Поглибити знання учнів про антоніми, уміння знаходити ці мовні одиниці; розвивати вміння використовувати антоніми для увиразнення мовлення, чіткого окреслення висловленої думки, логічне мислення, творчу уяву; виховувати у школярів любов до рідного слова.
Тема. Групи слів за значенням. Антоніми. Ознайомлення зі словником антонімів.
Мета: поглибити знання учнів про антоніми, уміння знаходити ці мовні одиниці; розвивати вміння використовувати антоніми для увиразнення мовлення, чіткого окреслення висловленої думки, логічне мислення, творчу уяву; виховувати у школярів любов до рідного слова.
Тип уроку: комбінований.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент.( елемент тренінгу) ☺☺1. Побажання другові на урок.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Гра «Хто більше знає?» (між рядами). На дошці написано слово «синоніми». Із кожного ряду учасники почергово встають і повідомляють, що вони знають із теми «Синоніми», розпочинаючи відповідь словами: «Я знаю, що…» і озвучуючи одну фразу.
Орієнтовні відповіді учнів. (Перемагає той ряд, який озвучив більше правильних відповідей. Якщо в ряду учень за порядком зразу ж не дав відповідь, то право на неї передають другому ряду).
Завдання: згрупувати синоніми за значеннями. Знайти зайве. Зробити фонетичний розбір слова переливається. Планета, земля, світ, лад, мир, згода, добре, земна куля. Мужність, розмова, відвага, бесіда, хоробрість, балачка, качка, сміливість, говірка. Кричати, волати, йти, верещати, просуватись, сміятись, шкандибати, топати, репетувати, брести. Іскриться, сміється, переливається, біжить, регоче, сріблиться. ІІІ Повідомлення теми уроку. Вивчення нового матеріалу. Пояснення вчителя . ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів. Створення проблемної ситуації. «Знайди загублене слово». ☺☺ Робота на картках. І група Занедбаєш науку в …юності, пожалкуєш в старості. Руки білі, а сумління …чорне. Радість красить, а …біда палить.
ІІ група Де багато слів, там …мало діла. Добрий горщик, та …поганий борщик. Літо збирає, а …зима з’їдає.
ІІІ група Багато говоримо, мало …слухаємо. Без старого нема …нового. Молодість не заслуга, а …старість не злочин. ІV група Носити важко і …викинути шкода. Погане слово довгими ногами ходить, а …добре – короткими. Порожня бочка дзвенить, а …повна – мовчить. Бесіда з учнями:
Поступове вирішення проблемної
Синій стіл
Червоний стіл
Зелений стіл
Фіолетовий стіл
Стр 232 Впр 505 усно
Направо й наліво, вперед і назад. Присядем і встанем два рази підряд. Долоньки угору, а потім униз. Хто добре працює, той матиме приз. (Сонечка). Впр 508 Впишіть у клітинки слова, протилежні за змістом. Для перевірки виділіть 4 стовпчик.
Ключ: антонім.
☺3.Творче конструювання. Одну антонімічну пару із кросворду введіть у речення. ☺↔☺ (Висловлювання учні зачитують один одному).
☺ 4.Робота зі словником антонімів. Замінити прикметники у словосполученнях антонімами. Скористатися при потребі словником. Старе дерево – молоде. Старий велосипед – новий. Глибока річка – мілка. Глибокі знання – слабкі. Тихе щебетання – голосне. Тихий сон – тривожний. Свіжий хліб – черствий. Свіжий огірок – маринований.
Творча робота Прочитайте речення. Замініть виділені слова антонімами. Запишіть утворений текст. Чорні хмари пливли по небу. Сердитий вітер гойдав віти дерев. Жовте листі сумно тріпотіло од вітру. Настала холодна дощова осінь. VІІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.
На цьому уроці я дізнався (дізналася) про… На цьому уроці я навчився (навчилася)… Протягом уроку я змінив (змінила) своє ставлення до…
VІІ. Домашнє завдання. § стр 232 511,512
VІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів на наступний урок. Поміркуйте і допоможіть товаришеві. Визначте, до якої групи слів належать підкреслені слова, аргументуйте однокласникові свою думку.
|