Розвиток критичного мислення дітей у процесі вивчення української народної казки «Кіт і Пес»

Про матеріал
Заняття з вивчення української народної казки "Кіт і Пес" розроблене з використанням методів критичного мислення, які допомагають дітям приймати рішення, висловлювати власну думку, робити висновки.
Перегляд файлу

Заняття з розвитку критичного мислення для учнів 2 класу НУШ

 

Бойко Ю.О., завідувач бібліотеки

Харківської спеціалізованої школи

 І-ІІІ ступенів №85

Харківської міської ради

Харківської області

 

Тема: Розвиток критичного мислення дітей у процесі вивчення української народної казки «Кіт і Пес»

 

Мета: вчити слухати казку, аналізувати вчинки героїв за допомогою методу «Шести капелюхів».

Розвивати мислення, мовлення, вміння працювати в парі.

Виховувати чуйність та доброзичливість, любов до рідного слова.

 

Матеріали: аудіоказка «Кіт і пес», 6 кольорових капелюшків, смайлики-настрій, іграшкові котик і песик.

Попередня робота: вивчення прислів’їв про працю, робота над казками за допомогою шести капелюхів.

 

Хід заняття

Бібліотекар: Добрий день, діти! Сьогодні ми з вами познайомимося з українською народною казкою, яка називається «Кіт і Пес».

 

Виклик

 

– Діти, пригадайте, будь ласка, які українські казки ви вже знаєте?

– Що ви дізналися нового з казок?

– Назвіть свої улюблені казки, чим вони вам подобаються?

– Пропоную вам відгадати цікаві загадки, щоб дізнатися, хто буде головним героєм казки, яку ми зараз будемо читати. Український дитячий поет Грицько Бойко багато написав творів для дітей. Послухайте його загадку:

Шерсть гладенька

І м'якенька

Спинка гнеться,

Хвостик в'ється –

Тільки лапки

Цап-царапки!

(Котик)

 

Бібліотекар: Хто це? Правильно – кіт! (Показую іграшкового котика)

– Автором другої загадки є український поет Петро Ребро:

У мене вірний є друзяка –

Не розбишака, не бурлака,

Не забіяка, не зівака,

Не задавака, не гуляка,

От тільки жаль – він не балака.

Хто ж він? Впізнали?

То – ... (собака)

– Молодці, діти! До вас завітав песик! (показую іграшку песика)

– А як ви думаєте, чому я сьогодні загадала загадку саме про кота і песика?

– Правильно, вони є героями української народної казки «Кіт і Пес».

– Діти, як ви думаєте, хто є автором цієї казки?

– Так, діти, народ. Тому казка називається народною.

– А зараз сідайте зручно і уважно слухайте українську народну казку «Кіт і Пес».

 

Звучить аудіоказка «Кіт і Пес»

 

Осмислення

 

Бібліотекар: Діти, ось ви і прослухали казочку. А зараз ми будемо працювати командами. Усього у нас шість команд. Я роздаю кожній команді капелюшок.

  1. Білий капелюшок

– Ця команда повідомляє факти та події, які відбувалися у казці.

  1. Зустрілися якось: кіт і лисиця? Кіт і пес?
  2. Пес цілий день сидів вдома? Допомагав хазяїну?
  3. Ввечері пес гарно вечеряв чи голодний засинав?
  4. Кіт не розумів пса, бо постійно працював? Нічого не робив?
  5. Кіт мав спокійний сон? Неспокійний сон?
  6. Коту смакувала їжа? Не їв смачно?
  7. Пес порадив котові: Спати досхочу? Працювати?

Правильні відповіді виділені жирним шрифтом

 

Бібліотекар: Молодці, діти! А зараз за допомогою чорного капелюшка ми дізнаємось, які негарні, недобрі вчинки чинили казкові герої.

  1. Чорний капелюшок

– Кіт: лінивий, заздрить псові, що той їсть всмак і спить добре.

– Що найстрашніше могло трапитись з котом?

– Що для вас найнеприємніше?

  1. Жовтий капелюшок

Бібліотекар: – Добре, діти. Зараз у гру вступає жовтий капелюшок. Він допоможе нам визначити, які добрі, хороші вчинки робили герої казки.

– Пес: трудолюбивий, цілий день пасе череду, допомагає пастухові. За свою працю має нагороду: хазяїн його гарно годує, тому пес після важкого трудового дня неголодний і міцно спить.

Весела руханка для дітей «День-ніч» (7 хвилин)

Учні стоять біля своїх робочих місць. Звучить команда «День»: можна говорити, веселитись, рухатись. Звучить команда «Ніч»: треба завмерти, коли вночі хтось поворухнеться, то вибуває з гри і сідає на своє місце. Визначається переможець.

  1. Червоний капелюшок

Бібліотекар: Діти, ми з вами прослухали казку, обговорили вже погані та гарні, добрі вчинки героїв. А тепер у гру вступає червоний капелюшок, який допоможе нам з’ясувати, які почуття та емоції були у вас на початку казки? В середині? В кінці? Я вам роздаю смайлики і зачитую уривки з казки, а ви покажіть свій настрій смайликами.

– Було це чи не було, а зустрілися якось кіт і пес.

(Діти показують смайлики)

– Пес цілий день гасав луками, допомагав пастухові череду пасти, а ввечері гарно вечеряв, що там давав йому хазяїн, і міцно засинав.

(Діти показують смайлики)

– От кіт і питає пса: Скажи-но мені, як це так: життя твоє таке клопітне, а їси ти всмак і спиш добре.

(Діти показують смайлики)

– Пес і каже котові: Попрацюй, побігай, а тоді вже обідай.

  1. Зелений капелюшок

Бібліотекар: Діти, зелений капелюшок вступає у гру.

Придумайте свій новий, цікавий кінець казочки. Як по іншому могла закінчитись казочка?

(Кожна група розповідає свій кінець казочки).

  1. Синій капелюшок

Бібліотекар: Молодці, діти! А зараз черга синього капелюшка. Ми з вами розглянули казкову ситуацію з різних боків: побачили погані і хороші сторони. Кожна життєва ситуація на с чомусь навчає. І синій капелюшок допоможе нам зрозуміти, чому нас навчила ця казка?

(Відповіді дітей)

 

Рефлексія

 

Бібліотекар: Діти, давайте обговоримо сьогоднішній урок.

– З якою казкою ви сьогодні познайомились?

– Хто є автором казки?

– Хто з казкових героїв вам сподобався найбільше?

– Чому нас вчить ця казочка?

– Які висновки про свою поведінку ми можемо зробити?

– Давайте пригадаємо прислів’я про працю:

«Бджола мала, а й та працює»,

«Зробив діло – гуляй сміло»,

«Маленька праця краща за велике безділля»

Давайте разом складемо синквейн до української народної казки «Кіт і Пес»

 

Синквейн на дошці:

 

Казка

Повчальна і цікава

Гасає, допомагає і вечеряє

Робота важлива, потрібна, корисна

Праця

 

Бібліотекар: Наше заняття закінчується. Дякую за урок!

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
11 лютого 2023
Переглядів
471
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку