Тема: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати загально пізнавальні вміння відрізняти прикметник від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки прикметника; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників у мовленні» розвивати пам’ять, спостережливість; виховувати мовленнєву культуру учнів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.
Обладнання: підручник, дошка, мультимедійний проектор, комп’ютер.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
– В класі затишно? (Так!)
– Продзвенів уже дзвінок? (Так!)
- Чи присутні гості в нас? (Так!)
- Привітатись треба? (Так!)
– Навчатися бажаєте? (Так!)
– Тож сідаємо, часу не гаємо
-- Роботу починаємо.
-Діти, а якими ви будете під час уроку?
Уважні, спостережливі, слухняні, трудолюбиві, охайні, творчі, чуйні.
Емоційне налаштування до уроку «Троянда».
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Лепбук «Іменник»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Прогноз погоди». Визначте своє емоційне налаштування на урок у градусах від 0° С до 12° С. Наприкінці уроку відзначте, чи змінився ваш емоційний стан
ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Ми продовжуємо подорожувати країною Морфологією, але для того, щоб визначити тему сьогоднішнього уроку вам треба розгадати ребус. Ребус «Прикметник»
Основним завдання на сьогодні є навчитися знаходити прикметники у текстах і визначати їхні морфологічні ознаки: рід, число і відмінок, синтаксичну роль
(Учні записують у зошитах тему)
V. Основна частина
Розповідь учителя з використанням узагальнювальної інтерактивної таблиці про прикметник як частину мови .Відео «Прикметник»
( https://www.youtube.com/watch?v=DZOXCkodosY)
1.Інтерактивна вправа «Кросворд». Напишіть у зошитах своє ім’я у стовпчик по буквах. Навпроти кожної літери напишіть рису вашого характеру
О – обдарована
К – креативна
С – симпатична
А – активна
Н – наполеглива
А – амбітна
По черзі прочинайте написане.
Згадайте, до якої частини мови належать написані риси характеру? Чому?
2. Творче спостереження за мовним матеріалом
Прочинайте уривок, який ви бачите на екрані. З якого вірша цей уривок? Знайдіть у ньому прикметники, визначте їхню синтаксичну роль
В час гарячий полудневий
Виглядаю у віконце:
Ясне небо, ясне море,
Ясні хмарки, ясне сонце.
Певне, се країна світла
Та злотистої блакиті,
Певне, тут не чули зроду,
Що бува негода в світі!..
(«Тиша морська» Леся Українка)
3. Лінгвістичний експеримент
Вилучіть з попереднього вірша усі прикметники. Яким став вірш? Зробіть висновок про роль прикметників у мові
4.Гра «Розкажи про іменник за допомогою прикметників»
На дошці записані іменники а учні мають записати ознаки даних іменників – слова – прикметники.
Сніг ( білий,лапатий, іскристий, сріблястий, легкий, холодний).
Ранок ( літній, лагідний, холодний, теплий, спекотний, ясний, довгожданий).
Різдво, зима, ялинка.
5.Гра «Відгадай прикметник за закінченням».
На дошці записані прикметники з іменниками, але закінчення прикметників закриті, треба по іменнику здогадатися і записати закінчення прикметника.
(Зелен)- ий гай, (блакит) -не небо, на ( синь) –ому озері, (прозор) –е скло, (пшенич) –ний хліб, (струнк) – а берізка, (солодк) – ого кавуна, (веснян)-ого вітру, (пухнаст) – им снігом.
6.Гра «Прикметники – антоніми»( QR код)
Записати до прикметників антоніми – прикметники.
Високий – низький, холодний – гарячий, літнє – зимове, широкий – вузький, білий – чорний, м’який – твердий, великий – малий, товсте – тонке, радісний – сумний, дзвінкий – глухий, чисте – брудне, черствий – свіжий, новий – старий, глибокий – мілкий.
7.Диктант „Сито”.
Учитель читає слова, а учням пропонується записувати лише ті, які відповідають темі, що вивчається. Наприклад, виписати лише прикметники на позначення ознак характеру людини.
Товстий, синій, добрий, щирий, великий, широкий, милосердний, малий, веселий, хвалькуватий, ясний, чесний, зоряний, хоробрий, довгий.
8.Гра «Перетворення іменників у прикметники»
Учитель пише на дошці іменники, а учні мають перетворити їх у прикметники.
Холод – (холодний), мороз – (морозний), зима- (зимовий), вітер –(вітряний), сніг – (сніговий), дощ- (дощовий), школа – (шкільний), радість – (радісний).
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА(https://www.youtube.com/watch?v=cUmvYKFcP2g)
9.Гра «Заборонений прикметник»
Учитель диктує словосполучення іменників з прикметниками. Учні записують словосполучення, у яких прикметники означають колір , писати заборонено.
Зоряна ніч,зимовий день, зелений гай, блакитне небо, осінній ліс, червона троянда, тихий вечір, сірий вовк, хитра лисиця, білий сніг, сумна розповідь.
10.« Письмо з дірками» ( конверти на парті). Записати подані речення, поставивши пропущені прикметники. Визначити морфологічні ознаки.
І варіант. 1. Взимку ночі стають…, а дні…
2. …сніг на полі - …урожай в коморі.
3. Якщо 17 серпня дме…вітер – зима буде…
ІІ варіант. 1. …іней на деревах – будуть морози, …туман – чекай відлиги.
2. …літо й …осінь – до…зими.
3. Якщо 7 серпня …ранок – зима …і….
Слова для довідок: довшими , коротшими, глибокий, щедрий, сильний, сніжна, срібний, тріскучі, густий , вологе, тепла, затяжної, холодний, рання , холодна.
11.Інтерактивна гра „Реклама”. (ІІ групи)
Учням пропонується розрекламувати тему «Прикметник».
Наприклад, при вивченні прикметника:
Слухайте, слухайте, слухайте всі!
Діставайте гроші зі свого карману
І слухайте справжню прикметника рекламу,
Хто від Прикметника не відвернеться,
До того щастя повернеться,
Відчуйте красу Прикметникового краю,
Кращої частини мови, як ця я не знаю.
Ці запашні, безмежні поля і гаї,
Квітучі сади і співучі солов’ї,
Ці шовкові безкраї степи,
Отримаєш насолоду, як з Прикметником ти.
А викинеш їх ти – і мова збідніє,
Вивчайте Прикметник – і будеш щасливим!
VІ.Підіб’ємо підсумки ( усна рефлексія ) – на уроці я … - дізнався… - зрозумів… - навчився… - найбільший мій успіх – це… - найбільші труднощі я відчув… - я не вмів, а тепер вмію… - я змінив своє ставлення до… - на наступному уроці я хочу…
«Прогноз погоди»
VІІ. Оцінювання
VІІІ. Домашнє завдання