Модель сучасного учителя в інноваційному просторі
Підготувала
заступник директора з навчально-виховної роботи,
учитель початкових класів
Коваль Наталія Василівна
Учитель для школи – це те ж саме, що сонце для всесвіту. Він джерело тієї сили, яка надає руху всій машині. Остання заіржавіє у мертвому заціпенінні, якщо він не зуміє вдихнути у неї життя і рух…
А. Дістєрвег
"Діти – наше майбутнє", – слова, що надихають вчителів на клопітку працю у своєму професійному зростанні. Сьогодні час ставить особливі вимоги як до педагога, так і до учня. На тлі глобалізації, науково-технічного прогресу, економічних та суспільних змін, система освіти потребує пристосування до нових реалій життя. Розвиток суспільства породжує гостру необхідність у фахівцях, що володіють високою професійною компетентністю. Саме педагог - людина, що має бути прикладом компетентності у своїх галузі та виховувати майбутніх професіоналів, які матимуть змогу швидко пристосовуватись до змін. Тому сучасний вчитель – це не тільки знавець свого предмету, а й психолог дитячих душ, вихователь, тренер з особистісного розвитку. Варто зазначити, що в освітньому процесі дуже важливі наступні чинники :
У сукупності перелічені вище інструменти створюють середовище якісної освіти та розвитку дитини. Це - база, на якій формується професійний ріст
вчителя та успішність школи загалом.
Модель сучасного учителя в інноваційному просторі
Школа - це підготовка дитини до життя поза освітніми закладами. Саме тому, важливим є розуміння навчальними інституціями всіх інноваційних процесів, які відбуваються у світі. Як результат, методи та форми здобування знань мають відповідати вимогам позашкільній реальності. Діяльність кожного вчителя повинна характеризуватись інноваційністю, що виникає в результаті досвіду, професійних пошуків та спостереження за тенденціями і потребами у суспільстві. Тому наступні складові, в яких повинен розвиватись учитель:
Тож, педагог - це особа з переліком характеристик у кожній, вище переліченій сфері, власник фізичного, психічного та духовного здоров'я, що працює над власним самовдосконаленням.
Особисті якості педагога
Образ сучасного педагога очима вчителів
Образ сучасного вчителя очима здобувачів освіти
Перелічені характеристики дозволяють спроектувати модель вчителя, як професіонала та взірця для дітей. Ми можемо побачити, що окрім обізнаності у фаховому предметі, основою ефективного функціонування вчителя є його свідомість соціальної відповідальності. Це дозволяє йому напрацьовувати важливі особистісні риси, що полегшують взаємодію з учнями, бути наставниками для них та слідувати інноваціям у педагогічній сфері.
Практичні напрацювання у контексті НУШ
У цьому пункті пропоную розглянути певні висновки щодо моделі учителя, сформовані на чотирирічному досвіді навчання за програмою Нової української школи.
Основним спостереженням є те, що сьогодні педагог потребує адаптації до змінених потреб здобувачів освіти. На тлі інформаційної епохи, важливим для них у навчанні є діяльнісна основа з переважанням ігрових методів. Діти стали менш активними у фізичному плані та пасивніше сприймають інформацію. Саме тому, часто застосовую яскраві образи у процесі навчання, що активізує їх мимовільну пам'ять. Ефективним є вивчення матеріалу через пізнання, наприклад у проведенні дослідів, що викликає в учнів ентузіазм та активність. Особливо діти люблять проводити час з лего, створюючи різні конструкції з запропонованих прикладів. Це допомагає їм розвивати уяву, моторику рук та роботу з іншими дітьми.
Вартує підкреслити, що на сьогоднішньому етапі школярам бракує живого спілкування. Вони часто проводять час з електронними пристроями та потребують навичок взаємодії з іншими людьми. Для цього ми робимо ранкові зустрічі, де діти вчаться ділитися інформацією з іншими. Також проводимо руханки та створюємо умови для комунікації на заняттях.
Напрямок НУШ допомагає бути більш гнучким в організації навчального процесу. Ми можемо проводити заняття у бібліотеці, на свіжому повітрі, відповідно до потреб ситуації. Це створює комфортну атмосферу для навчання.
Важливо, що всі діти повинні бути в однакових умовах. У класі є здобувачі освіти на інклюзивному навчанні, які здобувають освіту зі своїми ровесниками. Це допомагає їм краще інтегруватися у суспільство, та навчає решту учнів відповідного ставлення до їх потреб.
Ключовим завданням сьогоднішньої програми є формування у дитини затребуваних суспільством компетентностей. Ми з дітьми вчились початків підприємництва, організовуючи ярмарок у класі. Також розглядаємо життєві цінності, вплив одиниці на суспільство, свідоме ставлення до природи, генерування ідей та створення винаходів. Це скеровує їх до самостійного мислення та аналізу, що є значно вагомішим за інформацію, як таку.
Також, окремої уваги потребує комп'ютеризація та навички дітей у цьому напрямку. Вже у молодших класах, діти розуміють, що окрім підручників, важливим джерелом інформації є інтернет. Тому ми говоримо про те, як орієнтуватись в інформаційному просторі, чи все там може бути правдою, як створювати власну електронну пошту з допомогою логіна і пороля. На заняттях ми користуємось комп'ютером, щоб дивитись презентації, робити руханки , слухати аудіо та інше.
Особливо корисним вважаю підручник "Я досліджую світ", що максимально адаптований до сучасних потреб учня. Там є багато посилань, що вчить дітей працювати з інтернет ресурсами. Наприклад, відвідати віртуальну екскурсію музеєм.
Отже, учитель повинен спостерігати за своїми здобувачами освіти та передбачати корисність від навичок, які він у них формує. Тому, напрямок НУШ є добрим рушієм змін в українській освіті, оскільки створює умови для розвитку багатогранного та свідомого як вчителя, так і здобувача освіти.
Висновки
Отже, у підсумку наведених аргументів, варто підкреслити, що бачення сучасного учителя складається з основи однакових вимог у сукупності з вмінням адаптовуватись до потреб суспільства.
Чотири роки досвіду роботи за програмою НУШ дають можливість проаналізувати виклики часу. Особливо, зрозуміти важливість потреби вчителя в особистому розвитку та самовдосконаленні, щоб іти в темпі з сучасністю та бути конкурентним у середовищі інформаційних технологій. Це дозволить виховати підготовлених до якісної взаємодії у суспільстві громадян.
Тож, нам, учителям, варто крокувати в ногу з часом, формувати професійну компетентність, бо від нас залежить комфорт та ефективність майбутнього наших дітей, а також їх роль у будуванні держави.