Вправи на чергування у-в, і-й, із-з-зі

Про матеріал

Вправи на чергування у-в, і-й,із-з-зі можна використовувати не тільки під час вивчення цієї орфограми, але й на кожному уроці для формування в учнів міцних правописних навичок.

Перегляд файлу

                   Вправи на чергування звуків [у] – [в], [і] – [й]

1. Прочитайте пари слів. Поясніть вживання у — в, і — й на початку слів. Одну з пар слів уведіть до складного речення.

Учитель — вчитель, вперед — уперед, іти — йти, влітку — улітку, взимку — узимку.

 

2. Перепишіть речення, розкриваючи дужки, поясніть правила чергування у – в, і – й.

Найкращий (і, й) найповніший скарб — праця.                         

Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі.                                               

 (В, у) пісні наша доля.                                                                                         Вік  учням (в, у)читись, а  (в, у)чителям — навчать.                                                                                                                                                 (В, у) вікнах перші вогні.                                                                         

(В, у)читель сидів (в, у) школі то з дітьми, то з якимись книжками.                                                                                                        Пісня (й, і) праця — великі дві сили.                                                          

Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави.                                                                                                                         А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.

 

 

3. Окремо випишіть слова, в яких може відбуватися чергування, окремо слова, які вживаються тільки з в/у чи і/й.

Указ, іграшка, вперед (уперед), вчений (учений), вчитель (учи­тель), указ, влада, вдень (удень), імовірно (ймовірно), взаємини, уважний, йти (іти), взяв (узяв), вважати (уважати), ввічливість (увічливість).

 

4. Виправте помилки.

Не спитавши броду не сунься в воду. Два коти у одному мішку не помиряться. Дружні сороки і орла закидають. Люби рибу не у сковороді, а у воді. Лякали щуку, що у озері втоплять.

 

5. Перепишіть словосполучення, розкриваючи дужки.

Оселились (у, в) Києві, прийшов (і, й) запитав, геть­ман (і, й) запорожці, дерева (і, й) кущі, працював (у, в) вечері, (у, в) кімнаті, Іван (і, й), Марічка, сіли (у, в) автобус, час (і, й) ти.

 

6. Прочитайте текст, правильно вживаючи у — в, і  й і підкреслюючи їх.

                                                     Наші предки

           Ми (у, в)країнці. А нашими предками були слов’я­ни. Жили вони спочатку (у, в) лісах, полювали на звірів, ловили (у, в) озерах рибу. Потім стали розводити худо­бу, вирощували хліб. Навчилися (у, в)сяких ремесел. Слов’яни вірили (у, в) багатьох богів. Вірили наші пред­ки, що існують нечисті сили: лісовики, домовики, ру­салки. Слов’яни ділилися на окремі племена. Біля Києва жили поляни, а далі назад — древляни. Кожне плем’я мало свої землі (і, й) свого князя. Пізніше сло­в’янські племена згуртувались навколо Києва (і, й) утворили свою державу — Київську Русь. (За М. Грушевським)

 

 

 

 

 

7. Спишіть текст, розкриваючи дужки.

                                                   Лесин ясен

(В, у) (У, В)країні збереглося немало дерев-старожилів. Одне з них — (у, в) Луцьку. Це ясен (у, в) три обхвати. Йому 200 років. Цей ясен — (в, у)люблене дерево Лесі (В, У)країнки. Воно охороняється законом.

 

 

8. Перепишіть прислів’я, виправивши порушення правил чергування у — в, і — й. Поясніть зміст останнього прислів’я.

Під лежачий камінь вода не тече. Хто людей питає, той й розум має. Просивсь вовк в пастухи, а свиня у городники.

 

 

docx
Додано
24 березня 2018
Переглядів
3283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку