"Мова - коштовний скарб народу"

Про матеріал
навчати дітей сприймати і розуміти слова; розвивати культуру мовлення, почуття особистої відповідальності за збереження і збагачення рідної мови; виховувати любов до української мови, бажання досконало її знати.
Перегляд файлу

                                                                              

 

 

 

                      

 

                             

 

 

 

 

                       

 

 

 

 

 

 

 

Новопавлівка

 

 

 

     Тема: Мова – коштовний скарб народу                                                        

 Мета:   навчати дітей сприймати і розуміти слова; розвивати культуру мовлення, почуття особистої відповідальності за збереження  і збагачення рідної мови; виховувати любов до української мови, бажання досконало її знати.

Форма проведення. Мовознавчий турнір.

Обладнання. Плакати з написами.

Хід свята

Читець

Мова кожного народу Неповторна і своя.                                                                              В ній гримлять громи в негоду,                                                                                            В житі — трелі солов'я.                                                                                                             На своїй природній мові                                                                                                              І потоки гомонять,                                                                                                               Зелен клени у діброві                                                                                                                 По-кленовому шумлять.                                                                                                  Солов'їну, барвінкову,                                                                                                         Колосисту на віки —                                                                                                      Українську рідну мову                                                                                                                  В дар дали мені батьки.                                                                                                        Берегти її, плекати                                                                                                                  Будем всюди й повсякчас,                                                                                                     Бо ж єдина — так як мати — Мова в кожного із нас.   

 

 Ведучий. Любі друзі! 21 лютого — День рідної мови. Це свято вшановує вся міжнародна спільнота. Сьогодні ми зібрались, щоб вшану­вати нашу рідну мову, бо вона — життя духовного основа. Опановувати мову людина починає із дня народження. Спочатку — прислухається до слів матері, рідних, згодом — вимовляє звуки, склади, слова. Протягом життя — змалку і до останнього подиху - людину супроводжує мова. Наша мова прекрасна, бо писалась людьми із гарячими сер­цями: Л. Українкою, М. Рильським, П. Тичиною, В. Симоненком, Т. Шевченком, І. Франком та ба­гатьма іншими митцями. Вони всі прагнули, щоб мова огорнула всю Україну.

І сьогодні ми вшануємо нашу рідну україн­ську мову та проведемо мовознавчий турнір. Свято наше буде проходити у вигляді мовних конкурсів, і ми по­бачимо, наскільки наші учні знають українську мову. Отже, зустрічайте оплесками наші команди.

                   Вихід команд-учасниць під музичний супровід.
Ведучий. Оцінювати команди буде наше високопо­важне журі.

                 Представлення членів журі.

Ведучий.  Шановні вболівальники, не ловіть ґав, а оплеска­ми підтримуйте свою улюблену команду. Отже, починаємо!

 

 

 

 

                                                   КОНКУРСНА ПРОГРАМА

 «Презентація»(3бали)

Кожна команда презентує себе, оголошує свою назву, девіз та емблему.

Завдання 1

«Розминка»

Ведучий по черзі ставить запитання кожній команді. Оцінюють швидкість і точність відповіді.                                                                                                                       (1бал за кожну відповідь)

 

1.Назвіть 2 слова, у яких писався б префікс пре.

2.Яким способом утворено слово «підберезник»?

3. Що таке професіоналізми? Навести приклади.

4.Назвіть службові частини мови.                                                                                                         5. Що таке твірна основа?

6. Що таке діалектизми? Навести приклади.

 

1.Що таке підмет? Навести приклади.

2. Що таке антоніми? Наведіть приклади.                                                                         3.Назвіть 3 типи мовлення .                                                                                                                                4. Скільки голосних в українській мові?

5. Який словник пояснює лексичне значення слів?                                                                   6.  Що вивчає словотвір?

 

Завдання2

«Словограй» (1бал за кожну відповідь)

Командам пропонують кілька карток з написаними словами. Завдання:          з-поміж карток вибрати лише ті, на яких слова написано правильно.

 

Проїздний, їжжу, будь коли, зпід, пригарний, виселий;  казна-хто, незнайдений вчора, тьмяний, півапельсина, свято

 

Пів  класу, морквяний,  цукерки Стріла, зфотографувати, Бугзький; по-київськи, будь--хто, пів-Дніпра, Галичина, веселка.

 

                                                        Весела перерва

 

Завдання 3

«Змійка» (1бал за кожну відповідь) 

Учні по черзі працюють біля дошки, передаючи крейду іншому учасникові. Команда, що першою виконає завдання, отримає додатковий бал.

Утворити слова за допомогою суфікса- ин(а)

Одеський                                   Канівський

козацький                                  галицький

Львівський                                Тернопільський

Вінницький                               Хмельницький

Київський                                  Миколаївський

Житомирський                          Полтавський

 

 

                                                   Вірш про мову

  Завдання 4

 (1бал за кожну відповідь)

 

На  стіл викладають 4 картки. Представники команд вибирають по 2 картки і виконують завдання, записані на звороті.

  •                 Поставте  в алфавітному порядку прізвища: Данилевський, Донченко, Данилюк.
  •                 Поставте  в алфавітному порядку прізвища: Журавський, Журило, Журбинський.

 

Знайдіть відповідність між фразеологізмами та їх значенням.

1 стріляний  птах                        А здоровий

2 книга за сімома печатями       Б приховане

3 кров з молоком                         В досвідчений

4 гаряча голова                            Г запальний

 

 

1 вбивати клини                          А нечесно наживатися

2 гріти руки                                  Б звільнятися від ілюзій

3 спускатися з неба                     В домагатися залагодження справи                                                                                                                                на землю

4 оббивати пороги                       Г сварити кого – небудь між собою

 

                                           Гумореска    «Кухлик» 

                                                      

                                                   Слово журі

Завдання 5

Конкурс капітанів (3 бали)   + 1 бал за швидкість

Капітани записують речення і дають відповіді на запитання:

Тисячі років летять лелеки  і тисячі років стрічають їх над морем орлині зграї які намагаються скинути лелек назад у море відігнати від свого материка але не відступають лелеки сміливо йдуть уперед.

  •                 Скільки розділових знаків у реченні?
  •                 Скільки в ньому граматичних основ?
  •                 Назвіть четверту граматичну основу.

 

                                               Гра «Закінчи прислів’я» (5 прислів’їв)

 

 

Завдання 6                                                                                                                      «Оратор» (максимум 2 бали за кожну відповідь)

Представники кожної команди читають подані речення із заданою інтонацією.

Ох і погода сьогодні! (Із захопленням, із осудом)

Яка людина! (Із замилуванням, із зневагою)

 

                                                  

                                                                Слово журі

Завдання 7

«Відновіть крилаті вислови» (4 бали)

З добрим дружи ,      .( а лихого стережись)

Що в молодості навчишся,      . ( на старість  як знайдеш)

 

На дерево дивись, як родить,      .(а на чоловіка, як робить)

Правду кожен хвалить,    .(та не кожен її любить)

                       

                              Продовження гри «Закінчи прислів’я”

Завдання 8

«Юний редактор» (по 2 бали)

Задача розвязана неправильно завдяки арифметичній помилці. Повертаючись додому, почався дощ, і ми промокли до нитки.

 

На протязі короткого часу Василь Іванчук став самим відомим шахматистом України.

Через три години часу завдання буде виконане.

 

Задача розязана неправильно через арифметичну помилку. Коли ми повертались додому, почався дощ і промочив нас до нитки. Дуже швидко Василь Іванчук став найвідомішим шахістом України. Через три години завдання буде виконане.

                                                

                                           Загадки для вболівальників

Завдання 9

«Антоніми»(1 бал за кожну відповідь)

Командам роздають картки зі словами, до яких треба дібрати антоніми.

Згадай                     заборони

Сядьмо                     запаліть

День                         тепло

Бідний                     верхній

Корисний                швидко

Впасти                   сонце

 

                          Для  вболівальників  «Жартівлива торбинка»

 

                                                       Слово журі

 

                                                         Підсумки

                                              

   Додатки                                                  

                                                     Весела перерва

             -       Сьогодні, дякуючи мені, вчитель зробив відкриття!

  •     Яке?
  •     Він уперше в житті побачив помилок більше, ніж слів у диктанті.
  •   
  • Петрику, мама тебе б'є?
  •     Ні, виховує словом.
  •    А тато?

             -      Словосполученнями.

 

                           Мишко повернувся зі школи.

  •    Ну, як справи, розказуй, чого тебе сьогодні навчили? - запитав батько.
  •    Сьогодні на українській мові Генка навчив мене грати в «морський   бій»! - повідомив син.

 

Жартівливий мішечок

З чого починається день?(Із звука д)

Чим вечір кінчається, а ранок починається?)(Звуком р)

До якого імені потрібно додати одну літеру, щоб дістати крупу? (М+Анна)

Як можна з буряка зробити бурю? (Відкинути звук к)

Що стоїть між небом і землею?(звук і)

Чого багато має болото,а менше - море, зовсім не має річка?(звука о) Якою частиною мови може бути слово коси? (іменником, дієсловом) Яке слово об'єднує 33 букви? (Алфавіт)

              

 Гра «Закінчи прислів'я»

Ведучий оголошує початок прислів'я, а глядачі його закінчення,

х Хто рано встає,... (тому Бог дає)

х Зробив діло,... (гуляй сміло).

х Народ скаже,... (як зав'яже),

х Праця чоловіка годує, а ... (лінь марнує).

х Маленька праця краще за ... (велике безділля).

х Вік живи — ... (вікучись).

 х Вчення світло, а ... (невчення тьма).

х Книга вчить, як ... (на світі жить).

х Хто дбає,... (той і має).

х Слово не горобець:... (вилетить не впіймаєш).

 

 

doc
Додано
4 січня 2020
Переглядів
1436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку