Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Наша мова. «Буква до букви» Леся Лужецька, «Щаслива людина» Анатолій Зимін“

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Наша мова. «Буква до букви» Леся Лужецька, «Щаслива людина» Анатолій Зимін. Робота над вдосконаленням читацької навички. Робота з текстом“. Метою уроку є: удосконалювати читацькі навички, вміння працювати з текстом, розуміти та пояснювати зміст прислів’їв; формувати вміння аналізувати навчальний матеріал; учити дітей бути спостережливими, уважними; розвивати словесну творчість учнів засобами художнього слова, пам'ять, увагу, зв’язне мовлення; виховувати любов і пошану до рідної мови, гуманні почуття, любов до природи. Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Наша мова. «Буква до букви» Леся Лужецька, «Щаслива людина» Анатолій Зимін. Робота над вдосконаленням читацької навички. Робота з текстом

Мета: удосконалювати читацькі навички, вміння працювати з текстом, розуміти та пояснювати зміст прислів’їв; формувати вміння аналізувати навчальний матеріал; учити дітей бути спостережливими, уважними; розвивати словесну творчість учнів засобами художнього слова, пам'ять, увагу, зв’язне мовлення; виховувати любов і пошану до рідної мови, гуманні почуття, любов до природи.

Обладнання: предметні малюнки; алфавіт.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Мовленнєва розминка

1) Робота над скоромовкою

У ставку гуськом стоять

Гусенята й гуска,

Гусенята плюскотять,

Гуска носом плюска.

2) Робота над чистомовкою

Ра-ра-ра — розпочалася гра.

Ру-ру-ру — ми продовжуємо гру.

Ри-ри-ри — книжечку бери.

Ре-ре-ре — ми співаєм соль, мі, ре.

Рі-рі-рі — на гілках снігурі.

2. Читання тексту «Мрія збулася»

3. Відгадування загадок за темою «Шкільне приладдя»

• Сам тоненький,

Носик гостренький,

В альбомі танцює —

Все намалює. (Олівець)

• Водить букви і слова

Отака цікава штучка.

У руці виблискує здаля

Нова, гарненька... (ручка).

• Невеличка хатка,

Там живуть малятка.

Ми їх, гостроносих,

У портфелях носим. (Пенал)

• Бачити — не бачить,

Чути — не чує,

Мовчки говорить,

Добре мудрує. (Книжка)

• Для письма, сказати прошу,

Що потрібно взяти?.. (Зошит).

4. Читання за особами оповідання «Перо і Олівець» (Буквар, с. 142–143)

5. Бесіда за запитаннями до тексту

— Хто головні герої оповідання?

— Чим писали люди в давні часи?

— Як називали людину, що багато писала?

— Чому перо пером зветься? А олівець?

6. Історична довідка про походження слів альбом, зошит, алфавіт, буквар, буква

Слово альбом прийшло до нас з латинської мови, альбум — біла таблиця. Згодом це слово стало позначати книжка з білими аркушами.

А от слово зошит — українського походження, тобто зшиті листочки для письма, зшиток.

Слово алфавіт прийшло до нас з давньогрецької мови, що складається з назв перших двох букв — альфа і бета. А якщо взяти перші дві букви старослов’янської мови, то вийде: аз + буква = азбука. Та власне українська назва азбуки створена за вимовою перших двох літер алфавіту — «а», «бе» (абетка).

Отже, можемо казати і алфавіт, і азбука, і абетка.

Назва буквар утворилася від слова «буква»: букв + ар = буквар.

А от саме слово буква прийшло в усі слов’янські мови від німців. Давньонімецьке боко означало дерево бук. У давнину німці саме на дощечках з буку вирізблювали письмена. Так це слово почало означати і букове дерево, і дощечку з бука для письма, й літеру, яку вирізали на буковому брусочку. Спочатку в Україні вживали слово буки — бук для назви літери б, а пізніше всі літери почали називати буквами.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Відгадайте загадку.

З ним подружить кожен з вас,

Як піде у перший клас.

Бо хоч завжди він мовчить,

Та читати вас начить. (Буквар)

— Так, діти, це ваша перша шкільна книжка — Буквар, яку ми з вами терпляче та з цікавістю прочитали, вивчили всі букви, багато нового дізналися. І Букварик нам для продовження навчання прислав свого брата — «Післябукварика». Саме з нього ми і будемо читати цікаві твори.

IV. Вивчення нового матеріалу 

1. Ознайомлення з віршем Л. Лужецької «Буква до букви»

БУКВА ДО БУКВИ

Буква до букви — слово вродилось,

заусміхалось, заколосилось.

Слово до слова — думка зродилась,

з уст, ніби пісня, щиро полилась.

Люди без думки — птиці безкрилі,

з думкою люди мудрі й щасливі.

1) Читання вірша вчителем

— Як народжується слово?

— Що означає любити свою мову?

2) Робота над віршем

— Складіть букву до букви, щоб вийшли слова. (Матуся, радість)

— Як по-іншому звернутися до матусі? (Мамочко, матуню, ненечко, матінко)

— Чи усміхнеться мама вам у відповідь?

— Спробуйте назвати слова, які теж можуть викликати радість людини.

3) Читання дітьми вірша Л. Лужецької «Буква до букви»  

4) Вибіркове читання

— Як же народжується слово?

— А якщо об’єднати слова, то що народиться? (Думка)

— На кого схожі, за словами автора, люди без думки? Зачитайте. (Люди без думки — птиці безкрилі...)

— Чому ж автор порівнює таких людей з безкрилими птицями?

5) Робота з прислів'ям

— Яке прислів’я заховалося в цьому рядку?

Літо рідна мова – найдорожчий скарб рідко.

Рідна мова — найдорожчий скарб.

— Як ви розумієте це прислів’я?

6) Продовження обговорення вірша

— Зачитайте останні два рядки віршика Л. Лужецької «Буква до букви».

Люди без думки — птиці безкрилі,

З думкою люди мудрі й щасливі.

— Як почувається щаслива людина? Від чого вона може бути щасливою?

Фізкультхвилинка

Сонце спить, небо спить, (Очі затулені долонями.)

Навіть вітер не шумить. (Розплющити очі і підняти голову.)

Рано-вранці сонце встало (Піднятися на носки,

руки піднести вгору.)

І проміння всім послало. (Розвести руки у сторони.)

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Ознайомлення з оповіданням А. Зиміна «Щаслива людина»

1) Читання оповідання вчителем

— Від чого герой оповідання отримав радість та став щасливим?

2) Читання сильними учнями оповідання «Щаслива людина»

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

3) Вибіркове читання

Куди поїхав автор?

— Від чого він відчував радість?

Чому автор назвав себе щасливою людиною?

4) Робота над запитаннями

Пригадайте сьогоднішній ранок: мамину посмішку, сонячний промінчик, який торкнувся вашого обличчя. Чи принесли вони вам радість?

Як ви вважаєте, чи ви щасливі? Чому? Чи був у вашому житті весь день у радощах?

5) Створення асоціативного куща

VІ. Підведення підсумків уроку

— Чого навчилися на уроці?

— Чому українську мову називають барвінковою?

— З чого складається мова?

— Як, на вашу думку, можна зробити людину щасливою? (Сказати їй добре слово, усміхнутися...)

doc
Додано
10 жовтня 2020
Переглядів
1196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку