Мовний квіз "Від А до Я"

Про матеріал
Сценарій мовної вікторини з цікавими конкурсами і виховними моментами до Дня української писемності.
Перегляд файлу

 МОВНий квіз

"Від А до я"

 

 

Мета:

Освітня: розширити знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова, українського фольклору. 

Розвиваюча: розвиток логічного мислення, збагачення  словникового запасу.

Виховна: виховувати любов до рідної мови, свого народу, рідної землі.

Обладнання: вишивані рушники, проєктор, наочність

                                        План заходу

І. Організаційна частина.

ІІ. Основна частина.

       1. Конкурс «Представлення».

       2.  Конкурс "Правда чи брехня?".

       3.  Конкурс «Знайди слово».

       4. Конкурс "Антисуржик".

       5. Гра з глядачами.

       6. Конкурс « Бліц».

       7. Конкурс  «Вгадай фразеологізм».

       8. Конкурс «Народ скаже як зав’яже».

       9. Конкурс капітанів.

III.  Підбиття підсумків.

 

 

 

 Вчитель. Доброго дня, шановні друзі! Вітаємо вас на святі «Писемності та рідної мови!» Віримо, що в цій світлиці зібралися щирі українці, котрим не байдужа доля рідного слова.

 Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, з мови, якою розмовляють ваші батьки, з подвір’я, по якому ви бігали, з села чи міста, з України, де ви народилися. А Україна – це наша Батьківщина. Мова ж - це історія народу, його світогляд, інтелектуальний та духовний результат тисячолітньої еволюції кожного етносу. Без своєї мови, своєї самобутньої культури немає народу. За оцінкою фахівців, із 6000 мов, які нині існують, половина з них знаходиться під загрозою зникнення в найближче десятиріччя. Наше завдання – у такий нелегкий час зберегти дорогоцінний скарб, рідну мову, для наших нащадків, не зруйнувати красу, не розгубити її багатства. Цьогоріч свято має особливе значення, адже в умовах великої війни росія не лише вбиває й катує людей, руйнує та знищує міста, але й зазіхає на наші цінності та символи – те, що ідентифікує нас як українців. Одним із ключових символів завжди була, є і буде українська мова.

 Ведучий 1. “Вивчайте, любіть свою мову, як світлу Вітчизну любіть!” – під таким закликом, взятим з вірша видатного українського поета В. Сосюри, проходитиме наше свято. Бо чого ж ми варті у світі без рідної мови?! Вона є скарбницею народних духовних надбань, оберегів наших звичаїв і традицій.

 Ведучий 2. Ми — українці. Живемо у вільній незалежній державі — Україні. Розмовляємо рідною державною мовою. А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа нашого народу.

 Ведучий 1. 27 жовтня ми відзначали День української писемності та мови. Це одне з наймолодших державних свят. Його запроваджено 1997 року за ініціативою Всеукраїнського товариства “Просвіта” імені Тараса Шевченка.

 Ведучий 2. У листопаді 1997 р. був виданий указ Президента України “Про День Української писемності та мови”. У ньому сказано, що за ініціативою громадських організацій та з урахуванням важливої ролі української мови в консолідації українського суспільства встановлено День української писемності та мови. Свято відзначалося щорічно 9 листопада (зараз 27 жовтня) в день ушанування пам’яті Преподобного Нестора-Літописця.

 Ведучий 1. Дослідники вважають, що саме з Нестора Літописця(1056-1114рр.) –першого українського історика, видатного письменника та мислителя, ченця Києво-Печерської лаври, починається писемна українська мова.

 Ведучий 2. Преподобний Нестор Літописець—киянин, у 17 років прийшов у Києво-Печерську лавру послушником. Прийняв його сам засновник монастиря  преподобний Феодосій. Найвизначнішою працею Нестора Літописця є «Повість минулих літ»– перша в Київській Русі пам’ятка про історичні події з кінця ХІ ст. до 1113 року. Який шлях подолала наша мова, якою чарівною. багатою і неповторною стала, ми спробуємо сьогодні дослідити.

 Ведучий 1. Розпочинаємо Мовний КВІЗ «Від А до Я» між учнями 10 – А, 10 – Б та 8 – Б класів. У грі будуть змагатися три команди: «Мовна гармонія», «Сила єдності», «Мовознавці».

Оцінюватиме гру команд, правильність відповідей, швидкість, чесність наше шановне журі в складі __________________________________________.

 Ведучий 2. Зараз учасники презентують свої команди: назву, гасло, інформацію про кожного представника. Найвищий результат – оцінюється 3 балами.

 Команди по черзі презентують себе. Журі оголошує бали.

 Ведучий 1. Дякуємо командам за чудове представлення і бажаємо всім успіхів та перемоги! Переходимо до другого конкурсу «Правда чи брехня».

 Ведучий 2. Умови конкурсу: перед вами на екрані по черзі з’являтимуться факти про українську мову. Команди піднімають відповідні таблички, якщо згодні, що цей факт правдивий, або навпаки – не згодні. Журі фіксує відповіді. Кожна правильна приносить команді 1 бал.

1. У 1918—1920 роках українська мова була офіційною мовою Кубанської Народної Республіки (правда).

2. Назви всіх дитинчат тварин в українській мові відносяться до чоловічого роду. (брехня)

3. Українська мова  налічує 256 тис. слів. (правда)

4. Займенник себе не має називного відмінка (правда).

5. Слова: мова, мові, мови, мовою – спільнокореневі (брехня).

6. У слові джміль 4 звуки (правда).

7.  Чуже мовлення, передане дослівно – цитата (брехня).

8. Іменник «сирота» середнього роду (брехня).

 Ведучий 1. А ви знаєте, що тільки в українській мові є префікс попо-, який означає інтенсивність, тривалість і повторюваність дій. Отже, в наступному конкурсі потрібно буде поподумати і пополамати голову, щоб виконати поставлене завдання. Журі готове оголосити результати.

 Ведучий 2. Оголошую умови третього конкурсу «Знайди слово» . Шановні команди, перед вами знаходяться конверти з великою кількістю розрізаних частинок, з яких ви повинні скласти якнайбільше власне українських слів, яких немає в жодній іншій мові. За кожне слово команда отримує бал. Максимальна кількість балів – 12.  Бажаю удачі!

 Багаття, галас, глузд, жоржина, кволий, либонь, мереживо, мрія, смарагд, росянистий, свічадо, паляниця.

 Ведучий 1. Як приємно, що наші учасники – справжні знавці української мови. Відшукали майже всі перлинки. Хоч до словникового складу входить і спільнослов’янська, і запозичена лексика, але саме власне українські слова надають мові неповторності, колоритності, самобутності.

 Ведучий 2. А ще вони можуть стати своєрідним паролем або кодом від ворогів, адже ні промовити, ні зрозуміти їх не зможе ніхто, крім нас, українців. Журі підрахувало бали і може оголосити результати за три конкурси.

 Оголошення проміжних результатів.

 Ведучий 1. Рухаємося далі. Конкурс номер 4 «Антисуржик». Ми щодня намагаємося боротися із суржиком, а наскільки це вдається вам, зараз перевіримо. Капітани, отримайте завдання, у якому необхідно виправити помилки, замінивши суржик літературними відповідниками. Максимально можна отримати 16 балів, відшукавши всі помилки.

 1. Запізнившийся автобус був битком набитий. (Автобус, що запізнився, був переповнений).

 2. В кінці кінців це міроприємство закінчилося. (Нарешті цей захід закінчився).

 3. На протязі довгого часу писали гусиними перами. (Протягом довгого часу писали гусячими перами).

 4. Нерадивий працівник виконує роботу лише для вигляду. (Недбалий працівник виконує роботу лише для годиться).

 5. До цих пір ніхто не привів у порядок справи. (До цього часу ніхто не довів до ладу справи).

 6. Льготи оформили згідно наказу. (Пільги оформили згідно з наказом).

 7. Наші погляди на політику постоянно співпадали. (Наші погляди на політику постійно збігалися).

 8. Кожний раз публікують об’яви з помилками. (Щоразу публікують оголошення з помилками).

 Ведучий 2. Доки журі підраховує результати цього конкурсу, пограємо в гру. Звертаюся до груп підтримки. Хто бажає заробити додаткові бали своїй команді? На вас чекає нелегке, але цікаве завдання: підібрати літературні відповідники до діалектних слів. Перед вами знаходиться 10 предметів і 10 діалектів – поєднайте їх.

 Гра з глядачами.

 Сідец – стілець

 Тайстра – торбина

 Косиця – квітка

 Пацірки – намисто

  Крумпля – картопля

  Топанки – черевики

  Кульчики – сережки

   Шалик – шарф

 Черес – пояс

 Крисаня – капелюх.

 Ведучий 1. Слухаємо наше вельмишановне журі, яке вже визначило найвправнішого борця із суржиком. (Оголошення результатів.) Прийшов час наступного конкурсу «Бліц».

 Ведучий 2.  Гравці кожної команди шикуються і по черзі відповідають на питання. Якщо відповіді немає, хід переходить до наступного учасника. Ваше завдання: дати якомога більше правильних відповідей за хвилину. Починає команда 8 – Б класу.

1. Наука, яка вивчає звуки мови? (Фонетика). 

2. Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний).

3. Співзвучне закінчення рядків у вірші. (Рима).

4. Слова з протилежним значенням. (Антоніми).

5. Особиста назва людини, що дається їй після народження. (Ім’я).

6. Слова, що вийшли з ужитку, бо були замінені сучасними відповідниками. (Архаїзми).

7.Яка форма дієслова означає додаткову дію? (Дієприслівник).

8. Головні члени речення. (Підмет і присудок).

9. Якого виду бувають дієслова? (Доконаного і недоконаного).

10. Слова, які мають різне звучання, але однакове значення? (Синоніми).

11. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник).

12. Словниковий склад мови – це? (Лексика).

13. Частина мови слово «туди». (Прислівник). 

Запрошуємо гравців 10 – А класу.

1. Скільки голосних в українській мові? (6).

2. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин? (Вигук).

3. Скільки звуків у слові «кущ»? (4).

4. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (М’який знак).

5. Рід іменника «забіяка». (Спільний).

6. Поставте у кличний відмінок слово «юнак». (Юначе).

7. Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата).

8. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток).

9. Назвіть знак, що позначає роздільну вимову. (Апостроф).

10. Частина слова без закінчення. (Основа).

11. Як називаються літери, що записані в певному порядку? (Алфавіт).

12. Слова, що мають кілька значень? (Багатозначні).

13. Частина мови слово «тому що». (Сполучник).

Запрошуємо гравців 10 – Б класу.

1. Слова, що мають спільний корінь? (Спільнокореневі).

2. Словник, з якого дізнаємося значення слова? (Тлумачний).

3. Який знак ставиться після узагальнювального слова? (Двокрапка).

4.Частина слова перед коренем? (Префікс).

5. Розмова двох осіб? (Діалог).

6. Речення з одним головним членом. (Односкладні).

7. Перша буква у власній назві. (Велика).

8. Скільки -н- у слові незрівнянний? (4).

9. Префікс у слові прекрасний. (Пре).

10.Займенник з однієї букви. (Я).

11. Розділ науки про правопис. (Орфографія).

12. Частина мови слова «моя». (Займенник).

13. Власний життєпис. (Автобіографія).

Ведучий 2. Справді, сьогодні тут зібралися знавці мови. Журі визначить, яка команда дала більше правильних відповідей.

Ведучий 1. Поступово підрахує, потім повідомить переможців, підтвердивши правильність, прозорість, правдивість підрахунків.

Ведучий 2. Що це ти всі слова підібрав на «П»?

Ведучий 1. Це я монофон склав нашвидкуруч. Монофо́н - коротка оригінальна розповідь, кожне слово якої починається з однакового звуку.

Ведучий 2. Не знала про монофон, зате знаю, яка літера найчастіше вживається в нашій мові. Можливо, хтось із наших гравців також знає? (П). А яка найрідше? (Ф).

Оголошення результатів.

Ведучий 1. Серйозно попрацювали – треба й відпочити. Зараз перевіримо, як ви знаєте українську фразеологію, яка робить наше мовлення емоційним та образним. Розпочинаємо конкурс «Вгадай фразеологізм». До вашої уваги на екрані веселі картинки, які ви повинні розшифрувати: відгадати фразеологізм і пояснити його значення. Відгадали фразеологізм – отримали бал, пояснили значення – ще один бал. Конкурс на швидкість. Якщо знаєте відповідь – піднімаєте руки, але не викрикуєте.

Альфа і омега. (Початок і кінець).

Вовк в овечій шкурі. (Лицемірна людина).

Де раки зимують. (Погроза помститися, покарати).

Заварити кашу. (Затіяти щось складне, що загрожує наслідками).

Їхати зайцем. (Їхати без квитка).

Корова язиком злизала. (Безслідно зникнути).

Море по коліно. (Нічого не боятися).

На лобі написано. (Видно з першого погляду, усе зрозуміло).

Пальцем в небо. (Недоречно, помилково, наугад).

Сушити голову. (Думати).

Сам чорт ногу зламає. (Складно, заплутано, безлад).

Ще молоко на губах не обсохло. (Молодий, недосвідчений).

Яблуко розбрату. (Причина суперечок і ворогування).

Шите білими нитками. (Невміло виконане, погано замасковане).

Дати гарбуза. (Відмовити).

Ахіллесова п’ята (Вразливе місце).

Ведучий 2. Молодці! І пожартували, і фразеологізми згадали. А зараз нехай судді голову посушать і приймуть соломонове рішення. А ми згадаємо дитинство - повідгадуємо загадки. Рахуйте дуже уважно! В саду ростуть берези. На кожній із них по 5 великих гілок. На кожній великій гілці по 10 маленьких гілочок, а на кожній маленькій гілочці – по 1 яблуку. Скільки яблук росте на цьому дереві? (Яблука на березах не ростуть).

Ведучий 1. Летіло 5 страусів. Одного вбив мисливець. Скільки страусів продовжувало летіти? (Жодного, бо страуси не вміють літати). Коли годинник б’є 14 разів, що це за час? (Потрібно ремонтувати годинник, бо максимально він може бити 12 разів).

Ведучий 2. Доки ми жартували, судді працювали, як бджілки, і хочуть оголосити результати цього конкурсу.

Оголошення результатів.

Ведучий 1. Як же без народної мудрості, яку наш народ віками збирав у свою скарбницю, узагальнюючи знання, досвід багатьох поколінь? Конкурс «Народ скаже як зав’яже». Ваше завдання закінчити прислів’я чи приказку, що об’єднані темою мови, сили та значення слова в житті людини. Читаємо командам по черзі. Якщо правильної відповіді немає, шанс отримує наступна команда. Починає «Сила єдності».

1. Слово до слова // зложиться мова.

2. Гостре словечко / коле сердечко.

3. Від теплого слова // і лід розмерзається.

4. Хто своєї мови цурається, // той сам себе стидається.

5. Говорити легко, // робити важко.

6. І від солодких слів // буває гірко.

7. Шабля ранить тіло, // а слово душу.

8. Удар забувається, // а слово пам’ятається.

9. Не говори, що знаєш, // а знай, що говориш.

10. Дурний язик // голові не приятель.

11.Будь господарем // своєму слову.

12. Птицю пізнати по пір'ю, // а людину по мові.

13. Рідна мова — не полова:// її за вітром не розвієш.

14 . На словах густо,// а в голові пусто.

15. Хто багато обіцяє, // той рідко слова дотримує.

 Ведучий 2. Не зникне наша мова, бо ми таки знаємо її, щиро любимо і доводимо це чудовими результатами. Настав час конкурсу «Капітанів». Капітани зараз будуть підходити до нас по черзі і отримають завдання. Рідною мовою не лише приємно розмовляти, слухати українську пісню, яка лине по всьому світу, ще приємніше.

 Ведучий 1. Чудово, що зараз на радіо і телебаченні звучать наші пісні, мелодійні, щирі, чуттєві, наповнені глибоким сенсом. Зараз капітани покажуть жестами і мімікою своїм командам назву чи рядочок із пісні, а гравці повинні відгадати і назвати пісню. Говорити і співати заборонено!

 Капітани слухають пісню через навушники і показують її назву жестами і мімікою.

 Ведучий 2. Ось і добіг до кінця наш мовний квіз «Від А до Я».  Очікуємо на чесний і справедливий вирок журі. Нехай переможе сильніший! Хтось гарно провів час, хтось попрацював, хтось дізнався щось нове й корисне, але ми впевнені, що ніхто не залишився байдужим і пасивним.

 Ведучий 1. Загадаю бажання, найдорожче у світі!

Щоб настав мир в країні і не гинули діти,

Щоб під небом блакитним колосилися ниви,

Щоб всміхалися люди й жили дружно, щасливо.

Щоб не плакали мами у журбі над синами,

Перемога настала в боротьбі з ворогами.

Щоб старенькі в достатку всі свій вік доживали,

Щоб і пісня, і слово українські звучали.

Щоб країна розквітла, незалежна і вільна.

Хай здійсниться бажання це моє неодмінно!

       Тетяна Строкач

Оголошення результатів та нагородження переможців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 лютого
Переглядів
83
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку