Мовознавча гра для учнів 5-го класу на тему: «Мова наша солов’їна»

Про матеріал

Позакласний захід з української мови проводиться у формі мовознавчої гри, присвяченої Міжнародному дню рідної мови. Мета заходу: розширити знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова, українського фольклору; розвивати мовлення учнів; викликати бажання любити рідну мову, свій народ, рідну землю.

Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема: «Мова наша солов’їна» (До Міжнародного дня рідної мови)

Мета: розширити знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова, українського фольклору; розвивати мовлення учнів; викликати бажання любити рідну мову, свій народ, рідну землю.

Вид заняття: позакласний захід.

Форма проведення: пізнавально-розважальне шоу (мовознавча гра)

Обладнання: вислови про українську мову, аудіозапис українських народних пісень, презентація; ноутбук, проектор.

Коментар: захід проходить у формі телевізійної гри «Я люблю Україну». Змагання судить журі. У змаганні беруть участь команди учнів 5-го класу, а також їх групи підтримки.

 

Хід заходу

 

Вступне слово вчителя про історію свята рідної мови. (слайди 1-6).

 

(Відео «Українська мова»)    (слайд 7)

Учень.                                                         (слайд 8)

Ми - українці - велика родина,
Мова і пісня у нас солов’їна.
Квітне в садочках червона калина,
Рідна земля для нас всіх - Україна…
              

 Учениця.

Разом із щастям і журбою
Зеленим листом шелестить,
У небі яснім над водою
Нам рідна мова мерехтить.

Це символ мудрості твоєї,
Моя Вкраїно, він горить!
Тож мови рідної своєї
Не відцураймось ні на мить!

 

Вступне слово вчителя:

     Шановні діти, гості, сьогодні наша зустріч  присвячена рідній українській мові. Адже 21 лютого – Міжнародний день рідної мови. Мова – це великий дар природи. У світі налічується близько 6 тисяч мов.  У кожного народу вона своя. І серед них – ніби запашна квітка в чудовому букеті – українська мова.

     Ми зібралися сьогодні для того, щоб краще пізнати свою Україну, свій рідний край. Це ми зробимо у вигляді пізнавально-розважального шоу.

      Девіз нашого змагання:                       (слайд 9)

Хто любить, знає рідну мову,

Тому вона всміхнеться.

Солодке слово «перемога»

Нелегко всім дається.

Хто мову шанує свою,

Той переможе в бою.

 

Кожен із вас пам'ятає:                                (слайд 10)

Я – учень

Я – хочу знати

Я – думаю

Я – вмію

Я – знаю

Я – особистість творча

Я - зірка

 

    Умови гри такі: дві команди змагаються протягом шести раундів. Наше змагання буде судити журі у складі….

Отож розпочинаємо! Щасти вам!

А розпочнемо ми із знайомства з командами (І – «Соколята», ІІ – «Козачата»)         (5 балів)

І раунд. «Знайомство»    (слайд 11)

Капітани команд говорять назву команди, а команда – девіз.

Девізи команд:

Команда «Соколята»: «Літай в небесах, але не забувай про рідний край!»

Команда «Козачата»: «Козацькому роду – нема переводу!»

 

ІІ раунд. «Парні запитання»      (слайд 12)

Запитання командам (За 1 запитання - 1 бал)

1. Запитання для першої команди.

1)  Який числівник наказує?    (три)
2)  Якою косою не можна косити?     (Дівочою)
3)  Яке поле не виореш?      (в зошиті)
4)  З якого полотна не можна пошити сорочку?    (з металевого)
5)  Антонім до слова піймати (зловити)     (випустити)
6)  Синонім до слова веселий.      (радісний)

2.Запитання другій команді.

1)  Яке місто літає над головами ?      (Орел)
2)  Якою частиною мови може бути слово мати          (Іменник, дієслово)
3)  На які антоніми націлена стрілка компаса ?         (Північ-південь)
4)  З якого крана не набереш води ?               (З підйомного)
5)  Що спільного між неслухняним хлоп’ям і порожнім будинком.    (І перший

      і другий  пустують).
6)  Яку річку можна зрізати ножем? (Прут).

 

ІІІ раунд. «Закінчи прислів'я»    (13 слайд)   (по 1 балу)

І-а команда:

1. Що  маєш  казати -…  .

2. Говори  мало,  слухай  багато,  а…    .

3. Не  хочеш  почути  поганих  слів, …  .

4. Умій  вчасно  сказати  і  вчасно…      .

5. Краще  мовчати,  аніж…   .

6. Дав  слово -        .

ІІ-а команда:

7. Шабля  ранить  голову, а  слово -…    .

8. Від  теплого  слова  і…   .

9. Більше  діла -        .

10.Їж  борщ  з  грибами  і    .

11. Дурний  язик  голові  не …   .

12. Хто  людей  питає,     .

 

А зараз - музична пауза. (для вболівальників) Ваше завдання здогадатися, яка мелодія звучить?

Гранд-бенд (для вболівальників)

(грає мелодія «Червоної рути») (2 бали)          (слайд 14)


Так, молодці. Це всім відома пісня. А що ми про неї знаємо?

 

(слайд 15)

    Автором цієї пісні є відомий композитор Володимир Івасюк.
Він є автором ста семи пісень. Був професійним медиком та скрипалем. Чудово грав на фортепіано, віолончелі, гітарі, майстерно виконував свої пісні. Мав художній талант, був неординарним живописцем. Також захоплювався фотографією та кінозйомкою.

     Червона рута — багаторічна рослина. Цвіте в другій половині літа. Забарвлення квітів від насиченого червоного до світло-рожевого і світло-пурпурового. Листя та квіти мають приємний аромат. Існує легенда, що жовта квітка, яка лише на декілька хвилин, в ніч на Івана Купала, стає червоною. Дівчина, яка її знайде і зірве, буде щаслива в коханні.

(Перевірка відповідей до прислів'їв)    (слайд 16)

ІV раунд. «У країні Фразеології»  (слайди 17-21)

 

Вгадати фразеологізм за картинками.   (по 1 балу)

 

V раунд. «Поясни значення слів»   (слайд 22)

Пояснити значення українських слів. Ваше завдання знайти правильне пояснення.   (2 бали)

І-а команда

1. Загуменковий:

А)  платоспроможний.

Б)  Хлопець із села, провінції.

В) той, хто служить у церкві.

 

2. Видзігора:

А) Хвалько.

Б) Гострозорий чабан.

В) звір.

 

ІІ-а команда

1. Кармазин:

А) винахідник кишень.

Б) великий комір.

В) червоне сукно.

 

2. Давидло:

А) Зір

Б) Вигляд

В) ріст.

 

VІ раунд. «Відповіді у словах»     (слайд 23)

У поданих словах знайти інші слова.

І-команда                                                           ІІ-команда                                                                    

 Гамак                                                               Мотоцикл

касир                                                                 Карлсон

Марічка                                                             тракторист

пустир                                                               королева

  колія                                                                  поріг

 

Гранд-бенд (для вболівальників)

(грає мелодія «Несе Галя воду») (2 бали)          (слайд 24)

 

(Перевірка правильних відповідей до VІ раунду)     (слайд 25)

 

VІІ раунд. Конкурс капітанів   

Завдання для капітана 1 команди        (слайд 26)

Перед вами торбинки з сіллю, маком, пшоном. Покажіть мені ту торбинку, в якій лежить те, про що йдеться мова: «Це щось, освячене на свято (Маковія), в давнину допомагало визвати дощ , якщо його не було досить довго . Це несли до криниці і сипали у неї. Якщо сипнеш трошки, вірили - піде маленький дощик, сипнеш жменю - буде злива . Так що ж допомагало нашим предкам викликати дощ?!»    (свячений мак)


Завдання для капітана 2 команди.      (слайд 27)

Вам принесли чудовий букет з квітів маку, ромашки, васильків. Всі вони красиві та пахучі. Але вам треба згадати, що кожна квітка у наших пращурів мала значення, і щось символізувала. Придивіться уважно - і покажіть квітку, яка мовою квітів є символ кохання, миру, ніжності. (Це ромашка. На пелюстках якої , мабуть, всі дівчата ворожили: кохає, не кохає…)

 

VІІІ раунд. «Вірите чи ні?» 

(слайд 28)

Ну а тепер найцікавіший раунд нашої гри «Вірите чи ні?» буду запитувати у кожного з вас. Якщо правильно ви  відповідаєте, отримуєте один бал.

  1. Чи віриш ти, що українська абетка складає 32 літери (Ні, 33)
  2. Чи віриш ти, що Хуха –моховинка народилася на болоті? (Ні, Хухи не люблять вогкого. Хуха народилася в старому бору).
  3. Чи віриш ти, що у словах зап’ястний, кістлявий спрощення не відбувається? (Так) 
  4. Чи вірите ви, що «якийсь дивний і страшний звір, синій-синій, з препоганим запахом» був вовком? (Ні, він був лисом. Казка І.Франка «Фарбований Лис»).
  5. Чи віриш ти, що у слові КУЩ 3 звука? (Ні, 4)
  6. Чи вірите ви, що Маруся так розгадала загадку пана: ситніше над усе – панські кабани, прудкіше – панські хорти, наймиліше – гроші. (Ні. Маруся так розгадала загадку пана: ситніше над усе – земля-мати, прудкіше над усе – думка. А миліше над усе –сон»).
  7. Чи віриш ти, що в українській мові о може наближатися до у? (Так)
  8. Чи вірите ви, що Хуха-моховинка врятувала козу Лиску? (Так. Хуха покликала на допомогу дітей, які звільнили козу Лиску із сітки).
  9. Чи віриш ти, що букво сполука дж передає 2 звука? (Ні, один звук)
  10. Чи вірите ви, що «Фарбований лис» – це народна казка? (Ні, це літературна казка. Її автор – І.Франко).
  11. Чи вірите ви, що цар Плаксій помер від грипу? (Ні, цар Плаксій помер від сміху).
  12. Чи віриш ти, що орфографія вивчає правила літературної вимови? (Ні, правила написання слів).

 

Поки журі підраховують бали, послухайте, будь ласка, розповідь.

   Один випадок, який яскраво засвічує багатство нашої мови.
У купе вагона першого класу потяга Львів – Відень їхало четверо пасажирів-інтелектуалів: англієць, німець, італієць, четвертим був відомий львівський юрист Богдан Косів. Розмова точилася навколо різних тем. Нарешті заговорили про мову: чия краща, багатша, досконаліша і якій бути провідною у світі. Звісно, кожен почав вихваляти свою рідну.

Першим заговорив англієць:

- Англія – країна великих завойовників і мореплавців, які поширили славу англійської мови, рознесли по всьому світу.

- Ха-ха – Німецька мова – то мова двох великих імперій – Великонімеччини й Австрії, які займають більше половини Європи.

Тут усміхнувся італієць і стиха мовив:

- Панове, ви обидва не маєте рації. Бо італійська мова – це мова сонячної Італії, мова музики і кохання.

Богдан Косів довго думав і нарешті промовив:

- Ви ж бо, по суті, нічого не сказали про багатство і можливості ваших мов. Чи могли б ви, скажімо, своїми мовами прочитати невеликий твір, у якому
всі слова починалися б з однакової літери?

- Ні, ні, це неможливо!

- Ось вашими мовами це неможливо, а нашою зовсім просто. Назвіть якусь букву.
- Хай буде «ес».

- Гаразд. Вірш називається «Самотній сад»      (слайд 29)

Сипле, стелить сад самотній
Сірий смуток – срібний сніг.
Сумно стогне сонний струмінь,
Серце слуха скорбний сміх.
Серед саду страх сіріє,
Сад – солодкий спокій – спить.
Сонно сипляться сніжинки,
Струмінь стомлено сичить.
Стихли струни, стихли співи –
Срібні співи серенад.
Стиха стеляться сніжинки –
Спить самотній сонний сад.
- Геніально! Неймовірно!
Потім усі замовкли. Говорити вже не було потреби.

 

  • Який висновок ми можемо зробити ?

Учні відповідають

Учень.

Вона – як сонце у блакиті!                        (слайд 30)

І де б не був, і де б не жив,

Як найдорожчий скарб у світі

Ти рідну мову бережи.

Бо рідна мова – то криниця,

Де хлюпає жива вода.

Хай кожен нею освятиться,

Щоб оминала нас біда.

У ріднім слові Бог витає

І стереже нас від біди.

Вустами неньки промовляє,

Щоб ми щасливими були.

 

Слово журі. Команді, що перемогла, вручаються грамоти.  (слайд 31)

 

Заключне слово вчителя

     Сьогоднішнє свято ще раз показало нам усім, що значить для людей рідна мова. Це – тиха мамина колискова, мудре батьківське слово. Це – наша гордість. Бережімо її, гордо всім заявляючи: «Я – українець. Син чи донька цієї землі. Я пишаюся цим, люблю свій народ, свою землю, свою мову!»

 

(Відео «Мова єднання)        (слайд 32)

 



 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Міжнародний День рідної мови відносно молоде свято До календарів усього світу воно ввійшло тільки у 1999 році. І в Україні воно також лише почало писати свою історію, хоча сама проблема української мови на українських землях нараховує кілька століть.

Номер слайду 3

Де і коли народилася традиція Міжнародного дня рідної мови? Історія свята, на жаль, має дуже трагічний початок. 21 лютого 1952 року у Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у Бангладеші став днем полеглих за рідну мову.

Номер слайду 4

Минуло багато років. Аж у жовтні 1999 року на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було запроваджено Міжнародний День рідної мови як привід для роздумів та зосередження уваги на мовному питанні.

Номер слайду 5

На сьогоднішній день відомо 6000 різновидів мов, половина з них перебуває під загрозою зникнення. Із періодичністю в 2 тижні, світ позбавляється однієї мови. У зоні особливого ризику знаходяться мови народів Північної та Південної Америки, Південно-Східної Азії, Океанії і Африки.

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Девіз нашого змагання: Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться. Солодке слово «перемога» нелегко всім дається. Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.

Номер слайду 10

Кожен із вас пам’ятає: Я - учень. Я - хочу знати. Я - думаю. Я - вмію. Я - знаю. Я - особистість творча. Я – зірка

Номер слайду 11

І раунд. «Знайомство»

Номер слайду 12

ІІ раунд. «Парні запитання»

Номер слайду 13

ІІІ раунд. «Закінчи прислів'я»І-а команда:1. Що маєш казати -… .2. Говори мало, слухай багато, а… .3. Не хочеш почути поганих слів, … .4. Умій вчасно сказати і вчасно… .5. Краще мовчати, аніж… .6. Дав слово - … .ІІ-а команда:1. Шабля ранить голову, а слово -… .2. Від теплого слова і… .3. Більше діла - … .4.Їж борщ з грибами і … .5. Дурний язик голові не … .6. Хто людей питає, … .

Номер слайду 14

Гранд-бенд

Номер слайду 15

Композитор Володимир Івасюк. Червона рута 

Номер слайду 16

1. Що маєш казати - наперед обміркуй.2. Говори мало, слухай багато, а думай ще більше.3. Не хочеш почути поганих слів, не кажи їх сам.4. Умій вчасно сказати і вчасно змовчати.5. Краще мовчати, аніж брехати.6. Дав слово - дотримай його.7. Шабля ранить голову, а слово – душу.8. Від теплого слова і крига скресне.9. Більше діла - менше слів.10.Їж борщ з грибами і тримай язик за зубами.11. Дурний язик голові не приятель.12. Хто людей питає, той розум має.

Номер слайду 17

ІV раунд. «У країні Фразеології»

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

ВІДПОВІДІ1. Як сніг на голову - щось несподіване, раптове. 2. Товкти воду в ступі - займатися чимось непотрібним. 3. Шукати голку в сіні - неможливо виявити, знайти. 4. Язик без кісток - про надмірно балакучих людей.

Номер слайду 22

V раунд. «Поясни значення слів»І-а команда1. Загуменковий: А) платоспроможний. Б) Хлопець із села, провінції. В) той, хто служить у церкві. 2. Видзігора: А) Хвалько. Б) Гострозорий чабан. В) звір.ІІ-а команда1. Кармазин: А) винахідник кишень. Б) великий комір. В) червоне сукно. 2. Давидло: А) Зір. Б) Вигляд. В) ріст.

Номер слайду 23

VІ раунд. «Відповіді у словах»ІІ-а командамотоцикліст. КарлсонтрактористкоролевапорігІ-командагамаккасир. Марічкапустирколія

Номер слайду 24

Гранд-бенд

Номер слайду 25

ВІДПОВІДІмаксиррічкатироліюліссонрислевріг

Номер слайду 26

VІІ раунд. Конкурс капітанів

Номер слайду 27

VІІ раунд. Конкурс капітанів

Номер слайду 28

VІІІ раунд. «Вірите чи ні?»

Номер слайду 29

Самотній сад. Сипле, стелить сад самотній. Сірий смуток – срібний сніг. Сумно стогне сонний струмінь,Серце слуха скорбний сміх. Серед саду страх сіріє,Сад – солодкий спокій – спить. Сонно сипляться сніжинки,Струмінь стомлено сичить. Стихли струни, стихли співи –Срібні співи серенад. Стиха стеляться сніжинки –Спить самотній сонний сад.

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Куртєва Світлана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
23 березня 2018
Переглядів
7917
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку