Зміст навчання
Сприймання усної інформації з певною метою. Аналіз та інтерпретація (розкриття змісту) почутого. Відтворення змісту почутого творчо. Вибір і використання інформації з почутого для створення власних висловлень. Зіставлення теми й головної думки усного повідомлення з власним досвідом.
Оцінювання усної інформації.
Практичне оволодіння діалогічною формою мовлення, вербальними і невербальними засобами, етикетними нормами культури спілкування.
Створення усних монологічних висловлень (розповідь, опис, міркування, есе).
Використання виражальних засобів мови.
Удосконалення власних висловлень.
|
Очікувані результати навчання здобувачів освіти
Змістова лінія “Взаємодіємо усно”
сприймає уважно усну інформацію; ставить уточнювальні запитання відповідно до мети слухання; виконує усні інструкції й настанови вчителя щодо навчальних завдань; передає зміст почутого творчо (змінює оповідача в тексті-розповіді, послідовність наведених ознак в описі, послідовність аргументів у міркуванні, доповнює опис іншими ознаками, а міркування іншими аргументами); вибирає з почутого інформацію для створення власного висловлення з конкретною метою (усне оголошення, усний відгук, усний стислий переказ); узагальнює і систематизує почуту інформацію; прогнозує, як отриману інформацію можна використати з користю;
зіставляє тему й головну думку усного повідомлення з власними спостереженнями, поведінкою, досвідом;
висловлює власне ставлення до усного повідомлення; обґрунтовує своє ставлення до почутого, спираючись на набуті знання, власний досвід; визначає позицію мовця, погоджується з нею чи заперечує;
ініціює спілкування на тему, яка зацікавила; бере участь у дискусії, наводить докази; висловлює доброзичливо своє ставлення до думок інших співрозмовників (поділяє їх повністю, частково чи аргументовано відхиляє); висловлює й аргументує свою позицію; обирає вербальні й невербальні засоби спілкування для досягнення мети; дотримується мовленнєвого етикету, норм літературної вимови;
будує самостійно усне зв’язне висловлення (розповідь, опис, міркування, есе) за спостереженнями в навколишньому світі, ілюстрацією, поданим зачином або кінцівкою, за опорними словами, за поданим або колективно чи самостійно складеним планом; використовує виражальні засоби мови; виражає своє ставлення до висловлюваного; дає загальну оцінку почутому діалогу або розповіді, опису, есе чи міркуванню; пропонує, як можна вдосконалити або доповнити зв'язне висловлення
|
Очікувані результати навчання учня з ООП
Учень із допомогою вчителя чи асистента вчителя : сприймає усне мовлення співрозмовника; виконує навчальні та ігрові дії відповідно до прослуханої простої інструкції;
слухає та намагається зрозуміти зміст прослуханого невеликого тексту; намагається відповідати на запитання за змістом прослуханого;
висловлює почуття, які викликав прослуханий текст (подобається — не подобається)
користується формулами мовленнєвого етикету в ситуаціях навчального та побутового спілкування (вітання, прощання, вибачення, подяка, звернення з проханням); дотримується правил спілкування з людьми різного віку; використовує відповідно до ситуації спілкування несловесні засоби (жести, міміка тощо); регулює дихання, силу голосу і темп мовлення у процесі спілкування;
повторює услід за вчителем зразок зв’язного висловлення (2-3 речення) зі збереженням його змісту та інтонаційних особливостей; переказує короткий прослуханий текст з опорою на подані малюнки; |
Удосконалення навички письма.
Самоконтроль за виконанням графічних, технічних, гігієнічних правил письма.
Розвиток швидкості письма: безвідривне поєднання елементів букв х, ж, ю та 4-6 букв типу день, злива, очерет, спрощення окремих форм букв та їх поєднань. Дотримання культури оформлення письмових робіт
Створення коротких письмових повідомлень, малих фольклорних форм. |
Змістова лінія “Взаємодіємо письмово” самостійно контролює виконання загальних правил письма; нарощує швидкість письма, безвідривно поєднуючи елементи букв та букви між собою, зберігаючи розбірливість; спрощує окремі форми букв, їх поєднання, зберігаючи розбірливість читання написаного; пише в темпі, який дає змогу записати власну думку та інформацію з різних джерел;
пише розбірливо; робить охайні виправлення; дотримується абзаців, полів зошита; записує слова в колонку; заповнює таблицю; складає тексти для письмового спілкування (оголошення, запрошення, афіша тощо); створює і записує загадки, невеликі казки тощо з орієнтацією на читача; обирає для власного повідомлення відповідне оформлення (шрифт, розмір, колір букв тощо);
|
пише розбірливо, охайно; дотримується гігієнічних правил письма;
пише в темпі, який дає змогу записати власну думку та інформацію з різних
пише розбірливо; дотримується абзаців, полів зошита; записує слова в таблицю ; розташовує слова й віршові строфи в колонку; розташовує самостійно заголовок в рядку;
створює і записує речення за зразком; |
Побудова зв’язних текстів різних типів (розповідь, опис, міркування)
Написання різних видів переказів тексту (докладного, вибіркового).
Використання виражальних засобів мови.
Записування власної думки про предмет висловлення.
Перевірка та редагування текстів.
|
складає самостійне письмове висловлення (розповідь, опис, міркування) на добре знайомі й цікаві теми; пише переказ (докладний, вибірковий) тексту розповідного змісту з елементами опису або міркування; використовує у власних висловленнях виражальні засоби мови; висловлює своє ставлення до того, про що пише; записує власні висловлення грамотно (у межах вивченого) і зрозуміло; бере участь в обговоренні письмових робіт у парах, групах; відзначає позитивні сторони, висловлює поради щодо можливого удосконалення тексту, спираючись на пам’ятку; удосконалює письмовий текст
|
списує короткі тексти по темі під керівництвом учителя; |
Критичне сприймання доступних медіапродуктів.
Виявлення впливу медіапродуктів на власні думки й погляди.
Створення простих медіапродуктів (книжечка, стіннівка, реклама тощо).
|
Змістова лінія ”Досліджуємо медіа”
сприймає критично доступні медіатексти; визначає мету й цільову аудиторію окремих медіапродуктів; декодує (тлумачить) повідомлення у простих медіатекстах, виявляє очевидні ідеї; висловлює власні погляди на події, явища, предмети, цінності, представлені в медіатексті; пояснює, чи змінилися під впливом медіатексту власні уявлення або думки про предмет повідомленя, як саме; створює прості медіапродукти, враховує мету й аудиторію; обговорює (в парі чи групі) враження від ство- реного медіапродукту
|
сприймає зміст і форму простих медіапродуктів (малюнки, світлини, комікси, дитячі журнали, мультфільми), бере участь в обговоренні їх змісту ; розповідає коротко про свої враження від прослуханих (переглянутих) медіапродуктів; |
Дотримання орфоепічних вимог у власному мовленні.
Користування алфавітом
Дослідження ролі в мовленні лексичних груп слів (слова з прямим і переносним значеннями, синоніми, антоніми, багатозначні слова, фразеологізми, застарілі й нові слова).
Дослідження походження окремих слів (запозичення з іншої мови, словотворення).
Вживання слів різних лексичних груп у власному мовленні.
Дослідження і засвоєння правопису слів із сумнівними приголосними, що піддаються асиміляції, з апострофом після префіксів, з префіксами пре- і при-.
Утворення нових слів за допомогою префіксів і суфіксів.
Дослідження різних граматичних форм іменників.
Відмінювання іменників.
Спостереження за явищем чергування приголосних і голосних.
Правопис закінчень іменників в орудному відмінку однини.
Вживання іменників у власному мовленні в правильних граматичних формах.
Дослідження граматичних форм прикметників.
Змінювання прикметників за відмінками.
Утворення ступенів порівняння прикметників.
Вимова і написання прикметників на -ський, -цький, -зький.
Уживання прикметників у власному мовленні як засобу виразності
Дослідження ролі числівників у мовленні.
Уживання числівників у правильних граматичних формах.
Дослідження ролі займенників у тексті.
Відмінювання особових займенників за зразком.
Уживання займенників у власних висловленнях.
Дослідження граматичних форм дієслів.
Застосування алгоритму перевірки правопису особових закінчень дієслів з опорою на третю особу множини (без уживання термінів).
Вимова і написання дієслів на -ся.
Вживання дієслів у власному мовленні в правильних граматичних формах.
Уживання прислівників у власному мовленні.
Дослідження речень, різних за структурою і метою висловлювання.
Виявлення в реченні однорідних членів.
Використання різних видів речень у власному мовленні.
Дослідження текстів різних типів і стилів.
Визначення теми і мети тексту. Складання плану тексту.
Побудова текстів різних типів і стилів
|
Змістова лінія ”Досліджуємо мовні явища”
дотримується правил вимовляння слів з ненаголошеними голосними |е], [и], дзвінкими приголосними звуками в кінці слова і складу перед глухим, подовженими приголосними звуками; правильно наголошує загальновживані слова;
розташовує 10-12 слів за алфавітом, орієнтуючись на першу, другу і третю літери в слові; знаходить потрібне слово в навчальному словнику (тлумачному, орфографічному, синонімів, антонімів, фразеологічному тощо), користуючись алфавітом;
утворює словосполучення з прямим і переносним значеннями; добирає до поданого слова 2-3 найуживаніші синоніми, антоніми; користуючись відповідними навчальними словниками; розкриває значення найуживаніших багатозначних слів, вводить їх у словосполучення, речення; пояснює, значення найуживаніших фразеологізмів; . добирає до фразеологізмів близькі за значенням слова; знаходить синоніми, антоніми, багатозначні слова, фразеологізми в тексті і пояснює їх роль; розпізнає застарілі й нові слова в текстах; досліджує походження слів; використовує у власному мовленні слова в прямому і переносному значеннях, синоніми, антоніми, багатозначні слова, фразеологізми для досягнення мети спілкування;
правильно записує слова із сумнівними при-голосними, що піддаються асиміляції (просьба, боротьба, нігті, кігті); розрізняє і правильно записує слова зі співз-вучними префіксами і прийменниками; правильно пише слова з апострофом після префіксів; розрізняє і правильно записує слова з пре-фіксами пре- і при-; утворює нові слова за допомогою префіксів, з найуживанішими суфіксам;
розпізнає іменники з абстрактним значенням; визначає рід і число іменників; відтворює назви відмінків і відмінкові питання; змінює іменники за числами і відмінками; визначає початкову форму іменника (називний відмінок однини); визначає відмінок іменника в реченні; змінює у процесі словозміни іменників приголосні [г], [к], [х] перед закінченням - і на [з'],[ц'],[с'], голосний [і] на [о], [е]; правильно вживає в орудному відмінку однини і в іменниках чоловічого роду закінчення -ом, -ем (-е/и), в-іменниках жіночого роду закінчення -ою, -ею,(-єю); перевіряє за словником закінчення іменників чоловічого роду в родовому й орудному відмінках; використовує в мовленні паралельні форми іменників чоловічого роду — назв істот у да-вальному й місцевому відмінках однини правильно записує іменники жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини; правильно вживає літературні форми іменників у місцевому відмінку множини з прийменником по;
змінює прикметники за родами і числами; змінює прикметники разом зі зв’язаними з ними іменниками за відмінковими питаннями; правильно записує прикметники з м’яким кінцевим приголосним основи у різних відмінкових формах; визначає граматичну форму прикметника (рід, число, відмінок) за іменником, з яким він зв’язаний; утворює форми ступенів порівняння прикмет-ників; правильно вимовляє і записує прикметники на -ський, -цький, -зький; використовує у власних зв’язних висловленнях прикметники в прямому і переносному значеннях, синоніми, антоніми;
розпізнає в мовленні числівники, які відповідають на питання скільки? котрий? ставить питання до кількісних і порядкових (без уживання термінів) числівників; правильно вимовляє і пише форми родового відмінка числівників 50, 60, 70, 80, 90, 100; уживає правильні форми числівників на позначення часу протягом доби;
розпізнає серед слів особові займенники, ставить до них питання; і пояснює роль займенників у мовленні; відмінює особові займенники за зразком; ' правильно вживає займенники з прийменниками; використовує займенники у власному мовленні для зв’язку речень у тексті та з метою уникнення повторів тих самих слів;
розпізнає неозначену форму дієслів, доречно використовує її в мовленні; вживає дієслова у відповідних часових формах; правильно записує особові закінчення дієслів у теперішньому і майбутньому часі, користуючись алгоритмом з опорою на третю особу множини; ставить дієслова минулого часу у відповідну родову форму за питаннями що робив? (-ла, -ло), що зробив? (-ла, -ло); правильно вимовляє і записує дієслова на -ся; добирає дієслова, що найбільше відповідають мовленнєвій ситуації;
розпізнає серед слів прислівники і ставить до них питання; добирає до найуживаніших прислівників синоніми й антоніми; правильно пише найуживаніші прислівники; доречно вживає прислівники у власних зв’язних висловленнях;
правильно інтонує і записує речення, різні за метою висловлювання та інтонацією; знаходить головні і другорядні члени речення у найпростіших випадках; встановлює зв’язки між словами в реченні за допомогою питань; виявляє в реченні однорідні члени; складає речення з однорідними членами, правильно їх інтонує і записує; використовує різні за структурою і метою ви-словлювання речення для вираження власних думок і почуттів;
знаходить у тексті його структурні частини; формулює тему і мету тексту; добирає заголовок, який відповідає темі або головній думці тексту; складає план тексту; будує текст за поданим планом; розрізняє різновиди текстів (розповідь, опис, міркування, есе) і пояснює їх призначення; знаходить у тексті-міркуванні твердження, доказ і висновок; будує розповіді, описи, міркування, есе; розрізняє і будує тексти художнього і науково- популярного стилів; використовує засоби зв’язку речень у тексті |
правильно наголошує загальновживані слова; правильно вимовляє слова з дзвінкими приголосними звуками в кінці слова і складу перед глухим, подовженими приголосними звуками;
розташовує 2-3 слова за алфавітом, орієнтуючись на першу літеру в слові; правильно читає із запису український алфавіт;
має уявлення про номінативну функцію слова; співвідносить слово і зображення відповідного предмета, дії, числа; розрізняє близькі й протилежні за значенням слова; розпізнає слова, які мають кілька значень;
списує слова з вставленими орфограмами з підручника або дошки ;
розрізняє слова ,які відповідають на питання хто? і що? визначає число іменників; змінює іменники за числами (один – багато); визначає рід іменників;
розрізняє слова ,які відповідають на питання який? яка? яке? окремо та в простому реченні; визначає число прикметника; змінює прикметники за числами (один – багато); визначає рід прикметників; добирає до відомого предмета відповідні ознаки;
розрізняє слова, які називають числа, ставить до них питання скільки? утворює словосполучення числівників з іменникам;
розпізнає серед слів особові займенники, ставить до них питання; пояснює роль займенників у мовленні; використовує займенники у власному мовленні для зв’язку речень у тексті та з метою уникнення повторів тих самих слів;
впізнає слова – назви дій, ставить до них питання що робить? Що роблять? добирає дієслова для складання речень за малюнком;
вживає дієслова у відповідних часових формах;
розпізнає серед слів прислівники і ставить до них питання; правильно списує найуживаніші прислівники;
розпізнає речення за графічними орієнтирами; визначає кількість слів у реченні; інтонаційно правильно вимовляє розповідні, питальні й окличні речення і відповідно оформлює їх на письмі (використовує відповідні розділові знаки); дотримується правила вживання великої літери на початку речення; складає речення за малюнком з поданих слів;
розпізнає текст за основними ознаками; за допомогою навідних питань складає і записує текст на 2 – 3 речення за ілюстрацією, серією малюнків.
|