Німецькомовна проза. Франц Кафка (1883 – 1924). «Перевтілення». 11 клас

Про матеріал
Німецькомовна проза. Франц Кафка (1883 – 1924). «Перевтілення». Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення».
Перегляд файлу

Тема: Німецькомовна проза. Франц Кафка (1883 – 1924). «Перевтілення». Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення».

Мета: ознайомити учнів з основними відомостями про життя і творчість письменника, визначити своєрідність творчості та причини трагічного сприйняття світу; допомогти учням усвідомити зміст, ідейно-художні особливості оповідання Ф.Кафки та його стилю розвивати навички аналізу художнього твору; виховувати гуманізм та родинні почуття.

Тип уроку : комбінований

Обладнання: портрет Ф.Кафки, ілюстративний матеріал з біографії письменника, презентація, кольорові картки.

 

 Ф.Кафка

 Тільки люди, який уразила однакова недуга, розуміють одне одного.

 Ф.Кафка

 …Щасливим я був би тільки тоді, коли б зміг привести світ до чистоти, правди, сталості

 Ф.Кафка

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

1.    Створення позитивної емоційної атмосфери, психологічне налаштування на активну роботу.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Літературний диктант «Модернізм»

На дошці транслюються слайди презентації зі запитаннями. Учні коротко записують відповіді в робочих зошитах. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.

Запитання:

1. ХХ ст. розвивається під незаперечним впливом…

2.    Термін на означення т.з. «лівих» (нереалістичних) тенденцій у мистецтві, що виникають у кризові періоди – це …

3.    Естетичну палітру епохи першої половини ХХ ст.. передусім визначають такі явища, як…

4.    Футуризм, кубізм, дадаїзм, сюрреалізм, експресіонізм – основні течії…

5.    Вони створювали колажі з клаптів шпалери, з фрагментів друкованої продукції (газетних, журнальних сторінок), організовували скандальні літературні вечори…

6.    Засіб зображення психіки людини безпосередньо «зсередини» як складного плинного процесу, - це…

7.    У витоків модернізму стоять три найвидатніших прозаїків ХХ ст. 

8.    Література, яка адресована найбільш культурно розвинутій та освіченій частці суспільства, - це…

9.    Література, для якої характерні жанри розважального характеру (детектив, мелодрама, комікс, фантастика), що розраховані на невибагливі художні смаки і невисокий рівень інтелекту) отримала назву…

10. Одна з авангардистських течій у мистецтві, головним принципом якої є відобразити напругу переживань та емоцій авторського «я», його суб’єктивне світобачення, - це…

 

Відповіді:

1.    Модернізм.

2.    Авангардизм.

3.    Декаданс, ранній модернізм, зрілий модернізм, неореалізм, неоромантизм, школа «потоку свідомості».

4.    Авангардизму.

5.    Дадаїсти.

6.    «Потік свідомості».

7.    М.Пруст, Дж.Джойс, Ф.Кафка.

8.    Елітарна.

9.    Масова.

10. Експресіонізм. 

  • Підрахунок правильних відповідей  

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Розгляньте сьогоднішні епіграфи до уроку та поміркуйте над їх значенням.

 Повідомлення теми, мети уроку

 

ІV. Сприйняття, вивчення нового матеріалу

  • Виступ учнів з випереджальними завданнями 

Учні зачитують вислови (за вибором) та виражають власне бачення особистості Кафки – образ якої людини постає перед нами?

- Поясніть зізнання Кафки: «...Я живу у своїй родині більш чужим, аніж найчужіший» (У своїй родині, а особливо у стосунках із батьком Ф. Кафка зазнавав тільки осудження та зневагу. Стіна нерозуміння здавалась прірвою, яка розділяла любов батька і сина. Батько придушив волю хлопця, позбавив його віри у власні сили і викликав до себе почуття страху, ненависті та відрази. Літературна діяльність не викликала захоплення у родині. Пізніше у своєму творі «Листи батькові» Кафка відобразить усі складності і тонкощі синівських почуттів, але, на жаль, він  не наважився на відверту розмову з батьком. Ф. Кафка не зміг самоствердитись у своїй родині.)

  • Перегляд та коментування презентації «Життєвий та творчий шлях Ф.Кафки»

- Повторімо за допомогою презентації основні періоди життя й творчості Ф.Кафки. Проаналізуйте, у чому схожість автора з головним героєм новели «Перевтілення» Г.Замзою?

 

 V. Формування вмінь та навичок
 

1. Евристична бесіда за змістом твору

 - Пригадаймо, що трапилося з головним героєм твору – Грегором Замзою ? (Перетворився на комаху)

 -    Що вражає в його перевтіленні?( Безпричинність перевтілення і безопірність цьому Грегора Замзи)

-        Ким був Грегор до перетворення? (Грегор –турботливий син, який утримував усю сім’ю, відпрацьовував батькові борги, дуже любив свою сестру Грету)

 2. Робота в парах

- Поміркуйте над наступними запитаннями :

  • Як розвивалися стосунки Грегора і сім'ї з часом? (Стосунки погіршилися, сімя відвернулась від Грегора)
  • Чому виникають такі взаємовідносини? (Сім’я не розуміє, не приймає перевтілення Грегора на комаху)
  •  ІЦо, на вашу думку, найстрашніше у творі? (Відчуженість від хворого, нерозуміння, втрата родинного тепла)
  1. Словникова робота. Робота з термінами  «метафора», «символ».
  • Для того, щоб краще зрозуміти зміст твору, його глибоку психологічну ідею та проблематичність світобачення головного героя, ми опрацюємо визначення «метафора», «символ». Законспектуйте, будь ласка, терміни у свої словники (самостійна робота із роздатковим матеріалом).

4. Спостереження над текстом новели

 - Відшукайте у творі «Перевтілення» метафори та символи, поясніть їх значення та підберіть відповідні цитати.

 

 Очікувані відповіді:

  • Яка головна метафора твору? (Перевтілення Грегора в комаху – яскрава метафора відчуження людини від усього світу. Втративши людську подобу, герой опинився за межами людського існування. Він автоматично був позбавлений права займати в суспільстві навіть найнижчий щабель, і навіть у своїй родині він не міг претендувати на будь-яке «людське» місце (з часу перевтілення Грегор постійно знаходився під замком у своїй кімнаті, не обідав із сім’єю за столом, не проводив час за розмовами із ріднею).
  • Чому автор зберігає розміри людського тіла героя після перевтілення? (Автор хоче показати абсурдність, проблематичність такого перевтілення, зберігаючи не лише людські розміри  Грегора, а й наділяючи комаху людським розумом і душею (коли Грета принесла сніданок (грінки і молоко), Грегор спочатку діже зрадів, адже дуже любив цю їжу, але, спробувавши її, глибоко розчарувався, бо зрозумів, що тіло комахи не пристосоване до такої їжі, коли ж сестра принесла йому зіпсуті відходи, він (як людина) гидував ними, але організм комахи вимагав саме таких харчів, - тобто, людина змушена була робити те, що було для неї неприйнятним, - ось головна проблема метафоричного світобачення автора)цитати. Кафка категорично наполягав на тому, щоб не зображали велетенської комахи на обкладинці книги, тому що перевтілення – це метафора, образ невиправного людського відчуження, самотності, нерозуміння)
  •  Чи змінюється розмір головного героя у творі? (Так. Спочатку у комахи людські розміри, коли ж Грегор помирає, його тіло покоївка змела на совок (тіло зменшилось) цитати.
  • Чому, на вашу думку, автор «зменшив» розмір Грегора – комахи? (Так Ф. Кафка хотів показати, як щораз збільшується прірва між відчуженою людиною та суспільством (цитати.)
  • Які символи використовуються у творі? Поясніть їх роль. (Кімната -символ внутрішнього світу Грегора(автор тричі змінює інтер’єр кімнати: спочатку це досить затишна умебльована кімната, потім – пустка, згодом – звалище непотрібних речей) цитати. Двері- символ зв’язку Грегора із людським світом (сім’я інколи під час вечері привідкривала двері Грегорової кімнати, щоб він не почував себе самотнім, але так було тільки на початку) цитати. Замок – символ людського нерозуміння, небажання зрозуміти і допомогти. Після смерті Грегора автор називає членів родини не «батько», «мати», «сестра», а «пан», «пані», «дочка» - цим він  символічно підкреслює розпад сімейних стосунків цитати.
  • У чому полягає головна тема та проблема метафоричного світобачення у новелі«Перевтілення»? (Основною темою твору є самотність людини в сучасному світі, приреченість, відчуженість. Цей стан виникає, коли людина переконана, що в цілому світі немає жодної людини, яка б розуміла і цінувала по достоїнству. Вона забирається в свою шкаралупу, припиняючи всі контакти із зовнішнім світом.

5. Робота в групах.

-  У наші дні в людей більше можливостей для спілкування, ніж коли-небудь. Телефон, інтернет, мобільні системи дозволяють зв'язатися з ким завгодно в будь-якій точці земної кулі. Але, всупереч цим можливостям, самотніх людей не стає менше. Самотня людина відчуває себе не такою, як всі, і вважає себе непривабливою особистістю. Вона стверджує, що її ніхто не любить і не поважає. Такі особливості відношення до себе супроводжуються почуттям злості , смутку, глибокого нещастя, почуттям жалю до себе. Самотня людина уникає  контактів, сама ізолює себе від інших людей, вона очікує від інших тільки неприємностей, а від майбутнього – лиш найгіршого.

- Попрацюйте в групах та визначте основні причини самотності.

 Очікувані результати:

                                        Основні причини самотності:

 

1.    Втрата сенсу життя, тобто пошук того, що забезпечує стабільність, добробут, різного роду блага.

 2.    Втрата віри в себе, в свої можливості.

 3.    Брак спілкування, підтримки рідних.

 4.    Відсутність взаєморозуміння, відторгненість, почуття знехтуваності, образи руйнують основу будь-яких відносин – довіру.

  1. Постійна туга і смуток, що підсилює небажання людини вступати в будь-які контакти з зовнішнім світом.
  2. Невміння бути відкритими, любити і приймати людей такими, які  вони є...

 VI.Закріплення знань, умінь та навичок

  1. Письмова робота «Листівка-побажання самотній людині»

- Пропоную вам написати на кольорових картках невеличкі листи-побажання для людей, які почуваються самотньо, які зневірились, і не можуть знайти вихід із такої ситуації. Дайте пораду: що потрібно зробити, щоб не почуватись самотнім?

  • Самостійна письмова робота учнів на кольорових картках (написані побажання збираються у конверт)
  • Вибіркове озвучення побажань для самотньої людини
  1. Фронтальна бесіда

- Поміркуйте, чи є позитивні сторони у самостності ? Якщо так, то які? (Усамітнення – це час для роздумів, пошуків, впорядкування свого внутрішнього світу, нерідко – поштовх до творчості. На самоті народжуються наукові відкриття та шедеври мистецтва).

- Як раціонально, продкутивно можна використати час усамітнення? (Стати самостійнішими, розібратися в собі, навчитися самостійно приймати рішення і брати відповідальність за свої вчинки).

- Справді, цей час може бути періодом вдосконалення. З усього можна отримати користь, але все залежить від того, як ставитися до ситуацій, що виникають в нашому житті. Наберіться сил і терпіння – адже все змінюється.

VII. Узагальнення та систематизація вивченого на уроці

  • Інтерактивний   метод «Незавершене  речення».
  • На сьогоднішньому уроці для мене відкриттям було…
  • Я для себе зробила (зробив) висновок , що людина-…
  • Я вважаю , що Кафка – це …
  • Оцінювання учнів
  • Домашнє завдання

 Поміркувати, чому Кафка не закінчив оповідання смертю Грегора, а продовжив оповідь далі. Як складеться життя родини після смерті Грегора? Чи буде родина згадувати про нього?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 жовтня 2020
Переглядів
4711
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку