Заняття з розвитку критичного мислення для учнів 2 класу НУШ
Бойко Ю.О., завідувач бібліотеки
Харківської спеціалізованої школи
І-ІІІ ступенів №85
Харківської міської ради
Харківської області
Тема: Розвиток критичного мислення дітей у процесі вивчення української народної казки «Кіт і Пес»
Мета: вчити слухати казку, аналізувати вчинки героїв за допомогою методу «Шести капелюхів».
Розвивати мислення, мовлення, вміння працювати в парі.
Виховувати чуйність та доброзичливість, любов до рідного слова.
Матеріали: аудіоказка «Кіт і пес», 6 кольорових капелюшків, смайлики-настрій, іграшкові котик і песик.
Попередня робота: вивчення прислів’їв про працю, робота над казками за допомогою шести капелюхів.
Хід заняття
Бібліотекар: Добрий день, діти! Сьогодні ми з вами познайомимося з українською народною казкою, яка називається «Кіт і Пес».
Виклик
– Діти, пригадайте, будь ласка, які українські казки ви вже знаєте?
– Що ви дізналися нового з казок?
– Назвіть свої улюблені казки, чим вони вам подобаються?
– Пропоную вам відгадати цікаві загадки, щоб дізнатися, хто буде головним героєм казки, яку ми зараз будемо читати. Український дитячий поет Грицько Бойко багато написав творів для дітей. Послухайте його загадку:
Шерсть гладенька
І м'якенька
Спинка гнеться,
Хвостик в'ється –
Тільки лапки
Цап-царапки!
(Котик)
Бібліотекар: Хто це? Правильно – кіт! (Показую іграшкового котика)
– Автором другої загадки є український поет Петро Ребро:
У мене вірний є друзяка –
Не розбишака, не бурлака,
Не забіяка, не зівака,
Не задавака, не гуляка,
От тільки жаль – він не балака.
Хто ж він? Впізнали?
То – ... (собака)
– Молодці, діти! До вас завітав песик! (показую іграшку песика)
– А як ви думаєте, чому я сьогодні загадала загадку саме про кота і песика?
– Правильно, вони є героями української народної казки «Кіт і Пес».
– Діти, як ви думаєте, хто є автором цієї казки?
– Так, діти, народ. Тому казка називається народною.
– А зараз сідайте зручно і уважно слухайте українську народну казку «Кіт і Пес».
Звучить аудіоказка «Кіт і Пес»
Осмислення
Бібліотекар: Діти, ось ви і прослухали казочку. А зараз ми будемо працювати командами. Усього у нас шість команд. Я роздаю кожній команді капелюшок.
– Ця команда повідомляє факти та події, які відбувалися у казці.
Правильні відповіді виділені жирним шрифтом
Бібліотекар: Молодці, діти! А зараз за допомогою чорного капелюшка ми дізнаємось, які негарні, недобрі вчинки чинили казкові герої.
– Кіт: лінивий, заздрить псові, що той їсть всмак і спить добре.
– Що найстрашніше могло трапитись з котом?
– Що для вас найнеприємніше?
Бібліотекар: – Добре, діти. Зараз у гру вступає жовтий капелюшок. Він допоможе нам визначити, які добрі, хороші вчинки робили герої казки.
– Пес: трудолюбивий, цілий день пасе череду, допомагає пастухові. За свою працю має нагороду: хазяїн його гарно годує, тому пес після важкого трудового дня неголодний і міцно спить.
Весела руханка для дітей «День-ніч» (7 хвилин)
Учні стоять біля своїх робочих місць. Звучить команда «День»: можна говорити, веселитись, рухатись. Звучить команда «Ніч»: треба завмерти, коли вночі хтось поворухнеться, то вибуває з гри і сідає на своє місце. Визначається переможець.
Бібліотекар: Діти, ми з вами прослухали казку, обговорили вже погані та гарні, добрі вчинки героїв. А тепер у гру вступає червоний капелюшок, який допоможе нам з’ясувати, які почуття та емоції були у вас на початку казки? В середині? В кінці? Я вам роздаю смайлики і зачитую уривки з казки, а ви покажіть свій настрій смайликами.
– Було це чи не було, а зустрілися якось кіт і пес.
(Діти показують смайлики)
– Пес цілий день гасав луками, допомагав пастухові череду пасти, а ввечері гарно вечеряв, що там давав йому хазяїн, і міцно засинав.
(Діти показують смайлики)
– От кіт і питає пса: Скажи-но мені, як це так: життя твоє таке клопітне, а їси ти всмак і спиш добре.
(Діти показують смайлики)
– Пес і каже котові: Попрацюй, побігай, а тоді вже обідай.
Бібліотекар: Діти, зелений капелюшок вступає у гру.
Придумайте свій новий, цікавий кінець казочки. Як по іншому могла закінчитись казочка?
(Кожна група розповідає свій кінець казочки).
Бібліотекар: Молодці, діти! А зараз черга синього капелюшка. Ми з вами розглянули казкову ситуацію з різних боків: побачили погані і хороші сторони. Кожна життєва ситуація на с чомусь навчає. І синій капелюшок допоможе нам зрозуміти, чому нас навчила ця казка?
(Відповіді дітей)
Рефлексія
Бібліотекар: Діти, давайте обговоримо сьогоднішній урок.
– З якою казкою ви сьогодні познайомились?
– Хто є автором казки?
– Хто з казкових героїв вам сподобався найбільше?
– Чому нас вчить ця казочка?
– Які висновки про свою поведінку ми можемо зробити?
– Давайте пригадаємо прислів’я про працю:
«Бджола мала, а й та працює»,
«Зробив діло – гуляй сміло»,
«Маленька праця краща за велике безділля»
– Давайте разом складемо синквейн до української народної казки «Кіт і Пес»
Синквейн на дошці:
Казка
Повчальна і цікава
Гасає, допомагає і вечеряє
Робота важлива, потрібна, корисна
Праця
Бібліотекар: Наше заняття закінчується. Дякую за урок!