Тема: Сторінками українського слова
Мета:
Форма проведення: мовно-літературна гра
Обладнання: карта України, комп’ютерна презентація, картки із завданням, стрічки синього та жовтого кольорів.
План
Початок заходу
І.Організаційний момент
1.Слово вчителя
ІІ. Конкурс «Візитка»
1.Слово вчителя
Основна частина заходу
ІІІ. Конкурс « Розминка»
1.Слово вчителя
ІV. Інтерактивна вправа « Твір за автором»
1.Слово вчителя
V. Інтерактивна вправа « Хвилинка»
1.Слово вчителя
VI. Гра « Словникова скринька»
1.Слово вчителя
VIІ. Інтерактивна вправа « Гонка за лідером»
1.Слово вчителя
VIІІ. Інтерактивна вправа «Найкмітливіший»
1.Слова вчителя
Заключна частина заходу
ІХ. Підсумки мовно-літературної гри
1.Слово вчителя
ІХ. Нагородження
Хід мовно-літературної гри
Початок заходу
І.Організаційний момент
1.Слово вчителя
Добрий день, діти. Сідайте, будь ласка. Україна – це земля, де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки, де жили наші предки. Це наша мати - Батьківщина.
Звучить музика « Україна – це ми»
1-й учень
Мово моя українська,
Батьківська, материнська,
Я знаю тебе не вивчену —
Просту, домашню, звичну,
Не з-за морів покликану,
Не з словників насмикану.
Ти у мені із кореня,
Полем мені наговорена,
Дзвоном коси прокована.
2-й учень
В чистій воді смакована,
Болем очей продивлена,
Смутком багать продимлена,
З хлібом у душу всмоктана,
В поті людськім намокнута,
З кров'ю моєю змішана
І аж до скону залишена
В серці моїм. Ти звеш сюди
Добрих людей до бесіди.
ІІ. Конкурс «Візитка»
1.Слово вчителя
Учитель. Увага! Сьогодні ми проведемо мовно-літературну гру, яка допоможе нам переконатися у наших блискучих знаннях з української мови та літератури.
У нас сформовано дві команди: команда дівчаток «Берегині слова» та команда хлопців «Захисники слова» . Вони займають жовтий та синій сектори.
Представлення команд.
Команди зачитують свій девіз.
1 команда «Берегині слова»
Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.
2 команда «Захисники слова»
Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.
Основна частина заходу
ІІІ. Конкурс «Розминка»
1.Слово вчителя
Перевіримо швидкість вашого мислення. Я буду називати тлумачення понять, а ви - називати їх одним словом. Це своєрідний словник. За кожну правильну відповідь 1 бал.
І команда
1.Мати батька або матері (бабуся)
2.Народнообрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи,
кохання, надії на врожай (веснянка)
3.Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто)
4.Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 31 грудня
січня за старим стилем (щедрівка)
5.Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року (календар)
6.Наука про минуле (історія)
II команда
1.Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було й не може бути
(байка)
2.Чоловік стосовно своїх дітей (батько)
3.Гра-задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури (кросворд)
4.Одна дванадцята частина року (місяць)
5.Свійський птах з червоним гребенем на голові і пишним хвостом,
самець курки (півень)
Журі підводить підсумки
ІV. Інтерактивна вправа « Твір за автором»
1.Слово вчителя
Кожна команда переглядає відео в якому ви побачите письменників, вам необхідно написати твори цих людей.
Т.Г. Шевченко « Садок вишневий коло хати»
Леся Українка « Мрії»
В. Сосюра « Любіть Україну»
О.Пчілка « Іди дощику»
О. Довженко « Хата»
В.Голобородько « З дитинства дощ»
В. Герасимюк « Перший сніг»
V Інтерактивна вправа «Хвилинка»
1.Слово вчителя
(запитання і відповіді даються протягом 1 хвилини. За правильну відповідь 1 бал).
І команда
1.Державна мова України (українська).
2.Найбільша одиниця мови (текст).
2.Частина мови, яка називає ознаку (прикметник).
3.Знак у кінці питального речення (?).
3.Чим починається репліка діалогу на письмі (-).
4.Слова з протилежним значенням (антоніми).
5.Перша буква у власній назві (велика).
6.Наука про звуки мови (фонетика).
7.Розписне яйце (писанка).
8.Головні члени речення (підмет, присудок).
9.Словниковий склад мови (лексика).
ІІ команда
10.Частина мови «Ой!» (вигук).
11.Речення з другорядними членами (поширені).
12.Зміна букв у корені (чергування).
13.Префікс у слові прекрасний (пре-).
14Список літер встановленого порядку ( алфавіт).
15.Речення з однією граматичною основою ( просте).
16.Займенник з однієї букви ( Я).
17.Частина тексту з нового рядка (абзац).
18.Остання буква у слові шістдесят (т).
Журі оцінює і оголошує результати
VІ. Гра « Словникова скринька»
1.Слово вчителя
Використовуючи літери із запропонованих слів (не повторюючи), скласти їх у нові слова:
СТОРІНКА - ранок, стіна, сто, рік, нірка, кіно, рот, кіт, нора, сік, ніс, кора, Ніка, Кіра, Тіна,...
МИЛОЗВУЧНІСТЬ - мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть,
лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли ...
Журі підводить підсумки
VIІ. Гра «Гонка за лідером»
1.Слова вчителя
Із записаних на дошці слів утворити речення:
І команда
ІІ команда
Журі підводить підсумки
VIІІ. Інтерактивна вправа «Найкмітливіший»
1.Слово вчителя
Першу частину прислів’я показує учитель, другу називають учні.
Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Книга вчить, як на світі жить.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Зробив діло – гуляй сміло.
Хто рано посіє, той рано пожне.
Одна голова – добре, а дві – краще.
Слово – не горобець, вилетить – не впіймаєш.
Згода будує, а незгода руйнує.
Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти.
Під лежачий камінь і вода не тече.
Заключна частина заходу
ІХ. Підсумки мовно-літературної гри
1.Слово вчителя
Сьогодні у нас була дуже насичена мовно-літературна гра, сподіваюся, що винесли із неї багато чого цікаво та корисного для себе, зрозуміли,що українська мова та література відіграють важливе місце у нашому житті. Запрошуємо наше журі, яке вже визначилося з переможцем.
Х. Нагородження