Зміст
Пропонована робота містить елементи інтеграції з таких предметів як: математика, українська мова, читання, основи здоров’я, природознавство тощо. Інтеграція пожвавлює навчальний процес, економить навчальний час, позбавляє учнів від перевтоми, привчає до творчої праці, працювати у колективі. Спонукає формуванню духовно багатої особистості. Сприяє патріотичному вихованню учнівської молоді; спонукає особистість до осмислення себе як частинки великого українського народу; пробуджує національну самосвідомість; розвиває бажання вивчати українську мову, творчі здібності дітей; розвивати і берегти свою національну культуру; виховувати патріотичні почуття до рідної землі, любов і повагу до рідного слова, дружби та взаємоповагу один до одного, взаєморозуміння.
Автор : Федько Тетяна Вікторівна.
Криничуватський заклад загальної середньої освіти І – ІІІ рівнів
Першотравневської сільської ради
Мовний квест для молодшого шкільного віку
Я – українець! Я - українка!
Мета: сприяти патріотичному вихованню учнівської молоді; спонукати особистість до осмислення себе як частинки великого українського народу; пробуджувати національну самосвідомість; розвивати бажання вивчати українську мову; виховувати; сприяти розвиткові творчих здібностей дітей; розвивати і берегти свою національну культуру; виховувати патріотичні почуття до рідної землі, любов і повагу до рідного слова, дружби та взаємоповагу один до одного, взаєморозуміння.
Очікувані результати:
Вміють працювати у команді;
розробляють шляхи вирішення задачі
роблять логічні висновки
демонструють лідерські вміння, знання рідної мови.
Обладнання: мультимедійний проектор, дидактична гра «Антоніми», картки, букви УКРАЇНЕЦЬ – 2 екземпляри, правила гри, ілюстрації казок, відеозапис гуморески "Кухлик" Павла Глазового, відеозапис українського гопачка, розтяжка букв День рідної мови (роздруковуємо плакат 2х4), м’яч , медальки.
Хід гри
Слово вчителя. Прислухайтеся: з ранку й до вечора навколо вас звучить мова . Ми всі так звикли до цього, що майже не помічаємо звучання мови . А тепер припустімо на хвилинку, що мови нашої — та й інших мов на землі — нема.
- Яким буде наше життя? (Відповіді дітей).
- Що для вас означає слово мова? ( Асоціативний кущ)
- А чи знаєте ви, яке свято пов’язано з мовою?
За рішенням ЮНЕСКО 21 лютого всі народи Землі відзначають Міжнародний день рідної мови. В Україні цей день започаткували з 2002 року. Рідна мова для кожного є оберегом, таїть у собі пам’ять народу, оберігає й передає із покоління в покоління духовні скарби. Мова – це наше минуле. Тому наше завдання і наш обов’язок захищати, берегти нашу рідну мову!
Увага! Увага! Увага! Розпочинаємо конкурс «Я – Українець!»! Хай щастя перемоги випаде тому, хто краще зуміє показати знання з української мови!
І Поділ учнів на команди. - Дати назву команді. Обрати командира, малюємо емблему команди.
ІІ вправа «Знайомство»
2) Пердаючи м’яч по колу, побажаємо один одному гарних і теплих слів які допоможуть здобути перемогу.
3) Настрій команди
За кожен конкурс переможець отримує ……бали (букви М о л о д е ц ь)
Треба назбирати 8 букв щоб вийшло слово. Видаємо почергово
І конкурс. « Всезнайка» .
Передаючи мікрофон, назвіть іменники тематичної групи не забуваючи про правильність і культуру вимови: (командам видаються по черзі картки). Перемагає та команда, яка правильно, найбільше і найшвидше це зробить .
І команда |
ІІ команда |
Птахи
|
Звірі
|
Шкільне приладдя |
Посуд |
Квіти
|
Дерева
|
Фрукти
|
Овочі
|
сім’я
|
родина |
За конкурс отримує команда …… букву
ІІ конкурс «Відгадайка»
Вчитель. «Спробуй Казку відгадати…» відповіді показуємо пантомімою.
Не тримали сина й доні
У своїх вони долонях.
Тож пішов дідусь у ліс,
Деревиночку приніс.
У колисочку поклали,
Бабця нічку колихала,
А на ранок в ній синочок
Та й відкрив розумні очка.
Як же зветься цей хлоп’ятко,
Любі хлопчики й дівчатка? («Івасик-Телесик»)
*********************
Це маленька горошина
Принесла в родину сина.
Мав таку цей хлопець силу,
Що зміюку підкорила.
Визволив сестру, братів,
Простить зради не схотів,
То ж пішов у світ блукати,
Долі кращої шукати.
Відгадайте без підказки,
Із якої герой казки? («Котигорошко »)
***********************
Дівчина, хоч і кривенька,
Роботяща, моторненька,
Як гніздо її спалили,
То з качками полетіла.
Всі визнаєте цю казку,
То ж назвіть її, будь ласка! («Кривенька качечка»)
*******************
У лисички розкошує
Спить у ліжку і жирує.
Цей котюра ну й доскоцький!
А назвав себе… («Пан Коцький»)
*********************
Ця брехуха – і рогата,
І баньката й бородата.
Обдурила свого діда,
Принесла в родину біди,
Хату в зайчика украла,
Жити в домі цьому стала.
Добрий рак її прогнав
І зайчика врятував.
Як же звати цю рогату
Вередуху бородату? («Коза-Дереза»)
********************************
Він любив пісні співати.
Від звірят усіх тікати.
Скік! Тут був, і вже – нема!
І шукать його – дарма!
Та лисичка його з’їла,
Ба! Таки перехитрила! («Колобок»)
***********************
Хто журавлика вітав,
Ще й кашкою пригощав?
Пригадайте-но, будь ласка,
Із якої герой казки?
(«Лисичка та Журавель»)
*******************
Це який такий бичок,
Не простий – а третячок,
Дуже, дуже він був ловкий,
Упіймав ведмедя, вовка,
Зайчика, а ще – лисичку,
Хоч і сам він невеличкий.
Допоміг і бабі, й діду
Пережити їхні біди. («Солом’яний бичок»)
***********************
Підсумок. Команда ….. отримує букву
ІІІ конкурс гра «Лото антонімів»
Знайти протилежний пазл-антонім до карток.
Перемагає той, у кого найбільше правильних
відповідей.
Білий – чорний, товстий – худий,
великий – малий, чистий – брудний,
твердий – м’який…….
Підсумок. Команда ….. отримує букву
ІV конкурс « Мовне асорті»
Дати як можна більше відповідей на запитання за 1 хвилину. Правильні відповіді пишемо на дошці. Хто правильно відповів, відповідає на наступне запитання, хто ні – відповідає інша команда. Вмикаємо секундомір.
- Державна моваУкраїни / українська/
- Назвіть головні члени речення / підмет та присудок/
- Як називаються літери, що записані у певному порядку / алфавіт/
- Скільки букв в українському алфавіті? (33)
- Скільки голосних в українськіймові? (6)
- Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)
- Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)
- Скільки звуків у слові «кущ»?(4)
- Як називається збірник віршів Шевченка?(Кобзар)
- Всі види невіршованої мови художніхтворів. (Проза)
- Український народний танець. (Гопак).
- Яка річка тече в роті?(Десна)
- Які 2 займенники псують шляхи? (я ми)
- Назва якої країни вміщує 2 займенники по краях, а в середині назва маленької конячки? (Я поні я).
- Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
--Як називається вірш, що не має рими? (Білий)
- Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір. (Псевдонім)
- Змалювання в літературі картин природи або будь-якого незамкненого простору. (Пейзаж)
- Віршований твір, який призначений для співу. (Пісня)
- Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)
- Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
- Частина слова без закінчення. (Основа слова)
- Слова, що мають багато значень( багатозначні)
- Слова, що мають спільний корінь( спільнокореневі)
- Яка буква не має звука ( м’який знак )
- Словник, з якого дізнаємося значення слова (тлумачний)
- Який знак ставиться в кінці розповідного речення( крапка)
- Частина слова перед коренем (префікс)
- Розмова двох осіб (діалог)
Закінчити: «Слово до слова — зложиться...». (Мова)
Підсумок. Команда ….. отримує букву
Фізхвилинка
- А станцюймо українського Гопака. ( всі встають і повторюють рухи)
Відео https://www.youtube.com/watch?v=M-SJEqXUjeA
V конкурс « Всезнайко».
Закінчити прислів’я :
- Письменний бачить поночі більше, як неписьменний / вдень/.
- Хто пише й малює, той діток своїх / годує/.
- Писать – не язиком /чесать/.
- Слово чемне кожному /приємне./
- Ласкаве слово – що весняний /день/.
- Хто хоче більше знати, треба менше / спати/.
- Вчиться ніколи /не пізно/.
- Учись змолоду – пригодиться на / старість/.
- Гостре словечко коле /сердечко/.
- Добрим словом мур проб’єш, а лихим – у двері /не ввійдеш/.
- Слово – не горобець, вилетить – /не впіймаєш/.
- Праця Людину годує, / а лінь марнує/.
- За рідний край / життя віддай/.
- Мудрим ніхто не вродився, / а навчився/.
- Маленька праця краща / за велике безділля/.
- Умій сказати, / умій і промовчати/.
- Не кажи не знаю, / а кажи навчуся/.
Підсумок. Команда ….. отримує букву
VІ конкурс « Відгадай-ка що у скриньці».
А допоможе нам чарівна скриня. Дістаєте зі скрині загадку по черзі.
Хто більше відгадав той і отримує букву…
1. У лісі родився, на воді ріс, у вогні згорів. (Човен)
2. В синім небі путь моя, швидше всіх літаю я. Маю крила, хоч не птах. Люди звуть мене… (Літак)
3. Кінь сталевий, вівса не просить, але оре і косить. (Трактор)
4. Я йду – він залишається. (Слід)
5. Хто завжди правду каже? (Дзеркало)
6. Народився із землі, зарум’янивсь на вогні. І з’явився на столі до борщу тобі й мені. (Хліб)
7. Білий, як сніг, в пошані у всіх, до рота попав, там і пропав. (Цукор)
8. Всім обід готує мама, ось бере вона петрушку, інші додає приправи — будем їсти смачну… (Юшку)
9. Я росла в темній темниці,
Як зросла— взяли в світлиці,
З мене шкуру всі деруть,
Мене варять, мене труть,
Пироги з мене печуть.
Відгадайте, хто ж я є,
І назвіть ім’я моє. (Картопля)
10. Фарбоване коромисло через річку зависло. (Веселка)
11. Летить коник, басує. Полем-долем пустує. Ніхто його не впіймає, і ніхто не загнуздає. (Вітер)
12. Вогнева стріла пролітає, ніхто у світі її не піймає. (Блискавка)
13. Хто малюнок на вікні уночі зробив мені? (Мороз)
14. Мене просять і чекають, я як покажуть – утікають. (Дощ)
15. Зоря-зірниця, красна дівиця, по небу гуляла, плакала – ридала,
Місяць бачив – не підняв, сонце встало – і забрало. (Роса)
16. Махнула птиця крилом – закрила півсвіту чорним рядном. (Ніч)
17. В нас зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом. (Іній)
18. На сім братів, літами всі рівні, а іменами різні. Відгадай, – хто ми? (Дні тижня)
19. Ніг не маю, а ходжу. Рота не маю, а скажу. Коли обідати, коли спати, коли роботу починати. (Годинник)
20. Росте вона вниз головою, не в літню пору, а зимою. І тільки сонечко зігріє – вона заплаче й швидко гине. (Бурулька)
Підсумок. Команда ….. отримує букву
VІІ конкурс « Скоро мовить скоромовка» .
Яка команда назве найбільше скоромовок.
Підсумок. Команда ….. отримує букву
VІІІ конкурс « Метаграми».
Віну бурю, в хуртовину
Виростає біля тину.
Коли ж букву замінити, -
Можна буде в ньому жити. (Замет - намет).
Коли я з д – росту на гілці,
Коли ж із т – пливу по річці. (Плід - пліт).
З и я плаваю у морі,
З і – ловлю мишей в коморі. (Кит – кіт).
Здимаря він вилітає,
Як в печі вогонь палає.
Варт нам д на р змінить –
Стане містом він умить. (Дим – Рим).
Тече собі, хвилюється,
Навколишнім милується,
А р на п змінити –
Почне пекти й варити. (Річка – пічка).
Не цвірінькає – співає,
Жовто-чорне пір’я має.
Злісових густих кущів
До родини горобців
Пташка в гості прилітає,
Як харчів не вистачає.
Після с як замість и
Букву у напишем ми –
Будем мати запашну
Гарну ягоду смачну. (Синиця - суниця).
Підсумок. Команда ….. отримує букву
Додаткове завдання «Лінгвістичний баскетбол» (кидаю м’яча)
Карпати – власний іменник? – так
Власні іменники пишуться з великої літери ? – так
Київ - це держава? Ні
Стяг – це прапор ? Так
Столиця України – Дніпро? Ні
Апельсин – фрукт?- Ні
Горобець стрекоче?- Ні
Ніжна, лагідна, добра, терпляча – мама? Так
Підсумок. Команда ….. отримує букву
Поки підводяться підсумки подивіться і послухайте
Павло Глазовий. Гумореска "Кухлик" https://www.youtube.com/watch?v=Pae2kzJbu-s
«Кухлик»
Дід приїхав із села,
ходить по столиці.
Має гроші – не мина
Жодної крамниці,
Попросив він:
«Покажіть кухлик, той, що скраю.»
Продавщиця: «Што? Чєго?
– Я нєпонімаю?!»
Кухлик, люба, покажіть
Той, щозбоку смужка.
– Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка!
Дід у руки кухлик взяв, і насупив брови:
В Україні живете й не знаєте мови…
Продавщиця теж булла гостра і бідова.
У мєня єсть свой язик,
Ні к чєму мнє мова!
І сказав їй мудрий дід:
«Цим пишатися не слід, бо якраз така біда
В моєї корови: має бідна язика і не знає мови!»
**************************************
Слово командам (заздалегідь учні вивчили вірші)
Мово рідна, слово рідне,
Як тебе забути?
Треба в нашій Україні
Українцем бути!
Ненька вчила говорити,
Співанку співати,
То чи можем слово рідне
Нині забувати?
*********************
Ми – українці, – велика родина,
Мова і пісня у нас – солов’їна.
Зріє в садочках червона калина,
Рідна земля для нас всіх – Україна!
****************************
До гарного слова нам треба звикати,
Щоб мовабула як дзвінке джерело.
Подумай сім раз, перед тим, як сказати,
Щоб слово твоє людям радість несло.
*****************************
Щоб чарами ніжними слово дзвеніло,
Напоєне ласкою завжди було.
З добром і любов’ю відсерця летіло
Й до іншого серця зі щирістю йшло.
************************
Тож вивчайте рідну мову
Вже тепер, з маленьких літ.
Українське наше слово
Хай звучить на цілий світ!
Підведення підсумків.
Нагородження переможців (медальки )
Література
Українські загадки кращі в світі (електронний ресурс) http://vsviti.com.ua/interesting/society/57805
Українські народні прислів’я та приказки . Матеріал з Вікіцитат https://uk.wikiquote.org/wiki/
Павло Глазовий. Гумореска "Кухлик" https://www.youtube.com/watch?v=Pae2kzJbu-s
Додаток1
Додаток 2
РОЗДРУКОВУЄМО 2 ЕКЗЕМПЛЯРА
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
птахи |
звірі |
квіти |
дерева |
Шкільне приладдя |
посуд |
фрукти |
овочі |
Сім’я |
родина |
Додаток 3
ЗАГАДКИ ДЛЯ СКРИНЬКИ
РОЗРІЗАЄМО
1. У лісі родився, на воді ріс, у вогні згорів. |
2. В синім небі путь моя, швидше всіх літаю я. Маю крила, хоч не птах. Люди звуть мене… |
3. Кінь сталевий, вівса не просить, але оре і косить. |
4. Я йду – він залишається. |
5. Хто завжди правду каже? |
6. Народився із землі, зарум’янивсь на вогні. І з’явився на столі до борщу тобі й мені. |
7. Білий, як сніг, в пошані у всіх, до рота попав, там і пропав. |
8. Всім обід готує мама, ось бере вона петрушку, інші додає приправи — будем їсти смачну… |
9. Я росла в темній темниці, |
10. Фарбоване коромисло через річку зависло. |
11. Летить коник, басує. Полем-долем пустує. Ніхто його не впіймає, і ніхто не загнуздає. |
12. Вогнева стріла пролітає, ніхто у світі її не піймає. |
13. Хто малюнок на вікні уночі зробив мені? |
14. Мене просять і чекають, я як покажуть – утікають. |
15. Зоря-зірниця, красна дівиця, по небу гуляла, плакала – ридала, |
16. Махнула птиця крилом – закрила півсвіту чорним рядном. |
18. На сім братів, літами всі рівні, а іменами різні. Відгадай, – хто ми? |
17. В нас зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом. |
19. Ніг не маю, а ходжу. Рота не маю, а скажу. Коли обідати, коли спати, коли роботу починати.
|
20. Росте вона вниз головою, не в літню пору, а зимою. І тільки сонечко зігріє – вона заплаче й швидко гине.
|