Інтелектуально-логічна мовознавча гра, яка дає можливість перевірити вміння учнів практично застосовувати знання , здобуті на уроках української мови; розвивати логічне й асоціативне мислення, увагу, спостережливість, ерудицію, удосконалювати вміння працювати в команді; виховувати відповідальність, лідерські якості, товариськість, прагнення самовдосконалюватися; плекати любов і повагу до рідної мови, прагнення вивчати її, досліджувати і збагачувати.
Методичний коментар. Квест (від англ. quest — пошук) — жанр інтелектуально-логічних ігор. Гра полягає в розгадуванні різноманітних загадок, пошуку відповідей на запитання, виконанні завдань. Мовознавчий квест проводиться як позакласний захід для учнів одного віку. Керівник гри заздалегідь ознайомлює учасників із правилами. До проведення мовознавчого квесту долучаються й інші педагоги та працівники школи ( бібліотекар, технічний персонал), яким потрібно дати чіткі інструкції щодо їхніх функцій. Учителем розробляються маршрути так, щоб не допустити скупчення дітей в одному місці.
Правила проведення. У визначений час усі команди збираються в одному місці й отримують конверти із завданням, ознайомлюються з ними і починають виконувати. Виконуючи завдання, команди діють згідно інструкції. Переможницею стає команда, яка першою дійде до фінішу. Команди відзначаються призовими місцями, грамотами.
Вступне слово вчителя.
Звичайно, для кожного народу дорога своя мова. Для росіян - російська, для білорусів - білоруська, для поляків - польська. А для нас, українців, - українська.
«Рідна мова дорога людині, як саме життя», - так говорить народна мудрість.
Без мови не може існувати народ, його культура. Мова - це найдивовижніший витвір, що створила людина за свою історію.
Мова первісних людей була дуже бідною. Складалася з небагатьох слів, що супроводжувалися жестами, мімікою. Та йшов час, змінювалася людина, змінювалася її мова. Багато людей доклали зусиль, щоб сьогодні ми з вами могли читати й писати.
Українська мова належить до високорозвинених мов світу. У далекому 1934 році у Франції на конкурсі мов наша мова була визнана другою у світі серед європейських мов за милозвучністю.
Ми зібралися на мовознавчий квест «Подорож в країну чарівних слів», присвячений Дню рідної мови, яке проходить щорічно 21 лютого. У квесті беруть участь дві команди: «Калина» та «Барвінок».
Ми будемо зупинятися на таких станціях: Лексична, Словограй, Фразеологічна, Алфавітна, Орфографічна, Казкова, Фольклорна.
Прошу капітанів кожної команди отримати маршрутні листи.
Увага! Увага! Увага! Розпочинаємо квест знавців рідної мови! Хай щастя перемоги випаде тому, хто краще знає українську мову!
Емблеми команд
Станції
ЛЕКСИЧНА
(підібрати антоніми до поданих слів)
СМІЯТИСЯ -
АКТИВНИЙ –
КОРИСНИЙ –
ЗАХІД -
ГАНЬБА –
МИНУЛЕ –
ЗГАДАТИ –
ПРАЦЬОВИТИЙ –
ПРОКИНУТИСЯ –
ВІТАТИСЯ –
ВІДПОВІДІ
Сміятися / плакати /, активний / пасивний/, корисний / шкідливий/, захід / схід /, ганьба / слава/, минуле / сучасне /, згадати / забути/, працьовитий / лінивий /, прокинутися / заснути/, вітатися / прощатися /
СЛОВОГРАЙ
(від слова «милозвучність» утворити якомога більше слів)
ВІДПОВІДІ
Мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли, сон, сом, млин, віз, міст, зло, вузол, нуль, ноти, мул, учні
ЗАГАДКОВА
(Назвати казку за уривком)
1.Не тримали сина й доні
У своїх вони долонях.
Тож пішов дідусь у ліс,
Деревиночку приніс.
У колисочку поклали,
Бабця нічку колихала,
А на ранок в ній синочок
Та й відкрив розумні очка.
Як же зветься це хлоп’ятко,
Любі хлопчики й дівчатка? («Івасик-Телесик»)
2. Це маленька горошина
Принесла в родину сина.
Мав таку цей хлопець силу,
Що зміюку підкорила.
Визволив сестру, братів,
Простить зради не схотів,
То ж пішов у світ блукати,
Долі кращої шукати.
Відгадайте без підказки,
Із якої герой казки? («Котигорошко»)
3.Дівчина, хоч і кривенька,
Роботяща, моторненька,
Як гніздо її спалили,
То з качками полетіла.
Всі ви знаєте цю казку,
То ж назвіть її, будь ласка! («Кривенька качечка»)
4. У лисички розкошує
Спить у ліжку і жирує.
Цей котюра ну й товстоцький!
А назвав себе… («Пан Коцький»)
5. Він любив пісні співати.
Від звірят усіх тікати.
Скік! Тут був, і вже – нема!
І шукать його – дарма!
Та лисичка його з’їла,
Ба! Таки перехитрила! («Колобок»)
Ця брехуха – і рогата,
І баньката й бородата.
Обдурила свого діда,
Принесла в родину біди,
Хату в зайчика украла,
Жити в домі цьому стала.
Добрий рак її прогнав
І зайчика врятував.
Як же звати цю рогату
Вередуху бородату? («Коза-Дереза»)
7. Хто журавлика вітав,
Ще й кашкою пригощав?
Пригадайте-но, будь ласка,
Із якої герой казки? («Лисичка та Журавель»)
8.Це який такий бичок,
Не простий – а третячок,
Дуже, дуже він був ловкий,
Упіймав ведмедя, вовка,
Зайчика, а ще – лисичку,
Хоч і сам він невеличкий.
Допоміг і бабі, й діду
Пережити їхні біди. («Солом’яний бичок»)
9.Старенька бабуся у лісі жила
Гостинці для неї онучка несла.
Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься? Хто б відповів? («Червона шапочка»)
10. Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці,
Є така у мене звичка —
Десь губити черевички. («Попелюшка»)
ФОЛЬКЛОРНА
Вибрати із довідки необхідне слово
1. Хто мови своєї цурається, хай сам себе …
2. Зароблена копійка краща за крадений …
3. М’які слова і … крушать.
4. Маленька праця краща за велике …
5. Шабля ранить … , а слово — душу.
6. Слово до слова — зложиться …
7. Знай більше, а говори...
8. Мудрим ніхто не вродився, а....
9. Без труда нема ....
10. … до Києва доведе.
11. Краще річ нова, а дружба ....
12. Праця людину годує, а ... марнує.
ДОВІДКА: стидається, карбованець, камінь, безділля, тіло, мова, менше, навчився, плода, язик, стара, лінь.
Фразеологічна
(дібрати із «латок» пояснення фразеологізмів)
1.Надути губи -
2.Задирати носа –
3.Прикусити язика –
4.Зробити з мухи слона-
5. Мотати на вус -
6.Дати гарбуза –
7.Розбити глека –
8.Як кіт наплакав –
9.Гнути спину –
10.Вилетіло з голови –
ЛАТКИ: образитися, хвастати, замовкнути, перебільшити, запам’ятовувати , відмовити, посваритися, мало, працювати, забулося.
АЛФАВІТНА
Якщо правильно розставите слова за алфавітом, то з останніх букв повинен скластися початок прислів’я « …, а воля дорожча за життя»
Багаж, вабити, гніт, гурт, десятиліття, екран, забарвлене, згодом, іволга,
їхнє, плац, подрузі, район, розгортати.
КЛЮЧ: Життя не має ціни
ОРФОГРАФІЧНА
1. Різдв…яна
2. пів…Європи
3. жмен..ці
4. хворос…няк,
5. К(к)онституція України
6. перел…ю
7. ро…казати
8. бад…рий
9. в…сняний
10. (з,с) хопити
ВІДПОВІДІ
Різдвяна, пів – Європи, жменьці, хворостняк, Конституція України, переллю, розказати, бадьорий, весняний, схопити.
Підсумки гри
Учитель оголошує переможця квесту.
МАРШРУТНИЙ ЛИСТ
КОМАНДИ «Б А Р В І Н О К»
СТАНЦІЯ
|
КІЛЬКІСТЬ БАЛІВ |
КООРДИНАТОР |
ПІДПИС |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1