Модель сучасного учителя в інноваційному просторі

Про матеріал
Бачення сучасного учителя складається з основи однакових вимог у сукупності з вмінням адаптовуватись до потреб суспільства. Чотири роки досвіду роботи за програмою НУШ дають можливість проаналізувати виклики часу. Особливо, зрозуміти важливість потреби вчителя в особистому розвитку та самовдосконаленні, щоб іти в темпі з сучасністю та бути конкурентним у середовищі інформаційних технологій. Це дозволить виховати підготовлених до якісної взаємодії у суспільстві громадян.
Перегляд файлу

  

 

 

 

 

Модель сучасного учителя в інноваційному просторі

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 Підготувала

                                               заступник директора з навчально-виховної роботи,

      учитель початкових класів

     Коваль Наталія Василівна

 

 

 

Учитель для школи – це те ж саме, що сонце для всесвіту. Він джерело тієї сили,  яка надає руху всій машині. Остання заіржавіє у мертвому заціпенінні, якщо він не зуміє вдихнути у неї життя і рух…

А. Дістєрвег

 

 "Діти – наше майбутнє", –  слова, що надихають вчителів на клопітку працю у своєму професійному зростанні. Сьогодні час ставить особливі вимоги як до педагога, так і до учня. На тлі глобалізації, науково-технічного прогресу, економічних та суспільних змін, система освіти потребує пристосування до нових реалій життя. Розвиток суспільства породжує гостру необхідність у фахівцях, що володіють високою професійною компетентністю. Саме педагог - людина, що має бути прикладом компетентності у своїх галузі та виховувати майбутніх професіоналів, які матимуть змогу швидко пристосовуватись до змін.  Тому сучасний вчитель – це не тільки знавець  свого предмету, а й психолог дитячих душ, вихователь, тренер з особистісного розвитку. Варто зазначити, що  в освітньому процесі дуже важливі наступні чинники :

  • особистісні якості самого педагога;
  • професійна компетентність вчителя, в тому числі володіння педагогічною технологією;
  • корпоративна культура, що склалася в даному навчальному закладі;
  • культура взаємодії з соціумом: родиною, громадськістю, владою.

 У сукупності перелічені вище інструменти створюють середовище якісної освіти та розвитку  дитини. Це - база, на якій формується професійний ріст

вчителя та успішність школи загалом.

 

                      

                     Модель сучасного учителя в інноваційному просторі

 Школа - це підготовка дитини до життя поза освітніми закладами. Саме тому, важливим є розуміння навчальними інституціями всіх інноваційних процесів, які відбуваються у світі. Як результат, методи та форми здобування знань мають відповідати вимогам позашкільній реальності. Діяльність кожного вчителя повинна характеризуватись інноваційністю, що виникає в результаті досвіду, професійних пошуків та спостереження за тенденціями і потребами у суспільстві. Тому наступні складові, в яких повинен розвиватись учитель:

  • інформаційна сфера – інформаційно-компетентний;
  • громадянсько-правова сфера – громадянин;  
  • гуманістична сфера – гуманіст;
  • художньо-естетична сфера – цінитель краси;
  • науково – пізнавальна сфера – дослідник;
  • культурна сфера – культурний;
  • здоров’язберігаюча сфера – здоровий.

 Тож, педагог - це особа з переліком характеристик у кожній, вище переліченій сфері, власник фізичного, психічного та духовного здоров'я, що працює над власним самовдосконаленням.

 

Особисті якості педагога

  • Професійність;
  • глибоке знання предмета діяльності;
  • любов до дітей (віра в потенційні можливості учнів);
  • розумна вимогливість (дисциплінує учня);
  • педагогічний такт(створення толерантних стосунків);
  • педагогічне передбачення (уміння визначити можливі труднощі);
  • інноваційність науково-педагогічного мислення.
  • високий рівень соціальної відповідальності;
  • прагнення до самоосвіти (тісно пов’язані із зацікавленістю вчителя , натхненням до роботи, що зі свого боку підвищує емоційно-вольовий вплив  педагога на учнів );
  • духовна культура, справжня інтелігентність;
  • гуманність, оптимізм, почуття гумору;
  • критичність і самокритичність;
  • креативність мислення.

                      

                  Образ сучасного педагога очима вчителів

  • Фахівець, який досконало володіє знаннями предмета, тактовний, інтелігентний, відповідальний, толерантний, справедливий, чесний, поважає учнів;
  • творчий, сучасний, розумний, врівноважений;
  • відкритий для нових ідей;
  • об’єктивний, життєрадісний, креативний, молодий (принаймні в душі), модний;
  • уміє створити на уроці доброзичливу атмосферу, знайти індивідуальний підхід до кожного учня;
  • комунікабельний, з бажанням розвиватися, самовдосконалюватися;
  • володіє інтерактивними технологіями, навичками роботи з комп’ютером;
  • має високу самооцінку, виявляє гнучкість.

 

                       Образ сучасного вчителя очима здобувачів освіти

  • Добре знає предмет, вміло організовує роботу на занятті, тримає дисципліну;
  • розуміється на сучасних джерелах інформації, вміє застосовувати ІКТ;
  • добрий, але вимогливий учитель, в міру строгий, справедливий;
  • любить дітей, допомагає всім учням, а не улюбленим;
  • ввічливий, привітний, уважний, впевнений у собі, творчий, толерантний, мудрий;
  • людина, яка цікавиться життям учнів, легко знаходить спільну мову з ними, підтримує дружні стосунки  з школярами;
  • людина з гарним почуттям гумору;

 

 Перелічені характеристики дозволяють спроектувати модель вчителя, як професіонала та взірця для дітей. Ми можемо побачити, що окрім обізнаності у фаховому предметі, основою ефективного функціонування вчителя є його свідомість соціальної відповідальності. Це дозволяє йому напрацьовувати важливі особистісні риси, що полегшують взаємодію з учнями, бути наставниками для них та слідувати інноваціям у педагогічній сфері.

 

Практичні напрацювання у контексті НУШ

 У цьому пункті пропоную розглянути певні висновки щодо моделі учителя, сформовані на чотирирічному досвіді навчання за програмою Нової української школи.

 Основним спостереженням є те, що сьогодні педагог потребує адаптації до змінених потреб здобувачів освіти. На тлі інформаційної епохи, важливим для них у навчанні є діяльнісна основа з переважанням ігрових методів. Діти стали менш активними у фізичному плані та пасивніше сприймають інформацію. Саме тому, часто застосовую яскраві образи у процесі навчання, що активізує їх мимовільну пам'ять. Ефективним є вивчення матеріалу через пізнання, наприклад у проведенні дослідів, що викликає в учнів ентузіазм та активність. Особливо діти люблять проводити час з лего, створюючи різні конструкції з запропонованих прикладів. Це допомагає їм розвивати уяву, моторику рук та роботу з іншими дітьми.

 Вартує підкреслити, що на сьогоднішньому етапі школярам бракує живого спілкування. Вони часто проводять час з електронними пристроями та потребують навичок взаємодії з іншими людьми. Для цього ми робимо ранкові зустрічі, де  діти вчаться ділитися інформацією з іншими. Також проводимо руханки та створюємо умови для комунікації на заняттях.

 Напрямок НУШ допомагає бути більш гнучким в організації навчального процесу. Ми можемо проводити заняття у бібліотеці, на свіжому повітрі, відповідно до потреб ситуації. Це створює комфортну атмосферу для навчання.

 Важливо, що всі діти повинні бути в однакових умовах. У класі є здобувачі освіти на інклюзивному навчанні, які здобувають освіту  зі своїми ровесниками. Це допомагає їм краще інтегруватися у суспільство, та навчає решту учнів відповідного ставлення до їх потреб.

 Ключовим завданням сьогоднішньої програми є формування у дитини затребуваних суспільством компетентностей. Ми з дітьми вчились початків підприємництва, організовуючи ярмарок у класі. Також розглядаємо життєві цінності, вплив одиниці на суспільство, свідоме ставлення до природи, генерування ідей та створення винаходів. Це скеровує їх до самостійного мислення та аналізу, що є значно вагомішим за інформацію, як таку.

 Також, окремої уваги потребує комп'ютеризація та навички дітей у цьому напрямку. Вже у молодших класах, діти розуміють, що окрім підручників, важливим джерелом інформації є інтернет. Тому ми говоримо про те, як орієнтуватись в інформаційному просторі, чи все там може бути правдою,   як створювати власну електронну пошту з допомогою логіна і пороля. На заняттях ми користуємось комп'ютером, щоб дивитись презентації, робити руханки , слухати аудіо та інше. 

 Особливо корисним вважаю підручник "Я досліджую світ", що максимально адаптований до сучасних потреб учня. Там є багато посилань, що вчить дітей працювати з інтернет ресурсами. Наприклад,  відвідати віртуальну екскурсію музеєм.

 Отже, учитель повинен спостерігати за своїми здобувачами освіти та передбачати корисність від навичок, які він у них формує. Тому, напрямок НУШ є добрим рушієм змін в українській освіті, оскільки створює умови для розвитку багатогранного та свідомого як вчителя, так і здобувача освіти.

 

Висновки

 Отже, у підсумку наведених аргументів, варто підкреслити, що бачення сучасного учителя складається з основи однакових вимог у сукупності з вмінням адаптовуватись до потреб суспільства.

 Чотири роки досвіду роботи за програмою НУШ дають можливість проаналізувати виклики часу. Особливо, зрозуміти важливість потреби вчителя в особистому розвитку та самовдосконаленні, щоб іти в темпі з сучасністю та бути конкурентним у середовищі інформаційних технологій. Це дозволить виховати підготовлених до якісної взаємодії у суспільстві громадян.

          Тож, нам, учителям, варто крокувати в ногу з часом, формувати  професійну  компетентність, бо від нас залежить комфорт та ефективність майбутнього наших дітей, а також їх роль у будуванні держави.

 

 

 

 

 

  

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
21 лютого 2023
Переглядів
2013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку