29 травня о 18:00Вебінар: Філософія для дітей: закордонні та українські практики

Мовознавчий конкурс "Кращий мовознавець" серед учнів 4 класу

Про матеріал

До вашої уваги цікави і захоплюючий конкурс "Кращий мовознавець", який був проведений серед учнів 4 класів. Сподіваюсь, що поданий матеріал стане у пригоді усім вчителям початкових класів.

Перегляд файлу

E:\Картинки\Весна\калина.jpg

 

 

 

 

Ведуча:  Шановні, учасники та гості! Сьогодні ми зібрались не випадково! Логічним продовженням нашого тижня української мови є інтелектуальний конкурс «Кращий мовознавець» серед учнів 4 класів. Українська  мова  за  своєю  милозвучністю  посідає  одне  з  перших  місць  між  європейськими.  Її  красу  та  співучість  визнає  весь  світ.  Немає  народу,  байдужого  до  рідної  мови,  до  своєї   землі,  тієї,  на  якій  ти  народився  і  живеш.

 

Мова  кожного  народу

Неповторна  і  -  своя.

В  ній  гримлять  громи   в  негоду,

В  житі – трелі  солов’я.

На  своїй  природній  мові

І  потоки  гомонять.

Зелен-клени  у  діброві

По-кленовому  шумлять.

Солов’їну,  барвінкову,

Колосисту -  на  віки –

Українську  рідну  мову

В дар дали мені батьки.

Берегти  її, плекати

Будем  всюди  й повсякчас,

Бо ж єдина – так, як мати –

Мова в кожного із нас.

 

  • Тож не будемо гаяти час, а розпочинаємо наше змагання.

  Девіз нашого змагання:

 

 

 

 

- А розпочнемо наше змагання зі знайомства. Кожна команда має 3 хвилини для своєї візитівки.

(Команди презентують свою назву та девіз)

 

Ведуча: Кожен із вас має пам’ятати:

Я - учень

Я - хочу знати

Я - думаю

Я - вмію

Я - знаю

Я - особистість творча

Я – зірка

   Умови нашого змагання: за кожну вірну відповідь команда буде отримувати ягідку калини. У кінці змагання ви маєте побудувати кетяг калини із отриманих ягідок. Та команда, чия грона вийде самою плодовитою, той і отримає перемогу. Ну, що, вперед!

  • Перший конкурс: «РОЗМИНКА»
  • Перевіримо швидкість вашого мислення. Я буду називати тлумачення понять, а ви – називати  їх   одним словом. Це своєрідний  словник.

                                             І команда

  • Мати батька або матері (бабуся)
  • Народна обрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай (веснянка)
  • Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто)
  • Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 31 грудня та 1 січня за старим стилем (щедрівка)
  • Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчата (вінок)
  • Спосіб числення днів у році, а також таблиця  з переліком усіх днів року (календар)

ІІ команда

  • Прилад для визначення сторін світу(компас)
  • Машина для їзди, яку рухають ногами (велосипед)
  • Страва з варених крупів (каша)
  • Наука про минуле (історія)
  • Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було й не може бути (байка)
  • Чоловік стосовно своїх дітей (батько)

ІІІ команда

  • Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітками (верба)
  • Гра-задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури (кросворд)
  • Особа, що керує оркестром чи хором (диригент)
  • Небесне тіло, яке обертається навколо сонця і отримує від нього світло і тепло (планета)
  • Одна дванадцята частина року (місяць)
  • Свійський птах з червоним гребенем на голові і пишним хвостом, самець курки (півень)

Ведуча: Молодці, не поганий старт нашого змагання. Вже кожна з команд отримала певну кількість зерняток калини. Тож ми продовжуємо.

 

  • Другий конкурс: «ХВИЛИНКА » 

  ( запитання  і  відповіді  даються  протягом  1 хвилини.  За  правильну  відповідь – 1 бал).

  • Державна  мова  України  (українська).
  • Найбільша  одиниця  мови   (текст).
  • Частина  мови, яка  називає  ознаку (прикметник).
  • Знак у  кінці  питального  речення  (?).
  • Чим  починається  репліка  діалогу  на  письмі (-).
  • Слова з  протилежним  значенням (антоніми).
  • Перша буква у власній  назві (велика).
  • Знак у  слові  з-поміж  (дефіс).
  • Наука  про  звуки мови  (фонетика).
  • Розписне  яйце (писанка).
  • Скільки   -н-  у  слові  незрівнянний  (чотири).
  • Головні  члени  речення  (підмет,  присудок).
  • Документ  про  середню  освіту  (атестат).
  • Словниковий  склад мови  (лексика).
  • Місцеві  різновиди  мови (діалекти,  говори).
  • Символ  українців, що  оберігає (оберіг).
  • Частина  мови  «Ой!» (вигук).
  • Речення  з  другорядними  членами  (поширені).
  • Зміна  букв  у  корені  (чергування).
  • Префікс  у  слові  прекрасний  (пре-).
  • Стиль  художньої  літератури  (художній).
  • Частина  мови  а (сполучник).
  • Список  літер  встановленого  порядку (алфавіт).
  • Речення  з  однією  граматичною  основою (просте).
  • Слово з   багатьма  значеннями  (багатозначне).
  • Займенник  з  однієї букви (Я).
  • Частина  тексту  з  нового  рядка  (абзац).
  • Остання  буква  у  слові  шістдесят  (т).
  • Розділ  науки  про  правопис  (орфографія).
  • Без  чого  зникає  народ?  (без  мови).
  • Найменша  одиниця  мови (звук).
  • Слова  спільного  кореня (спільнокореневі).
  • Частина  мови  слова  сьогодні (прислівник).
  • Знак  у  кінці  розповідного  речення (крапка).
  • Розділовий  знак  при  звертанні (кома  або  знак  оклику).
  • Словник  про  значення  слів  (тлумачний).
  • Власний  життєпис  (автобіографія).
  • Чужа  дослівна  фраза  (цитата).
  • Знак  у  слові  пів-Європи  (дефіс).
  • Правила  спілкування  (етикет).
  • Сьомий  відмінок  мови  (кличний).
  • Стиль  підручника  (науковий).
  • Остання  частина  слова  (закінчення).
  • Документ  про  хід  зборів  (протокол).
  • Розмова  двох  осіб  (діалог).
  • Українці  за  кордоном  (діаспора).
  • Речення  без  другорядних  членів  (непоширені).
  • Частина  мови про  кількість  (числівник).
  • Опис  природи  (пейзаж).
  • Речення  з  однією  граматичною  основою  (просте).
  • Помилка  в  правописі  (орфограма).
  • Що  стоїть  перед  коренем  (префікс).
  • Слова,  близькі  за  значенням  (синоніми).
  • Головні члени речення  (підмет і присудок)
  • Остання  літера  алфавіту  (я).
  • Буква,  яка  не  є   звуком  (ь).
  • Невеличкий  алегоричний  твір  повчального  змісту (байка).

(Підведення підсумків цього конкурсу)

 

  • Третій конкурс: «Шифрувальник» 

 Ви вже добре вивчили всі букви, і я сподіваюся, що добре знаєте весь алфавіт, знаєте, що букви в українському алфавіті розміщені в певному порядку. А чи всі пам’ятають, скільки букв в українському алфавіті? Правильно, 33. У мене є картки, на яких замість букв написані лише числа, якими зашифровані слова. Кожному числу відповідає буква алфавіту. Ваше завдання — якомога швидше розшифрувати ці слова. Під час виконання завдання можна користуватися таблицею "Алфавіт", яка вивішена на сцені.

Завдання для першої команди:    24 15 21 1 13 18 1 (Україна)

                                                          22 23 19 16 11 27 33 (Столиця)

                                                           1 23 31 15 12 З З0 11 18 1 (Батьківщина)

Завдання для другої команди:       15 11 13 3 (Київ)

                                                            29 15 19 16 1 (Школа)

                                                           1 5 18 11 4 1 (Книга)

Завдання для третьої команди:     15 1 16 11 18 1 (Калина)

                                                              28 11 23 7 16 31 (Учитель)

                                                              16 25 1 3 12 23 (Алфавіт)

Ведуча: Втомились? Пропоную трішки відпочити і переглянути відеоролик «Україна»

 - Відпочили? Тоді вперед до перемоги!!!!

  • Четвертий конкурс: «Капітанів» 

        Розгадайте  ребуси. Тут закодовано українські прислів’я. поясніть їх значення.

2Отсканировано 23

 

 

 

Отсканировано 23

 

 

 

  1. Робота сама не зробиться.
  2. Правда кривду завжди переможе.
  3. Добрий приклад краще поради.

 

Ведуча: Доки наші капітани виконують своє завдання, команда теж не гає часу, а продовжує змагання.

  • П’ятий конкурс  «ВІДПОВІДІ  У  СЛОВАХ»

Відповіді на ці запитання можна знайти у  словах.

 1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?

 2.Що їв касир під час обідньої перерви?

 3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?

4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?

5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?

6.Що побачив мотоцикліст попереду?

7.Що побачив Карлсон, який спав на даху?

8. Яку страву любить тракторист?

9.Хто налякав королеву у лісі?

10.Що зламав цап об поріг?

(Підведення підсумків конкурсу капітанів та змагання команд)

  • Шостий конкурс «Зєднай фразеологізми»

(Кожна команда отримує аркуш, на якому записані частини фразеологізмів, які треба зєднати)

Ведуча: Ось і добігає до кінця наше змагання залишився останній конкурс, який і виявить переможців.

  • Сьомий конкурс «Вирощуємо слова.

Відома українська письменниця Леся Мовчун переказала нам легенду про чарівну країну німів, в якій люди не вміли говорити, а бабуся Мова у своєму квітнику вирощувала слова за допомогою корінців. Давайте і ми спробуємо вирощувати слова з коренів. Ваше завдання - виростити якомога більше споріднених слів з одного кореня.

Завдання першій команді: Корінь -мов- (мова, розмова, мовити, промовляти, промова, мовний, мовлення, перемовлятися, вимовити, замовлення, примовки). Корінь -їзд- (приїзд, їздити, приїздити, заїздити, переїздити, поїзд, під’їзд, переїзд, заїзд, поїздка).

Завдання другої команди: Корінь -слов- (словечко, словник, словесний, словниковий, висловити, прислів’я, висловлювати).

 Корінь -рід- (рідня, рідний, рідненький, ріднесенький, поріднитися, споріднений).

Завдання третьої команди: Корінь -квіт- (квітка, квіточка, квітонька, квітує, розквітла, квітне, квітковий, квітучий, заквітчаний, заквітчалися, квітень, квітневий).   Корінь -ліс- (ліс, лісок, лісовий, лісник, перелісок, праліс, пролісок, пролісковий, лісовик, лісовиковий, лісовичок, Полісся, лісостеп)

ІV.  ПІДВЕДЕННЯ    ПІДСУМКІВ.

  Висловіть  свої  враження  від  уроку,  продовживши  речення:

  •    Я  зумів …
  •    Я  знав …
  •    Я  зрозумів,  що …
  •    Найбільші  труднощі  я  відчув …
  •    Мені  б  хотілося  ще …
  • Яке завдання було найскладнішим?
  • Яке завдання було найцікавішим?

 

  •     У  кого  ж  сьогодні  вийшла найкраща грона калини? ( Команди створюють кетяги калини і показують усім присутнім)
  •     Хто  найяскравіший  знавець    української  мови?

Ведуча:  Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби…  на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!

  • Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!
  • Кожна команда – учасниця нашого змагання отримує  «Абетку побажань».

                         « Абетка  побажань»

E:\Картинки\Весна\хата та українці.jpgА – активності  творчої.

Б – безхмарності  небесної.

В – віри  розсудливої.

Г – гумору  неміряного.

Г – ґречності  щоденної.

Д – достатку  життєвого.

Е – економії  розумної.

Є – єдності  сімейної.

Ж – життя  безкінечного.

З – здоров’я  безмежного.

І – імені  чистого. 

Їїздити на курорти.

К – кохання  доброго.

Л – людяності  Щирої.

М – мрії  здійсненної.

Н – наснаги  професійної.

E:\Картинки\Весна\українці.jpgО – обрію  барвистого.

П – посмішки чуйної.

Р – радості всесильної.

С – спокою літнього.

Т – теплоти  родинної.

У – успіху  великого.

Ф – фантазії гармонійної.

Х – хліба  цілющого.

Ц – царини  домашньої.

Ч – чарівності  приємної.

Ш – широти  духовної.

Щ – щастя  невичерпного.

Ю – юності  сердечної.

Я – ясності  майбутньої.

 

docx
Додано
22 червня 2018
Переглядів
391
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку