Мовленнєве свято."Співає моя Україна"

Про матеріал
Зміст сценарію мовленнєвого свята допомагає розширити знання про витоки української народної пісні, види народних пісень, продемонструвати батькам та гостям свята результати роботи над мовленням, акторську майстерність школярів.
Перегляд файлу

Мовленнєве свято «Співає моя Україна»

                                                                             Підготувала Пасіка Р.А.

Мета заходу. Розширювати знання учнів про витоки української народної пісні, види народних пісень,

1 учень.Українська пісня… Вона, як сльоза, очищає душу.

2 учень.  Як свята молитва сповідає і прощає.

3 учень.  Народна пісня цілюща, як материнське молоко, бо живе в ній наш родовід, в ній живе наша багатостраждальна і прекрасна Україна.

4 учень.  

У народу й пісні є святі спільноти,

земля єдина, доля віща є.

А народ свій втратиш –

хто ти є і що ти?

Мов пора смеркальна день тоді стає.

У яких би фарбах небо  не світилось,

 збережи кровинку рідного тепла.

Тільки б вічно зорі в криниці дивились,

 тільки б наша пісня з нами вік була.

5 учень.

Україно! Земле яснозора,

на калині – пісня солов’я.

Я люблю твої сади, простори,

Україно, зоряна моя.

6 учень..Україно! Гомонять діброви. На Карпати вийду, на Дніпро…

        Буду в праці, в щасті у любові дарувати пісню людям на добро.

(Звучить пісня «Пісня на добро» . Після закінчення пісні виходить бабуся)

Бабуся.  А хто це тут так гарно співає? Молодці! Ви не лише гарно розповідаєте вірші, але й чудово співаєте. А чи знаєте, звідки взялася пісня на Україні? Ось послухайте. Розповідають . що колись Бог вирішив наділити людей талантами.

(Виходить Бог, сідає.)

Бабуся.. Французи вибрали красу.

(Виходять французи)

7,8 учні. Ми хочемо бути елегантними і красивими.

( Бог дає подарунок)

Бабуся. Угорці  - любов до господарювання.

(Виходять угорці)

9,10 учні. Ми любимо працювати, хочемо завжди бути справжніми господарями.

      (Беруть подарунок)

Бабуся. Німці  - порядок. (Виходять німці).

11,12 учні. Наш народ буде дисциплінованим, точним. Ми любимо порядок.

                                                   (Беруть подарунок)

Бабуся. Поляки - здатність торгувати.

                                                    (Виходять поляки)

13,14 учні. Дякуємо! Нам це найбільше подобається!

Бог.  Вам, італійці, я дарую хист до музики!

                                                    (Виходятьіталійці)

15,16учні. Дякуємо!

Бабуся. Обдарувавши всіх, Господь підвівся і побачив у куточку дівчину. Вона була одягнена у вишиту сорочку, руса коса переплетена стрічкою, а на голові віночок.

Бог.   Ти чого плачеш?

Україна. Я – Україна. А плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові і пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі. Вороги знущаються з удів та сиріт. У своїй хаті немає правди і волі.

Бог. Чому ж ти не підійшла до мене раніше. Я всі таланти уже роздав. Як же зарадити твоєму горю?

Ведуча.Дівчина вже хотіла йти та Господь Бог , піднявши правицю, зупинив її.

Бог .

Зупинись! Є у мене ще один неоціненний скарб, який уславить тебе і твій народ на цілий світ. Це – пісня!

Ведуча.Взяла дівчина – Україна дарунок і міцно притиснула до серця. Поклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в люди. З того часу українці знаходять собі втіху у горі і в радості в пісні.

Ведучий.З народного напившись джерела,

як із Дніпра бере веселка воду.

 О, рідна пісне, знову ти прийшла

 до батька, матері і до народу.

Ведуча.

О пісне, від народу кров і плоть ти узяла, щоб лиш йому служити.

Тебе ніхто не може побороть, бо вільний дух твій правдою повитий.

Ведучий.

Коли пісні мойого краю пливуть у рідних голосах,

Мені здається, що збираю цілющі трави у лугах.

В піснях і труд, і даль походу, і жаль, і успіх, і любов.

І гніт великого народу і за народ пролита кров.

Ведуча..

В піснях дівоча світла туга і вільний помах косаря,

В них юність виникає друга, висока світиться зоря.

1 учень. Народна пісня – це скарбниця людської культури,  дорогоцінне надбання поетичної творчості народу. Сповнені юної привабливості безсмертно звучать народні пісні над просторами рідного краю, легко злітаючи на крилах мелодій і линучи далеко – далеко за його межі.

2 учень .

Найдавнішими серед народних пісень є обрядові. Вони виникли ще в первісному суспільстві. Наші предки не вміли пояснювати різні явища навколишнього світу, а тому вважали дощ, грім, сонце живими істотами, богами від яких залежало життя і добробут людей.

3 учень. Щоб задобрити цих богів, люди    виконували різні дії, обряди, які супроводжувалися піснями, танцями, іграми. Пісні, що виконувалися під час обрядів почали називати обрядовими. Більшість з них пов’язані з працею людей на землі.

( Пісня « Вийшли в поле косарі»,  яка супроводжується танцем)

4 учень.

Скільки їх, цих мелодійних самоцвітів? Науковці доводять – близько 300 тисяч. В ЮНЕСКО зібрана фонотека народних пісень країн усього світу. Україна знаходиться на першому місці. У її фонді зберігається 15,5 тисяч народних мелодій.

5 учень. Учені дослідили: люди, які співають -  менше хворіють.

6 учень. О, пісне,народна! Одна ти мене, лиш одна ти мене не лишаєш.

І куди тільки доля мене не жене, ти за мною, як пташка літаєш.

7 учень. Народна пісня – то любов, печаль і втіха. Жива вода на виразки душі.

Поки живе – обереже від лиха понад стежками тихі спориші.

І я готовий крізь огнисті брами пройти і душу випалить до тла.

Лише б народна пісня не вмирала, щоб в молодих серцях вона жила.

8 учень.

 Юначе серце пісня запалила

й воно звело орлині два крила.

А в пісні тій співалось про калину,

 яка ото у лузі зацвіла.

( Виконується пісня « Ой у лузі червона калина»).

(Виходить дід)

Дід.

Агов! Явдохо! Та де там!  Не чує! Мабуть, пісню слухає. Я теж ще здалеку почув ваші співи. Чудово співаєте! І я  люблю співати, а замолоду ще й танцював. Ось!

(Співає і танцює)

По дорозі жук, жук, по дорозі чорний

Подивися, моя бабцю, який я моторний!

Баба.

Ох і хвалько ти, діду! Бачимо уже, який ти моторний!

Дід. Та я ще о-го-го!

Баба.

Богдана

 Панасе, тихіше, чуєш, наче в сусідській хаті дитя плаче.

( Чути плач дитини)

Баба.

Підем, діду до хатинки, де малесенька дитинка.

Будем її забавляти, будем пісеньки співати.

(Мама колихає дитину)

Баба.  Ой і гарна у вас донечка!

Мама. Так, гарна, але чомусь весь час плаче. Я вже не знаю,чим її забавити.

Дід. А я знаю. Треба дитині колискової заспівати

( Звучить колискова)

(Заходять учні)

1 учень. Немовля покліпує віями. Сон – дрімота ходять коло плота, заглядають у шибки, а там на воротях у червоних чоботях кіт стоїть, легеньким помахом крила птахи поза точком несуть кашу з молочком і дитя засинає…

2 учениця. Як була я ще маленька, колихала мене ненька

        Колисочку гойдала, ніжну пісеньку співала.

3 учень. Колискові пісні! Скільки їх створив народний геній. Лагідний материнський спів засівав дитячу душу любов’ю до людей, до природи, до всього живого. Під спів неньчиної пісні виростали поети і композитори, хлібороби і воїни, філософи і мудреці, просто люди.

4учень.. Ці пісні призначені лише для одного слухача – дитини і мають лише одного виконавця – маму або близьку людину. Зв’язок , що з дня народження існує між мамою і дитиною, дістає зворушливе відбиття в колисанках. Всю любов і ніжність, бажання бачити своє дитя щасливим, розумним, здоровим, матір вкладає у невибагливі рядки і простеньку мелодію, організовану ритмом гойдання колиски. Кожна співаночка поетично неповторна, несе казковий дивосвіт:

5 учень. Буде листя з дуба опадати та дитинку забавляти;

6 учень. Буде сонечко сіяти, із-за листя виглядати і дитинку колихати;

7 учень. Будуть пташки прилітати і дитину годувати.

8 учень.. Якщо є на землі рай, то він там, де ми ще маленькі, мов янголята, а на руках нас носять мама і тато. І нам вічно буде снитися колиска, в якій мама виколисала нам долю.

9 учень. Мамині пісні супроводжують нас усе життя.

Коли співає мама навесні, летять, мов гуси-лебеді, пісні.

Від слів тоді пробуджуються трави і квіти весняні виходять на галяви.

Співай, моя мамо, співай, моя люба, у світі ти в мене одна.

У білому світі мелодія срібна, свята, як твоя сивина.

2 учениця . З тих пір, коли себе я пам’ятати стала,

А народилася й зросла в пісенному селі .

Я мамині пісні веселі і сумні співала

 в садку вишневому, вмостившись на гіллі.

Уклін тобі. Матусю моя мила,

за ті пісні, які у серці ти несла.

А ще –вклоняюся тобі доземно,

що їх в моє життя ти всі перелила.

1 учень. Виростали діти, ставали дорослими і зміст пісень змінювався. Що брав воїн, ідучи в похід?

2 учень.Ідучи в похід, він брав з собою 3 речі: хліб,зброю, пісню.Хліб – для життя. Зброю – для боїв. А пісню, як душу Батьківщини.

3 учень. Складний історичний шлях прошов укр.. народ. Століттями боронив  рідну землю від нападників. Пісня та дума завжди були нерозлучними супутниками історії народу. Разом з борцями за свободу пісня була в кривавих січах, походах, на всіх дорогах ратної слави.

4 учень. Доля людини оспівується в побутових піснях.

5 учень. А провідне місце в українській пісенній творчості належить жартівливій пісні. В ній переливаються всі барви і відтінки народного гумору. Найдавніші записи укр. нар.  жартівливих пісень  відносяться до кінця 16 століття. Тематика їх дуже різноманітна. В жартівливих піснях ми чуємо то легкий жарт, то глузування, то легку іронію. Серед героїв таких пісень – парубки і дівчата. Розповідаючи про смішні або негативні риси людини, народний гумор відіграє роль вихователя.

( Виходить хлопець)

2 учень. Ой, подивіться, а тут хтось спить!

( Виконується пісня «Грицю, Грицю, до роботи…»)

 

5 учень. Ох і ледачий наш Гриць! До роботи неохочий!

Гриць. Та хіба я ледачий! Он у тій хаті, що за тином, ще більше ледащо живе!

(Виходить  учениця, співає і танцює)

 

Дівчина. Чом я не хазяйка, чом не господиня?

Сім днів хати не мела, печі не топила?

 Їдуть люди з поля , їдуть і сміються,

  що у мене в подушках ворони несуться.

Не смійтеся, люди, якось воно буде.

Я ворони поскубу , ще й перина буде.

1 учень. Що це в тебе, хазяєчко, робиться! По всій хаті пір’я розкидане!

Дівчина. Та воно таке неслухняне, те пір’я!.Зовсім мене не слухається!По всій хаті літає, а в руки не дається.

2 учень. Давайте допоможемо господині пір’я прибрати.( Прибирають)

Прибрали пір’я, тепер у нас чисто і гарно. Можна і відпочити. Так ні!Знову хтось плаче. Хто ж це там під вишнею?

(Пісня «Ой під вишнею»)

(Виходять дід і парубок)

Парубок. То відпустиш, діду, дівчину погуляти?

Не пущу!

Парубок. Та ти ж старий!

Дід. А ось я вам покажу, який я старий!

(Танцює)

Парубок. Та пусти дівчину на вулицю погуляти, та й сам виходь!

Дід. Ну добре, іди, але я недалеко буду, щоб тебе ніхто не вкрав!

1-й парубок. Ой, а що це там за шум?

2- й парубок. Так - то наші дівчата на базарі торгуються!

1- й парубок. А що вони продають чи купують?

2- й парубок. Наша    Віка повела свого чоловіка продавати. Подивіться, що з того вийде!

  • (Пісня «Ой там на товчку, на базарі»)
  • Ой там на товчку,на базарі жінки чоловіків продавали.

Як прийдеться до лад, то я свого поведу та й продам.

Жінка. Іди, іди!

Чоловік. Не хочу, не веди!

Жінка.Хоч би швидше тебе позбутись! Набрид, як гірка редька!

(Учні співають)

Як наїхало торгувальниць, як наїхало купувальниць.

Стали думать і гадать, що за цього мужа дать.

А за цього мужа треба дати, а за цього мужа треба дати…

40 коней вороних, ще й 100 рублів золотих.

(Виходять дівчата)

1-а дівчина. Мені продай цього чоловіка!

2-а дівчина. Ні, мені!

3-я дівчина. Я б теж його купила.

Жінка.Ну, годі вам! Ой стала я подумала: з кіньми треба возиться,а з грошима носиться, А мій милий чорнобривий, до роботи не лінивий. Він для мене, молодої, знадобиться!

Ведуча. Молодець, Віка, що свого чоловіка не продаєш! Він же тобі і по господарству допоможе!

Жінка. Та і я собі подумала. Що він ще не зовсім поганий. Чи воза полагодити, чи город виорати. Нехай ще поживе зі мною! Ходімо додому!

1-а дівчина. А жаль! Я б такого купила  і грошей не пожаліла.

(Заходить козак)

Козак. У вас тут так весело!

1-й парубок. А ти чому такий сумний, козаче?

Козак. Та я зі своєю Оксаною на побаченні був. Вона такі вареники смачнючі готує, пальчики оближеш! Ось я й ними захопився. А в мене в цей час і Оксану вкрали, ще й вареники відібрали.

1-й парубок. Залишайся з нами, може і Оксана твоя віднайдеться.

Козак. Я чув, ви багато пісень жартівливих співали. А про вербу і калину знаєте?Давайте так. Я буду починати слова пісні, а ви продовжите їх. Починаємо!

- В кінці греблі шумлять верби…

1 дівчина. Що я насадила, нема того козаченька, що я й полюбила.

Козак.

- Ой на горі калина…

2 дівчина.  Під горою малина чубарики – чубчики, калина.

Козак.

- Ой у полі верба…

3 дівчина. Під вербою вода, ой там дівчина, гарна, чорноброва, хороша, молода.

Козак.

- Калино, малино, чого в лузі стоїш?

1 дівчина Чом не процвітаєш? Чи жари боїшся, чи дощу бажаєш?

Козак.

- На калині мене мати колихала…

2 дівчина. Щастя й долі в чистім полі виглядала.

Козак.

- На городі верба рясна…

  1. дівчина. Там стояла дівка красна.

Козак. Молодці! А чи знаєте ви пісні, що починаються словом «ОЙ»?

1-й парубок.  Знаємо! Знаємо! Ой за гаєм, гаєм.

1-а дівчина. Ой маю я чорні брови.

2-й парубок. Ой не світи місяченьку.

3-й парубок. Ой кум до куми залицявся.

1-й парубок.  Ой під вишнею.

2-а дівчина. Ой ти гарний , Семене.

2-й парубок. Ой, сусідко, сусідко.

3-я дівчина. Ой ходила дівчина бережком.

Козак. Досить, досить, заспокоїли козачу душу. Піду свою Оксану шукати, а може і вареники ще не всі з’їли!

( (Виходить)

Ведучий. Колись давно в Полтаві жила гарна українська дівчина Маруся  Чурай. Мабуть не знайдеться в Україні людини, яку б не хвилювала її доля. Ця дівчина – не просто так собі Маруся, це –голос наш. Це – пісня. Це душа.

Маруся Чурай склала більше двох тисяч пісень. Хто не знає пісні «Їхав козак на війноньку», «Віють вітри, віють буйні…», «Чого вода каламутна». Вони стали давно народними. А пісню «Ой не ходи , Грицю..» на початку 19 століття співала вся Європа. ЇЇ було перекладено на польську, німецьку, французьку, англійську, угорську мови. Пісні, які складала ця дівчина, не лише врятували її життя, але продовжили його у вічність…Вона піснями виспівала душу, вона пісні ці залишила нам.

 

Ведуча. Добрі люди кажуть, що українець співає цілий рік і цілий вік. Так нам від бога дано і в цьому сила українського народу. А ще говорили:

1-й учень.  Хто співає, той журбу проганяє.

2-й учень.  Хто співає, у того день швидко минає.

3-й учень.  Пісня ні в добру, ні в злу годину не покидає людину.

4-й учень.  З моря води не вилити, а з пісні слова не викинути.

5-й учень.  Всяка пташка свої пісні співає.

6-й учень.  Де праця, там і пісня.

  7-й учень.  Українська пісне, вимита сльозами,

  Висушена вітром у краї чужім.

  Українська пісне, ти пройшла шляхами

   До мойого серця і живеш у нім.

  8-й учень. 

Українська земля багата і піснями і їх виконавцями. Виколисала, вигодувала, наділила даром божим нести пісню в народ не один десяток пісенних геніїв..В усьому світі відомі голоси українських виконавців: Івана Козловського, Анатолія Солов’яненка, Дмитра Гнатюка, Євгенії Мірошниченко, Оксани Петрусенко, Ніни Матвієнко, Раїси Кириченко та багатьох- багатьох інших.

Ведуча. Живе в народі така притча. Вирішило щастя піти по білому світу. Постукало в перші ворота.

1-й господар . Хто там?

Щастя. Це я, щастя.

1-й господар . Ходи до мене жити.

Ведуча. І став господар щасливим. Потім щастя пішло далі. Постукало в другі ворота.

2-й господар . Хто там?

Щастя. Це я, щастя.

2-й господар . Заходь, заходь. Я тебе подарую другові.

Ведуча. І стали щасливі двоє – господар і друг. А ми щасливі від того, що зустрілися з неповторною українською піснею і подарували цю зустріч вам.

Кажуть,поки живе пісня,то живе народ. А якщо лине пісня народу, то живе його історія, культура. Тож воскреснемо, українці, бо земля наша, хоч і розп’ята на хресті історії, але свята.

1-й учень.  Співайте, люди про гаї і жито,

    Щоб веселіш було на світі жити.

2-й учень.   І про червону лугову калину,

    Про край квітучий, нашу Україну.

3-й учень.   Вічно живи Україно, вільна і повна краси.

     І пісню рідного народу у серці своєму неси.

( Пісня «Це моя Україна»)

  •  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Позакласні заходи
Інкл
Додано
4 лютого 2022
Переглядів
633
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку