МОВЛЕННЄВИЙ КВЕСТ
«Поки живе мова – житиме й народ»
Мета: розширити знання учнів про культуру української мови, удосконалювати їхні вміння правильного слововживання, формувати у дітей уміння працювати в команді; розвивати творчі здібності дітей, сприяти вихованню національної самосвідомості учнів, формувати громадянську і загальнокультурну компетентності, виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями.
Ведучий 1: Відома українська філологиня Ольга Федик говорила: «Мова – найважливіший національний ідентифікатор, завдяки якому кожна нація вирізняється з-поміж інших, усвідомлюючи себе самодостатнім та самочинним суб’єктом історії».
Ведучий 2: Щорічно 9 листопада в Україні відзначається День української писемності та мови, запроваджений у 1997 році Указом Президента. Вітаємо зі святом усіх, хто не соромиться розмовляти своєю рідною мовою, хто шанує і плекає українське слово!
Ведучий 1: Квест проходитиме в один етап-забіг. У мовному бюро ви можете отримати свої маршрутні листи з указаною послідовністю станцій та їх розміщенням. Заодно зареєструвати свою команду, назвавши всіх учасників та капітана, разом вас має бути шестеро.
Ведучий 2: На кожній станції вас чекає завдання. Коли ви проходите усі станції, ви повертаєтесь на місце збору, тобто в хол і йдете в мовне бюро, де засвідчуєте про свій фініш. Перемагає та команда, яка першою проходить маршрутний лист, але не просто першою, а й з найбільшою кількістю отриманих балів.
Ведучий 2: Просимо вас по черзі: від найменших до найбільших пройти в бюро. Коли усі отримають маршрутні листи, пройдіть у хол і чекайте сигнал про початок квесту.
Станція 1. «СЕКРЕТНА АБЕТКА». (одне слово – один бал)
Уявіть, що ви живете в період, коли люди передавали різного роду інформацію за допомогою ієрогліфів. Розшифруйте поетичні рядки Пантелеймона Куліша про мову. Допоможе вам у цьому секретна абетка.
Єдиний скарб у тебе — рiдна мова,
Заклятий для сусiдського хижацтва:
Вона твого життя мiцна основа.
Певнiша над усi скарби й багатства.
П.Куліш
О А |
∆ Б |
□ В |
# Г |
◊ Ґ |
V Д |
• Е |
: Є |
/ Ж |
\ З |
+ И |
־ І |
= Ї |
* Й |
( К |
) Л |
< М |
> Н |
; О |
± П |
≤ Р |
≥ С |
÷ Т |
× У |
≠ Ф |
≈ Х |
≡ Ц |
∩ Ч |
∞ Ш |
∟ Щ |
⌂ Ь |
Ω Ю |
↑ Я |
:V+>+* ≥(О≤∆ × ÷•∆• ≤-V>О <;□О
\О()↑÷+* V)↑ ≥×≥ ־V≥⌂(;#; ≈+/О≡÷□О
□;>О ÷□;#; /+÷÷↑ <-≈>О ;≥>;□О
±•□>-∞О >ОV ×≥ ־ ≥(О≤∆+ * ∆ О# О÷≥÷□ О
Із слова ЛЕКСИКОГРАФІЯ складіть 10 нових слів, переставляючи букви.
Станція 3. «Ерудит» (одне слово – один бал)
Відгадай за назвами предмети
Ключ. У кожному слові-відгадці підкресліть першу літеру. З цих букв прочитаєте вислів українського поета В.Сосюри.
1. Метро.
2. Обличчя.
3. Вогнище.
4. Асфальт.
5. Донор.
6. Указ.
7. Шорти.
8. Аптека.
9. Ножиці.
10. Акваріум.
11. Рагу.
12. Окуляри.
13. Дача.
14. Упряжка
Вислів В.Сосюри «Мова – душа народу»
Станція 4. «Морфологічні шаради» (одне слово – один бал)
Морфологія - це ще й розділ мовознавства, що вивчає частини мови.
Завдання. З поданих частин слів утворіть нове слово.
Наприклад, щоб створити слово посадка треба взяти префікс з слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення із слова поїздка. (по+сад+ ка=посадка)
_____________________________________
1. Пролісок.
2. Проводка.
3. Покупка.
4. Відгадка.
Станція 5 «Відшукай» (одне слово – один бал)
Завдання. В конверті знаходяться літери. Я вам ставитиму запитання, а ви слово-відповідь маєте скласти з букв, щоб журі могло прочитати. Пам’ятайте, що ми читаємо зліва направо.
Перша команда (букви: П, Т, Л, Р, Н, О, І, А).Запитання першій команді
Друга команда (букви: П, В, Р, М, Л, А, А, О). Запитання другій команді
Станція 6. «Розгадай загадки- метаграми»
Він у бурю, в хуртовину
Виростає біля тину.
Коли ж букву замінити, -
Можна буде в ньому жити. (Замет - намет).
Коли я з д – росту на гілці,
Коли ж із т – пливу по річці. (Плід - пліт).
З и я плаваю у морі,
З і – ловлю мишей в коморі. (Кит – кіт).
З димаря він вилітає,
Як в печі вогонь палає
Варт нам д на р змінить –
Стане містом він умить. (Дим – Рим).
Тече собі, хвилюється,
Навколишнім милується,
А р на п змінити –
Почне пекти й варити. (Річка – пічка).
Не цвірінькає – співає,
Жовто-чорне пір’я має.
З лісових густих кущів
До родини горобців
Пташка в гості прилітає,
Як харчів не вистачає.
Після с як замість и
Букву у напишем ми –
Будем мати запашну
Гарну ягоду смачну. (Синиця - суниця).
Станція 7. «З’єднай прислів’я» (одне прислів’я – один бал).
Ведучий 1. Нарешті справились. Наш квест добіг кінця.
Ведучий 2. Його ми присвятили її величності українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що вливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним.
Ведучий 1. Це лише поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.
Ведучий 2. Тож цінуйте і збагачуйте! Дякуємо за вашу участь та увагу!