Мовознавчий конкурс "Кращий мовознавець" серед учнів 4 класу

Про матеріал

До вашої уваги цікави і захоплюючий конкурс "Кращий мовознавець", який був проведений серед учнів 4 класів. Сподіваюсь, що поданий матеріал стане у пригоді усім вчителям початкових класів.

Перегляд файлу

E:\Картинки\Весна\калина.jpg

 

 

 

 

Ведуча:  Шановні, учасники та гості! Сьогодні ми зібрались не випадково! Логічним продовженням нашого тижня української мови є інтелектуальний конкурс «Кращий мовознавець» серед учнів 4 класів. Українська  мова  за  своєю  милозвучністю  посідає  одне  з  перших  місць  між  європейськими.  Її  красу  та  співучість  визнає  весь  світ.  Немає  народу,  байдужого  до  рідної  мови,  до  своєї   землі,  тієї,  на  якій  ти  народився  і  живеш.

 

Мова  кожного  народу

Неповторна  і  -  своя.

В  ній  гримлять  громи   в  негоду,

В  житі – трелі  солов’я.

На  своїй  природній  мові

І  потоки  гомонять.

Зелен-клени  у  діброві

По-кленовому  шумлять.

Солов’їну,  барвінкову,

Колосисту -  на  віки –

Українську  рідну  мову

В дар дали мені батьки.

Берегти  її, плекати

Будем  всюди  й повсякчас,

Бо ж єдина – так, як мати –

Мова в кожного із нас.

 

  • Тож не будемо гаяти час, а розпочинаємо наше змагання.

  Девіз нашого змагання:

 

 

 

 

- А розпочнемо наше змагання зі знайомства. Кожна команда має 3 хвилини для своєї візитівки.

(Команди презентують свою назву та девіз)

 

Ведуча: Кожен із вас має пам’ятати:

Я - учень

Я - хочу знати

Я - думаю

Я - вмію

Я - знаю

Я - особистість творча

Я – зірка

   Умови нашого змагання: за кожну вірну відповідь команда буде отримувати ягідку калини. У кінці змагання ви маєте побудувати кетяг калини із отриманих ягідок. Та команда, чия грона вийде самою плодовитою, той і отримає перемогу. Ну, що, вперед!

  • Перший конкурс: «РОЗМИНКА»
  • Перевіримо швидкість вашого мислення. Я буду називати тлумачення понять, а ви – називати  їх   одним словом. Це своєрідний  словник.

                                             І команда

  • Мати батька або матері (бабуся)
  • Народна обрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай (веснянка)
  • Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто)
  • Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 31 грудня та 1 січня за старим стилем (щедрівка)
  • Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчата (вінок)
  • Спосіб числення днів у році, а також таблиця  з переліком усіх днів року (календар)

ІІ команда

  • Прилад для визначення сторін світу(компас)
  • Машина для їзди, яку рухають ногами (велосипед)
  • Страва з варених крупів (каша)
  • Наука про минуле (історія)
  • Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було й не може бути (байка)
  • Чоловік стосовно своїх дітей (батько)

ІІІ команда

  • Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітками (верба)
  • Гра-задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури (кросворд)
  • Особа, що керує оркестром чи хором (диригент)
  • Небесне тіло, яке обертається навколо сонця і отримує від нього світло і тепло (планета)
  • Одна дванадцята частина року (місяць)
  • Свійський птах з червоним гребенем на голові і пишним хвостом, самець курки (півень)

Ведуча: Молодці, не поганий старт нашого змагання. Вже кожна з команд отримала певну кількість зерняток калини. Тож ми продовжуємо.

 

  • Другий конкурс: «ХВИЛИНКА » 

  ( запитання  і  відповіді  даються  протягом  1 хвилини.  За  правильну  відповідь – 1 бал).

  • Державна  мова  України  (українська).
  • Найбільша  одиниця  мови   (текст).
  • Частина  мови, яка  називає  ознаку (прикметник).
  • Знак у  кінці  питального  речення  (?).
  • Чим  починається  репліка  діалогу  на  письмі (-).
  • Слова з  протилежним  значенням (антоніми).
  • Перша буква у власній  назві (велика).
  • Знак у  слові  з-поміж  (дефіс).
  • Наука  про  звуки мови  (фонетика).
  • Розписне  яйце (писанка).
  • Скільки   -н-  у  слові  незрівнянний  (чотири).
  • Головні  члени  речення  (підмет,  присудок).
  • Документ  про  середню  освіту  (атестат).
  • Словниковий  склад мови  (лексика).
  • Місцеві  різновиди  мови (діалекти,  говори).
  • Символ  українців, що  оберігає (оберіг).
  • Частина  мови  «Ой!» (вигук).
  • Речення  з  другорядними  членами  (поширені).
  • Зміна  букв  у  корені  (чергування).
  • Префікс  у  слові  прекрасний  (пре-).
  • Стиль  художньої  літератури  (художній).
  • Частина  мови  а (сполучник).
  • Список  літер  встановленого  порядку (алфавіт).
  • Речення  з  однією  граматичною  основою (просте).
  • Слово з   багатьма  значеннями  (багатозначне).
  • Займенник  з  однієї букви (Я).
  • Частина  тексту  з  нового  рядка  (абзац).
  • Остання  буква  у  слові  шістдесят  (т).
  • Розділ  науки  про  правопис  (орфографія).
  • Без  чого  зникає  народ?  (без  мови).
  • Найменша  одиниця  мови (звук).
  • Слова  спільного  кореня (спільнокореневі).
  • Частина  мови  слова  сьогодні (прислівник).
  • Знак  у  кінці  розповідного  речення (крапка).
  • Розділовий  знак  при  звертанні (кома  або  знак  оклику).
  • Словник  про  значення  слів  (тлумачний).
  • Власний  життєпис  (автобіографія).
  • Чужа  дослівна  фраза  (цитата).
  • Знак  у  слові  пів-Європи  (дефіс).
  • Правила  спілкування  (етикет).
  • Сьомий  відмінок  мови  (кличний).
  • Стиль  підручника  (науковий).
  • Остання  частина  слова  (закінчення).
  • Документ  про  хід  зборів  (протокол).
  • Розмова  двох  осіб  (діалог).
  • Українці  за  кордоном  (діаспора).
  • Речення  без  другорядних  членів  (непоширені).
  • Частина  мови про  кількість  (числівник).
  • Опис  природи  (пейзаж).
  • Речення  з  однією  граматичною  основою  (просте).
  • Помилка  в  правописі  (орфограма).
  • Що  стоїть  перед  коренем  (префікс).
  • Слова,  близькі  за  значенням  (синоніми).
  • Головні члени речення  (підмет і присудок)
  • Остання  літера  алфавіту  (я).
  • Буква,  яка  не  є   звуком  (ь).
  • Невеличкий  алегоричний  твір  повчального  змісту (байка).

(Підведення підсумків цього конкурсу)

 

  • Третій конкурс: «Шифрувальник» 

 Ви вже добре вивчили всі букви, і я сподіваюся, що добре знаєте весь алфавіт, знаєте, що букви в українському алфавіті розміщені в певному порядку. А чи всі пам’ятають, скільки букв в українському алфавіті? Правильно, 33. У мене є картки, на яких замість букв написані лише числа, якими зашифровані слова. Кожному числу відповідає буква алфавіту. Ваше завдання — якомога швидше розшифрувати ці слова. Під час виконання завдання можна користуватися таблицею "Алфавіт", яка вивішена на сцені.

Завдання для першої команди:    24 15 21 1 13 18 1 (Україна)

                                                          22 23 19 16 11 27 33 (Столиця)

                                                           1 23 31 15 12 З З0 11 18 1 (Батьківщина)

Завдання для другої команди:       15 11 13 3 (Київ)

                                                            29 15 19 16 1 (Школа)

                                                           1 5 18 11 4 1 (Книга)

Завдання для третьої команди:     15 1 16 11 18 1 (Калина)

                                                              28 11 23 7 16 31 (Учитель)

                                                              16 25 1 3 12 23 (Алфавіт)

Ведуча: Втомились? Пропоную трішки відпочити і переглянути відеоролик «Україна»

 - Відпочили? Тоді вперед до перемоги!!!!

  • Четвертий конкурс: «Капітанів» 

        Розгадайте  ребуси. Тут закодовано українські прислів’я. поясніть їх значення.

2Отсканировано 23

 

 

 

Отсканировано 23

 

 

 

  1. Робота сама не зробиться.
  2. Правда кривду завжди переможе.
  3. Добрий приклад краще поради.

 

Ведуча: Доки наші капітани виконують своє завдання, команда теж не гає часу, а продовжує змагання.

  • П’ятий конкурс  «ВІДПОВІДІ  У  СЛОВАХ»

Відповіді на ці запитання можна знайти у  словах.

 1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?

 2.Що їв касир під час обідньої перерви?

 3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?

4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?

5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?

6.Що побачив мотоцикліст попереду?

7.Що побачив Карлсон, який спав на даху?

8. Яку страву любить тракторист?

9.Хто налякав королеву у лісі?

10.Що зламав цап об поріг?

(Підведення підсумків конкурсу капітанів та змагання команд)

  • Шостий конкурс «Зєднай фразеологізми»

(Кожна команда отримує аркуш, на якому записані частини фразеологізмів, які треба зєднати)

Ведуча: Ось і добігає до кінця наше змагання залишився останній конкурс, який і виявить переможців.

  • Сьомий конкурс «Вирощуємо слова.

Відома українська письменниця Леся Мовчун переказала нам легенду про чарівну країну німів, в якій люди не вміли говорити, а бабуся Мова у своєму квітнику вирощувала слова за допомогою корінців. Давайте і ми спробуємо вирощувати слова з коренів. Ваше завдання - виростити якомога більше споріднених слів з одного кореня.

Завдання першій команді: Корінь -мов- (мова, розмова, мовити, промовляти, промова, мовний, мовлення, перемовлятися, вимовити, замовлення, примовки). Корінь -їзд- (приїзд, їздити, приїздити, заїздити, переїздити, поїзд, під’їзд, переїзд, заїзд, поїздка).

Завдання другої команди: Корінь -слов- (словечко, словник, словесний, словниковий, висловити, прислів’я, висловлювати).

 Корінь -рід- (рідня, рідний, рідненький, ріднесенький, поріднитися, споріднений).

Завдання третьої команди: Корінь -квіт- (квітка, квіточка, квітонька, квітує, розквітла, квітне, квітковий, квітучий, заквітчаний, заквітчалися, квітень, квітневий).   Корінь -ліс- (ліс, лісок, лісовий, лісник, перелісок, праліс, пролісок, пролісковий, лісовик, лісовиковий, лісовичок, Полісся, лісостеп)

ІV.  ПІДВЕДЕННЯ    ПІДСУМКІВ.

  Висловіть  свої  враження  від  уроку,  продовживши  речення:

  •    Я  зумів …
  •    Я  знав …
  •    Я  зрозумів,  що …
  •    Найбільші  труднощі  я  відчув …
  •    Мені  б  хотілося  ще …
  • Яке завдання було найскладнішим?
  • Яке завдання було найцікавішим?

 

  •     У  кого  ж  сьогодні  вийшла найкраща грона калини? ( Команди створюють кетяги калини і показують усім присутнім)
  •     Хто  найяскравіший  знавець    української  мови?

Ведуча:  Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби…  на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!

  • Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!
  • Кожна команда – учасниця нашого змагання отримує  «Абетку побажань».

                         « Абетка  побажань»

E:\Картинки\Весна\хата та українці.jpgА – активності  творчої.

Б – безхмарності  небесної.

В – віри  розсудливої.

Г – гумору  неміряного.

Г – ґречності  щоденної.

Д – достатку  життєвого.

Е – економії  розумної.

Є – єдності  сімейної.

Ж – життя  безкінечного.

З – здоров’я  безмежного.

І – імені  чистого. 

Їїздити на курорти.

К – кохання  доброго.

Л – людяності  Щирої.

М – мрії  здійсненної.

Н – наснаги  професійної.

E:\Картинки\Весна\українці.jpgО – обрію  барвистого.

П – посмішки чуйної.

Р – радості всесильної.

С – спокою літнього.

Т – теплоти  родинної.

У – успіху  великого.

Ф – фантазії гармонійної.

Х – хліба  цілющого.

Ц – царини  домашньої.

Ч – чарівності  приємної.

Ш – широти  духовної.

Щ – щастя  невичерпного.

Ю – юності  сердечної.

Я – ясності  майбутньої.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вінніченко Ольга Володимирівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
22 червня 2018
Переглядів
539
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку