МЕТА УРОКУОзнайомити учнів з життєвим та творчим шляхом Ф. Кафки , з"ясувати основні конфлікти життя , що визначили проблематику його творчості. Розглянути особливості композиції новели та специфіку використання фантастичних елементів. Дати можливість усвідомити , що внутрішні суперечливості образу є його звичайними й необхідними елементами. Сприяти аналітико-синтетичній діяльності учнів.
1883: Франц Кафка народився 3 липня в Празі у родині євреїв. В той час Прага була частиною Австро-Угорської імперії, а нині є столицею Чехії.1889 – 1893 роки: навчався в початковій школі.1901-1906: вивчає право в університеті Карла-Фердинанда в Празі. Отримує ступінь доктора юридичних наук.1902: починає писати оповідання та прозові твори.1906: починає працювати в страховій компанії, на якій він пропрацює більшу частину свого життя.1912: Кафка зустрічає Феліс Бауер, з якою він двічі був заручений, але зрештою розірвав стосунки.1912-1917: пише деякі зі своїх найвідоміших творів, зокрема «Суд», «Метаморфози» та «Процес».1913: опубліковано перший великий твір «Суд».1915-1917: пише свій незакінчений роман «Процес».1917-1918: переживає важкий напад туберкульозу і знаходиться в лікарні тривалий період.1923: просить свого друга Макса Брода знищити всі неопубліковані рукописи після його смерті, включаючи «Процес», «Замок» і багато інших творів.1924: Кафка помирає 3 червня в санаторії поблизу Відня у віці 40 років через ускладнення від туберкульозу.1925: друг Кафки Макс Брод нехтує бажанням Кафки знищити його рукописи і натомість публікує їх, значно сприяючи посмертній літературній славі.1931: Макс Брод публікує «Америку», ще один незакінчений роман.1942: Макс Брод, тікаючи від нацистів, несе з собою рукописи Кафки, рятуючи їх від знищення.1953: Макс Брод публікує щоденники та листи Кафки, проливаючи глибше світло на життя та думки письменника.1961: після смерті Макса Брода починається судова битва за літературний спадок Кафки. Згодом рукописи переходять у власність Національної бібліотеки Ізраїлю.1988: всі твори, включно з його неопублікованими творами, стали доступними для громадськості, коли Національна бібліотека Ізраїлю відкрила Архів Кафки.
Головні конфлікти життя. Кафки та філософські погляди на людину і світ Світовідчуття письменника визначили три основні конфлікти його внутрішнього життя. Це протистояння батькові, який в очах письменника уособлював авторитарну владу з її байдужістю до особистості, тотальною присутністю та абсурдністю дій.
«Усе моє єство націлене на літературу. Якщо я від літератури коли-небудь відмовлюсь, то просто перестану жити». Кафка підмінив життя письменництвом, навіть стосунки із жінками він замінив листуванням з ними. Його біографія дивовижно «безсюжетна», його життя не відзначалося цікавими подіями. Проте Кафка не схожий ні на кого; він почувається вигнанцем, бездомним і неприкаяним. Один з його німецьких біографів писав: «Як єврей він не був своїм серед християн. Як індиферентний єврей... він не був своїм серед євреїв. Як людина, що розмовляє німецькою, він не був своїм серед чехів. Як єврей, що роз-мовляє німецькою, він не був своїм серед німців. Він ніби голий серед одягнених. Як службовець із страхування робітників він не цілком належав до буржуазії. Як бюргерський син — не зовсім до робітників. Проте і на службі він не був увесь, адже відчував себе письменником. Але і письменником він не був, бо віддавав усі сили сім'ї. Водночас він жив у своїй сім'ї більше чужим, ніж будь-хто чужий».
" Перевтілення". Паспорт твору. Автор – Франц Кафка. Рік написання – 1912 Літературний рід: епос. Жанр – новела. Напрям: модернізм. Течія – експресіонізм. Тема «Перевтілення» — гранична самотність особистості та трагічне знецінення людського життя. Прізвище головного героя Грегора Замзи — це зашифроване за допомогою криптографії прізвище самого автора.Ідея: відтворення трагізму буття «маленької людини», відчуженість людей, байдужість і душевна черствість, відсутність щирості в стосунках навіть між найріднішими. Сюжет і композиція «Перевтілення»
Історія створення новели. Новела Кафки «Перевтілення» містить в собі автобіографічну історію письменника. Автор в художній манері зобразив ту дійсність, яка супроводжувала все його життя і в підсумку привела до загибелі. У 1912 році восени, всього за три тижні письменник створив свою новелу «Перевтілення». Наприкінці листопада цього ж року Кафка зібрав знайомих і прочитав їм свій шедевр, який він назвав «Жучок». І відразу ж місто наповнили чутки про новелу, що виробляє фурор. Але до друку рукопис так і не потрапив. У першій редакції новела вийшла з малюнком сумної людини в халаті. Пізні ж редакції вже рясніли ілюстраціями, що зображують різних комах. Багато що в новелі сходиться з життєвими обставинами письменника. Грегор Замза – це сам Кафка в пору своєї молодості. Автор, так само як і герой твору, був чутливим юнаком. Батько ж всіляко зневажав і принижував сина. Рідні теж перебували під владою деспотичного глави сімейства і не могли сказати проти ні слова. Подорослішавши, молодий чоловік, вирішив, що стане письменником, але батько заборонив йому займатися улюбленою справою. В результаті Кафка став звичайним службовцем страхового агентства. Він працював з ранку до ночі, але ця діяльність не приносила йому радості. У ньому було розвинене почуття обов’язку перед сім’єю, тому кинути все і піти, він просто не міг. В результаті тільки в 1915 році «Перевтілення» з’явилося у пресі.
Особливості композиції твору. Зав’язка дії: Прокинувшись уранці, комівояжер Грегор Замза побачив, що перетворився на незрозумілу комаху. Розвиток дії:– Адаптація героя до нового способу існування, реакція оточуючих.– Еволюція поглядів Грегора– Занепад сімейних стосунків. Кульмінація: вигнання Грегора батьком– Відчуження– Презирство найрідніших людей до Грегора. Розв’язка: Смерть комахи, що стало полегшення для усіх членів сім’ї
Специфіка використання фантастичних елементів у творіРеальність і фантастика у Кафки тісно взаємодіють і взаємодоповнюють одна одну. Найнеймовірніше й найабсурдніше відбувається у найбуденніших обставинах. Вторгнення фантастичного у кафкіанський світ не супроводжується романтичними казковими ефектами. Більш того, воно нікого не дивує, навпаки: його сприймають як щось природне. Отже, притаманна його стилю риса — невідповідність між реалістичним способом зображення і абсолютно неправдоподібними подіями. Це можна умовно назвати фантастичним реалізмом Кафки. Для підкреслення абсурдної реальності Кафка використовує гротеск. Гротеск (у перекладі з фр.— химерний, незвичайний) — це принцип художньої типізації, для якого є характерним незвичайне поєднання несумісних речей — фантастичного й реального, трагічного і комічного, раціонального та ірраціонального, високого й низького, що виявляє глибинну сутність явища. У Кафки гротеск організовує всю структуру творів. За його допомогою автор створює нереальний, дивний, аномальний світ, де органічно поєднано реальне й фантастичне. Гротескний світ — це світ навиворіт. У творах Кафки наявне постійне балансування між природним і фантастичним, трагічним і повсякденним, абсурдом і логікою. Образи головних героїв Кафки є гротеском. В образі Замзи автор свідомо порушує норми життєвої правдоподібності. В оповіданні реальне протиставлено фантастичному та навпаки. На перший погляд, новела має фантастичний характер, але насправді це своєрідна метафора світу і духовних процесів, які намагався відтворити письменник у такий незвичний спосіб. Фантастика у Кафки не відчутна; абстрагуючись від об’єктивної реальності, вона створює нову, суб’єктивну реальність, яка маскується під фантастику.
" Перевтілення " . Аудіокнига ( скорочено)Клацніть на посилання , утримуючи Ctrlhttps://www.youtube.com/watch?v=KRpcv. PHWoa. Q&ab_channel=%D0%94%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D1%86%D1%96%D0%BA%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%85%D1%84%D0%B0%D0%BA%D1%82%D1%96%D0%B2%D1%82%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BD%D0%B8%D1%85%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D1%8 C
. Головним художнім конфліктом оповідання "Перевтілення" є зіткнення:різних поколінь, батьків і дітей;б) суперечності між роботодавцем і працівникомлюдського і тваринного в душі людини; слабкої незахищеної людини і ворожого їй світу. У оповідання "Перевтілення" перетворення людину на комаху- це:безпідставне явище, фатальна несподіванка;закономірність, спосіб самозахисту від зла;прийом розкриття нікчемної сутності людини.
Домашнє завдання. Знати відомості про життя та творчий шлях Ф. Кафки. Прочитати новелу Ф. Кафки " Перевтілення ". Добрати заголовки до частин новели. При виконанні домашнього задання використовуйте матеріали ( за посиланням )https://www.1000z.com.ua/ekspers-uroki/ekspres-urok-2-2/https://svitliteraturu.com/_ld/5/580_jpg2pdf.pdf