Мета: розширити знання учнів про культуру української мови, удосконалювати їхні вміння правильного слововживання, формувати у дітей уміння працювати в команді; розвивати творчі здібності дітей, сприяти вихованню національної самосвідомості учнів, формувати громадянську і загальнокультурну компетентності, виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями.
Перебіг квесту
Звучить «Гімн українській мові»
Ведуча. Мова ─ це великий дар природи, це найдорожче, що є у кожного народу, бо упродовж віків українське слово живило його душу, тіло, вчило бути чесним, любити свій край. Мова – це не просто засіб людського спілкування, вона – шепіт свіжого вітерцю, дзюркіт лісового струмочка, спів солов’я у гаю, подих весни.
Ведучий. Недарма говориться, що без мови немає людини, немає народу, а отже - нації. І це справді так. Бо людина, яка не хоче знати рідну мову , не може відчути себе частиною свого великого народу.
1 учень
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос – більш нічого.
А серце б'ється – ожива,
Як їх почує!.. Знать, од Бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди!
Тарас Шевченко
2 учень
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
і народу без мови нема.
Володимир Забаштанський
3 учень
Раз казала мені мати:
"Можеш мов багато знати,
Кожну мову шанувати,
Та одну із мов усіх
Щоб у серці ти зберіг".
В серці ніжну і погідну
Збережу я мову рідну!
М. Хоросницька
4 учень
В небі світиться зоря.
Починаймо рідне слово
Зі сторінки "Кобзаря".
Рідне слово любить ненька,
І співає: "Люлі-лю".
Так любив його Шевченко,
Так і я його люблю.
А. Камінчик
5 учень
Ой, яка чудова,
світла і багата
українська мова,
мова мами й тата!
Мова мами й тата, діда і бабусі.
Знаю її добре, ще краще навчуся.
Марійка Підгірянка
6 учень
Соловей мовчить на дубі
У годину вечорову –
Зачудовано і любо
Слуха нашу рідну мову.
І коли б він став шукати
Слів до пісні чарівної,
То набрав би їх багато
З мови нашої живої.
Григорій Вієру
Вчитель. Добрий день, дорогі діти, шановні вчителі та всі присутні! Сьогодні ми з вами зібралися, аби провести мовний квест «Чарівний голос рідної мови». Але спочатку розв’яжемо організаційні питання. Щоб провести квест, нам потрібно поділитися на три команди, назвати їх, вибрати капітанів. (Ведучий ділить учнів 5-9 класів на три команди, які обирають собі назву та капітанів, розказує правила). Ну що ж, команди названі, кожна має свого капітана. Тож бажаю успіху!
Пункт № 1. Старт (кабінет української мови та літератури)
Завдання 1. «Морфологічні шаради»
Завдання. З поданих частин слів утворіть нове слово.
Наприклад, щоб створити слово посадка треба взяти префікс з слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення із слова поїздка.
Підказка (видає вчитель після того, як учні виконали завдання): Вас чекають у приміщенні, яке може називатися вівліофіка, давні єгиптяни називали його «аптека для душі» , а в перекладі з інших мов воно означає «скриня для книжок»
Правильна відповідь: БІБЛІОТЕКА
Пункт 2. Бібліотека
Завдання 2 «Відгадай за назвами предмети»
І команда
1. Метро.
2. Обличчя.
3. Вогнище.
4. Асфальт.
ІІ команда
1. Донор.
2. Дача.
3. Шорти.
4. Аптека.
ІІІ команда
1. Ножиці.
2. Акваріум.
3. Рагу.
3. Окуляри.
Підказка (видає вчитель після того, як діти виконали завдання).
Як зайдете ви туди, то відразу поринете у минуле, вам розкажуть про життя людей, про те, що з ними трапилося, про різні цікаві події, записані в хронологічній послідовності.
Відповідь: кабінет історії
Пункт 3. Кабінет історії
Завдання 3. Мовні цікавинки
(за кожну правильну відповідь – 1 бал)
Назва якої птиці складається з 40 "а" (Сорока)
Якою косою не можна кости ? (Дівочою, піщаною)
Що стоїть посеред Києва? (Є)
У небі одна, а в баби дві? (Б)
Чим закінчується вечір і починається ранок? (Буквою Р)
Назвіть місто великих хижаків. (Львів)
Яке слово об'єднує 33 букви? (Алфавіт)
Які сто приголосних звуків можуть зупинити рух автомобілів? (Сто-п) Як із буряка зробити великий дощ? (Буря-к)
Що зробити, щоб майка полетіла? (Майка-чайка)
Як написати одним словом з чотирьох букв словосполучення "суха трава". (Сіно)
Що належить вам, але інші користуються ним частіше? (Ім'я)
Як написати одним словом «мати, батько, син, дочка»? (Сім'я)
Яким прикметником можна назвати білу хустку, намочену в Чорному морі? (Мокра)
Гора й долина. Що між ними ?( «Й»)
Підказка (видає вчитель після того, як учні виконали завдання): це місце, де сидять шкільні мудреці. Там вони мудрують над вирішенням важливих питань, готуються до уроків, відпочивають.
Відповідь: учительська
Пункт 4. Учительська
Завдання 4. Ребуси
І команда
(актор) (гроші)
ІІ команда
(кавун) (смак)
ІІІ команда
(злива) (риба)
Підказка (на листочках): Розшифруйте запис і все стане зрозуміло.
18,1; 3,1,22; 28,7,15, 1,32,23,31; 3; 15,1,2,12,18,7,23,12; 1,18,4,16,12,14,22,31,15,19,13; 17,19,3,11
Правильна відповідь: НА ВАС ЧЕКАЮТЬ В КАБІНЕТІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ (Цифра дорівнює номеру букви в алфавіті)
Пункт 5. Кабінет англійської мови
Завдання 5. Фразеологічні викрутаси
Знайдіть пояснення фразеологізму у другій колонці
1 |
Розбити глека |
А |
Ледарювати |
2 |
Хоч греблю гати |
Б |
Бути щасливим |
3 |
Як кіт наплакав |
В |
Бездоганно |
4 |
Пекти раків |
Г |
Багато |
5 |
П’ятами накивати |
Ґ |
Посваритися |
6 |
Намотати на вус |
Д |
Мало |
7 |
Бути на сьомому небі |
Е |
Запам’ятати |
8 |
Як по нотах |
Є |
Червоніти |
9 |
Як грім серед ясного неба |
Ж |
Швидко втекти |
10 |
Ганяти вітер по світу |
З |
Несподівано |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Ґ
|
Г |
Д |
Є |
Ж |
Е |
Б |
В |
З |
А |
Підказка (на листочках): (Перекекласти з англійської мови)
Run in the office of Ukrainian language and literature
(біжіть в кабінет української мови та літератури)
Пункт 6. Фініш. (Кабінет української мови та літератури)
Завдання 6. Мовні загадки-жарти
1.В якому слові є сім йотованих ? (Сім ' я)
2.Яке слово складається з семи однакових букв ? ( Сім'я)
3.Який займенник складається з однієї букви ? (Я)
4.Від назв яких двох букв стає жарко , гаряче . ( Пе Че)
5.Чим відрізняється кафе від кофе ? ( Голосним звуком А-О)
6.Що треба зробити , щоб майка злетіла ? ( Змінити М на Ч (чайка ))
7.Як написати слово робота п’ятьма літерами ? (ПРАЦЯ) А чотирма ? ( ТРУД)
8. Якою косою не можна косити ? (Дівочою, морською)
9.Назва якої птиці складається з 40 «а» ? ( Сорока)
10.Який сполучник треба поставити між двома п’ятими буквами алфавіту , щоб утворити назву людини похилого віку ? ( Д і Д)
11.Який молочний продукт можна перетворити на злак , прочитавши його справа наліво ? (РИС_СИР)
12.Який синонім прислівника тепер не змінює свого значення , коли його прочитати справа наліво ? (ЗАРАЗ)
13.Які два займенники псують шляхи ? ( Ями)
14.За допомогою яких прислівників можна назвати підряд п’ять днів тижня ? (Позавчора , вчора ,сьогодні , завтра ,післязавтра)
15.Які дві частки разом літають ? (Чи – ж).
16.Які частки ріжуть хліб ? ( Ні-ж)
Підказка (на листочках):знайдіть у кабінеті «ДИТЯЧИЙ КОБЗАР». На його сторінках ви знайдете обведені буква, з яких (по порядку) складете слова та прочитаєте вираз.
Відповідь: Вітаю Вас. Завдання виконані. Квест успішно завершено.
Підводяться підсумки квесту, переможці нагороджуються подарунками.
Звучить пісня «Батьківська мова»
Вчитель. Дорогі діти, шановні вчителі та всі присутні! Отже, сьогодні ви вкотре впевнилися у красі, милозвучності, чарівності та багатогранності нашої мови. Пам’ятайте, спілкуватися українською – модно! Дякую всім за увагу!
Маршрутний лист
учасників мовного квесту
«Чарівний голос рідної мови»
учнів ________ класу
№ пункту |
Кількість набраних балів |
Відповідальний вчитель |
Підпис вчителя |
№1Старт. (Кабінет української мови та літератури) |
|
Вишку Л.І |
|
№ 2. Бібліотека
|
|
Швець Л.П. |
|
№ 3. Кабінет історії
|
|
Талимончик А.І. |
|
№ 4. Учительська |
|
Остапчук Н.М. |
|
№ 5. Кабінет англійської мови |
|
Шрейдер О.Г. |
|
№6.Фініш. (Кабінет української мови та літератури) |
|
Вишку Л.І. |
|