При вивченні даної проблеми, ми відкрили для себе новий науковий напрямок - психологію здоров'я – науку про психологічні причини здоров'я, про методи і засоби його збереження, зміцнення і розвитку.
Спитаєте, чому саме психологія?А це тому, що фізичне, соціальне, духовне здоров'я залежить від внутрішніх мотивів, переконань людини. Психологія здоров'я виступає в якості опори валеології, дотримуючись основного свого принципу "Людина, пізнай, створи й здійсни себе".
1
МОДЕЛЬ ЗДОРОВ’Я СУЧАСНОГО ПІДЛІТКА. НОВЕ БАЧЕННЯ.
практичний психолог Лілія Семенова,
учень 11 класу Каховської СЗОШ №2, член МАН Козаренко Ігор
Що таке здоров’я?! Якщо говорити простіше, здоров’я – це гармонія, це стан духовного, фізичного, соціального благополуччя людини. Міцне здоров’я – головна умова повноцінного життя. Здоров’я допомагає нам реалізувати свої плани, успішно вирішувати життєві завдання й долати труднощі.
Здоров’я багато в чому залежить від особистого ставлення до нього. Сучасний стан здоров’я української молоді є незадовільним, тому що с кожним роком ми все більше спостерігаємо те, що молодь схильна до шкідливих звичок, а про своє здоров’я и методи його поліпшення деякі навіть не знають. На мою думку, треба міняти свідомість дітей, шукати нові підходи формування здорового способу життя, а також потрібно мотивувати їх, щоб вони не почали руйнувати себе знову.
Тому зараз гостро постала необхідність у формуванні культури здоров’я молодого покоління.
Саме тому ми вирішили запропонувати нове бачення моделі здоров’я сучасного підлітка, змінити відношення молоді до свого здоров’я .
При вивченні даної проблеми, ми відкрили для себе новий науковий напрямок - психологію здоров'я – науку про психологічні причини здоров'я, про методи і засоби його збереження, зміцнення і розвитку.
Спитаєте, чому саме психологія?А це тому, що фізичне, соціальне, духовне здоров’я залежить від внутрішніх мотивів, переконань людини. Психологія здоров'я виступає в якості опори валеології, дотримуючись основного свого принципу "Людина, пізнай, створи й здійсни себе".
Психологія здоров'я розвиває особистісні якості, які потрібні людині для встановлення гармонійних соціальних зв'язків; сприяє самореалізації людини.
Психологія здоров’я складається з трьох аспектів: самопізнання, самовиховання, самоздійснення.
Видатний американський психолог Абрахам Маслоу казав, що життєздатність психології здоров'я, можливо, визначається не стільки аналізом глибин людської поведінки, скільки вивченням висот, яких кожен здатний досягти. Тобто, головний принцип розвитку здоров'я не в тому, щоб тільки мати міцне здоров'я, а в тому, щоб реалізувати себе за допомогою цього здоров'я.
Як ви знаєте, підлітковий вік має свої особливості, важливим є збереження закладених в шкільному віці цінностей здорового способу життя. Організм підлітків зазнає значних змін, зумовлених початком статевого дозрівання. Л. С. Виготський наголошував на неузгодженості анатомо-фізіологічного розвитку та соціального дозрівання. На нашу думку, деструктивна поведінка у сучасних підлітків збільшується через велику зайнятість батьків і відсутністю з їх боку контролю дітей або, навпаки, надмірною опікою та великим потоком різної за змістом інформації. У цей період, підліток відкритий до сприйняття всього нового, тому це є сприятливі умови для його виховання. Намагаючись виглядати дорослим, підліток сліпо копіює поведінку дорослих, свого близького оточення, яке відіграє велику роль у формуванні особистості.
Спостерігаючи за підлітками, ми визначили такі характерні риси їх: з одного боку – мають свою думку, активні, енергійні, динамічні, відкриті, ерудовані та спортивні. Проте з іншого – у підлітків спостерігається дратівливість, підвищена чутливість, збудженість, незадоволеність собою, погіршений стан здоровʼя.
При підрахунку індексу Руф’є, ми зробили висновок, що більшість підлітків не здатні виконувати довготривалі навантаження без ризику для серцево-судинної системи.
Ми замислились, як можна змотивувати, спрямувати молодь серйозніше ставитися до свого здоров’я.
Тому, нами створений профілактичний валеологічний проект «Капітан свого Життя», мета якого є формування особистості з високим потенціалом, його підвищення та розкриття різних аспектів душевного, тілесного і соціального здоров'я людини.
Потенціал дитини закладений в ньому спочатку. Однак, для того, щоб він прокинувся, необхідні певні умови, велика частина яких залежить від дорослих та їх методів виховання. На мій погляд, сенс життя людини полягає у розкритті своїх потенціалів та талантів.
Ми представили здоров’я у вигляді корабля та його елементів. Кожна частина картини символізує різні аспекти життя та потенціали.
Хвилі – це символ соціуму, вашого оточення , корпус корабля - це потенціал Тіла - (фізичний аспект здоров'я). Кожний повинен усвідомлювати власну тілесність, виявляти приховані можливості свого тіла і розкривати його потенціал, займаючись різними видами спорту. Навіть звичайна зарядка з ранку може покращити стан вашого фізичного здоров’я.
Потенціал Розуму (інтелектуальний аспект здоров'я) представлений у вигляді щогли. Людина повинна вміти мислити. Мисляча людина вміє поставити запитання і знайти на нього відповідь, контролювати свою поведінку, пристосовуватись до труднощів. Для того щоб розвинути цей аспект життя та здоров’я потрібно небагато зусиль. Наприклад, звичайне читання книжок або заняття з математики може підвищити ваш рівень інтелекту та змінить ваше сприйняття світу.
Потенціал Волі - (особистісний аспект здоров'я) – штурвал. Необхідно знайти вірний напрямок. Потрібно вміти грамотно ставити мету і досягати її, відповідати за свої дії, свій вибір. Все це є розвиток здатності свідомо долати внутрішні і зовнішні перешкоди.
Чайка символізує Потенціал Почуттів - (емоційний аспект здоров'я). Ми повинні вчитися керувати своїми почуттями, усвідомлювати свої емоції, правильно виражати себе, мати здатність до емпатії, тобто розуміти і безоціночно приймати почуття інших. Для стабільного емоційного стану ви повинні мати дружні стосунки з людьми та присутність цілі у житті, яка буде тримати вас у тонусі.
Потенціал Творчості (творчий аспект здоров'я) - парус. Здатність до самовираження, саморозвитку. Кожен намагається стати господарем власного життя, створити себе, виразити свою оригінальність, почуття, емоції, поведінка, бути вільним. Існує нескінченна кількість методів до самовираження (малювання, архітектура….)
Інші кораблі, такі ж як і ти - Потенціал Відносин - (соціальний аспект здоров'я) -
Уміння вибудовувати відносини, довіряти, пробачати, вислуховувати іншого, бути чесним, зберігаючи свою індивідуальність і повагу до інших людей
І нарешті – Сонце – яке являється символом духовного здоров’я, потенціал Духа. Це стрижень, на якому тримається все. У цьому потенціалі мисляча людина задається найголовнішим питанням "Хто я?", "Яке моє призначення?
Що ж трапиться, коли якийсь потенціал не розкривається? Тоді ми відчуваємо роздратування, розчарування, виникає відчуття, що ми живемо неповним життям.
Виходить, розкриття всіх потенціалів особистості наповнює наше життя сенсом, гармонією, радістю.
Отже, ви повинні будувати своє «Я». С самого народження ми пізнаємо світ, набираємося досвіду , цей досвід – це маленькі деталі цього я, впродовж життя ми будуємо себе з цих частин конструктору і формуємо себе, свою особистість і характер.
Важливою умовою формування здорового способу життя в підлітків є усвідомлення ними, що здоров’я – це не лише стан організму людини, здоров’я – це гармонійне поєднання усіх складових, які лише разом становлять здоров’я особистості. «Щоб бути здоровим, потрібні особисті зусилля, постійні та значні, замінити їх не можна нічим» - так зазначив академік М.М.Амосов .
Таким чином, виходячи з розуміння важливості здоров’я, ми виокремлюємо нагальну потребу в зміні ставлення дитини до власного здоров’я , це може відбутися лише за участі дорослих, які повинні змінюватись разом з дитиною, щоб сформувати у своєї дитини її «Я» та змінити своє «Я» в кращий бік.
Таким чином, ми здійснили спробу представити модель здоров’я, його складових очима підлітків.
Розроблений профілактичний проект для школярів «Капітан свого Життя» впроваджуємо в практиці в школі.
Матеріали даної роботи можуть бути використані на уроках з основ здоров’я , біології, класних годинах спілкування , при підготовці до шкільної декади, присвяченої здоровому способу життя .
Отже: