Мовні теми з української мови. 3 клас

Про матеріал
Завдання для перевірки мовних знань, умінь та навичок з тем "Мова і мовлення. Текст. Речення", "Слово. Значення слова. Будова слова", "Іменник. Прикметник. Дієслово"
Перегляд файлу

3 клас

Мова і мовлення. Текст. Речення.

 

І варіант

  1. Наведіть приклади «чарівних» слів вітання і прощання.
  2. Виберіть правильне твердження.

Текст – це …  .

        а) об’єднані за змістом речення;

        б) окремі речення;

        в) група слів.

  1. Який це текст?

            Володя йшов стежиною і побачив зайчика. Хлопчик піймав його і поніс додому. У Володі були собака Бровко і котик Мурчик. Вони подружилися із зайчиком.

            а) опис;

            б) міркування;

            в) розповідь.

4.  Пронумеруйте речення, щоб вийшов текст.

          ___  Раптом з яру вискочив вовк.

          ___  Молодий пастух пас овець.

          ___  Це трапилося в гірському селі.

          ___  Пастух кинувся на вовка і прогнав його.

          ___  Він схопив вівцю.

  1.  За метою висловлювання речення бувають …  .

            а) розповідні, питальні, спонукальні;

            б) питальні, окличні.

  1. Яке речення відповідає даній схемі?

        .  .  .  _______  _______  .  .  .  ?

            а) Де живуть зайчата?

            б) Хто поселився в дуплі?

            в) Куди відлітають пташки восени?

  1. Складіть і запишіть речення зі слів:

            розв’язав, задачу, самостійно, Андрійко, складну.

  1. Підкресліть у реченні головні члени.

                 Синіє небо над осіннім гаєм.

 

 

 

 

 

3 клас

Навчальна мовна тема

 

Мова і мовлення. Текст. Речення.

 

ІІ варіант

  1. Наведіть приклади «чарівних» слів подяки, вибачення.
  2. Виберіть правильне твердження.

Текст – це …  .

        а) кілька абзаців;

        б) об’єднані за змістом речення;

        в) окремі речення.

  1. Який це текст?

             Лисиця живе у лісі. У неї руда шерсть. Хвіст довгий і пухнастий. Зуби гострі. Лисиця дуже хитра. Вона ловить і їсть мишей, зайців.

             а) розповідь;

             б) опис;

             в) міркування.

  1. Пронумеруйте речення, щоб вийшов текст.

        ___  Побачили птахи ласощі й злетілися до годівниці.

        ___  І вирішили діти допомогти пернатим друзям.

        ___  Діти розвісили годівниці на деревах, насипали корму.

        ___  У шкільній майстерні вони зробили хороші годівниці.

        ___  Важко живеться птахам узимку.

  1. Який розділовий знак ставимо в кінці речення?

             а) крапку;

             б) кому;

             в) крапку, знак оклику, знак питання.

  1. Яке речення відповідає даній схемі?

       _______  _______   .   .   .      .   .   .     .

            а) Всюди лунають дзвінкі дитячі голоси.

            б) Діти співають веселу пісню.

            в) На деревах з’явилися молоді листочки.

  1. Складіть і запишіть речення зі слів:

            осінні, в, зібралися, журавлі, відльоту, до, дні.

  1. Підкресліть у реченні головні члени.

            Білий туман огорнув село.

 

 

 

 

3 клас

Навчальна мовна тема

 

Мова і мовлення. Текст. Речення.

 

ІІІ варіант

 

  1. Де використовується усне мовлення?

            а) у листах;

            б) на радіо, телебаченні;

            в) у розмові між людьми.

  1. Доповніть речення.

       Усе написане або надруковане – це …  .

            а) усне мовлення;

            б) писемне мовлення.

  1. З яких частин складається текст?

            а) зачин, кінцівка;

            б) основна частина, зачин;

            в) зачин, основна частина, кінцівка.

  1. Які бувають тексти?

            а) текст-опис;

            б) текст-розповідь;

            в) опис, розповідь, міркування.

  1. Доберіть до тексту заголовок.

            Восени я приніс у школу зайченя. Спочатку воно всіх боялося і ховалося під шафу. Потім звірятко звикло до дітей, і вони годували його морквою та капустою. Навесні діти відпустили зайченя на волю.

            а) Зайченя.

            б) Зайченя в школі.

            в) Опис зайчика.

  1. За змістом питального речення побудуйте і запишіть розповідне речення.

            Умієте ви майструвати шпаківні?

  1. У реченні «Захлюпотіла прохолодною хвилею річка» головними членами є …  .

            а) прохолодною хвилею;

            б) річка захлюпотіла.

  1. Складіть і запишіть речення зі слів:

            посмішку, сяючою, чищення зубів, робить.

 

 

3 клас

 

Перевірка знань з мови

 

Слово. Значення слова. Будова слова.

 

  1. Спільна частина споріднених слів називається:

а) закінченням;

б) основою;

в) коренем.

  1. Префікси служать для:

а) зв’язку слів у реченні;

в) для утворення нових слів.

б) для переносу слова з рядка в рядок;

  1. До кожного слова з лівої колонки добери синоніми з правої колонки.
    • Мужність                     шлях
    • Дорога                          оселя
    • Хата                              відвага
  2. Встав пропущені е, и. Добери до слів перевірні.

          Сл__вовий - ________ , з__ма - _______ ,

          гр__чаний - ________ , с__ло - _______ .

  1. Познач будову слів.

          Земля, лісовий, приказка, підводний.

  1. Утвори від поданих слів спільнокореневі за допомогою суфіксів. Познач корені і суфікси.

          Дощ -______________

          Море - _____________

          Зима - _____________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 клас

Перевірка знань з мови

Іменник

  1. Іменник означає:

а) ознаку предмета;

б) назву предмета;

в) дію предмета.

  1. Іменники, до яких можна дібрати слова вона, моя, належать до:

а) чоловічого роду;

б) середнього роду;

в) жіночого роду.

  1. Який іменник є загальною назвою?

а) місто;

б) Київ;

в) Україна.

  1. Прочитай вірш. Випиши іменники. Визнач і надпиши над іменниками число.

                       Тихо сон по горах ходить,

                        За рученьку нічку водить.

                        І шумлять ліси все тихше,

                        Сон малі квітки колише.        О. Маковей

  1. Визнач і надпиши рід іменників.

            Трава, село, сонечко, дощ, пташка, кордон, робота, садівник, море.

  1. Подані іменники запиши в однині.

парти –   _________ , книги –   _________ ,

олівці –   _________, зошити – _________ ,

дятли –   _________,  зірки –  __________ .

  1. До іменників, які відповідають на питання хто?, добери споріднені іменники, які відповідають на питання що?

         Зразок: робітник – робота

      моряк – _________ ,  шахтар – __________ ,

      журналіст – _________ , школяр – ________ ,

      лісник – _________ , лікар – __________ .

  1. Склади словосполучення, змінюючи закінчення іменників. За потреби використовуй прийменники.

Їхати, машина – _______________________ ,

Відпочивати, річка – ___________________ ,

Писати, ручка – _______________________ ,

Вилізти, дерево – ______________________ .

 

3 клас

Перевірка знань з мови

Прикметник. Дієслово

  1. Слова, що є ознаками предметів і відповідають на питання який? яка? яке? які?, називаються:

а) іменниками;

б) прикметниками;

в) дієсловами.

  1. У реченні прикметники зв’язані з:

а) іменниками;

б) прийменниками;

в) дієсловами.

  1. За родами дієслова змінюються у:

а) теперішньому часі;

б) майбутньому часі;

в) минулому часі.

  1. До поданих іменників добери по два прикметники. Познач закінчення прикметників.

Яблуко (яке?) __________________________

Дуб (який?)____________________________

Пісня (яка?) ___________________________

  1. До поданих дієслів добери антоніми.

Заходити - ______________

Говорити - ______________

Вийти - _________________

Зачинити - ______________

  1. Зі слів кожного рядка склади речення. Запиши їх. Підкресли прикметники.

Земля, від, дрімоти, прокинулась, зимової.

У, ласує, білочка, горішками, руда, дуплі.

  1. Випиши з тексту дієслова.

Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє,

Радіють люди, що одпочинуть,

А я дивлюся… (Т. Шевченко)

  1. Спиши приказки, додавши до дієслів не.

Під лежачий камінь вода   …  тече.

З чужого лиха  …  смійся.

 

 

 

 

 

 

Мовна тема: 3 клас     І варіант

Іменник

1. Вкажи правильну відповідь.   1б.

Іменник означає

а) назву предмета;

б) ознаку предмета;

в) дію предмета.

 

Іменник в реченні може бути    1б.

а) головним і другорядним членом речення;

б) головним членом речення;

в) другорядним членом речення.

 

2. Познач групу іменників.    16.

а) зима, зимовий, зимувати;

б) книга, цікава, прочитали;

в) смак, старість, посмішка.

 

 

3. Зміни іменники за числами.    1б.

Хвилина - ___________________________________

звір - _______________________________________

столи - ______________________________________

хвости - _____________________________________

 

4. Погрупуй іменники за родами.   2б.

Пісня, колосся, місто, край, сіль, синиця, обличчя, море, дощ, школяр, день.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Побудуй словосполучення зі словами друг і школа.    2б.

Звернувся (до кого?) ______________________________ ,

звернувся (до чого?) ______________________________;

 

довіряю (кому?) __________________________________,

довіряю (чому?) __________________________________;

 

побачив (кого?) __________________________________,

побачив (що?) ___________________________________;

 

зустрівся (з ким?) _________________________________,

зустрівся (з чим?) _________________________________.

 

6. Добери до іменників      2б.

 а) 2 антоніми

Праця - ____________________, ____________________.

 б) 2 синоніми

Метелиця - _________________, ____________________.

 

7. Уникни невиправданих повторів слів.

 Федір грався на подвір’ї.  Федір побачив у снігу маленьке горобенятко. Пір’ячко у горобенятка було мокрим. Федір забрав горобенятко і поніс до хати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мовна тема: 3 клас     ІІ варіант

Іменник

1. Вкажи правильну відповідь.   1б.

Загальні іменники - це

а) назви країн, річок, міст, вулиць, озер;

б) прізвища, імена, по батькові;

в) назви багатьох предметів.

 

Іменники змінюються за    1б.

а) числами, відмінками, родами;

б) числами, відмінками;

в) відмінками, родами.

 

2. Познач групу іменників.    16.

а) квіти, уквітчана, квітнуть;

б) молодість, біг, праця;

в) сонце, яскраве, світить.

 

 

3. Зміни іменники за числами.    1б.

Секунда - ___________________________________

календар - _______________________________________

роги - ______________________________________

зайці - _____________________________________

 

4. Погрупуй іменники за родами.   2б.

Земля, волосся, намисто, дядько, ніч, син, горлиця, узлісся, плече, борщ, гай.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Побудуй словосполучення зі словами брат і сонце.   2б.

Звернувся (до кого?) ______________________________ ,

звернувся (до чого?) ______________________________;

 

довіряю (кому?) __________________________________,

довіряю (чому?) __________________________________;

 

побачив (кого?) __________________________________,

побачив (що?) ___________________________________;

 

зустрівся (з ким?) _________________________________,

зустрівся (з чим?) _________________________________.

 

6. Добери до іменників      2б.

 а) 2 антоніми

Старість - ___________________, ____________________.

 б) 2 синоніми

Праця - _________________, ____________________.

 

7. Уникни невиправданих повторів слів.

 Білочці зима не страшна. Багато різної їжі запасла білка на зиму. Ще восени білка зібрала й сушила на сучках гриби. Насіння і жолуді білка сховала в дуплі старого дуба. Добре підготувалась білка до зими.

Мовна тема «Прикметник»

3 клас

І варіант

 

1.     Прикметники вказують на:

      а) ознаку;   б) дію;   в) назву предмета

 

2.     Визнач правильну відповідь:

      У реченні прикметники зв’язані …

       а) з іменниками;     б) з прикметниками;     в) з дієсловами.

 

3.     Підкресли в тексті прикметники.

Тварина маленька,

Шубка сіренька,

Хвостик довгенький,

Оченята чорненькі,

Зубки гостренькі.

 

4.     До поданих іменників добери прикметники.

Школа - …, … .

Клас - …, … .

Дерево - …, … . 

 

5.     До поданих прикметників добери іменник.

     Густий, дрімучий, старий - … .

     Золота, щедра, багата -… .

     Смачне, солодке, червоне - … .

 

6.     Визнач прикметники, що стоять в однині: слабкий, зелені, свіже, далека, широкі, веселі, зимові, правий, старе.

 

7.     Визнач прикметники жіночого роду: глибока, чужий, хороший, червона, блакитна, холодне, проста, новий, яскраве.

 

8.     Від поданих слів утвори прикметники:

     Папір - …, дощ - …, радіти - … .

 

9. З речення випиши сполучення іменників з прикметниками, визнач їх рід і число.

  Краще добра стежка, ніж поганий шлях.

 

10. До поданих словосполучень добери протилежні за значенням і запиши. У прикметника познач закінчення.

Нове взуття - … взуття, теплий день - … день.

 

11. Вкажи слово, від якого утворився прикметник водний:

а) водій;   б) водити;   в) вода.

 

12. Пошир речення прикметниками.

Пішов … дощ. Він обмив … листочки, напоїв … травичку. … дерева радіють краплям.

   

 

Мовна тема «Прикметник»

3 клас

ІІ варіант

 

1.     Прикметники відповідають на питання:

     а) хто?, що?;        б) який?, яка?, яке?, які?;    в) що робить?

 

2. Визнач правильну відповідь:

    У реченні прикметники зв’язані:

       а) з іменниками;     б) з прикметниками;     в) з дієсловами.

 

3.  Підкресли в тексті прикметники.

     Кругленьке, червоненьке,

     Всередині біленьке,

     Соковите і смачне,

     Просить: «Покуштуй мене!»

 

4.     До поданих іменників добери прикметники.

Книга - …, … .

Зошит - …, … .

Небо - …, … . 

 

5.     До поданих прикметників добери іменник.

Яскраве, сліпуче, гаряче - … .

     Теплий, тихий, рясний -… .

     Дзвінка, весела, ніжна - … .

 

6.     Визнач прикметники, що стоять в однині: сильний, червоні, синє, маленька, вузькі, сумні, літні, лівий, нове.

 

7.     Визнач прикметники жіночого роду: чиста, глухий, поганий, зелена, тендітна, морозне, нова, старий, бліде.

 

8.     Від поданих слів утвори прикметники:

     Дерево - …, весна - …, зеленіти - … .

 

9. З речення випиши сполучення іменників з прикметниками, визнач їх рід і число.

  На чорній землі білий хліб родить..

 

10. До поданих словосполучень добери протилежні за значенням і запиши. У   прикметника познач закінчення.

Зимовий ранок - …, старі дерева - …..

 

11. Вкажи слово, від якого утворився прикметник весняний:

а) веснянка;   б) веснонька;   в) весна.

 

12. Пошир речення прикметниками.

Повіяв …вітер. Світить … сонечко. День став … . Повертаються з вирію … птахи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мовна тема: 3 клас Іменник. Прикметник

1. Вкажи правильну відповідь.   1б.

Іменник означає

а) назву предмета;

б) ознаку предмета;

в) дію предмета.

2.     Прикметники відповідають на питання:

     а) хто?, що?;        б) який?, яка?, яке?, які?;    в) що робить?  1 б.

3. Вкажи правильну відповідь.   1б.

Загальні іменники - це

а) назви країн, річок, міст, вулиць, озер;

б) прізвища, імена, по батькові;

в) назви багатьох предметів.

4. Визнач правильну відповідь:

      У реченні прикметники зв’язані …

       а) з іменниками;     б) з прикметниками;     в) з дієсловами. 1 б.

5. Добери до іменників      2б.

 а) 2 антоніми

Праця - ____________________, ____________________.

 б) 2 синоніми

Метелиця - _________________, ____________________.

6. .     Від поданих слів утвори прикметники:    2 б.

     Дерево - …, весна - …, зеленіти - … .

7. Погрупуй іменники за родами.   2б.

Земля, волосся, намисто, дядько, ніч, син, горлиця, узлісся, плече, борщ, гай.

8. Від поданих слів утвори прикметники:    2 б.

     Дерево - …, весна - …, зеленіти - … .

 

Мовна тема: 3 клас Іменник. Прикметник

1. Вкажи правильну відповідь.   1б.

Іменник означає

а) назву предмета;

б) ознаку предмета;

в) дію предмета.

2.     Прикметники відповідають на питання:

     а) хто?, що?;        б) який?, яка?, яке?, які?;    в) що робить?  1 б.

3. Вкажи правильну відповідь.   1б.

Загальні іменники - це

а) назви країн, річок, міст, вулиць, озер;

б) прізвища, імена, по батькові;

в) назви багатьох предметів.

4. Визнач правильну відповідь:

      У реченні прикметники зв’язані …

       а) з іменниками;     б) з прикметниками;     в) з дієсловами. 1 б.

5. Добери до іменників      2б.

 а) 2 антоніми

Праця - ____________________, ____________________.

 б) 2 синоніми

Метелиця - _________________, ____________________.

6. .     Від поданих слів утвори прикметники:    2 б.

     Дерево - …, весна - …, зеленіти - … .

7. Погрупуй іменники за родами.   2б.

Земля, волосся, намисто, дядько, ніч, син, горлиця, узлісся, плече, борщ, гай.

8. Від поданих слів утвори прикметники:    2 б.

     Дерево - …, весна - …, зеленіти - … .

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Радул Ольга Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. хохич лариса
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
4405
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку