До вашої уваги цікави і захоплюючий конкурс "Кращий мовознавець", який був проведений серед учнів 4 класів. Сподіваюсь, що поданий матеріал стане у пригоді усім вчителям початкових класів.
Ведуча: Шановні, учасники та гості! Сьогодні ми зібрались не випадково! Логічним продовженням нашого тижня української мови є інтелектуальний конкурс «Кращий мовознавець» серед учнів 4 класів. Українська мова за своєю милозвучністю посідає одне з перших місць між європейськими. Її красу та співучість визнає весь світ. Немає народу, байдужого до рідної мови, до своєї землі, тієї, на якій ти народився і живеш.
Мова кожного народу
Неповторна і - своя.
В ній гримлять громи в негоду,
В житі – трелі солов’я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять.
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту - на віки –
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
Будем всюди й повсякчас,
Бо ж єдина – так, як мати –
Мова в кожного із нас.
Девіз нашого змагання:
- А розпочнемо наше змагання зі знайомства. Кожна команда має 3 хвилини для своєї візитівки.
(Команди презентують свою назву та девіз)
Ведуча: Кожен із вас має пам’ятати:
Я - учень
Я - хочу знати
Я - думаю
Я - вмію
Я - знаю
Я - особистість творча
Я – зірка
Умови нашого змагання: за кожну вірну відповідь команда буде отримувати ягідку калини. У кінці змагання ви маєте побудувати кетяг калини із отриманих ягідок. Та команда, чия грона вийде самою плодовитою, той і отримає перемогу. Ну, що, вперед!
І команда
ІІ команда
ІІІ команда
Ведуча: Молодці, не поганий старт нашого змагання. Вже кожна з команд отримала певну кількість зерняток калини. Тож ми продовжуємо.
( запитання і відповіді даються протягом 1 хвилини. За правильну відповідь – 1 бал).
(Підведення підсумків цього конкурсу)
Ви вже добре вивчили всі букви, і я сподіваюся, що добре знаєте весь алфавіт, знаєте, що букви в українському алфавіті розміщені в певному порядку. А чи всі пам’ятають, скільки букв в українському алфавіті? Правильно, 33. У мене є картки, на яких замість букв написані лише числа, якими зашифровані слова. Кожному числу відповідає буква алфавіту. Ваше завдання — якомога швидше розшифрувати ці слова. Під час виконання завдання можна користуватися таблицею "Алфавіт", яка вивішена на сцені.
Завдання для першої команди: 24 15 21 1 13 18 1 (Україна)
22 23 19 16 11 27 33 (Столиця)
1 23 31 15 12 З З0 11 18 1 (Батьківщина)
Завдання для другої команди: 15 11 13 3 (Київ)
29 15 19 16 1 (Школа)
1 5 18 11 4 1 (Книга)
Завдання для третьої команди: 15 1 16 11 18 1 (Калина)
28 11 23 7 16 31 (Учитель)
16 25 1 3 12 23 (Алфавіт)
Ведуча: Втомились? Пропоную трішки відпочити і переглянути відеоролик «Україна»
- Відпочили? Тоді вперед до перемоги!!!!
― Розгадайте ребуси. Тут закодовано українські прислів’я. поясніть їх значення.
Ведуча: Доки наші капітани виконують своє завдання, команда теж не гає часу, а продовжує змагання.
Відповіді на ці запитання можна знайти у словах.
1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?
2.Що їв касир під час обідньої перерви?
3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?
4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?
5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?
6.Що побачив мотоцикліст попереду?
7.Що побачив Карлсон, який спав на даху?
8. Яку страву любить тракторист?
9.Хто налякав королеву у лісі?
10.Що зламав цап об поріг?
(Підведення підсумків конкурсу капітанів та змагання команд)
(Кожна команда отримує аркуш, на якому записані частини фразеологізмів, які треба з’єднати)
Ведуча: Ось і добігає до кінця наше змагання залишився останній конкурс, який і виявить переможців.
Відома українська письменниця Леся Мовчун переказала нам легенду про чарівну країну німів, в якій люди не вміли говорити, а бабуся Мова у своєму квітнику вирощувала слова за допомогою корінців. Давайте і ми спробуємо вирощувати слова з коренів. Ваше завдання - виростити якомога більше споріднених слів з одного кореня.
Завдання першій команді: Корінь -мов- (мова, розмова, мовити, промовляти, промова, мовний, мовлення, перемовлятися, вимовити, замовлення, примовки). Корінь -їзд- (приїзд, їздити, приїздити, заїздити, переїздити, поїзд, під’їзд, переїзд, заїзд, поїздка).
Завдання другої команди: Корінь -слов- (словечко, словник, словесний, словниковий, висловити, прислів’я, висловлювати).
Корінь -рід- (рідня, рідний, рідненький, ріднесенький, поріднитися, споріднений).
Завдання третьої команди: Корінь -квіт- (квітка, квіточка, квітонька, квітує, розквітла, квітне, квітковий, квітучий, заквітчаний, заквітчалися, квітень, квітневий). Корінь -ліс- (ліс, лісок, лісовий, лісник, перелісок, праліс, пролісок, пролісковий, лісовик, лісовиковий, лісовичок, Полісся, лісостеп)
ІV. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.
Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення:
Ведуча: Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!
« Абетка побажань»
А – активності творчої.
Б – безхмарності небесної.
В – віри розсудливої.
Г – гумору неміряного.
Г – ґречності щоденної.
Д – достатку життєвого.
Е – економії розумної.
Є – єдності сімейної.
Ж – життя безкінечного.
З – здоров’я безмежного.
І – імені чистого.
Ї – їздити на курорти.
К – кохання доброго.
Л – людяності Щирої.
М – мрії здійсненної.
Н – наснаги професійної.
О – обрію барвистого.
П – посмішки чуйної.
Р – радості всесильної.
С – спокою літнього.
Т – теплоти родинної.
У – успіху великого.
Ф – фантазії гармонійної.
Х – хліба цілющого.
Ц – царини домашньої.
Ч – чарівності приємної.
Ш – широти духовної.
Щ – щастя невичерпного.
Ю – юності сердечної.
Я – ясності майбутньої.