Сценарій засідання
літературно-мистецької вітальні
до Дня рідної мови
учителя української
мови та літератури,
вищої категорії, учителя-методиста
Петренко Лариси Іванівни
УЧИТЕЛЬ. Доброго дня всім присутнім. Сьогодні, у переддень Дня мови, ми зібралися з вами, щоб віддати належну шану найсвятішому для кожної людини на землі – її мові. Мені приємно познайомити вас, діти, з шанованими гостями, які завітали до нас у передсвяткову днину. Це Чумак Луїза Семенівна – почесний голова товариства «Просвіта», Бонетюк Ольга Дмитрівна – голова міської організації товариства «Просвіта», Руденко Галина Тимофіївна та Цимбал Тетяна Олександрівна – члени міської організації товариства«Просвіта», учениця школи № 2 – Катерина Недбайло та учениця міської гімназії – Марина Гаркуша.
Сьогодні, у переддень свята Дня мови, ми зібралися з вами, щоб віддати належну шану найсвятішому для кожної людини на землі – її мові. Адже нема мови – нема й нації, нема народу. Наша святиня – українська мова. Її знають і цінують у всьому світі. Усім відомо, що вчені-мовознавці за красу й мелодійність возвели українську на друге місце на п’єдесталі пошани. Правда, у 1936 році в Парижі провели свій конкурс, як писав Юліан Семьонов. На тому конкурсі не було носіїв мови, представників з України, але й там наша мова посіла ІІІ місце. Французи перше віддали перській мові, теж одній із наймилозвучніших, друге – французькій. Проте й на сьогодні, за офіційним визначенням учених-лінгвістів, наша мова залишається на другому місці, після італійської. Ми горді тим, що наша мова знана й шанована. Хочу сказати про неї слово.
Слово про мову
Скільки криється барв у слові,
Леготу, ласки, любові,
Окриленості, покаяння,
Впевненості, віри, вагання,
Очищення і осяяння,
Пам’яті, прощення, прозріння,
Ревнощів, радощів, розуміння,
Осуду, образ, розпуки,
Молитви, музики і муки,
Овацій, обману, отрути,
Воскреслості, воскресіння
У пагоні-слові мови-коріння.
ВЕДУЧИЙ 1. З глибин століть, із мови вед
Сяга корінням наша мова.
У вінку мов усіх планет
Вона іскриться барвінково,
Полум’яніє, мов зоря,
Неначе маків цвіт у полі,
Буяє пишнотрав’ям слів
І не кориться чужій волі.
Ще манускрипти зберегли
Красу і звабу з України,
А циркуляри не змогли
Її поставить на коліна.
Тож хай сія, нехай буяє,
Нехай квітує з року в рік.
І кожен українець знає,
Що мова наша має довгий вік!
ВЕДУЧИЙ 2. ВІЧНО ЖИВА
А мова не корилася царю –
Ані царю, ані його сатрапам,
З орлом двоглавим стаючи на прю,
Що брав її у пазуристі лапи.
Плюндрованій не надавали прав,
Немов на звіра, об’явили лови.
Орел впивався в душу, тіло рвав –
Він був безмозкий, хоч і двоголовий.
О як хотіла, прагла воля зла,
Щоб ти була лиш суржик, мішанина:
Щоб вічно недорікою була
На втіху скалозуба-міщанина!
Хай давню жуйку міщанин жує, -
Воскресли, піднеслися люди,
Бо є на світі совість, правда є,
І рідна мова є і вічно буде!
УЧЕНЬ 1. РІДНЕ СЛОВО
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня, линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мово!
Несеш барвінь гарячу, яру
В небесну синь пташиним граєм
І, спивши там від сонця жару,
Зеленим дихаєш розмаєм.
Плекаймо в серці кожне гроно,
Прозоре диво калинове.
Хай квітне, пломенить червоно
В сім”ї великій, вольній, новій!
УЧЕНЬ 2. ВЕСЕЛЕ СЛОВО
Добре слово настрій, дух підносить;
Забувати, друже мій, не варто,
Що для настрою і жарту досить,
Просто теплого людського жарту.
Як народ веселе слово творить?
Ось по кризі йде дідок бровастий,
Зустрічає дядька і говорить:
Дядько теж боїться посковзнутись,
Але йти йому уже певніше.
Не минув нагоди усміхнутись:
Та вже падайте, де вам зручніше.
І обидва розсміялись гучно:
Ковзанки пройшли благополучно.
Ти звертав увагу, друже милий,
Що таке в житті веселе слово?
Гумор надає людині слово,
Коли в серці сяє веселково.
УЧЕНЬ 3. Гумореску Павла Глазового читає Владислав Шкриль.
ВЕДУЧИЙ 3. А ми вчимо у школі прекрасну нашу мову.
В її бездонну глибину пірнаєм знову й знову.
Незвідане спізнати, засвоїти відоме,
Щоб чути українську на вулиці і вдома.
Незвідане відкрити, леліяти знайоме,
Нащадкам передати слова усім відомі.
Нащадкам передати красу і силу мови,
Любов привити й гордість за рідне наше слово!
УЧИТЕЛЬ. А зараз дозвольте мені надати слово нашим шановним гостям.
(Слово надається письменникам-землякам: поетам, прозаїкам, гумористам )
(По завершенні виступу діти дякують гостям, дарують квіти,
збірочки своїх поезій.)