Формування ключових компетентностей
у вихованців щодо здорового способу життя
на заняттях у гуртках комунального позашкільного навчального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості «Сузір`я»
Криворізької міської ради в рамках обласного проекту « Освітні стратегії соціалізації особистості громадського суспільства»
Серед багатьох факторів, від яких залежить майбутнє держави, одним із найголовніших є стан здоров’я її громадян, зокрема молодого покоління: фізичного, психологічного, соціального та духовного.
Тільки здорова людина може по справжньому відчувати радість життя, навчатись та працювати високопродуктивно, з насолодою, отримувати задоволення від спілкування з оточуючими та від кожного прожитого дня.
Особливої уваги в даному питанні потребує молодь, усвідомлення нею цінності здоров’я, розуміння визначальної ролі здорового способу життя, формування відповідних переконань, світогляду та індивідуальної поведінки.
Для здоров’я дитини важливо не тільки те, що в освітньому закладі задовольняють її пізнавальні потреби, а й соціальні потреби у спілкуванні, психологічні потреби у повазі до свого почуття гідності, до її почуттів та переживань, інтересів та здібностей (не тільки у навчальній діяльності).
Сьогодні ми поділимося напрацюваннями як через гуртки–позашкільного закладу сприяти отриманню підлітками знань про поняття «здоров’я», «здоровий спосіб життя», визначити та усвідомити фактори, що впливають на здоров’я, створити умови для формування в учнів позитивного ставлення до життя та власного здоров’я.
Загальноприйняте у міжнародному співтоваристві визначення здоров`я, викладене в Преамбулі Статуту ВООЗ: "Здоров`я - це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб або фізичних вад".
Поняття складових здоров`я. Світова наука розробила цілісний погляд на здоров`я як феномен, що інтегрує принаймні чотири його сфери або складові - фізичну, психічну (розумову), соціальну (суспільну) і духовну. Всі ці складові невід`ємні одна від одної, вони тісно взаємопов`язані і саме разом, у сукупності визначають стан здоров`я людини. опитування з урахуванням змісту кожної сфери.
До складових фізичного здоров`я включають такі чинники, як індивідуальні особливості анатомічної будови тіла, перебігу фізіологічних функцій організму в різних умовах спокою, руху, довкілля, генетичної спадщини, рівня фізичного розвитку органів і систем організму.
До складових психічного здоров`я відносять індивідуальні особливості психічних процесів і властивостей людини, наприклад збудженість, емоційність, чутливість..
Духовне здоров`я залежить від духовного світу особистості, зокрема складових духовної культури людства - освіти, науки, мистецтва, релігії, моралі, етики. Свідомість людини, її ментальність, життєва самоідентифікація, ставлення до сенсу життя, оцінка реалізації власних здібностей і можливостей у контексті власних ідеалів і світогляду - все це обумовлює стан духовного здоров`я індивіда.
Соціальне здоров`я пов`язано з економічними чинниками, стосунками індивіда із структурними одиницями соціуму - сім`єю, організаціями, з якими створюються соціальні зв`язки, праця, відпочинок, побут, соціальний захист, медицина, безпека існування тощо. У загальному вигляді соціальне здоров`я детерміноване характером і рівнем розвитку головних сфер суспільного життя в певному середовищі - економічної, політичної, соціальної, духовної.
Зрозуміло, що у реальному житті всі чотири складових - соціальна, духовна, фізична, психічна, і діють одночасно і їх інтегрований вплив визначає стан здоров`я людини як цілісного складного феномена.
У філософському розумінні спосіб життя - це синтетична характеристика сукупності типових видів життєдіяльності людей (індивідів та соціальних утворень) у поєднанні з умовами життя суспільства. Спосіб життя охоплює всі сфери суспільства: працю і побут, суспільне життя і культуру, поведінку (стиль життя) людей та їх духовні цінності. Тобто, поведінка, або стиль життя, є одним з найважливіших елементів способу життя в цілому, який не може не впливати на здоров‘я окремої особи або на здоров‘я тих чи інших соціальних груп населення.
Звіт ВООЗ про здоров‘я у світі 2019р. підтверджує ці дані і свідчить, що захворювання та стани, пов`язані із способом життя людини, є причиною 70-80% смертності у розвинутих країнах і приблизно 40% - в країнах, що розвиваються. Передбачається, що і в країнах, що розвиваються, ситуація погіршуватиметься. Кількість захворювань, пов`язаних із способом життя, зростатиме через те, що мають місце негативні зміни в харчуванні та поведінці середнього класу. Розвиток цивілізації породжує такі зміни в способі життя, які підвищують ступінь ризику виникнення так званих “хвороб сучасної цивілізації”, що найбільш розповсюджені в індустріально розвинутих країнах. Це, зокрема, захворювання серцево-судинної системи, окремі типи онкологічних захворювань та ожиріння. Багато з них зумовлені цілою низкою чинників.
Поведінкові чинники можуть бути як сприятливими, так і шкідливими для здоров`я, що залежить від вибору способу життя конкретною особою. Поведінка людини важлива для здоров`я, оскільки впливає на нього безпосередньо через спосіб життя або опосередковано - через економічні чи соціоекономічні умови, які, безперечно, є основною детермінантою здоров‘я. Щоб вплинути на поведінку людини, необхідні зусилля з боку самої людини, сім`ї та суспільства. Здоровий спосіб життя підлітків складається з таких основних компонентів:
- дотримання правил гігієни, що сприяє зміцненню здоров’я, підвищенню розумової, фізичної працездатності та має важливе виховне і суспільне значення;
- загартування організму – підвищення стійкості до несприятливого систематичного впливу низки факторів навколишнього середовища, – що сприяє вихованню морально-вольових якостей;
- оптимальної рухової активності як м’язової активності, що дозволяє підтримувати оптимальну фізичну форму, поліпшувати самопочуття, забезпечувати приплив енергії, дає додатковий виховний стимул до організації життєдіяльності;
- збалансованого харчування як процесу надходження до організму речовин, необхідних для росту і розвитку, утворення нових клітин, які виробляють енергію, що витрачається під час здійснення фізіологічних функцій, накопичення запасу речовин для фізичних тренувань як складових естетичного виховання здорового способу життя підлітків;
- раціонального добового режиму як доцільно організованого розпорядку добової діяльності, який відповідає віковим особливостям підлітка та його індивідуальним біологічним ритмам для виховання дисциплінованості учнів;
- відсутності шкідливих звичок – куріння, схильності до алкоголю та наркоманії тощо, – що гарантує високі результати та довголіття у спорті й житті, є основою морального виховання здорового способу життя підлітків;
- самоконтролю як систематичних самостійних спостережень підлітка за станом здоров’я, фізичним розвитком, динамікою впливу фізичних навантажень, вправ
Пріоритетним принципом роботи закладу, є принцип системності та цілісності, що передбачає комплексний підхід до питання формування навичок здорового способу життя у вихованців. Дана діяльність відбувається у різних напрямах та площинах і включає роботу з вихованцями, батьками, педагогічним колективом; співпрацю з державними та громадськими організаціями; діагностичну, превентивну, профілактичну, просвітницьку, корекційно-розвивальну та інші види роботи.
Працюючи у сфері формування в дітей навичок здорового способу життя, головну увагу педагогичний колектив зосередив на питанні: «Як бути здоровим і уникати шкідливих звичок?». Проте мати знання, не означає погоджуватися з цим, а тим більше реалізовувати це у своєму житті. Тому навчально-виховні заходи необхідно спрямовувати на формування необхідних життєвих навичок, сприятливих для здоров’я вихованців.
Головним завданням педагогічного колективу є сприяння вихованню і розвитку дитини, підлітка, відповідального за свою поведінку, готового робити свідомий вибір і разом з тим нести відповідальність за цей вибір. Лише людина, яка володіє такими якостями, може протистояти спокусам, які чекатимуть на неї в дорослому житті.
Саме тому, працюючи у напрямку формування у вихованців засад здорового способу життя, потрібно допомогти дітям здобути необхідні знання, оволодіти відповідними вміннями та навичками, які сприяють їхньому життєвому успіху та самореалізації. Навчання підлітків здоров'ю, на перший погляд - простий процес. Адже зараз є так багато інформації про здоров'я, про засоби його зміцнення. Цьому можна вчитися в школі, від батьків і друзів, читаючи книжки і газети, слухаючи радіо- і телепередачі. Але навчитися цьому людина може лише сама. Ось тут і виявляється позитивна щодо здоров'я культура людини, її мотивація, настанова на життя, розуміння сутності зворотних зв'язків при оцінюванні дії чинників здоров'я і нездоров'я. Світовою спільнотою «формування здорового способу життя» визначається як процес застосування зусиль для сприяння поліпшенню здоров`я і благополуччя взагалі, зокрема ефективній політиці, розробці доцільних програм, наданню відповідних послуг, які можуть підтримати та поліпшити наявні рівні здоров`я, дати людям змогу посилити контроль над власним здоров`ям і покращити його.
Здоровий спосіб життя підлітка – це сукупність форм і методів повсякденної діяльності, заснована на нормах, цінностях, сенсі діяльності, яка змінює адаптивні можливості організму, впливає на виховання особистісних якостей учнів.
Розуміння важливості даної проблеми, її актуальності та складності спонукає до пошуку оптимальних форм, методів, принципів роботи з даного питання.Для цього педагогічний колектив нашого закладу спрямовує зусилля на створення дружніх стосунків,гуманного мікроклімату серед вихованців. Відповідно до цього, потрібно виділити напрямки роботи педагогів які використовувались для підвищення рівня мотивації підлітків до здорового способу життя:
Згідно з виокремленими напрямками роботи педагоги закладу працювали за слідуючими формами та методами роботи:
При роботі з молоддю найбільш ефективним є підхід, що використовує проведення занять з позицій здоровязбереження. Наш досвід показує, що одним із найоптимальніших методів профілактичної роботи є формування у підлітків ціннісного ставлення до здоровя , коли молода людина оволодіває знаннями, набуває соціального досвіду в ході спілкування з педагогами.
Узагальнюючи такий підхід та виходячи із завдань щодо створення умов здорового способу, можна стверджувати ,що ми на вірному шляху. Це сприяння підвищенню розуміння дітьми й молоддю переваг здорового способу життя через просвітницьку роботу, формування системи життєвих принципів здорового способу життя, стимулювання молоді до самостійного й усвідомленого вибору життєвої позиції, сприяння визначенню шляхів позитивної соціалізації молоді, формування знань, умінь та навичок здорового способу життя і запобігання негативній поведінці за допомогою приведення.у відповідність навчальних програм з позашкільної освіти фізкультурно- спортивного та соціально –реабілітаційного напрямків.В роботі ми керуємось типовими навчальними програмами з позашкільної освіти схваленими до використання Міністерством освіти і науки України. А саме Навчальна программа з позашкільної освіти «Танцювально-рухова технологія» автор: Левковець Л. В Рекомендовано Міністерством освіти і науки України протокол № 2 від 19.06.2014 р.,яка забезпечує учасникам курсу інформаційно- технологічні й організаційні умови для ефективного розвитку здібностей досамопізнання, самовираження та самовдосконалення власного «Я».
Навчальна программа з позашкільної освіти фізкультурно –спортивного напряму «Оздоровча гімнастика» автор: Гасанова І.М. Схвалено науково-методичною радою з питань освіти Міністерства освіти і науки України протокол №3 від 18.12.2014р.,яка забезпечує формування морально-духовної життєво компетентної особистості засобами фізкультурно-оздоровчої діяльності.
Навчальна программа з позашкільної освіти фізкультурно –спортивного напряму «Черліденг» автор: Крикотіна Т.М. Схвалено Комісією з позашкільної освіти Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України» (протокол № 3 від 09.07.2014, лист ІІТЗО від 24.07.2014 № 14.1/12-Г-1344).
Навчальна программа з позашкільної освіти соціально-реабілітаційного напряму «Граматика ефективного спілкування» Рекомендована Міністерством освіти і науки України лист № 1/11-10902 від 04.07.2014р
Новизна і актуальність цих програм визначаються їх спрямованостю на створення умов для гармонійного психічного,духовного і фізичного розвитку вихованців . забезпечує підвищення фізичного здоровя, сприяє формуванню умінь і навичок ЗСЖ, вихованню соціально активної особистості,.
Навчальні програми враховують принцип науковості, індивіалізації, вікових особливостей гармонізації системи ціннісних орієнтацій вихованців. Реалізація цих програм забезпечує формування у вихованців таких компетентностей:
-пізнавальної: поглиблення знань про данний вид спорту та значення його для зміцнення здоровя; ознайомлення з загальними та найбільш важливими закономірностями функціонування організму людини, гігієнічними факторами для її оздоровлення; формування понять про красу тіла;
-практичної: формування життєво важливих рухових умінь і навичок(прикладні і спортивні); оволодіння технікою виконання елементів; оволодіння навичками композиціонної побудови виступів,розвиток музичного слуху,удосконалення рухових якостей,
- творчої: набуття досвіду творчої діяльності,емоційний,фізичний та інтелектуальний розвиток; задоволення потреб особистості у творчій самореалізації;
- соціальної: формування моральних та вольових якостей; розширення можливостей вихованців у виборі власного життєвогог шляху; досягнення особистісного успіху.
Для виконання навчальних програм використовуються слідуючі методи опрацювання матеріалу:
- пояснювально-елюстративні (розповідь, пояснення, бесіда, коментар, спостереження)
- репродуктивні (відтворювальні вправи)
- частково-пошукові (виконання за зразком, під керівництвом педагога)
- практичні (пробні вправи, тренувальні вправи)
- іноваційні (порівняльний аналіз, колективна творча діяльність)
- педагогічні технології (створення ситуації успіху).
Досвід роботи нашого педагогічного колективу свідчить, що успіх у формуванні свідомого ставлення до збереження і зміцнення здоровя залежить не лише опануванням вихованцями навчального матеріалу, а й великою мірою відчувають вплив турботи про власне здоров’я та приклад дорослих.
Для аналізу рівня формування здорового способу життя вихованців закладу було проведене діагностичне дослідження. Аналіз отриманих результатів дозволив зробити наступні висновки:У системі цінностей здоровя займає перше місце у 80% опитуваних. За допомогою анкетування «Про здоровий спосіб життя»,»Що заважає вести здоровий спосіб життя»,
«Чи цінуєте ви своє здоровя» вдалося виявити,що 14%-мають шкідливі звички,86%-не мають шкідливих звичок.Це свідчить про те, що серед молоді, а саме, підлітків шкідливі звички стають менш «модними». Їх витісняє спрямованість на здоровий спосіб життя. Але ця тенденція не є стійкою, тому педагогам потрібно постійно вести роботу по підвищенню рівня мотивації підлітків до здорового способу життя. Тому використання навчальних програм фізкультурно-спортивного та соціально-реабілітаційного напряму з позашкільної освіти вважаємо доцільними та ефективними.
Педагогічними працівниками:Коробкіною С.С., Вербовою Н.В. розміщено методичні напрацювання щодо формування здорового способу життя на порталі «Учительський журнал «он-лайн» та « Методичний портал», за що отримано сертифікати відповідного зразка
Педагогічною знахідкою в роботі стало впровадження освітньої здоров’язбережувальних технологій, що передбачає формування здорового способу життя через заняття в гуртку «Атлетична гімнастика» керівник гуртка Мостовий В.Ю. Вихованці цього гуртка приймали участь в змаганнях з армспорту міського,обласного та Всеукраїнського рівнів ,що стало значним стимулом в заохоченні до занять підлітків. Про це свідчать нагороди :12 грамот міського та 17 грамот обласного рівня, 4 Всеукраїнського. Наші атлети пройшли відбір та зараховані до збірної команди з армспорту Дніпропетровської області, приймали участь у Всеукраїнському чемпіонаті з армспорту серед юніорів м. Одеса та м.Полтава. Що дало змогу вийти на більш новий рівень спортивних досягнень.
Проведення педагогічним колективом значної роботи сприяло не тільки формуванню у вихованців необхідних компетенцій, актуалізації наявних знань з теми здорового способу життя, а й формуванню громадянина, інтелектуально-розвиненої, духовно і морально зрілої особистості, що володіє системою знань про здоров’я і здоровий спосіб життя, готової протистояти труднощам та негативним чинникам оточуючого середовища.
Вихованці усвідомили, що шкідливі звички, недотримання здорового способу життя шкодять здоров'ю, призводять до хвороб, депресій, деградації особистості, втрати мрій, дорогих людей, речей, які були колись найважливішими; визначили, що якщо людина втрачає здоров’я, то навіть користуючись найсучаснішими методами та засобами медицини, не завжди можна відновити його стан без будь-яких наслідків; з’ясували, що збережене здоров’я та його профілактика завжди ефективніше, ніж лікування.
Проведення роботи щодо формування здорового способу життя забезпечило створення сприятливих психологічних умов для ефективної взаємодії в гуртках закладу, самопізнання вихованців виявилась дійсно перспективним і дієвим засобом впливу на молодих людей, тому що в ній реалізовувались і пропрацьовувались відразу декілька важливих сфер, що стосуються здоров’я та здорового способу життя.
Після впровадження навчальних програм з позашкільної освіти фізкультурно- спортивного та соціально –реабілітаційного напрямків було досягнуто вирішення поставлених завдань, а саме:
Результати роботи педколективу підтвердили ,що змінюється ставлення вихованців до власного здоров’ я, утверджується здоровий спосіб життя, спостерігається тенденція відмови від тих звичок,які мають негативний вплив на здоров’я.
Слід відмітити, що кількість підлітків,які відвідують гуртки фізкультурно-спортивного напрямку збільшилась. Вважаємо за доцільне подальше вивчення особливостей формування здорового способу життя дітей молодших вікових груп, що сприятиме цілісному підходу до виховання мотивації до здорового способу життя в підлітковому віці.
Принцип «Діти – майбутнє України» має стати головним у роботі кожного позашкільного закладу.
На основі аналізу результаттів впровадження
програми було надано рекомендації всім учасникам освітнього процесу
Рекомендації для педагогів
Рекомендації для батьків
Рекомендації для дітей
Заступник директора
з навчально-виховної роботи Таміла Зінченко