Мовознавчий турнір "Анумо, українці"

Про матеріал
Інтелектуально-розважальна гра, яка допоможе кожному зробити й свій внесок у скарбницю нашої духовності, довести не на словах, конкретними справами, що українська мова—”запашна, співуча, гнучка, мелодійна, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів“(О.Гончар).
Перегляд файлу

Анумо, українці!

Мовознавчий турнір

Учень. Босоніж стежка побіжить

 Левадою в городи...

 Як любо тут, як славно жить—

 Серед цієї вроди.

 Кохаю край наш дорогий,

 Що зветься Україна.

 Вітчизні хочу я своїй

 Зрости достойним сином.

Звучить пісня ”Я—українець“ з репертуару М. Поплавського.

Ведучий. Кожен відомий українець розуміє, що ”не можна ходити по рідній землі. Не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою“

(Ю. Мушкетик).

Ведуча. Сьогодні ми зібрались великою шкільною родиною, аби ще раз припасти вустами до цілющого джерела рідного слова, зробити й свій внесок у скарбницю нашої духовності, довести не на словах. А конкретними справами, що українська мова—”запашна, співуча, гнучка, мелодійна, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів“(О. Гончар).

Ведучий. Запрошуємо на мовознавчий турнір ”Анумо, українці“.

Ведуча. Участь беруть дві команди—команда дівчат ”Україночка“ і команда хлопців ”Звитяжні козаки“.

Ведучий. Юні мовознавці випробовуватимуть свої сили в таких конкурсах:

1.Візитка.              7.Закодований вислів.

2.Бліц-турнір.     8.Декламатор.

3.Поєдинок капітанів.     9.Влучний вислів.

4.Криниця народної мудрості.  10.Лист у майбутнє.

5.Орфографічний словограй.   11.Юні актори.

6.Редактор.      12.Танцювальний конкурс.

 

Ведучий. Досягнення команд оцінюватиме наше шановане журі за 5-бальною системою.

Ведуча. Тож залишається побажати командам—ні пуху ні пера, глядачам—приємного й цікавого відпочинку, а суддям—обєктивного, а можливо, й поблажливого ставлення до учасників турніру.

Ведучий. Порядок виступу на сцені команди визначають способом жеребкування.

Ведуча. У першому конкурсі командам потрібно коротко й оригінально відрекомендувати себе глядачам. ”Візитка“ команди ”Україночка“.

Ми раді вас вітати   Залишить всі діла

Сьогодні, як колись.   Команда ”Україночка“

Звичайно, як ви в залі.   У гості знов прийшла.

А не пішли кудись.   Посилаємо палкий привіт усім...

І просимо негайно Разом...хто не байдужий до рідного слова!

Команда дівчат співає пісню ”Україночка“

 

Візитка команди ”Звитяжні козаки“. Дбаймо ж, друзі, щоб про нас

Добрий день вам, люди добрі.  Добра слава йшла у світ.

Зразу видно: ви хоробрі.   Все, що рідне, хай нам буде

Раді вас ми тут вітати,    Найдорожче і святе.

Щастя і добра бажати.   Разом. Рідна віра, рідна мова

Ми є лицарі звитяжні—   Рідний край нам над усе.

Український славний рід.

Команда хлопців виконує пісню ” Прощай слава!“

 

Бліц-турнір

Ведучий. Кожна команда отримає по 5 запитань. Правильна відповідь—1бал.

1.Якого розряду прикметник вовчий у словосполученні вовчий апетит?

2.У якому словнику можна дізнатися лексичне значення слова?

3.Скільки звуків у слові джміль?

4.У якій статті Конституції України записано: ”Державною мовою в Україні є українська мова“?

5.Назвіть розділ науки про мову, що вивчає звуки мовлення.

6. Найменша неподільна одиниця мовлення.

7. Які числівники в усіх відмінках, крім називного, мають закінчення- а?

8. Назвіть тип односкладних речень, у яких головний член виражений дієсловом у 1-й або 2-й особі однини чи множини.

9.Як називається означення, виражене іменником й узгоджуване з пояснюваним словом у роді, числі, відмінку?

10.Який займенник не має форми називного відмінку?

 

Поєдинок капітанів

 

Ведуча. У третьому конкурсі покажуть свої знання з української мови капітани команд. Він проходитиме у два етапи.

І етап—”Загадкова ромашка“

Капітани команд по черзі відривають пелюстки ”ромашки“ і дають повні відповіді. Правильна відповідб—1бал.

-         Чому в реченні ”Хлопці говорили майже як дорослі“ не ставиться кома перед як?

-         Чому в словах червяк, верфю є апостроф, а мавпячий, духмяний—немає?

-         Чому в іншомовних словах диспут, ритуал після д, р пишеться и, а в словах діаграма, патріот після цих самих букв—і?

-         Чому в словах вариво, печиво в суфіксах пишемо и, а в слові марево- е?

-         Чому військово-морський пишеться через дефіс, а військовозобовязаний—разом?

-         Чому не з дієприкметником у словосполученні незакінчена праця пишеться разом, а в сполученні слів праця не закінчена—окремо?

ІІ етап— конкурс ”Витівки жартівника“.

На дошці записано речення, в яких допущено пунктуаційні помилки, а тому їх зміст здається смішним. Завдання: відшукати помилки й виправити їх.

-Мій презлий собака пише: хлопчик живе в маленькій будці.

-Коли хлопчик відчинив хвіртку з гарчанням, на нього кинувся великий пес.

- Усі речовини кажуть: вчені складаються з атомів.

- У нас у селі багато дерев: соняшників, троянд.

 

Криниця народної мудрості

Ведучий. Я витягаю з криниці прислівя і читаю першу частину їх. Завдання команд—відтворити другу частину.

1.Слово— не горобець...

2.Шабля ранить голову...

3.Гостре словечко...

4.Вола вяжуть мотузками, а...

5.Не говори гоп,...

6.Не хочеш почути поганих слів—...

7.Що маєш казати,...

8.Говори мало, слухай багато,...

9.Слово—не полова,...

10.Що вимовиш язиком,...

 

Орфографічний словограй

Ведуча. Кожній команді дається набір карток із написаними на них словами. Потрібно вибрати ті, в яких допущено помилки. 1 слово—1бал.

Попідвіконню     спросоння

В основному     вцілому

тьмяний     різьбяр

зроду-віку     з давніх давен

чумацький шлях    Велика Ведмедиця

Націнальний банк України  день незалежності України

контрасний     пестливий

безбатченко     вужчий

роздерати     завмерати

дитясла      пів Європи

орден Дружби народів   орден Пошани

рік-у-рік      день у день

хоч-не-хоч     як не як

ро третє      начебто

неначе б то     немов би то

обличча      подорожжу

темнозелений     жовтогарячий

Харьків      сторінці

 

 

Редактор

Вдучий. До редакційної пошти надійшло 10 листів. У кожному з конвертів—записані на картці речення з помилками, які маєте усунути, тобто відредагувати їх. Участь у конкурсі братимуть по 5 членів від кожної команди. Підходимо по черзі, вибираємо конверт, витягуємо картку, зачитуємо речення і одразу виправляємо. Журі уважно стежить за перебігом змагання і кожну правильну відповідь оцінює 1 бал.

  1. Нашій учителькі подарували самі кращі квіти.
  2. Хлопець не виконав завдання із-за хвороби.
  3. Я добре відношуся до людей із високим рівнем культури.
  4. Про поїздку син розповів у двох словах.
  5. При допомозі словника учні зясували лексичне значення неологізмів.
  6. Він являється студентом нашого університету.
  7. Клас прийняв участь у конкурсі.
  8. Любий учень вам розповість біографію Т.Г.Шевченка.
  9. Підписка на газети й журнали закінчилася дві неділі тому.
  10. Відправившись на прогулянку, з нами трапилася пригода.

 

Закодований вислів

 

Ведуча. Словосполучення, записані на картках, потрібно розподілити в три колонки відповідно до способу підрядного звязку між словами— узгодження, керування, прилягання. Підкресливши третю літеру у колонках, ви зможете прочитати початок вислову з поезії М.Рильського. Цей вислів потрібно продовжити.

Узгодження   Керування   Прилягання

Моя книжка   повісити плакат  прийшов швидко

заквітчана земля  збити дошки  наїлася смачно

запроваджена традиція ранили солдата  належався вдосталь

прадавньої літератури свободу відстоювали крокували співаючи

народна медицина  заграв мелодію  назріла несподівано

професійна майстерність наробила шуму  прибіг раптом

настільна книга  працю люблю

пятого класу   задобрити його

трьохактна пєса  винайшов вакцину

 

Номер художньої самодіяльності. Слово журі.

 

Декламатор

 

Ведучий. У наступному конкурсі представники обох команд покажуть свої здібності в номінації ”Художнє читання“. Їм потрібно було вдома підготувати до виразного читання напамять вірш про мову.

Виступи команд.

 

 

Влучний вислів

Ведуча. Увага! Увага! Від команд у цьому конкурсі вимагається максимальної уваги. Їхня доля залежить від клоунів. За допомогою міміки, жестів і предметів, що лежать на столі, вони намагатимуться передати зміст фразеологізмів. Кожній команді пропонується по 5 висловів. Правильна відповідь—1бал.                            6.Водити за ніс.

1.Води в рот набрати.   7. Дати по шапці.

2.Накрити мокрим рядном.  8.Держати камінь за пазухою.

3. Дивитися крізь пальці.   9.Чесати язиком.

4. Мішком прибитий.   10.Дати гарбуза.

5. Змотувати вудки.

 

Лист у майбутнє

Ведучий. Ви маєте написати листа своїм нащадкам із закликом берегти рідне слово, знати, шанувати його. У листі треба використати:

-дієслова наказового способу;

-односкладні речення;

-окличні речення. Час—5хвилин. Оцінка—5балів.

 

Номер художньої самодіяльності.

 

Юні актори

Ведуча. Наступні два конкурси—домашнє завдання. Вам потрібно було підготувати інсценівку за творами ”Наталка Полтавка“ І. Котляревського або ”Сватання на Гончарівці“ Г. Квітки-Основяненка.

 

Танцювальний конкурс

Ведучий. Домашнім завданням №2 було підготувати танець.

Команда ”Україночка“—танець під мелодію або пісню ”Одна калина за вікном“.

Команда ”Звитяжні козаки“—”Гопак“.

 

Ведучий. Настав час підбити підсумки всіх конкурсів і змагань.

Ведуча. До слова запрошуємо журі.

 

Нагородження переможців. Звучить пісня ”Звучи, рідна мово“ Р.Кириченко.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 жовтня 2023
Переглядів
205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку