Модернізм в літературі (кінець ХІХ- початок ХХ ст.)Модернізм (новий, сучасний)- нові літературно-мистецькі течії нереалістичного спрямування, що заперечували естетику минулого. Провідні теми модерністської літератури: ізольованість особи, її відчуження і приреченість на непереборну самотність; знеособлення людини; напружене переживання закінченості індивідуального існування і абсурдності життя; малювання мертвої механистичности сучасної цивілізації; критичне відношення до історії.
Основні течії модерністської літератури. Модернізм (новий, сучасний)- нові літературно-мистецькі течії нереалістичного спрямування, що заперечували естетику минулого. Провідні теми модерністської літератури: ізольованість особи, її відчуження і приреченість на непереборну самотність; знеособлення людини; напружене переживання закінченості індивідуального існування і абсурдності життя; Екзистенціалізм, імпресіонізм, експресіонізм, символізм, футуризм, сюрреалізм, абстракціонізм, неоромантизм.
Екзистенціалізм у літературі (лат. existentia — існування)-абсурдність існування, безвихідь.Імпресіонізм - з французької impression означає враження, особистий погляд кожної людини на природу, на людину (зближення з природою). Символізм (у перекладі з французької — знак) — одна з течій модернізму, у якій замість художнього образу, що відтворює певне явище, використовується художній символ, що є знаком мінливого «життя душі» й пошуком «вічної істини». Футуризм (від італ. futurismo та лат. futurum — майбутнє) пропагував культ індивідуалізму. АВАНГАРДИСТСЬКІ ТЕЧІЇ Кубізм - це авангардний європейський художній рух, який виник у Франції на початку ХХ століття і характеризується використанням геометричних фігур для зображення природи . Був заснований у Парижі через відомого іспанського художника Пабло Пікассо (1881 - 1973)Сюрреалізм – мистецтво на межі сну та реальності
1. До якого твору ця ілюстрація? (Автор та назва твору)2. Назвіть ім’я головного героя, чим він займався, в чому бачив сенс життя?3. Чим він захоплювався, окрім роботи?4. Що з ним трапилося одного ранку?5. Чи любили його рідні?6. Чим батько поранив Грегора і за що?7. Про що мріяли батько, сестра після перетворення Грегора?8. Чи згоден був Грегор жити у такому вигляді? Що він обрав: життя чи смерть?9. Як ви зрозуміли метафоричний зміст новели?
10. До якого твору ця ілюстрація?(Автор та назва твору)11. Яку реальну подію відтворив автор в своєму романі?12. Який прихований зміст роману та яка подія спонукала А. Камю написати цей твір? В якому році?13. Як люди сприйняли епідемію чуми? Як себе поводили? Чому?14. Що допомогло людям вистояти та не загинути?15. Чи можливо викорінити зло в житті? Чи треба з ним боротися? Чи варти змиритися?16. Яку подію ХХ століття називали «коричневою чумою»?17. Чи можна порівняти події, описані у романі, з сьогоднішніми подіями в Україні та світі?
Одним з послідовників екзистенціалізму в літературі став Ф. Кафка – поет хаоса. Його світ сповнений жаху, відчаю, безнадії. Для письменника світ хаоса сильніше людини. Герой його новели «Перетворення» Грегор – жалюгидна комаха, сором для сім’ї, яка не знає, що з ним робити. Увага автора зосереджена на стані героя, його думках, самотності. Але оточуючий світ байдужий до його страждань, безжалісний та жорстокий.
Ідеологічна основа модернізму. Модернізм виник у Франції наприкінці XIX ст. (Бодлер, Верлен, А. Рембо) і поширився в Європі, росії, Україні. Модерністи вважали, що не треба шукати у творі мистецтва якоїсь логіки, раціональної думки. Тому мистецтво модернізму і носило переважно ірраціональний характер. В основі модернізму - філософські течії: Артур Шопенгауер (німецький філософ) – Несвідомість – катастрофи Буття – заглиблення в інтелект Хаос – абсурдІдея: «Світ такий, яким його уявляє людина»Уявлення – головний предмет мистецтва
Відмінність реалістичної та модерністської свідомості{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№ з/п. Реалізм. Модернізм1. Уявлення про світ Світ як конкретна реальність. Вічність, безкінечність2. Свідомість Людина як тип, типовий характер. Людина - неповторний індивід3. Взаємозв’язок людини та світу Світ формує людину, суспільство виховуєЛюдина та світ – рівноцінні субстанції (макрокосм = мікрокосм)4. Сенс існування Задача людини – покращити суспільство, задача суспільства – покращити людину. Самопізнання, саморозвиток, самореалізація5. Пріорітети Світ, дійсність, історіяІндивідуальність людської свідомості, сила духа
Представники модернізму в світовій та в українській літературіВільям Фолкнер (1897-1962)Френсіс Скотт Фіцджеральд (1896-1940)Е. М. Форстер (1879-1971)Ернест Хемінгуей (1899-1961)Джеймс Джойс (1882-1941) Франц Кафка (1883-1924)Райнер Марія Рільке (1875-1926) Альбер Камю (1913-1960)В українській літературі Ольга Кобилянська є один із перших представників модернізму. Також до модерністів належать М. Коцюбинський, Леся Українка, І. Франко та інші.
Людина в сучасному світіПочаток ХХ століття ознаменувався не лише бурхливими політичними подіями, а й страшними соціальними потрясіннями, які призвели до різкого протиріччя особистості та навколишнього світу. Відтепер стан самотності не вибраний самою людиною, а нав'язаний йому ходом розвитку історії.
Экзистенціалізм в літературі Екзистенціалізм у літературі – це одна із течій модернізму, де джерелом художнього твору є сам митець, який висловлює життя особистості, відтворюючи художню дійсність, яка розкриває сенс життя взагалі. В основі екзистенціалізму лежить твердження абсурдності буття. За словами Альбера Камю - найбільш суперечливого з мислителів цивілізації: "Людина - це канат, натягнутий між твариною і надлюдиною, канат над прірвою". Альбер Камю відкидав абсолютне добро й абсолютне зло. Але всім своїм життям ствердив ідею: рух до знань, розвиток своєї свідомості і є той цемент, що з’єднує людину та її долю. "Зло, що існує у світі, майже завжди результат невігластва, і будь-яка добра воля може завдати стільки ж шкоди, як і зла доля, якщо тільки ця добра воля недостатньо освічена".
Художники - експресіоністи. Бачення світу експресіоністами було дуже спеціфічним: світ вони уявляли хаотичною системою, якою керують незрозумілі, таємничі сили, і від них немає порятунку. Укспресіонізм стверджує: людина живе у ворожому світі. В якості героя часу експресіонізм зобразив неспокійну, емоційну людину, яка не здатна внести гармонію у світ, який розривають емоції.
Художники - імпресіоністи Імпресіонізм називають рухом повернення до природи. Протестуючи проти надмірної залежності від реальності, копіювання дійсності, імпресіоністи створювали власні враження від побаченого. Ці художники намагалися показати самотній людині вихід – зближатися з природою, насолоджуватися її цілющим впливом.