Мотивація до навчання дітей та підлітків

Про матеріал
Найкращі уроки, книги і матеріали в світі не змусять дітей навчатися і старанно працювати, якщо у тих відсутня мотивація. Сьогодення показує, що мотивувати учнів до навчання – це виклик для вчителів, батьків. Сучасні діти перенасичені інформацією з Інтернету, тому не зовсім розуміють, що вони роблять в школі і навіщо там навчатися. Запропоновані матеріали стануть у нагоді спеціалістам на батьківських зборах.
Перегляд файлу

 

Тема  «Мотивація до навчання дітей та підлітків»

 

Найкращі уроки, книги і матеріали в світі не змусять дітей навчатися і старанно працювати, якщо у тих відсутня мотивація. Сьогодення показує, що мотивувати учнів до навчання  – це виклик для вчителів, батьків. Сучасні діти перенасичені інформацією з Інтернету, тому не зовсім розуміють, що вони роблять в школі і навіщо там навчатися.

Запропоновані матеріали стануть у нагоді спеціалістам на батьківських зборах.

 

1.Мотивація і мотиваційна система

2.Мотивація до навчання. Рівні навчальної мотивації

3.Зниження мотивації як проблема підлітків

4.Що робити, якщо дитина не хоче вчитися?

5. Чотири найбільш неефективних мотиваційних стилю

6. Поради батькам

 

1.Мотивація і мотиваційна система

Мотивація - це бажання і готовність щось робити, займатися будь-яким видом діяльності.

Поняття «мотивація» походить від англійського «movere» - «рухати».

Іншими словами, мотивація - це те, що рухає людиною, змушує його з завзятістю і наполегливістю виконувати те чи інше завдання і йти до поставленої мети.

Мотивована людина легко досягає інтелектуальних, спортивних та творчих успіхів.

У нашому головному мозку існують певні ділянки, які утворюють мотиваційну систему. Для того, щоб вона включилися в роботу необхідні три компоненти:

- інтерес,

- соціальне визнання,

- самооцінка.

 

2. Мотивація - це найважливіший компонент структури навчальної діяльності, а для особистості вироблена внутрішня мотивація є основний критерій її сформованості.

Він полягає в тому, що дитина отримує «задоволення від самої діяльності, значущості для особистості безпосереднього її результату» (Б.І. Додонов).

Виділяють 5 рівнів навчальної мотивації:

Перший рівень: Високий рівень мотивації, навчальної активності.

 У таких учнів є пізнавальний мотив, прагнення найбільш успішно виконувати всі пред'явлені вимоги.

Учні чітко дотримуються всіх вказівок вчителя, сумлінні та відповідальні, сильно переживають, якщо отримують незадовільні оцінки.

Другий рівень Хороша навчальна мотивація.

 Учні успішно справляються з навчальною діяльністю.

Подібний рівень мотивації є середньою нормою.

Третій. Позитивне ставлення до школи, але школа привертає увагу більше позанавчальним процесом.

Такі учні досить успішні у сфері спілкування з друзями, з вчителями, але пізнавальні мотиви у таких учнів  сформовані в меншій мірі, і навчальний процес їх мало приваблює.

Четвертий: Низька навчальна мотивація

Такі діти відвідують школу неохоче, воліють  пропускати уроки. На уроках часто займаються сторонніми справами.

Зазнають серйозних труднощів у навчальній діяльності.

П'ятий: Негативний рівень ставлення до навчання. Такі діти зазнають серйозних труднощів в навчанні, вони не засвоюють програмовий матеріал, відчувають проблеми в спілкування з однокласниками, у взаєминах з учителем.

 

 

 

3. Зниження мотивації як проблема підлітків

 

Зниження позитивної мотивації - проблема, яка залишається актуальною досі. Зниження навчальної мотивації найчастіше спостерігається у дітей підліткового віку.

Якщо дитина з задоволенням навчалася в початкових класах, а з переходом до середньої школи її інтерес до навчання почав знижуватися, це може відбуватися з багатьох причин.

Причини спаду мотивації в підлітковому віці:

- Вікові психологічні особливості (почуття дорослості, сепарація (відділення) від дорослих (батьків, вчителів), важливість думки однолітків).

- У підлітків спостерігається «гормональний вибух» і нечітко сформована почуття майбутнього.

- Ставлення учня до вчителя.

- Ставлення вчителя до учня.

- Особиста значущість предмета.

- Розумовий розвиток учня.

- Продуктивність навчальної діяльності.

- Нерозуміння мети навчання.

- Пропав ефект новизни, або навчальний азарт витіснили нові захоплення.

Навчальна мотивація визначається цілою низкою чинників:

- Середовищем, у якому перебуває дитина.

- Організацією освітнього процесу.

- Особливостями самої дитини (вік, стать, інтелектуальний розвиток, здібності, рівень домагань, самооцінка, взаємодія з іншими учнями і т.д.).

- Особливостями педагога.

- Системою відносини педагога до учня, до справи.

- Специфікою навчального предмета.

Молодшого школяра мотивує вчитися сам процес отримання нових знань, достатньо лише зробити його цікавим. Підлітку ж важливіше довести світові, що він вже не дитина, отримати повагу однолітків і визнання старших.

 

4. Що робити, якщо дитина не хоче вчитися?

Перше, що потрібно зробити, якщо дитина втратила мотивацію вчитися, - спробувати з ним поговорити і зробити це в максимально дружній формі. В ході бесіди запитати про відносини з вчителями, однокласниками, дізнатися, чи не втомлюється він і що можна зробити, щоб він відчував себе краще. Важливо показати, що його розуміють, оскільки всі дорослі проходили через шкільні роки і знають, як це складно. Дитина повинна бачити, що у нього є підтримка з боку дорослого, і йому є до кого звернутися за допомогою.

 

Щоб вибрати правильну методику навчальної мотивації підлітка, необхідно з'ясувати, що саме приваблює його в навчальному процесі, і скорегувати цей процес з урахуванням його потреб. Важливо допомогти підлітку визначити сфери, які йому найбільш цікаві та на вивчення яких він буде витрачати більше часу, ніж на все інше. Важливим буде і визначення сфер, які не цікаві. Якщо це предмети в школі, і вони не є пріоритетними для майбутнього шляху - їх можна вивчати на рівні  базових знань, але не заглиблюватися.

Щоб успішно навчатися, підлітку важливо усвідомлювати практичну користь одержуваних знань: якщо вони стануть в нагоді в житті, допоможуть реалізувати мрію, вплинуть на його соціальний статус і так далі.

Бажання самореалізації може стати хорошою основою мотивації підлітків до навчання. Поясніть йому, що бути дорослим - значить брати на себе відповідальність і приймати рішення, а серйозне ставлення до навчання буде кращим способом довести оточенню свою спроможність. Така мотивація навчальної діяльності, а також грамотна система заохочення і конструктивна критика дозволять сформувати у підлітка більш зріле ставлення до навчання, усвідомити важливість самоосвіти і зрозуміти, навіщо навчання необхідна особисто йому.

Змиріться з даністю: якщо у дитини немає інтересу - він не засвоїть ніяке навчання. Але  на інтересі можна «продати» будь-які знання! Робота по знаходженню інтересу у дитини - одна з найскладніших, але і найкорисніших згодом.

 

Однозначно не варто використовувати такі прийоми підвищення мотивації, як змушувати вчитися погрозами, залякуванням, навіюванням почуття провини; висміювати підлітка, порівнювати з іншими дітьми; вимагати від школяра досконалості і бездоганності.

Необхідно звести до мінімуму виключно матеріальні заохочення, в тому числі готівкові гроші, які ведуть до ризику, що у дитини сформується не найсприятливіша картина світу. Звичайно, якщо підліток дійсно домігся великого успіху, варто задовольнити і деякі нескромні його запити. Але зловживати цим не рекомендується. Найкращий варіант – відповідність вчинку і винагороди.

 

 

 

Універсальні рекомендації для підвищення навчальної мотивації, які підійдуть усім підліткам:

  1.        Заохочуйте самостійність підлітка. Йому важливо, щоб старші сприймали його як рівного. Покажіть дитині, що вірите в його  сили. Допомагайте йому, тільки якщо він просить, і навіть тоді не пропонуйте готових рішень. Порівнюйте досягнення підлітка тільки з його власними.

Порівняння з більш успішними однолітками викличе лише ревнощі і знизить самооцінку.

2.Не критикуйте підлітка в присутності третіх осіб. Свої претензії висловлюйте наодинці і конструктивно. Фрази на кшталт «ти ніколи нічого не доб'єшся» ніяк не сприяють навчальної мотивації.

3.Подавайте приклад. Уявлення про те, що таке «бути дорослим», підліток отримує перш за все від вас. Якщо ви хочете, щоб він прагнув до знань, регулярно приділяйте увагу власному розвитку.

4.Завжди вірте в дитину. Навіть якщо він не народився вундеркіндом, в силах дорослих допомогти йому реалізувати його потенціал.

 

Чотири найбільш неефективних мотиваційних стилю

1. Негативний мотиватор.

Деякі люди можуть мотивувати себе або інших, думаючи тільки про катастрофи, які відбудуться, якщо вони чогось не зроблять. Насправді, це знижує мотивацію.

Для більшості людей додавання певної частки позитивної мотивації виявляється дуже корисним. У роботі з такими учнями слід звертати їх увагу на те, що він хоче отримати, посилювати позитивний акцент. Тоді думки про катастрофи, яких необхідно уникнути, підуть на задній план.

2. Мотиваційний стиль «диктатор».

Диктатор мотивує себе та інших строгими наказами. Людина, що застосовує цей підхід, часто використовує слова типу «необхідно», «повинен» або «зобов'язаний». Більшість людей реагують небажанням робити це.

Більш ефективно мотивувати себе та інших, перейшовши на запрошення замість наказів, зміну формулювань на «було б здорово», «було б корисно», «ми хочемо». При цьому, використовуючи доброзичливий і м'який тон.

 

3. Мотиваційний стиль «Уяви виконання».

Багато учнів застряють на думки про те, як це - виконувати завдання (розв'язати приклад, знайти відповідь, згадати матеріал), замість того щоб побачити цю проблему виконаною. Таких учнів найлегше вивести зі стану переживання виконання на розуміння того, чим є цінним для нього виконання завдання, тобто знову вступає в силу позитивна мотивація.

4. Мотиваційний стиль перевантаження.

Деякі учні схильні представляти всі поставлені задачі, весь об’єм завдань, як одну величезну, загрозливу, недиференційовану масу роботи і, природно, відчувають себе перевантаженими. Відчуваючи себе перевантаженим, людина зазвичай не в змозі навіть приступити до роботи, і схильна відкладати її. Таким учням слід допомогти розбити задачу на серію менших кроків, які приведуть до виконання усіх завдань.

 

6.Такі рекомендації можна дати батькам, які зіткнулися з  проблемою зниження навчальної мотивації

 

- З'ясуйте причини, за якими дитина відмовляється вчитися, і вплинути на них.

Усунення цих факторів і створення сприятливої ​​атмосфери в сім'ї, стане  істотним кроком до підвищення інтересу підлітка до навчання.

 

- Підтримуйте допитливість і пізнавальний інтерес.

Знаходьте цікаві школи, сучасних креативних вчителів, навчальні проекти, які зацікавлять дитину.

-Враховуйте індивідуальні особливості дитини, його сильні сторони. Слідкуйте за тим, куди тягнеться природна мотивація дитини, що його цікавить. Дитина повинна відчувати себе повноцінним учасником освітнього процесу, до думок і почуттів якого прислухаються, а не ігнорують.

-Дозволяйте дитині змінювати свої переваги та інтереси, шукати себе в різних формах і різновидах діяльності.

Допомагайте підлітку знаходити зв'язок між навчанням в школі і його інтересами.

-Допоможіть дитині сформувати навички навчальної діяльності.  Навчіть  правильно розподіляти свій час і навантаження, адже під час підготовки доводиться на якісь завдання і предмети виділяти більше часу, на якісь - менше. Це допоможе школяреві стати більш організованим і продуктивним.

-Дозуйте навантаження і привчайте до балансу.

Обов'язково дотримуйтеся балансу між навчанням і відпочинком дитини. Не допускайте надмірного навантаження, оскільки саме вона часто стає причиною спаду інтересу до процесу отримання знань.

Подбайте про те, щоб школяр мав достатньо часу для відпочинку, захоплень і спілкування з друзями.

-Допомагайте в навчанні тільки тоді, коли підліток попросить. Важливо створити для дитини «зону розвитку», а не робити за нього те, що він може виконати сам.

Також дозволяйте дитині проявляти творчість, експериментувати. Не наполягайте на зразку, приймайте різні варіанти дій і рішень.

- Створюйте ситуації, в яких помилки є нормою, частиною процесу засвоєння знань.

Помилки - це частина досвіду, необхідна умова для того, щоб навчитися.

Навчайте  дитину перетворювати будь-яку помилку в засіб розвитку, а не привід для звинувачень. Адже коли ми лаємо дитини за помилки, у нього з'являється страх невдачі, який може стати першим кроком на шляху до демотивації.

- Хваліть дитину за його зусилля.

Дитині важливо знати, що всі його зусилля помічаються дорослими.

При цьому недостатньо просто сказати дитині: «Молодець!». Важливо вказати, що саме вам сподобалося в роботі підлітка, його підходах і зусиллях.

- Не критикуйте і не порівнюйте з іншими.

Порівнюючи дитини з іншими, ми підриваємо його самооцінку і змушуємо думати, що він гірший за інших.

 

- Показуйте власне позитивне ставлення до школи і навчального процесу.

Підліткові важливо бачити, що дорослі високо оцінюють роль освіти.

Будьте обережними у висловлюваннях про педагогів і предмети.

-Не вимагайте від дитини занадто багато чого і не чекайте негайних змін.

Якщо послідовно і систематично працювати над питанням підвищення навчальної мотивації підлітка, то обов'язково буде результат.

 

- Підтримуйте під час невдач.

У разі невдачі проявіть свою любов і розуміння. Націлюйте дитину на пошук виходу із ситуації, давайте безумовну емоційну підтримку, діліться власним досвідом невдач і способами впоратися з ними.

 

-  Дайте відчути дитині, що любите його незалежно від успішності

Вірте в свою дитину, створіть сприятливе середовище для його розвитку, і він здивує вас.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
6713
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку