Модерністська проза початку ХХ ст. (загальна характеристика)

Про матеріал
Модерністська проза початку ХХ ст. (загальна характеристика). Світоглядні й естетичні засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в художній прозі на початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і М. Пруст як зачинателі модернізму в європейській прозі
Перегляд файлу

Тема: Модерністська проза початку ХХ ст. (загальна характеристика). Світоглядні й естетичні засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в художній прозі на початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і М. Пруст як зачинателі модернізму в європейській прозі.

Мета: ознайомити з основними тенденціями розвитку європейської модерністської прози першої половини ХХ ст.; життєвим і творчим шляхом Ф. Кафки, Дж.Джойса, М. Пруста; розвивати творчість, навички визначення рис особистості, спостереження над художнім текстом; сприяти вихованню найкращих моральних якостей.

Обладанння: портрети письменників, презентація, проектор, комп’ютер.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

«Література – це я сам, це моя плоть і кров, і бути іншим я не можу».
Ф.Кафка

Хід уроку


І. Організаційна частина
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

- Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку : «Література – це я сам, це моя плоть і кров, і бути іншим я не можу». Як ви їх розумієте? Що Кафка намагався цим сказати?

- Це слова одного з найвідоміших представників модерністського напрямку початку ХХ століття, з життєвим і творчим шляхом якого ми сьогодні ознайомимось. Справді, даним висловом автор хотів підкреслити своє нерозривне існування з мистецтвом слова.

ІІІ. Робота над темою уроку
1. Словникова робота. Перегляд презентації.

- Для початку з’ясуймо значення поняття «моденізм». Це - напрям у світовому мистецтві та літературі 10—30 років XX століття, що набув найвищого розвитку після Першої Світової війни.

Загальні риси модернізму:

  • особлива увага до внутрішнього світу особистості;
  • проголошення самоцінності людини та мистецтва;
  • надання переваги творчій інтуїції;
  • розуміння літератури як найвищого знання, що здатне проникати і одухотворити світ;
  • пошук нових засобів у мистецтві (метамова, символіка, міфотворчість тощо);
  • прагнення відкрити нові ідеї, що перетворять світ за законами краси і мистецтва.

Учні записують визначення та риси модернізму в робочі зошити, вчитель демонструє портрети найвизначніших представників даного напряму.

C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\кафка.jpg

2. Перегляд та обговорення презентації

- Перегляньте презентацію та законспектуйте особливості кожного з видів модернізму.

3. Перегляд і обговорення відео про життя письменників (Ф. Кафки, М. Пруста, Дж.Джойса)

- Перегляньте уривки з огляду життєвого і творчого шляху даних письменників та зверніть увагу на новаторства кожного з них.
- Отже, хто вважається автором новаторського романного циклу «У пошуках утраченого часу»? (Марсель Пруст)
- Творчість якого ір­ландського англомовного письменника позначена масштабними експериментами з міфом? (Дж. Джойс)
- Який письменник здобув славу митця-пророка? (Франц Кафка)
 

4. Робота в групах

- Обєднайтеся в групи та поміркуйте над тлумаченням афоризмів Ф. Кафки.

  1.   «Є два людські гріхи, з яких витікає решта,— нетерпіння й лі­нощі душі. Через своє нетерпіння людей вигнано з раю, а через лінощі вони не можуть туди повернутися...»
  2.   «Щасливим я був би тільки тоді, коли б зміг привести світ до чистоти, правди, сталості».
  3.   «Зрозумій, що для щастя доволі клаптя землі, на якому вміща­ються твої ноги».

«Перевтілення» (1912) — знаковий твір модерністської літера­тури. Тема оповідання (частіше твір визначають як новелу) — гра­нична самотність особистості та трагічне знецінення людського життя. Прізвище головного героя Грегора Замзи — це зашифрова­не за допомогою криптографії прізвище самого автора.

  1. Закріплення знань, умінь і навичок
  1.                  Бесіда
  •    Що означає слово «перевтілення»? (Метаморфоза, перетворення)
  •    У яких творах ми вже зустрічали перетворення людей на істот тваринного світу? (У казках, у творах Овідія, Гоголя, Булгако­ва та ін.)
  •    Прокоментуйте висловлювання літературознавця Д. Затонського про творчу спадщину Ф. Кафки: «...Його творчість — не що інше, як колосальний, відчайдушний і геніальний фрагмент — сколок із фрагментарного буття людства».

 

  1. 2. Вікторина «Модернізм»
  • Наш урок добігає до завершення. Зараз ми визначимо учнів, які найбільше запамятали про літературний напрям модернізму. Прослухайте уважно запитання та варіанти відповіді до кожного з них. Відповідає той, хто найшвидше підніме сигнальну картку для відповіді. За кожну правильну з них ви отримаєте 1 бал.

1. Модернізм - це:

а) спосіб мислення;

б) філософська система;

в) новий напрям в художній культурі початку XX століття;

г) художній стиль.

 

2. Народження модернізму пов'язують з появою в 1907 році:

а) футуризму;

 б) кубізму;

 в) супрематизму;

г) сюрреалізму.

3. Засновником абстракціонізму вважається:

       а) С.Далі;

       б) П.Пікассо;

       в) К. Малевич;

       г) В.Кандинський.

 

4. У 1913 році в рамках абстрактного мистецтва К. Малевич створює напрямок:

 

а) супрематизм;

б) концептуалізм;

 в) експресіонізм;

 г) поп-арт.

 

5. Одним з найяскравіших представників експресіонізму вважається німецький художник:

а) Дж.Северіні;

б) Е.Мунк;

 в) Ж.Брака;

г) Г.Гросс.

 

6. Хто з американських художників поп-арту став відомий як «хлопець Кемпбелл супу»:

а) Д.Джонсон;

б) К.Ольденбург;

в) Р.Раушенберг;

г) Е.Уорхола.

 

7.  До рис модернізму належить:

а) перевага зовнішнього над внутрішнім;

б) надання переваги творчій інтуїції;

в) зображення реалістичного.

 

8. Представником якої країни був Ф.Кафка?

А) Австрії

Б) Франції

В) Великобританії

 

 

V. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Продовжте речення:

  •    Найбільше враження справив на мене той факт, що...
  1. Домашнє завдання

Знати біографію письменника.

Прочитати й уміти аналізувати оповідання «Перевтілення».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лєвтєрова Марина Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Євтушенко Світлана Валентинівна
    Добрий день. Дуже сподобався ваш урок. Дякую. Де можна знайти презентацію про яку йде мова у конспекті уроку?
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 жовтня 2020
Переглядів
19633
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку