнавати односкладні речення в тексті, розмежовувати види речень; розвивати увагу, логічне мислення, спостережливість як важливі елементи розумової діяльності людини; виховувати розуміння про загальнолюдські цінності: національну свідомість, любов до рідного слова, повагу до культури України; виробляти такі риси характеру як дисциплінованість, відповідальність, наполегливість під час дистанційного навчання.

Обладнання: комп'ютерний клас, мультимедійний проектор, акустична система..

Тип уроку: Комбінований. Структура уроку класно-дистанційного навчання  

Методи та прийоми роботи: мозковий штурм, дослідження-відновлення, дослідження-характеристика, синтаксичний розбір речень, самостійна робота. Платформа проведення уроку: Meet за посиланням класу

 

Перебіг уроку

 

Епіграф (виводиться на екран):

                   Красивий, щедрий рідний край І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься Україна  (І.Січовик)

 

І. Організаційний момент.

1.                    Ознайомлення із технологічною картою уроку.  Використання презентації до уроку. 

2.                    Вироблення правил роботи на уроці. Інтерактивний метод «Можна.

Неможна. Бажано». 

ІІ. Ознайомлення з темою, завданнями уроку. 

1.                    Вступне слово вчителя. Сьогодні на уроці ми повинні узагальнити знання про односкладні речення, їх групи та види, навчитися правильно використовувати їх у мовленні. Тему «Односкладні речення» ми будемо розглядати, використовуючи мовний матеріал про українські звичаї та обряди. Текстовий матеріал, підібраний до сьогоднішнього уроку, допоможе вам більше дізнатися про українські звичаї та обряди, що виробилися протягом усього довгого життя і розвитку нашого народу. 

2.                    Робота в зошитах. Учні  записують тему і епіграф уроку. 

ІІІ. Актуалізація теоретичних положень з теми «Односкладні речення» - Зайдить за посиланням та повторіть види односкладних речень https://www.youtube.com/watch?v=F3_pIQth9ZY

-Підготуйте питання один одному. (Після перегляду відеоролика дається 3 хвилини на перевірку повтореного матеріалу)

ІV. Узагальнення та систематизація вивченого.

1.                    Дослідження-відновлення. Робота з опорною таблицею «Типи односкладних речень». 

Завдання. Визначити за засобами вираження головного члена види  односкладних речень. Навести приклади кожного виду речень. (час на виконання вправи 5 хвилин)

 

 

Види односкладних речень

Способи вираження головного члена

Приклади

 

1) дієслова у формі 1-ї або 2-ї особи тепер. чи майб. часу дійсн.

способу; 

2)дієсловом наказ. способу конкретної

особи, предмета)

 

 

 дієсловом у формі 3-ї особи множини тепер. чи майб. часу або у формі множини мин. часу (дія неозначеної особи)

 

 

дієсловом у формі 2-ї особи однини (рідше

- в інших особах);

(дія узагальненої особи)

 

 

1)          безособовим дієсловом 

2)          особовим дієсловом у безособовому

значенні;

3)          дієслівною формою на  -но,-то;

 

 

4) словом нема(є) 5) предикативним прислівником;

6) інфінітивом.

 

 

іменник         у      називному

відмінку

 

 

2.                    Дослідження-характеристика. Робота з текстом (робота в малих групах). 

(здобувачі освіти поділені  на 4 групи. Завдання надсилається в Classroom.) 

 

І група. 

Завдання. Прочитати текст. Виписати односкладні речення, виділити серед них називні речення, підкреслити головний член, вказати на спосіб його морфологічного вираження. 

 

МАКОВІЙ

Мельна, мамине село. Хата дідова на горбі, висипані білим піском доріжки. Пахнуть печені паляниці. Цьоця Катруся вносить велику чорну макітру. Ломить паляниці. В малій макітрі втертий мак. Медом пахне. А ми випрошуємо кусочки ламанців. Цьоця свариться - завтра Маковія. Потерпіть. Нині не можна їсти, на те лиш завтра час.

Вона ще рихтує „маруну” - чай з кмину, заправлений соком з малини або суниць. Стоїть та „маруна” у великім бутлі в пивниці... Як перебути ту ніч? Красне свято Маковія, як Святий вечір.

 

ІІ група.

Завдання. Прочитати  текст. Виписати неозначено-особові речення, підкреслити головний член, вказати на спосіб його морфологічного вираження.

  

СПАСА

Свято Преображення Господнього, або Спаса, завжди дев’ятнадцятого серпня. У церкві цього дня святять груші, яблука, мед і обжинкові віники або жмут жита і пшениці. За народними віруваннями гріх було їсти до спаса яблука. Повернувшись із церкви, родина збиралася за святковим столом. Їли яблука, млинці з медом і запивали виноградним або яблучним вином - щоб садовина родила.

Після Спаса в наших краях уже можливі приморозки. Отож і кажуть: „Прийшов Спас, тримай рукавички про запас!”.

ІІІ група.  

 

Завдання. Виписати односкладні речення, підкреслити головний член, визначити вид речення.  Пояснити, чому останнє речення не є називним. 

 

Традиційною українською символікою на Різдво та Новий Рік був дідух. Виготовляли його з першого зажинкового снопа. Кільканадцять пучків, кожен з яких окремо обплітали соломинками, ув’язували в пишний вінок. Знизу робили триральчате розгалуження, щоб дідух міг рівно стояти. За гілки дідуха правили зібрані до купи пучки. їх прикрашали кольоровими стрічками, паперовими чи засушеними квітами.

Дідух був високомистецьким витвором. Він уособлював предка, предковічного діда, оберега роду.

Світлицю прикрашали дідухом на Святвечір. Це свято, яке називають ще багатою кутею, відзначають напередодні Різдва. Саме цього дня здійснювався обряд приготування багатої куті.

Приготування куті та суть народної атрибутики пов’язані з хліборобським життям. Дідух сприймався як вінець зібраного врожаю. Кутя - смачна і поживна страва з виплеканого дбайливими господарями зерна.

 

ІV група.  

 

Завдання. Серед односкладних речень виділити безособове, підкреслити головний член, вказати на спосіб його морфологічного вираження.

 

Стародавня християнська легенда каже, що апостол Андрій Первозванний проповідував християнство в самому Царгороді, на побережжях Чорного моря та в околицях столиці України – Києва. В народі це свято називають Калита. Воно вважається робочим святом. Саме у Андріївську ніч парубкам дозволено бешкетувати і робити різні збитки. Дівчата можуть дізнатися свою долю. Свято Андрія є логічним продовженням молодіжних гулянь, де юнаки і дівчата шукають собі пару для майбутнього подружнього життя. 

За традиціями наших предків, дівчата та хлопці сходилися до однієї хати ввечері 12-го грудня. Жартували, оповідали цікаві історії та грали в різні ігри. В ніч з 12-го на 13-те грудня ворожили. 

 

3.   Завдання. Зайдіть       за       посиланням          та      зберіть        пазл.  https://learningapps.org/2948444 Хто швидше вгадає картинку?

4.   Зробити повний синтаксичний розбір речень. (Епіграф уроку) Красивий, щедрий рідний край і мова наша солов’їна.  Люби, шануй, оберігай усе, що зветься Україна. 

 

5.   Самостійна         робота.       Виконання тестових     завдань       за посиланням  https://naurok.com.ua/test/start/705190

 

 

V. Рефлексія. 

1.Метод «Незакінчені речення»

       На уроці ми вивчили…

       Називними реченнями називаються…

       Односкладними реченнями є…

 

VІ. Домашнє завдання.

Виписати з художньої літератури по одному прикладу всіх видів односкладних речень. Зробити повний синтаксичний розбір речень.

Творче завдання: Описати звичаї своєї родини, використовуючи односкладні речення.

Потренуватися у вправі https://learningapps.org/5542632  

 

Всі виконані письмові роботи надсилати на електронну пошту викладача або у Classroom.

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК

В Україні, незважаючи на економічні труднощі, росте потреба в висококваліфікованих спеціалістах. Тільки підвищення рівня освіченості суспільства створює умови для соціального благополуччя. Без освіти і науководослідних розробок жодна країна не в змозі забезпечити реального стійкого розвитку.

Дистанційне навчання - це метод, що використовує сучасні технічні засоби зв`язку і передачі інформації. Дистанційне навчання представляє собою комплекс освітніх послуг, який дозволяє забезпечити гнучкість, доступність, спеціалізований контроль якості навчання, економічно і організаційно розділити навчання в одному місці. Дистанційна освіта спрямована на розширення освітнього середовища, на найбільш повне задоволення потреб і прав людини в галузі освіти.

Розвиток комп`ютерної техніки, її широке впровадження і поширення, значне збільшення кількості користувачів мережі Internet, стрімкий розвиток телекомунікацій відкривають нові можливості заочного навчання, дають потужний імпульс до впровадження дистанційних технологій.

Зважаючи на таку важливість, для організації дистанційного навчання здобувачів освіти необхідно створити відповідні компоненти інформаційнонавчального середовища, тобто комплекс баз даних по навчально-методичним матеріалам, що включають освітні стандарти, навчальні плани, робочі програми, конспекти уроків, самостійні і практичні роботи, програми перевірки знань студентів, WWW сервер та Веб-сторінки закладів освіти із загальнодоступною електронною дошкою об`яв, телекомунікаційне середовище для передачі учбовометодичної та наукової інформації, електронні підручники з відповідних дисциплін.

Дистанційне навчання відіграє надзвичайно велике значення у навчанні здобувачів освіти із вадами, які не можуть навчатися за звичайною програмою. Та залишати їх без освіти не слід тільки через їхні вади, адже ці люди теж можуть працювати, приносити користь державі та суспільству. Така людина теж може бути генієм і зробити кращим свою країну.

На мою думку, дистанційне навчання – це технологія майбутнього. Воно може застосовуватися в усіх системах освіти, здійснювати широке коло завдань освіти, навчання, виховання та розвитку особистості. Тому необхідно розробляти та впроваджувати нові розробки для дистанційних форм навчання.

Список використаних джерел

 

1.     Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні. (затверджено Постановою МОН України В.Г.Кременем 20 грудня 2000р.)

 

2.     Биков В. Ю. Дистанційне навчання в країнах Європи та США і перспективи для України // Інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу: інноваційні засоби технології : монографія / [В. Ю. Биков, О. О. Гриценчук, Ю.

О. Жук та ін.] / Академія педагогічних наук України, Інститут засобів навчання. – Київ : Атіка, 2005. – С. 77–140.

 

3.     Клокар Н. Методологічні основи запровадження дистанційного навчання в системі підвищення кваліфікації / Н. Клокар // Шлях освіти. – 2007. – №4 (46). – С. 38–41.

 

4.     Ковальська К.Р. Дистанційне навчання як перспективна форма розвитку предметно-орієнтованих професійних компетентностей учителів.

http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/

 

5.     Організація дистанційного навчання. http://lutsk.osv.org.ua/metodichna-robota11-46-58-25-09-2019/  

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Міськова Маргарита Георгіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
8 лютого 2021
Переглядів
10092
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку