«Мово рідна, слово рідне»

Про матеріал
Мета: • розвивати любов до рідної мови, виховувати почуття гордості за неї; • розширювати словниковий запас учнів; • розвивати патріотизм та усвідомлення значення мови у складні часи для країни.
Перегляд файлу

 

Сценарій позакласного заходу
«Мово рідна, слово рідне»
(для учнів 3 класу)

Мета:

  • розвивати любов до рідної мови, виховувати почуття гордості за неї;
  • розширювати словниковий запас учнів;
  • розвивати патріотизм та усвідомлення значення мови у складні часи для країни.

 Освітня:

  • Розширити знання учнів про красу, багатство та унікальність української мови.
  • Закріпити навички правильного вживання слів, підбір синонімів та антонімів.
  • Ознайомити дітей із народною мудрістю через прислів’я, загадки та ребуси.

 Розвивальна:

  • Розвивати мовне чуття, увагу, логічне мислення та творчі здібності учнів.
  • Формувати навички командної роботи, взаємодопомоги та комунікації.
  • Вправляти дітей у використанні мовних ігор та інтерактивних завдань.

 Виховна:

  • Виховувати любов до рідної мови, гордість за її мелодійність та багатство.
  • Формувати національну свідомість, повагу до культурної спадщини.
  • Заохочувати дітей до використання української мови в повсякденному житті.

 

Обладнання:

  • тематичний плакат «День рідної мови»;
  • картки із загадками, прислів’ями та скоромовками;
  • костюми або символічні елементи (вінки, рушники, українські стрічки, прапорці);
  • аудіозапис вірша «Танцюй, моя пташко» або музичний супровід для танцю, відео пісні «Мова єднання»

 

 

Організаційний момент (5 хв)

1. Вступне слово вчителя (5 хв)

— Дорогі діти, шановні гості! Сьогодні ми зібралися, щоб відзначити День рідної мови — мови, яка об’єднує нас, допомагає виражати наші думки, почуття, мрії.

2.Виконання танцю єднання під аудіозапис вірша «Танцюй, моя пташко».

3. Інсценізація «Суперечка мов»

Мета: підкреслити важливість рідної мови, її значення в житті кожного українця.
(Учні в костюмах або з відповідними емблемами уявляють себе різними мовами та сперечаються, яка з них найкраща.)

  • Українська мова:
    — Я наймилозвучніша, бо мене називають солов’їною!
  • Англійська мова:
    — А мене знають у всьому світі!
  • Німецька мова:
    — А я така точна і серйозна!
  • Французька мова:
    — А я романтична!

 

Вчитель:
— Друзі, кожна мова чудова по-своєму! Але для нас найдорожча — рідна українська, Вона лунала в піснях наших бабусь, у колискових наших матерів, у рядках великих поетів.

Особливо зараз, у нелегкі часи для нашої країни, ми відчуваємо, як важливо берегти свою мову.  Українська мова звучить у серцях наших воїнів, у віршах і піснях, у молитвах за Перемогу. Вона – це наш голос

4. Читання віршів про рідну мову (5 хв)

Мета: сприяти емоційному сприйняттю краси української мови.

  • Учні читають підготовлені вірші про мову (6 дітей).
  • Обговорюємо, які емоції викликають ці слова.

Час: 5 хвилин

Учні по черзі читають вірші:

Учень 1:
Мова наша – це коріння,
Що тримає нас міцніш.
І в часи страшного лиха
Ти, народе, не мовчиш!

Учень 2:
Мова – зброя, мова – пісня,
Мова – правда, що жива.
Мова – серце України,
Мова – віра і слова!

Учень 3:

Мову рідну бережімо,
Не дамо згасити світ!
Хай звучить вона повсюди,
Як незламний наш граніт!

Учень 4:

Хоч навколо грім війни,
Мова – наш незламний стяг!
Не здолати нас ніколи,
Поки слово в серці спалах!

 

Учень 5:

Українська – наче пісня,
Щира, світла, чарівна.
Хай лунає в кожнім серці,
Бо вона у нас одна!

Учень 6:

Мова – це душі джерельце,
Спадок предків нам святий.
Бережи її, маленький,
Щоб вона цвіла в віки!

Основна частина

  Вчитель:

Розпочнімо наше свято! У нас працюють 2 команди «Барвінок», «Калинка» Сьогодні на вас чекають цікаві випробування, ігри, вірші та несподіванки. Давайте разом доведемо, що українська мова — це наша гордість, сила і майбутнє!

5. Цікаві факти про мову

 Мета: розширити знання учнів про українську мову, її особливості та цікаві історичні факти.
Учні дізнаються маловідомі факти про українську мову, її унікальність, місце серед інших мов світу.

 Підвищується мотивація до вивчення мови та формування національної свідомості.

 

6. Читання віршів Тараса Шевченка (3 хв)
Діти по черзі читають уривки з віршів в парах.

 Слово вчителя про Шевченка (1-2 хв)
— Діти, неможливо говорити про красу і силу української мови, не згадавши Великого Кобзаря – Тараса Григоровича Шевченка. Він усе життя присвятив боротьбі за Україну, її незалежність і рідну мову. Його вірші – це справжній скарб для кожного українця. І сьогодні, у важкі часи, вони звучать як ніколи актуально. Давайте разом згадаємо його слова.

7. Гра «Закінчи прислів'я» (5 хв)

Мета: активізувати знання учнів про народну мудрість.

  • Вчитель читає початок прислів’я, а діти його завершують.
  • Обговорюємо значення кожного прислів’я.

Час: 5 хвилин

9. Назви українською

 Мета: формувати мовленнєву культуру учнів, розширювати словниковий запас, розвивати навички правильного вживання українських слів.
Учням пропонуються іншомовні слова або русизми, які потрібно замінити українськими відповідниками.
Вправи допомагають розвивати грамотне мовлення, викорінювати суржик.

10. «Збери намисто» (Синоніми)- команда «Барвінок»

 Мета: закріпити знання учнів про синоніми, навчити правильно добирати слова, збагачувати словниковий запас.
Діти отримують слово і повинні дібрати до нього 2-3 синоніми, складаючи таким чином «намисто» зі слів.
Завдання сприяє розвитку мовного чуття та творчого мислення.

11. «Зміни погоду» (Антоніми)- команда «Калинка»

Мета: навчити дітей добирати антоніми, розвивати уважність та логічне мислення.
Учням пропонуються слова, пов’язані з погодою (тепло – холодно, дощ – сонце тощо), і вони повинні знайти до них протилежні за значенням слова.
Завдання допомагає учням краще розуміти значення слів та їхню роль у мовленні.

12. Групова робота «Мовний віночок» (5 хв)

1. Вчитель пояснює завдання:
— Діти, наша мова – як віночок, сплетений із найкращих слів. Давайте разом створимо «мовний віночок», у якому зберемо всі гарні прикметники, що описують українську мову.

2. Хід роботи:

  • Діти діляться на 3-4 групи.
  • Кожна група отримує пелюстки або квіти, на яких вони записують прикметники для характеристики української мови (милозвучна, співуча, лагідна, сильна, ніжна, чарівна тощо).
  • Кожна група зачитує свої слова та прикріплює пелюстки до спільного великого «мовного віночка».

3. Підсумок:
— Подивіться, яким гарним і різнобарвним у нас вийшов віночок! Так само і наша мова – багата, красива, неповторна! Бережімо її!

13. Вправа «Сенкан»

Вчитель: — Діти, зараз ми спробуємо скласти сенкан — п'ятирядковий вірш, який допоможе нам висловити наші почуття до рідної мови. Ось структура сенкану:

  1. Перший рядок: одне слово — тема (іменник).
  2. Другий рядок: два прикметники, що описують тему.
  3. Третій рядок: три дієслова, пов'язані з темою.
  4. Четвертий рядок: фраза з чотирьох слів, яка виражає ставлення до теми.
  5. П'ятий рядок: одне слово — синонім або асоціація до теми.

Приклад сенкану на тему «Мова»:

Мова
Мелодійна, рідна
Об'єднує, надихає, живить
Душа нашого народу
Скарб

 Заключний етап (5 хв)

  • Виконання пісні «Мова єднання».
  • Підсумкове слово вчителя про важливість збереження української мови.
  • Подяка учням та гостям за участь.

Час: 5 хвилин

Наприкінці заходу вчитель хвалить дітей, зазначаючи, що вони показали відмінні знання і справжню любов до рідної мови.
Можна подарувати наліпки, смайлики або символічні медальки («Юний мовознавець»).

Такі методи оцінювання допоможуть створити доброзичливу атмосферу і мотивувати дітей любити українську мову ще більше!

Самооцінювання

Заключне слово вчителя

-Дякую вам за активну участь, за вашу любов до рідного слова! І пам’ятайте: «Мова — це зброя, що робить нас сильнішими!»

— Любі діти, шановні гості! Сьогодні ми ще раз переконалися, що рідна мова — це не просто слова, це наша історія, наша душа, наша сила.

-Мова допомагає нам бути єдиними, підтримувати одне одного у важкі часи, передавати свою культуру й традиції майбутнім поколінням.

-Нехай українське слово завжди звучить у ваших серцях, у ваших родинах, у ваших мріях! Бережіть його, розвивайте, пишайтеся ним! Адже поки живе мова — живе й Україна!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 лютого
Переглядів
103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку