18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Мовознавчий турнір для 4 класів

Про матеріал

РІДНА МОВА

Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода, —
То України мова барвінкова, —
Така багата й вічно молода.
Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить в серце й душу з ранніх літ,
Ця мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.
Юлія Косинська

Учитель: Сьогодні, мої друзі, у нас дуже важлива тема. Ми говоритимемо про мову, якою ми пишемо, розмовляємо, читаємо.

Ведучий 1:

Скільки в мові різних слів є – ніжних, лагідних, сумних.

Є в ній приказки , прислів'я. Бідні ми були без них.

Ведучий 2:

Мої супутники – слова, без них і кроку не ступити.

Вони або спроможні вбити, або творить земні дива.

Перегляд файлу

Сценарій мовознавчого турніру для 4 класів

І. Вступна частина

РІДНА МОВА
Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово, 
У барвінки зодягайся, моє щире слово. 
Колосися житом в полі, піснею в оселі, 
Щоб зростали наші діти мудрі і веселі. 
Щоб на все життя з тобою ми запам'ятали, 
Як з колиски дорогої мовоньку кохали.

Л. Забашта

РІДНА МОВА
Велична, щедра і прекрасна мова, 
Прозора й чиста, як гірська вода, — 
То України мова барвінкова, — 
Така багата й вічно молода. 
Вона, як ніжна пісня колискова, 
Заходить в серце й душу з ранніх літ, 
Ця мова, наче пташка світанкова, 
Що гордо лине в свій стрімкий політ. 
Юлія Косинська

Учитель: Сьогодні, мої друзі, у нас дуже важлива тема. Ми говоритимемо про мову, якою ми пишемо, розмовляємо, читаємо.

Ведучий 1:

Скільки в мові різних слів є – ніжних, лагідних, сумних.

Є в ній приказки , прислів’я. Бідні ми були без них.

Ведучий 2:

Мої супутники – слова, без них і кроку не ступити.

Вони або спроможні вбити, або творить земні дива.

Ведучий 3:

Кожний у дар Божий отримав мову. Усі живі створені на Землі спілкуються між собою: одні  - мовою жестів, інші – мовою звуків. Лиже нам, людям -  найдосконалішим із жителів  Землі – було подаровано можливість спілкування за допомогою мови. Завдяки ній ми можемо порозумітися, переказати свої почуття, переживання. З допомогою мови ми бережемо свою історію, передаємо нащадкам неоціненні скарби свого минулого і сучасного.

Ведучій 4:

Так, про мову можна говорити дуже багато. А чи знаєте ви, що ми, українці, маємо чи не наймелодійнішу мову у світі? Вона навряд чи посупиться перед чеською, щодо багатства слів і виразів, перед польською, щодо мальовничості, перед сербською, щодо приємності.

Ведучий 5:

Українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’їна. Наша мова прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. На можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою народом у віках рідною мовою.

Ведучий 6:

Кожному Бог дав землю – її називають Батьківщиною – й мову, про яку кажуть – рідна. Їх передавали з покоління в покоління й берегли як найцінніший скарб. Живучі на своїй рідній землі протягом довгих століть і тисячоліть, народ немовби зростався з нею. Коли хтось, наприклад, потрапивши в полон до ворогів, опинявся на чужині, то починав тужити за рідним раєм і відчувати, що так любить рідну землю й мову, що не може без них жити.

Ведучий 7:

Нам українцям, Бог дав багату й прекрасну землю – Україну, - яка сягає від Карпат майже  до Кавказьких гір або, як співається в нашому гімні, «від Сяну до Дону». Така гарна і багата в нас мова! Вона милозвучна, співуча, точна, придатна до використання і в художні літературі, і в науці, і в живій мові.

Ведучий 8:

Ось чому стає  так боляче і прикро, коли чуємо, як засмічують її різноманітними чужими словами, лайкою, покручами, але ми іноді чомусь боїмося чи соромимося, зневажаємо самих себе, своїх предків і рідну землю. Так будемо ж справжніми українцями.  Бережімо нашу рідну мову.

Учитель:

9 листопада – День української мови та письменності. І саме тому ми проводимо конкурс знавців рідної мови. Тож розпочинаємо «Мовознавчий турнір». На сцену запрошуються учасники турніру.

Привітання команд:

Команда «Мовознавці»

Ми команда дуже сильна, знаєм все про мову ми.

Перемогу в боротьбі завоюємо собі.

Девіз: Рудну мову треба знати, слова любити й поважати.

Команда « Розумники»

Ми команда ще сильніша, мова для нас найсвятіша.

Проти вас ми будемо грати, перемогу здобувати.

Девіз: Чим важче завдання, тим дорожча перемога.

Учитель: А яка гра без журі? Привітаємо їх дружніми оплесками. Знайомтеся. (говорять команди по черзі)

1к. Повага Вам!   2 к. Привіт Вам судді!

1к.  Та тільки суворо  Ви нас не судіть.

2к.  І смійтеся  з того, що викличе сміх.

Разом команди: Смійтеся голосно суддям на гріх.

 

ІІ . Основна частина

Учитель: Перший конкурс «Розминка». Кожна команда отримає 5 запитань по черзі. Якщо команда не знає відповіді, відповідає команда суперників. Кожне питання 1 бал.

  1. Я у світі найніжніше,  Я у світі найгостріше. Можу ранить, лікувать   І членом речення стать. (Слово.)
  2.  Одиниця часу, яка у 60 разів менша за хвилину. (Секунда.)
  3. Скляний ящик із водою для риб. (Акваріум.)
  4. Смолиста маса, якою заливають дороги та тротуари. (Асфальт.)
  5. Жуйна тварина з одним чи двома горбами. (Верблюд.)
  6. Складна машина, яка косить, молотить, віє. (Комбайн.)
  7. Рослини з великими жовтими зернами, які зібрано в качани. (Кукурудза.)
  8. Колекція засушених рослин. (Гербарій.)
  9. Приміщення, де відбуваються вистави. (Театр.)
  10.  Перший місяць осені (Вересень)

 

Учитель: Журі підводить підсумки. Другий конкурс «Фразеологічна мозаїка». А чи знаєте ви , що таке фразеологізми? (відповіді вболівальників).

Цей конкурс складається з двох раундів : «Фразеологічний звіринець», де потрібно додати слово, назву тварини  до фразеологізму.  «Фразеологічна математика», додаємо цифру.

Оголошується 1 раунд:

Учитель: За кожну правильну відповідь 1 бал.

Будь уважним, не дрімай, тварину- слово підставляй.

 

1 команда готова ?                        2 команда:       

Злий як (пес)                                  Надутий як (індик)

Упертий як (осел)                         Хитрий як (лисиця)                          

Голодний як (вовк)                        Шкідливий як (кіт)

Німий як (риба)                              Полохливий як (заєць)

 

 

Учитель: Яка неприємність! Фразеологізми розсипалися на окремі слова! (Додаток 1)

Зберіть їх якомога швидшеу кожної команди однакове завдання, хто швдше.

.

Крокодилові

апетит

Біла

послуга

Пригріти

сльози

Заяча

ворона

Ведмежа

душа

Вовчий

змію

 

 Команди зачитують зібрані фразеологізми. 1 бал  за правильний фразеологізм.

 

 

 Учитель: Оголошується     II  раунд   «Фразеологічна математика ».

(Фразеологізми надруковані на аркушах, висять на стенді На столи кожній команді покласти  конверти з числами. Числа приклеюють в пропущені міста). (Додаток 2)

Вставите числа у відомі фразеологізми.

Для учасників команди « Мовознавці».

1.Це абсолютно щось непотрібне, щось зайве 

Потрібний він мені як…. колесо до воза . (5)

2.Один розум добре,  а  скільки краще  ? ( 2)

3. Відчувати себе безмежно щасливим .  Я на якому небі?  ( 7)

.4. Я табличку добре знаю, як свої …пальців.  ( 5)

 

Для учасників команди «Розумники »

1. Сім разів відміряй –  скільки відріж…(1)

2.  Дуже схожі люди – як .. .краплі (води). (2)

3.Абсолютно не потрібен  як собаці …яка нога ?(5)

4.Я йду  куди завгодно, куди  захочеться  на всі ... сторонни. (4)

 

За правильну відповідь 1 бал. Журі підводить підсумки.

 

Учитель: А зараз комади трохи відпочинуть.

А у нас третій конкурс капітанів «Шифрувальники». Капітани отримують зашифроване прислів’я . Яке розшифровують з допомогою карти шифрувальника. А потім роз’яснюють отримане прислів’я. 1 бал за розшифровку і 1 бал за пояснення.

(1к. Будь господарем свого слова. 2л. Не кидай слова на вітер ( Додаток 3)

Поки капітани працюють, вашій увазі пропонуємо  жартівливу сценку «Маринка та Галинка» . Запрошуємо артистів.

 

Сценка за віршем  Грицька Бойка
  МАРИНКА ТА ГАЛИНКА

Сьогодні Маринка уроків не знала.
Домашнє завдання в Галинки списала.

Зі школи додому вернулись дівчатка.
І тут повторилось усе в них спочатку.

Удома Маринка отак міркувала:
«Сьогодні в Галинки уроки списала.

Чого ж я завдання робити спішу?
І завтра в Галинки уроки спишу!»

Галинка ж удома отак міркувала: 
«Сьогодні Маринка у мене списала.

Чого ж я завдання робити спішу?
Його у Маринки я завтра спишу!»

А ранком у школі зустрілися двоє. 
Спочатку дівчатка зраділи обоє.

Та стала Маринка Галинку питати:
— Чи можна іще раз у тебе списати?
 
Галинка у сльози: — От бачиш, яка ти,—
Я думала в тебе  сьогодні списати!..

До столу учителька  їх запросила
І порівну двійку  на двох розділила.

Учитель: Слово вельмишановному журі. Ми побачили які ерудовані капітани тому зараз  четвертий конкурс «Ерудит» для всієї команди. Кожна команда дає відповіді на 10 запитань на швидкість. Журі вмикає годинник. Яка команда швидше дає правильні відповіді на запитання отримує 10 балів зе, друга команда отримає 8 балів (кожна помилка – мінус бал).

Запитання для команди « Мовознавці»

1.  Зв’язна розповідь це? ( Текст)

2.   Члени речення, що відносяться до одного й того самого слова й відповідають на         одне й те саме питання,  називаємо (однорідними)

3.  Скільки звуків у слові «джміль»? (Чотири)

4.  Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок)

5. Словник, з якого дізнаємося правопис слів. (Орфографічний)

 Як називаються літери, що записані в певному порядку? (Алфавіт)

6.  Синонім слова ХОДИТИ ? (плентатися, крокувати, рушити)

7.   Частина слова без закінчення. ( основа.)

8.   Мовлення буває. ( Усне і писемне)

9.  Корінь слова ПРИКОРДОННИК (кордон)

10.  Як українською буде слово  КРАСНИЙ КАРАНДАШ ( червоний олівець)

 Запитання для команди «Розумники»

1.  Найменша одиниця мови. (Звук)

2.  Слова, що мають спільний корінь. (Спільнокореневі)

3.  Скільки звуків у слові «легенький» (Вісім)

4.  Яка буква не має звука? (Знак м’якшення)

5.  Словник, з якого дізнаємося значення слів. (Тлумачний)

6. Синонім до слова ДУМАТИ (міркувати, мислити)

7.  Частина слова перед коренем. (Префікс)

8.   Розмова двох осіб. (Діалог)

9. Корінь слова ПЕРЕТВОРЕННЯ ( твор)

10. Як українською буде слово   КИСТОЧКА ДЛЯ РИСОВАНИЯ  (пензлик для малювання)

 

 Учитель. Поки наше журі підраховує правильні відповіді, час не гаємо і переходимо до наступного п’ятого конкурсу «Словниковий водограй».

Кожна команда отримує одне слово , з букв якого повинна скласти як можна більше інших слів. Командам дається 3 хвилини. Хто напише більше слів отримає 5 балів, менше – 4 бали. Слово ЖАЙВОРОНОК.

Поки команди готуються ми з вами переглянемо жартівливу сценку «Кухлик».

«Кухлик»

Дід приїхав із села.

Ходить по крамниці,

Має гроші й не мина

Жодної крамниці.

Попрохав він: — Покажіть

Кухлик той, що скраю.

Продавщиця: — Што? Чєво?

Я нє понімаю.

— Кухлик, люба, покажіть,

Той, що збоку смужка.

Да какой же «кухлик» здесь,

Єслі ето кружка!

Дід у руки кухлик взяв

І насупив брови.

— На Вкраїні живете

Й не знаєте мови...

Продавщиця теж була

Гостра та бідова.

— У мєня єсть свой язик,

Ні к чему мнє мова.

І сказав їй мудрий дід:

— Цим пишатися не слід,

Бо якраз така біда

В моєї корови:

Має, бідна, язика

І не знає мови.

 Учитель. А зараз перевіримо, як команди справились із завданням. Слово надається журі для оголошення результатів за два конкурси.

 Напружена гра. Учасники прагнуть перемоги, тому наступний шостий конкурс називається – «Мовні загадки» Команди відповідають по черзі і отримують 1 бал за правильну відповідь.

1к. На «К» кінчається. По ньому у школі навчаються. (Підручник)

2к. На «Б» починається, на «К» кінчається . Від нього як правило всі прокидаються «Будильник».

1к. На «К» починається, на «Р» кінчається. Сам не6великий, а дуже кусається. (Комар).

2к. На «С» починається, на «А» кінчається. Всі спати лягають – вона прокидається (Сова).

1команда  ( підказка на слова на аркуші)                   2 команда

 Корінь у слові сніжинка.                                               Корінь у слові  садівник.

 Префікс у слові під’їхав.                                                Префікс у слові  полетів 

 Суфікс у слові лісник.                                                     Суфікс у слові  книжка

Закінчення у слові стіл.                                                  Закінчення у слові   вода.

(підсніжник)                                                                       (посадка)

 1 команда

Мудрим ніхто не вродився, а ………….(навчився)

Без труда нема………..(плода)

Де сила не візьме, там  розум ………. (допоможе)

Дружба та братство найдорожче ………..(багатство)

Не той друг, що медом маже, а той  друг, що правду ………(каже)

2 команда

 Бджола мала, а й та……..(працює)

Маленька праця краща за велике …….(безділля)

Праця людину годує, а лінь ……(марнує)

Річ краще – нова, а дружба …….(стара)

В лиху годину пізнаєш вірну …..(людину).

Учитель: Слово журі.   Сьомий конкурс « Юні поети». Кожна команда отримує вірш з пропущеними літерами який треба відновити. На це завдання командам 3 хвилини.( Додаток 6). Максимальна оцінка 2 бали. А в нас конкурс вболівальників. Найактивніші вболівальники приносять по 1 балу  за правильну відповідь своїй команді.

З_   с_нц_м    хм_р_н_к_    пл_в_,

Ч_рв_ні     п_л_      р_ _ст_л_є

І с_нц_    сп_т_н_к_     з_в_

У  с_н_      м_р_:    п_кр_в_є

Р_ж_в_ю     п_л_н_ю,

М_в    м_т_     д_т_н_.

                               (Ш_ _ _ _ _ _ о)

 

 

 

 

Р_в_  т_     ст_гн_    Дн_п_      ш_р_к_й,
С_рд_т_й       в_т_р       з_в_в_,
Д_д_л_      в_рб_      гн_      в_с_к_,
Г_р_м_      хв_л_      п_д_йм_.

                          (Ш_ _ _ _ _ _ о)

 

Запитання для вболівальників:

  1. Чим закінчується і зима, і весна? (Буквою А)
  2. Чим закінчується і вечір,  і ніч? (Приголосними)
  3. Як написати слово робота п’ятьма  літерами? (Праця)
  4. Що треба зробити, щоб майка злетіла? (Замінити початкову літеру на Ч)
  5. Чого багато має золото, менше має озеро, ще менше море, і зовсім не має його річка? (Букву О)
  6. Що знаходиться в середині школи? (Буква О)
  7. Як записати в чотирьох клітинках словосполучення «суха трава»? (Сіно)

8. Яку воду можна принести в ситі? (заморожену)

9. Що посеред землі стоїть? (Літера м)

10. На небі одна, у баби дві, а у дівки немає. (буква б)

11. В якому морі води немає? ( що на карті)

12. Сорок п’ят і сорок п’ят — скільки буде? (80 п’ят)

 

Учитель. Слово надається журі для оголошення результатів за конкурс « Юні поети».

 Учасники команд « Мовознавці», «Розумники» - діти сміливі, дотепні, спритні й, без сумніву, розумні. А чи володіють вони акторськими здібностями? Про це ми дізнаємося із наступного восьмого конкурсу – « Смішинки -веселинки».

Команди з допомогою  іграшок лялькового театру складають веселу казку і показують її. (кожна команда вибирає собі по 5 героїв )

ІІІ. Підсумок

Поки команди готуються. Наші вболівальники танцюють і співають. (пісня-танок  «Перлина – Україна»)

Перегляд лялькових вистав кожної команди. Журі підводить підсумок конкурсу і всього турніру. Вручення грамот та нагород.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток1

Крокодилові

Пригріти

Ведмежа

апетит

сльози

душа

Біла

Заяча

Вовчий

послуга

ворона

змію

 

Додаток 2

Для учасників команди «Мовознавці».

1.Це абсолютно щось непотрібне, щось зайве 

Потрібний він мені як …. колесо до воза .

2. Один розум добре,  а   …. краще  ? 

3. Відчувати себе безмежно щасливим .  Я на  …. небі? 

4. Я табличку добре знаю, як свої ….   пальців. 

 

 

Для учасників команди «Розумники »

1.Сім разів відміряй –  …. раз відріж.

2.  Дуже схожі люди – як …. краплі води.

3. Абсолютно не потрібен  як собаці …. яка нога ?

4. Я йду  куди завгодно, куди  захочеться  на всі .... сторонни. 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

А

Б

В

 

Г

Ґ

Д

Е

Є

Ж

©

З

¥

І

И

£

Ї

Й

К

Л

М

Н

О

П

Р

С

Т

У

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

 

  

   

       

 

 

А

Б

В

 

Г

Ґ

Д

Е

Є

Ж

©

З

¥

І

И

£

Ї

Й

К

Л

М

Н

О

П

Р

С

Т

У

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

 

 

          £              



 

 

 

 

 

 

Додаток 4 ( 2 шт)

ЖАЙВОРОНОК

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

Сніжинка, під’їхав,

лісник,   

 стіл.

 

Садівник, полетів,

книжка,

вода.

Додаток 6

 

З_   с_нц_м    хм_р_н_к_    пл_в_,

Ч_рв_ні     п_л_      р_ _ст_л_є

І     с_нц_    сп_т_н_к_     з_в_

У  с_н_      м_р_:    п_кр_в_є

Р_ж_в_ю     п_л_н_ю,

М_в    м_т_     д_т_н_.

                               (Ш_ _ _ _ _ _ о)

 

 

 

 

 

Р_в_  т_  ст_гн_ Дн_п_  ш_р_к_й,
С_рд_т_й    в_т_р     з_в_в_,
Д_д_л_   в_рб_     гн_    в_с_к_,
Г_р_м_    хв_л_    п_д_йм_.

(Ш_ _ _ _ _ _ о)

 

Додаток 7

 

№ з/п

Назва конкурсу

Максимальна кількість балів

Бали команди  «Мовознавці»

Бали

команди

«Розумнитки»

  1.  

«Розминка»

5 запит.  по1б.                   

 

 

  1.  

«Фразеологічна мозаїка»

1 частина : 4 по 1б.

2 частина : 6 по 1 б.

3 частина : 4 по 1 б.

 

 

  1.  

«Шифрувальники»

Розшифр.    1 б.

Пояснен.     1 б.            

 

 

  1.  

«Ерудит»

 10 запит.  по 1 б.

 

 

  1.  

«Словниковий водограй»

Більше слів         5б.

Менше слів        4б.

 

 

  1.  

«Мовні загадки»

 8 запит.  по  1б.

 

 

  1.  

«Юні поети»

 Вірш              1б.

напам’ять       1б.

 

 

  1.  

«Вболівальники»

 6 запит.  по   1 б.

 

 

  1.  

«Смішинки-веселинки»

Макс.             5

 

 

  1.  

Всього

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 грудня 2018
Переглядів
823
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку