Групи слів за значенням. Антоніми. Ознайомлення зі словником антонімів.

Про матеріал

Поглибити знання учнів про антоніми, уміння знаходити ці мовні одиниці; розвивати вміння використовувати антоніми для увиразнення мовлення, чіткого окреслення висловленої думки, логічне мислення, творчу уяву; виховувати у школярів любов до рідного слова.

Перегляд файлу

Тема. Групи слів за значенням. Антоніми. Ознайомлення зі словником антонімів.

Мета: поглибити знання учнів про антоніми, уміння знаходити ці мовні одиниці; розвивати вміння використовувати антоніми для увиразнення мовлення, чіткого окреслення висловленої думки, логічне мислення, творчу уяву; виховувати у школярів любов до рідного слова.

Тип уроку: комбінований.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент.( елемент тренінгу)

☺☺1. Побажання другові на урок.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Гра «Хто більше знає?» (між рядами). На дошці написано слово «синоніми». Із кожного ряду учасники почергово встають і повідомляють, що вони знають із теми «Синоніми», розпочинаючи відповідь словами: «Я знаю, що…» і озвучуючи одну фразу.

 

Орієнтовні відповіді учнів.

(Перемагає той ряд, який озвучив більше правильних відповідей. Якщо в ряду учень за порядком зразу ж не дав відповідь, то право на неї передають другому ряду).

  •              Який можете зробити висновок після гри?
  •              На якому рівні навчальних досягнень знаходиться ваш товариш? Порадьте йому, над чим варто попрацювати, щоб удосконалити свої знання.

 Гра «Знайди зайве».

Завдання: згрупувати синоніми за значеннями. Знайти зайве. Зробити фонетичний розбір слова переливається.

Планета, земля, світ, лад, мир, згода, добре, земна куля.

Мужність, розмова, відвага, бесіда, хоробрість, балачка, качка, сміливість, говірка.

Кричати, волати, йти, верещати, просуватись, сміятись, шкандибати, топати, репетувати, брести.

Іскриться, сміється, переливається, біжить, регоче, сріблиться.

ІІІ Повідомлення теми уроку. Вивчення нового матеріалу.

Пояснення вчителя .

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Створення проблемної ситуації.

«Знайди загублене слово».

☺☺ Робота на картках.

І група

Занедбаєш науку в …юності, пожалкуєш в старості.

Руки білі, а сумління …чорне.

Радість красить, а …біда палить.

 

ІІ група

Де багато слів, там …мало діла.

Добрий горщик, та …поганий борщик.

Літо збирає, а …зима зїдає.

 

ІІІ група

Багато говоримо, мало …слухаємо.

Без старого нема …нового.

Молодість не заслуга, а …старість не злочин.

ІV група

Носити важко і …викинути шкода.

Погане слово довгими ногами ходить, а …добре – короткими.

Порожня бочка дзвенить, а …повна – мовчить.

Бесіда з учнями:

  •     Що ви знаєте про антоніми з початкових класів?
  •     Чи бажаєте більше дізнатися? Для чого?

 Поступове вирішення проблемної

 

Синій стіл

  1.   Походження слова «антонім»; визначення. Що утворюють антоніми?

Антонім (від грецьк. anti – проти, onyma – ім’я) – це слова з протилежним лексичним значенням.

Антоніми завжди виступають парами, тобто утворюють антонімічні пари, і є словами тієї самої частини мови. Наприклад: сумно – весело, високий – низький.

 

               Червоний стіл

 

  1. Види антонімів.

Антоніми бувають загальномовні (постійні) і контекстуальні.

 Загальномовні антоніми – це слова, антонімічні стосунки яких зрозумілі поза будь-яким контекстом. Наприклад: добро – зло, війна – мир.

Контекстуальні антоніми – це слова, що набувають антонімічних стосунків тільки в певному контексті. Наприклад: Мати сама не зїсть, а дітей нагодує.

 

    Зелений стіл

 

  1. Чи є слово з «не» антонімом?

Якщо слово, яке має антонім, багатозначне, то …

Слова з «не» є антонімами тільки тоді, коли префікс не- утворює слова з новим значенням. Наприклад: воля – неволя (полон), друг – недруг (ворог).

Якщо слово, яке має антонім, багатозначне, то в антонімічну пару входить із якимось одним своїм значенням. Наприклад: свіжий хліб – черствий хліб; свіжий вітер – теплий вітер.

Фіолетовий стіл

 

  1. Роль антонімів у мовленні.

У мовленні антоніми допомагають чітко розрізнити поняття, висловити протилежні думки, яскраво й образно показати різні значення. Використовуються в назвах книг, кінофільмів, телепередач. Наприклад: «Білий птах з чорною ознакою» (фільм), «Війна і мир» (книга), «Чорним по білому» (передача).

 

Стр 232

Впр 505 усно

  1. Фізкультхвилинка.

Направо й наліво, вперед і назад.

Присядем і встанем два рази підряд.

Долоньки угору, а потім униз.

Хто добре працює, той матиме приз. (Сонечка).

Впр 508

Впишіть у клітинки слова, протилежні за змістом.

Для перевірки виділіть 4 стовпчик.

  1. Розгадати кросворд.

1

 

 

а

 

 

 

2

 

 

н

 

 

 

 

3

 

 

т

 

 

 

4

 

 

о

 

 

 

5

 

 

н

 

 

6

 

 

і

 

 

 

 

7

 

 

м

 

 

 

 

  1. Мало (багато).
  2. Раніше (пізніше).
  3. Всерйоз (жартома).
  4. Дешево (дорого).
  5. Увечері (уранці).
  6. Швидко (повільно).
  7. Улітку (узимку).

Ключ: антонім.

 

☺3.Творче конструювання.

Одну антонімічну пару із кросворду введіть у речення.

☺↔☺ (Висловлювання учні зачитують один одному).

  •         Хто, на вашу думку, з усього класу знаходиться на рівні «Можу навчити іншого»?

 

☺ 4.Робота зі словником антонімів.

Замінити прикметники у словосполученнях антонімами.

Скористатися при потребі словником.

Старе дерево – молоде.

Старий велосипед – новий.

Глибока річка – мілка.

Глибокі знання – слабкі.

Тихе щебетання – голосне.

Тихий сон – тривожний.

Свіжий хліб – черствий.

Свіжий огірок – маринований.

 

Творча робота

Прочитайте речення. Замініть виділені слова антонімами. Запишіть утворений текст.

Чорні хмари пливли по небу. Сердитий вітер гойдав віти дерев. Жовте листі сумно тріпотіло од вітру. Настала холодна дощова осінь.

VІІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.

  1. Незакінчені речення.

На цьому уроці я дізнався     (дізналася) про…

На цьому уроці я навчився (навчилася)…

Протягом уроку я змінив (змінила) своє ставлення до…

 

  1.  – Чи досягли мети уроку?
  2. Знаю "+", не знаю "-", можу навчити інших – "++".
  3.  – Що ви вдома розповісте батькам про антоніми?

 

VІІ. Домашнє завдання.

§ стр 232 511,512

 

VІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів на наступний урок.

Поміркуйте  і допоможіть товаришеві.

Визначте, до якої групи слів належать підкреслені слова, аргументуйте однокласникові свою думку.

  1.                Заплетена довга й товста коса вільно лежала на плечі.
  2.                У темряві тільки коса виднілася на світлому фоні ріки.
  3.                Гостра коса легко крала траву в покоси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 березня 2018
Переглядів
8449
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку