Мовознавчий турнір "Мова рідна - невичерпне джерело" (для учнів 6-7 класів )

Про матеріал

Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови; збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці; розвивати навички роботи в групах, пам᾿ять, увагу, швидкість мислення; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, глибоку повагу до рідної мови.

Перегляд файлу

Мовний турнір

 «Рідна мова – невичерпне джерело»

Сьогодні ми зібралися з вами на традиційне свято Знавців української мови, щоб в черговий раз довести, що ми знаємо і шануємо нашу мову, яка є цілющим джерелом для народу. Як говорив М.Рильський :

Як  парость виноградної лози ,

Плекайте мову. Пильно і ненастанно

Політь бур´ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч живе своїм живим життям.

 

            В сьогоднішньому конкурсі братимуть участь  три команди: «Лексика»,  «Граматика.», «Морфологія»

 

Перший конкурс « Розминка»

( учасники команд по черзі  відгадують загадки)

 

1 Маленька, менша від мачинки,

Ні з ким не стане на борню.

А при читанні, коли треба,

Й людині мову зупиню. (крапка)

 

2 Злита з хвостиком ця крапка,

Невеличка, власне, лапка

Робить паузу, всім знайома  ( кома)

 

3 Я такий ,як і знак розділовий,

І відомий шкільній дітворі,

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.

Спробуй лиш написати «ім´я» -

Зразу стану потрібний і я (апостроф)

 

4 Вони для речення багато важать.

Турботливо обнімуть як дружки.

І вставлені слова й цитату вкажуть.

Давайте ж назовем їх . Це ( дужки)

 

 5 Що за знак - стрункий як спис. 
Він над крапкою завис. 
Спонука до поклику, 
Хто ж бо він?

Відповідь на загадку: ЗНАК ОКЛИКУ

 


6 Коли твір якийсь готую, 
різні речення пишу,
щось, буває, я цитую,
мову вводячи чужу.
Але, любий мій читачу,
як для вас її позначу?
Тут уже не допоможуть
ані коми, ні крапки,
у пригоді стати можуть -
здогадались ви?

Відповідь на загадку: Лапки 

 

 

 

Гра « Склад за складом»

 

            До поданого слова дописати 10 слів так, щоб останній склад попереднього слова  став  першим складом  наступного нового  слова. ( використовувати тільки іменники)

 

 Команда « Лексика»                                       Команда « Граматика»

буква                                                                                   літера     

 

Команда «Морфологія»   

Слово      

 

 

 

 

 

 

 

Відгадати  ребус

 

 

 

        3 ста, 3 буна, Г 1 а.                        

 

 

 

     100 ніг, 3 валість,  ті 100.

 

 

Картинки по запросу ребуси на мовну тематику

 

Похожее изображение

 

Похожее изображение

 

Похожее изображение

 

 

 

 

 Конкурс       для вироблення чіткої, правильної дикції  « Прочитай скоромовку»

Учасникам команд необхідно швидко і правильно  прочитати скоромовки. Хто зробить це краще, той і виграє.

 

 

 

 

 Команда « Лексика»

 

1 Ходить перепел між полукіпками зі своїми перепеленятами.

2 Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню:

« Так, як ти,  не вмію я, ти не вмієш так, як я»

 

Команда « Граматика»

 

1 Три дроворуби на трьох дворах  рубають дрова.

2 Турок курить люльку, а курка клює крупку;

Не кури турку, люльки, не клюй курко, крупки»

 

Команда «Морфологія»

 

1  Жовтий жук купив жилет, джемпер, джинси та жикет

2 Їхали крамарі, стали на горі

Та й забалакались про Прокопа,

Про Прокопиху  і про маленькі Прокопенята

 

 

 

Цей конкурс доведе нам, що учасники конкурсу  пам´ятають  прислів´я.

 

Конкурс « Закінчити прислів´я»

 

Команда « Лексика»

 

1 Не той друг, хто медом маже, а ……….. ( а той , хто правду каже)

2 Нових друзів май …. (  та й старих не забувай)

 

Команда « Граматика»

 

1 Не знаєш броду … (не лізь  у воду)

2 На чужому горі ….. ( щастя не збудуєш)

 

Команда «Морфологія»

 

1 Хочеш їсти калачі ….(не сиди на печі)

2 Яка гребля, такий тин…. ( який батько, такий син)

 

 

 

Ми ще  не бували сьогодні в Країні « Лексикології»

 

Я  весела і завзята

І у будні, і у свята

Слів бадьорих і сумних

Величезний чудо-міх

Адресатам посилаю,

Бо адреси їхні знаю.

Згинь, невдача і тривога!

Дорога мені дорога,

Путівці й стежки  круті –

Лексика завжди в путі!

 

Гра « Хто знає?  Ваше завдання  швидко і правильно відповісти на запитання. ( відповідь дають команди по черзі)

 

Загадки

 

1 Як живе, то летить, як помре, то біжить?  ( сніг)

2 Сам не біжить, а стояти не дозволяє?  ( мороз)

3 Горя не знаю, а гірко плачу?  ( дощова хмара)

4 Куди ступиш – всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш? ( повітря)

5 Сам червоний, а чуб зелений? ( буряк)

6 Була дитиною – не знала пелюшок, а старою стала – сто пелюшок мала?  ( капуста)

7 Сини в шапках, а батько ні?   ( жолуді і дуб)

8 В воді росте, в воді кохається, а кинь у воду  - злякається? ( сіль)

9 Через воду він проводить, А сам з місця вік не сходить. (Міст)

10 Знизу клин, зверху млин. Тече вода , а їй не біда (Парасолька)

11 Мов маленький м’ячик, висить, а не скаче. Рум’яне, гладеньке, на смак солоденьке. (Яблуко)

12 Торох, торох, розсипався горох. Почало світати – нема що збирати

(зірки)

 

 

 

 

 

 

 

Конкурс Капітанів

 

Замінити фразеологізми  синонімами.

 

Команда « Граматика»

 

1 Води в рот набрати  (мовчати)

2 Байдики бити   (лінуватися)

3 Горло драти   (кричати)

4  Пекти раків   (червоніти)

 

Команда « Лексика»

 

1 Плутатися під ногами  (заважати)

2 Накивати п´ятами   (втекти)

3 Водити за носа.  (заплутувати)

4 Клювати носом.  (дрімати)

 

Команда «Морфологія»

 

1 Хоч в око стрель   (темно)

2 Моя хата скраю  (байдужість)

3 Кіт наплакав   (мало)

4 Вилетіло з голови   (забувати)

 

Зараз маємо перевірити, як  ви  вмієте  римувати слова.

 

 

Команда « Лексика»,    Команда « Граматика»,

Команда «Морфологія»                                

 

_______________ __________ краса                                                        ________________________    річка

_____________  _ _________     коса                                                           _______________________    стрічка

_________________________      роса                                                       _______________________   дзюрчить

_________________________ сльоза                                           _________________________блищить    

 

 

 Один із членів команди   має за одну хвилину дати якомога більше відповідей на запитання.

 

Команда  « Граматика»

 

1 Скляна посудина для утримання та розведення риб?   ( акваріум)

2 Грузке багнисте місце зі стоячою водою, трясовина?   ( болото)

3 Тонкий шматок хліба з маслом, сиром, ковбасою?  ( бутерброд)

4 Хижий ссавець родини собачих, переважно сірої масті?    ( вовк)

5 Особа, яка виявляє відвагу, хоробрість і самовідданість у бою і труді ?   ( герой)

6 Смуга землі, призначена для їзди і ходіння?  ( дорога)

7 Казкове створіння – крилатий змій, що дихає вогнем ( дракон)

8 Розпиляне і порубане дерево, використовується  як паливо? ( дрова)

9 Колективне відвідування визначних місць з культурно-освітньою метою?  ( екскурсія)

10 Огорожа, переважно дерев´яна.  ( паркан)

 

Команда «Лексика»

 

1  Настанова, наказ нащадкам або послідовникам ( заповіт)

2 Грунт, верхній шар кори нашої планети ( земля)

3 Насіння злаків.  ( зерно)

4 Перерахування глав чи інших складових частин книжки, рукопису.  ( зміст)

5 Наука про тваринний світ.  ( Зоологія)

6 Особиста назва людини, що дається їй при народженні?  ( ім´я)

7 Книжка, за якою навчаються грамоти? ( буквар)

8 Зірвані  або зрізані і складені у пучок квіти.  ( букет)

9 Розповідний твір про вигаданих осіб і події, переважно з участю фантастичних сил.  ( казка)

10 Страва з варених крупів. ( каша)

 

 

Команда « Морфологія»

 

1 Видимий над поверхнею землі повітряний простір.  ( небо)

2 Одиниця виміру часу, що дорівнює 60 хвилинам .  ( година)

3 Велике морське судно. ( корабель)

4 Розділовий знак, який ставиться у кінці розповідного речення.

( крапка)

5 Момент початку спортивного змагання. ( старт)

6 Морський водоплавний птах. ( чайка)

7 Знак числа.  ( цифра)

8 Спортивна гра двох команд, під час якої гравці намагаються загнати м´яч у ворота противника. ( футбол)

9 Несподіваний подарунок, несподівана новина, подія.  ( сюрприз)

10 Людина, що займається рибальством .  ( рибалка)

 

 

Підведення підсумків конкурсу.

 

 

docx
Додано
21 лютого
Переглядів
156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку