Мовознавча вікторина для п'ятикласників

Про матеріал

Мовознавча вікторина для учнів п'ятих класів для розвитку п'амяті, креативного мислення, розширення знань про українську мову; показати її красу; виховання любові до рідної мови та свого народу.

Перегляд файлу

   Тема: Мовознавча вікторина у 5 класі

Підготувала С.В. Канарян

учитель української мови та літератури

 

Мета: поглибити знання п’ятикласників  з української мови, розвивати логічне мислення, уважність, кмітливість, пам'ять; виховувати в учнів любов до рідної мови, почуття згуртованості.

 

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Хід уроку:

  1. Організаційний момент
  2. Повідомлення теми, мети, завдання уроку

    Слово вчителя

    Доброго дня, діти. Сьогодні ми з вами проведемо цікаву мовознавчу вікторину. Клас ділимо на 2 команди. Кожна з команд вибирає капітана, назву та влучне гасло. За кожну правильну відповідь команда отримує 2 бали, а за неповну – 1 бал. На кожний конкурс відводиться по декілька хвилин.

    Команди названі, капітани обрані, гасло кожної команди ми почули, тож починаємо вікторину.

 

   1 конкурс: «Мовна скарбничка»

1. Що вивчає фонетика?                                                (звуковий склад мови)

2. Скільки голосних звуків в українській мові?                                           (6)

3. Скільки звуків в українській мові?                                                           (38)
4. Скільки звуків в слові мрія, лінь?                                                          (4, 3)

5.  Що вивчає лексикологія?                                   (словниковий склад мови)

6. До якої групи лексики належать слова:

     вайбер, розтер, бедблейд, ноутбук, нетбук, смартфон?          (неологізми)

7. До якої групи лексики належать слова:

   вия, чоло, перст, вуста?                                                                     (архаїзми) 

8. Скільки всього частин мови?                                                            (10)

9. Назвіть їх?                                                  (імен., прикмет., дієсл., займен.,    

                                  числівн., прислівн., приймен., сполучн., частка, вигук)    

10. Назвіть одиниці синтаксису?                         (речення, словосполучення)   

11. На які два види поділяються речення за складом граматичної основи?

                                                                                 (односкладні, двоскладні)

2 конкурс: «Відгадай ребус»     

ЛО                 (підлога)                          3 га                 (тривога)

ГА

 

КО                 (підкова)                          3 зуб                (тризуб)

ВА

 

СТАВ            (підставка)                        МІ 100             (місто)

КА

 

РУЧ                (підручник)                      100                   (намисто)

НИК                                                          ми

ПО                  (підпора)                           100 рож            (сторож)

   РА

 

3 конкурс «Відгадайте загадки»

1. Що всі предмети знають?                                                                      (Назву )

2.На базарі не знайдеш, нічим не виміряєш, за плечима не носити?  (Знання )

3. Хто говорить на всіх мовах?                                                                (Луна )

4. Що завжди в роті, а не проковтнеш?                                                   (Язик )

5.Що для людини найдорожче  за золото та діаманти?                        (Життя )

 

6. У вимові завжди чисті

   Звуки ми, ще й голосисті.

   Небагато нас, а все ж

   Без нас слова не складеш .                                                         (Голосні звуки)

 

7.  Це усі повинні знати :

   Нас не можна роз’єднати . 

   Відрізняємось ми чим ? –

   Літер дві , а звук – один .                     (Дз , дж)

 

8.   Я один в сім’ї такий,

   Кажуть, надто вже м’який

   Хоч мовчун, а не дивак,

   В слові я – не зайвий знак.                   (М’який знак)

 

9.    Що за знак - стрункий, мов спис,

           Він над крапкою завис,

           Спонука до поклику.

           Хто ж бо він ?                                  (Знак оклику)

 

10.    Вони для речення багато важать:

          Турботливо обнімуть, як дружки,

           Вставні слова й цитату вкажуть,

           Давайте ж назвемо їх.                            (Дужки)

 

11.       Він після речення, цитати

            вмостився, схожий на гачок.

            Всіх нас примушує питати,

            а сам ні пари з уст – мовчок.

            Що це таке? –

                                              (Знак питання)     (Д.Білоус)         

4 конкурс «Відгадай метаграми»

(загадки відгадуються шляхом заміни в них  однієї букви іншою)

 

  1. З и я плаваю по морю,

З і – ловлю мишей в коморі.                   (кит і кіт).

      2.    Коли я з д – росту на гілці,

              Коли я з т  - пливу по річці.                    (плід, пліт).

 

5 конкурс « Слова – анаграми»

(утворити нові слова переставлянням  літер)

Насос (сосна),  літо (тіло), рамка (марка), городи (дороги), пілот (політ), ікра (ріка).

 

6 конкурс «Загадки – акровірші»

(відгадка складається з перших літер кожного рядка)

  1. Коли її відкриваємо,

Нове й цікаве знаємо.

Ймення різне може мати.

Гортаємо її сторінки,

Адже читаємо їх залюбки.                    (книга)

  1. Він у лісі проживає

Одяг темно-сірий має.

Вечорами тихо ходить,

Кого зможе – того зловить.                       (вовк)

 

7 конкурс «Склади нові слова»

(з поданого слова скласти якнайбільше нових слів)

 

1. Соловейко                    (коло, соло, колесо, косо, волок, волос)

2. Листоноша                    (ноша, лист, нота, наш, сто, тона, тон, стан, лоша, шина).

 

8 конкурс «Слова – перевертні»

1. Листяна дерево  бук, а геометрична фігура?  (куб)

2. Злак  рис, а молочний продукт ?                      (сир)

3. Відсутність сварок мир, а місто в Італії?        (Рим).

 

4.Підсумки уроку. Нагородження.  Оцінювання.

5. Домашнє завдання.  Виписати по 5 загадок  та приказок про мову.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 вересня 2018
Переглядів
6572
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку