Мовно-літературний захід ( для 9-11 класів)

Про матеріал
Сценарій мовно-літературного заходу призначений для "боротьби мізків" між учнями 9-11 класів одночасно. Завдання кожного рівня для кожного класу підібрані так, щоб вони відповідали однаковому рівню складності.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

 

Мовно – літературний захід

«Що? Де? Коли?»

 

 

 

 

 

 

                                                                          

                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Слово до слова – зложиться мова».

Місце і час проведення:

Мета: 

- розширювати і збагачувати знання учнів про мову та літературу; формувати в учнів розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава;

- розвивати навички застосування знань з мови та літератури на практиці; пам'ять, увагу;

- виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, пробудити почуття національної гідності.

Форма виховного впливу: конкурс

Оформлення: плакат  «Що? Де? Коли?», таблиця успішності.

Обладнання: ноутбук, проектор, три стола, дві коробочки з запитаннями та відповідями, конверти з завданнями, чорний ящик з завданням.

 

Підготовчий етап:

  • Оформити зал повітряними кульками
  • Підготувати місце для журі (стіл, скатертина, квіти, вода)
  • Налаштувати проектор, підключити ноутбук.
  • Підготувати місця для глядачів
  • Підготувати місця для команд

 

Структура виховного заходу:

  1. Вступна частина
  • Вступне слово
  • Вірш про мову
  • Представлення членів журі
  • Представлення команд
  • Привітання команд
  1. Основна частина
  • Конкурс «Бліц»
  • Конкурс «Прямо та влучно»
  • Конкурс «Еліас»
  • Конкурс «Старша школа має талант» 
  • Конкурс «Запитання-відповідь» (для глядачів)
  • Конкурс «Чорний ящик»
  1. Заключна частина
  • Підрахування балів
  • Оголошення номінацій та переможця
  • Заключне слово

 

 

Хід мовно-літературного заходу

  1. Вступна частина.

Вступне слово:

ВЧИТЕЛЬ 1: Доброго дня, шановні вчителі, учні, гості школи. Сьогодні прекрасний день, аби зібратися разом та провести чудово час у колі знайомих нам людей. А що ж то за люди? То люди, що не юрбою звуться. Це люди, які є носіями певної мови, культури, думок, світогляду, духовності. Це не просто люди, це частинка народу, який українцями зветься.  Це багатий народ. Багатство його не лише в заводах і фабриках, не в силі корисних копалин та розвиненого сільського господарства, його багатство в живописі, музиці, танцях, пісні, літературі. І головне в цьому  - слово «мова».

 

ВЧИТЕЛЬ 2: Із сивої глибини віків бере початок наша мова. Шлях її розвитку — це тернистий шлях боротьби. Багато, дуже багато жорстоких літ і століть пережила наша рідна, наша невмируща мова, мужньо знісши і витерпівши  все. Основоположником нової української літературної мови є Тарас Григорович Шевченко.

 

Вірш про мову


Мово моя, ти для мене криниця,
Я навіки з тобою, допоки я є.
П’ю з твого джерела і не можу напиться,
Ти для мене любов і натхнення моє.


Ти і казка, і пісня чудова лірична.
Ти і дума, і правда, і мрія людська.
Неповторна і щира, ласкава й музична,
Українському серденьку завжди близька.


Ніби мати, така дорога і єдина.
Ніби Всесвіт — велика й велична для нас.
Ми з тобою — народ і велика родина!
І тебе берегти саме час, саме час!

 


ВЧИТЕЛЬ 3: Мова – одне з багатьох див, створених людьми. Вона віддзеркалює душу народу, його історію. І прикро буває за тих людей, що живуть на Україні, а мови не знають, такі люди обмежені, хоч самі, нажаль, іноді цього не усвідомлюють. Але ми не з таких людей! Свої знання з української мови та літератури ми перевіримо і збагатимо, граючи у мовно-літературну  вікторину «Що? Де? Коли?». Тож, привітайте наших ведучих.

 

Слово ведучих:

ВЕДУЧИЙ 1: Хто б міг подумати, що сьогодні три класи зійдуться в смертельному бою?

ІЕДУЧИЙ 2: Хто б міг подумати, що в цьому бою потрібно буде використовувати не фізичну силу, а знання.

ВЕДУЧИЙ 3: Але все одно, ця битва буде за звання кращих із кращих.

ВЕДУЧИЙ 1: Тому як в справжньому поєдинку, нам потрібні справжні судді: непідкупні, справедливі, яких не можливо залякати вбивчим поглядом та розчулити слізьми.

ІЕДУЧИЙ 2: Тому вітайте тих, хто сьогодні буде слідкувати  за всім ходом конкурсу.

ВЕДУЧИЙ 3: Сьогодні команди судити будуть: вчитель української мови та літератури Сокульська Людмила Сергіївна, учениця 10 класу Жучкова Анастасія.

ВЕДУЧИЙ 1: А тепер настав час представити вам наші команди. За перший стіл ми запрошуємо команду 9-А класу!!!

ВЕДУЧИЙ 2: За другий стіл ми запрошуємо команду 10 класу!!!

ВЕДУЧИЙ 3: За Третій стіл ми запрошуємо команду 11 класу!!!

 

  1. Основна частина.

КОНКУРС «БЛІЦ»

ВЧИТЕЛЬ 1: Відкриває наш захід конкурс під назвою «БЛІЦ». Завдання його полягає в тому, аби правильно відповісти на 5 запитань з української мови та 5 запитань з української літератури. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Наші судді фіксують відповіді учнів. Тож розпочнемо ми з 9-А класу.

 

Запитання «Бліц» (9-А клас)

  1. Як написати слово «робота» п’ятьма літерами? (Праця)
  2. Книга, в якій в алфавітному порядку подано слова певної мови? (Словник)
  3. За кількістю граматичних основ речення поділяються на…? (Прості та складні)
  4. Яким може бути додаток? (Прямим та непрямим)
  5. Звуки мовлення вивчає розділ науки про мову…? (Фонетика)
  6. Частина сюжету, з якого розпочинається твір? (Експозиція)
  7. Хто автор цих рядків: «Пришла, привітала. Утирала мої сльози та й поцілувала»? (Шевченко)
  8. Як називається поетичне перебільшення у творі? (Гіпербола)
  9. Автор байки «Лисиця-жалібниця» (Глібов)
  10. В якому році Шевченка викупили з кріпацтва? (1838)

 

ВЧИТЕЛЬ 1: 9-А клас показав непоганий результат. Що ж, наступний в черзі 10 клас. Вам надається 10 запитань з мови та літератури. Нагадую, що за кожну правильну відповідь ви отримуєте 1 бал. Судді фіксують відповіді. Розпочнемо.

 

Запитання «Бліц» (10клас)

1. Узгодженим або неузгодженим може бути? (означення)

2. Розділ науки про мову, який вивчає речення і словосполучення називається…(Синтаксис і пунктуація)

3. Як називається словник, що розкриває слова лише в аспекті їх правопису? (Орфографічний)

4.Складне речення, частини якого рівноправні між собою? (Складносурядні речення)

5. Як  написати слово ЗАРАЗ чотирма буквами? (Нині)

6. Як називається опис зовнішності персонажа у художньому творі? (Портрет)

7. Пересення рис живої особи на предмет чи явище? (Персоніфікація)

8. Мова автора у п’єсі? (Ремарки)

9. Хто і з якого твору сказав такі слова : « Що не приходить! І сліду з нього нема. Певно, заставили його дома умисне до якої роботи, щоб лише перешкодити йому піти до мене. (Рахіра, «Земля»)

10. В якому році було видано «Кобзар» Шевченка? (1840)

 

ВЧИТЕЛЬ 1: 10 клас набрав непогану кількість балів. Які результати покажуть нам 11 клас?  У вас 10 запитань з мови та літератури, кожна правильна відповідь – 1 бал. Судді фіксують відповіді учнів. Ваш час настав.

 

 

Запитання «Бліц» (11 клас)

1. За наявністю однорідних членів, відокремлених членів, звертань, вставних слів речення поділяються на …? (Ускладнені і неускладнені)

2. Словник, що подає лексики-фразеологічний склад мови з поясненням значення? (Тлумачний)

3. Складений дієслівний, простий дієслівний, складний дієслівний буває…? (Присудок)

4. Тип зв’язку у словосполученні? (узгодження, прилягання, керування)

5. Як називається складне речення, в якому одне просте речення є головним, а інше – граматично залежить від головного? (складнопідрядне)

6. Змалювання людей в образах тварин, предметів, явищ? (Алегорія)

7. Трьохскладова стопа з наголосом на третьому складі? (Анапест)

8. Момент найвищого напруження дій у творі? (Кульмінація)

9. Героїня якого твору сказала такі слова : «Ой, не журися за тіло, ясним вогнем засвітилось воно. Чистим, палючим, як добре вино»? (Мавка, «Лісова пісня»)

10. В якому році була написана «Енеїда»? (1798)

 

ВЧИТЕЛЬ 1: Вітаємо команди з успішним завершенням 1 конкурсу.

 

КОНКУРС «ПРЯМО ТА ВЛУЧНО»

ВЧИТЕЛЬ 2: Наші команди успішно показали свої знання з теорії мови та літератури. Наступним конкурсом, який називається «Прямо та влучно», ми перевіримо знання наших учасників з фразеології. Кожній команді надається по 5 фразеологізмів, які потрібно замінити одним словом-відповідником. За кожну правильну відповідь команді нараховується 2 бали, максимальна кількість балів – 10. Що ж, розпочнемо з команди 9-А  класу.

 

Запитання «Прямо та влучно» (9-А клас)

1. Водити за носа. (Обманювати).

2. Накивати п’ятами. (Втікати).

3. Зробити з мухи слона. (Перебільшувати).

4. Ворон лічити. (Байдикувати).

5. Як води в рот набрати. (Мовчати).

 

ВЧИТЕЛЬ 2: Вітаємо 9-А клас з успіхом. Наступну му запрошуємо команду 10 класу.  У вас є 5 фразеологізмів. За кожну правильну відповідь команда отримає 2 бали. Судді фіксують відповіді учнів. Розпочнемо.

1. Зарубати на носі. (Запам'ятати).

2. Бити байдики. (Ледарювати).

3. Брати ноги на плечі.(Втікати).

4. На голках сидіти. (Хвилюватися).

5. Збитися з пантелику. (Заплутатися).

 

ВЧИТЕЛЬ 2: Вітаємо 10 клас з успішним завершенням конкурсу. Привітайте команду 11 класу. У вас також 5 фразеологізмів. Нагадую, що вам потрібно замінити фразеологізм одним словом-відповідником. За кожну правильну відповідь команда отримує 2 бали. Максимальна кількість балів – 10. Судді фіксують відповіді учнів. Ваша хвилина починається зараз.

Завдання «Прямо та влучно» (11 клас)

  1. Пекти раків. (Червоніти)
  2. Душі не чути. (Любити)
  3. Не покладати рук. (Трудитися)
  4. Наливатися кров’ю. (Червоніти)
  5. Проковтнути язика. (Мовчати)

 

ВЧИТЕЛЬ 2: Ми закінчили конкурс «Прямо та влучно».

 

 

КОНКУРС «ЕЛІАС»

ВЧИТЕЛЬ 3: Наступний конкурс називається «Еліас». Ми перевіримо словниковий запас наший учнів. Команда обирає одного представника. Представнику дається 15 карток зі словами. Його завдання за 1 хвилину пояснити слова, які подано на картці своїй команді, не використовуючи однокореневі слова, слова-синоніми та слова іншомовного походження.

За кожне угадане слово команда отримує 1 бал. Максимальна кількість балів – 15. Підібрані слова пов’язані з останніми темами з української літератури.

Запрошуємо представника від команди 9-А класу. Будь ласка,  ваші карти та одна хвилина. Судді фіксують відповідь. Ваша хвилина розпочинається зараз.

 

Завдання «Еліас» (9-А клас)

1.Вірш

2.Літопис

3.Адам і Єва

4.Бароко

5.Г.Сковорода

6.Т.Шевченко

7.Кобза

8. Верба

9. Сюжет

10. Портрет

11.Маруся

12.Івана Купала

13.Причинна

14.Лілея

15.Катерина

 

ВЧИТЕЛЬ 3: Вітаємо 9 клас. Запрошуємо команду 10 класу. У вас є 15 карток зі словами та 1 хвилина. Одне правильно вгадане слово – 1 бал. Ваша хвилина починається зараз.

 

Завдання «Еліас» (10 клас)

  1. Земля
  2. Нявка
  3. Чугайстир
  4. М. Коцюбинський
  5. Рахіра
  6. Полонина
  7. Коломийка
  8. Марево
  9. Наймичка
  10. Куля
  11. Бичок
  12. Церква
  13. Трембіта
  14. Юра
  15. Сопілка

ВЧИТЕЛЬ 3: 10 клас показав непоганий результат. Наступні – команда 11 класу. 15 слів та 1 хвилина. Успіхів!

 

Завдання «Еліас» (11 клас)

  1. Шістдесятники
  2. Ліна Костенко
  3. Збірка
  4. Соняшник
  5. Інтелігенція
  6. Націоналіст
  7. Концтабір
  8. Кіноповість
  9. Запорожець
  10. Десна
  11. Лірика
  12. Рушник
  13. Пісня
  14. Вірш
  15. Бандура

 

КОКУРС «СТАРША ШКОЛА МАЄ ТАЛАНТ»

ВЧИТЕЛЬ 1: Настав час перевірити творчі здібності наших команд. Наступний конкурс, яким ми проведемо називається «Старша школа має талант». Кожній команді дається однакова ситуація у вигляді діалогу. Але цю ситуацію потрібно розіграти в певному жанрі, в залежності від того, кому яка попадеться: комедія, романтика та боєвик. Тобто ми побачимо тричі одну й ту ж саму ситуацію, але з різних боків. В першому конверті знаходиться ситуація, яку потрібно розділити між учасниками команди за ролями, а в іншому конверті – жанр, в якому ви повинні поставити міні-сценку (команди обирають конверти). Для підготовки ми вам даємо 7 хвилин. Судді будуть оцінювати виступи команди за такими показниками: артистичність, мовлення та імпровізація. Максимальна оцінка за виступ – 10 балів. Можете починати готуватися.

 

Сценка для конкурсу «Старша школа має талант» (для всіх команд)

Учень. Ну, хто готовий відповідати?
Учитель фізкультури (тягне руку). Можна?! Можна?! Ну-у…

Учень (здивовано). Фізрук? Вивчили домашнє?
Учитель фізкультури. Ні, я хочу вийти.
Учень. Сидіти! Надумалися – вийти! Ще чого! Дітей не можна на уроці випускати з кабінету! Так хто відповідатиме? Н-дя, як завжди добровольців немає. Нулі! Тоді нам відповість, нам відпові-і-сть (дивиться в журнал)... Учитель географії.
Учитель географії. Тільки що, так відразу я! А чого я?
Учень. Ну, Миклуха-Маклай, розповідайте нам, куди впадає Чорне море. Не підказувати! Хто підказував? Не знаєте? Соромно! Знову двійка! Ні! Це забагато! Одиниця! Третя поспіль! Дуже погано. Ай-яй!
Учитель фізкультури (тягне руку). Ну, пустіть… Я хочу вийти! Ну дкуже-е-е...
Учень. Навіщо?
Учитель фізкультури. А я на вушко. (Шепоче)
Учень. А перерви вам було мало, га? Знову ухилятися від уроків? Знаю я вашу породу. Чи може вуха пухнуть, га? Перекур? Та я вас наскрізь бачу! А табличка множення, га? А 7 на 8, га? Мовчимо? Не вийде, Олександре Петровичу! Математика - цариця полів.
Учитель математики. Не полів, а наук… Смію замітити….
Учень. А вас ніхто не питав! Ясно? Мені краще знати! Відповідайте, Людмила Павлівна, чому дорівнює сума квадратних катетів?
Учитель математики. Яких-яких катетів?
Учень. Не знаєте? Може, ви й про квадратну гіпотенузу нічого не чули? Два, Людмило Павлівно, два! Несіть щоденника! Прийдете завтра з батьками!

 

ВЧИТЕЛЬ 2: Поки наші команди готуються, я хочу звернути увагу на наших глядачів. Хто сьогодні підтримує команду 9-А класу? Команду 10 класу? Команду 11 класу? У нас і для вас є невеличкий конкурс, який називається «Запитання-відповідь». У нас є дві коробки. В одній знаходяться запитання, а в іншій – заздалегідь підготовлені відповіді. запитання й відповіді можуть бути смішними та абсурдними, але в них є доля правди.

(гра з глядачами)

 

ВЧИТЕЛЬ 1: Час для підготовки для наших команд вийшов. Так, як ми попередні конкурси починали з 9 класу, на цей раз ми визначимо порядок виступів. Прошу представників команд обрати папірець з порядковим номером. Отже, першою виступатиме команда 10 класу, другою  - 11класу, третьою – 9-А класу. Нагадую, що судді оцінюють команду за такими показниками: артистичність, мовлення та імпровізація. Максимальна оцінка за виступ – 10 балів. Запрошуємо першу команду.

(виступ 1ї команди, за тім 2ї та 3ї)

 

ВЧИТЕЛЬ 3: Виявляється в школі є неймовірні акторські таланти. Я впевнена, що судді оцінили кожного.

Настав час для фінального конкурсу, який визначите переможця. Оголошуємо конкурс «Чорний ящик». Завдання для кожної команди буде однакове, та перемога в ньому залежить від швидкості, вміння логічно мислити. Ми вам зачитаємо певні факти з літератури, ваше завдання вгадати, про кого або про що йде мова, та що знаходиться в чорному ящику. На обговорення та відповідь у вас є лише хвилина. В залежності від повноти та точності відповіді командам буде зараховано 10, 8 та 6 балів.

Будь ласка, будьте уважні. Ми оголошуємо літературний факт.

 

Завдання «Чорний ящик» (для всіх команд)

Все його життя залишається до сих пір нерозгаданою загадкою. Його переслідувала містика, і після його смерті залишилося більше питань ніж відповідей. Письменник ходив по вулицям з лівої сторони, тому постійно стикався з перехожими.

Коли писав, катав кульки з білого хліба. Друзям казав, що це допомагає йому у вирішенні найскладніших задач.

Багато літературознавців ніде і не разу не змогли знайти джерела сюжету його найвідомішої повісті, але вона є зразком українського фольклору, шо дає привід вважати його твір виключно плодом фантазії великого містифікатора і письменника. Цікавим є й той факт, що назва цього твору пов’язана одним із елементів жіночої краси.

Запитання: назвіть ім’я письменника, портрет якого лежить у чорному ящику та його повість.

 

 

 


  1. Заключна частина

ВЧИТЕЛЬ 2: Настав час оголосити переможця. Просимо представника від суддів оголосити номінації та переможця.

 

(Судді підраховують бали, оголошують номінації та переможця)

 

ВЧИТЕЛЬ 3:  Дорогі друзі! Ось і підійшов до кінця наш мовно – літературний захід. Ви всі показали свої знання, хтось краще, а хтось трошки гірше. Та пам’ятайте завжди про те, що справжня людина виростає саме з любові до рідної матері, до родини, до рідного краю, до рідної мови та культури. Нехай же вивчення мови стане для вас  черговою сходинкою до майбутніх успіхів, до самоствердження.

      Отже, послуговуйтесь рідною мовою, плекайте, шануйте цей найдорожчий скарб! Я бажаю Вам всім успіхів у вивченні української мови та літератури, натхнення і наснаги в навчанні!


 

 

Завантаження...
doc
Додано
27 вересня 2020
Переглядів
712
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку