"Мовознавчий турнір для учнів 5-11 класів"

Про матеріал
Розширити знання учнів про багатство та красу української мови, перевірити вміння школярів практично застосовувати знання, здобуті на уроках української мови; розвивати творчі здібності учнів, їх логічне та образне мислення, формувати громадянські та загальнокультурні компетентності, уміння працювати в команді; виховувати любов і повагу до рідної мови, прагнення вивчати її, досліджувати і збагачувати, бути справжнім українцем
Перегляд файлу

Тема. Мовознавчий квест для учнів 5 – 11 класів (до Дня української писемності й мови).

Мета:-  розширити знання учнів про багатство та красу української мови, перевірити вміння школярів практично застосовувати знання, здобуті на уроках української мови;

-  розвивати творчі здібності учнів, їх логічне та образне мислення, формувати громадянські та загальнокультурні компетентності, уміння працювати в команді;

  • виховувати любов і повагу до рідної мови, прагнення вивчати її, досліджувати і збагачувати, бути справжнім українцем.

Тип уроку: позакласний захід.

Методичний коментар. Мовознавчий квест проводиться як позакласний захід, що триває 45 хвилин (дві великі перерви), для учнів 5 – 11 класів. Оптимальна кількість учасників у команді – 5 учнів. Школярів заздалегідь знайомлять із завданнями квесту. Визначають кабінети та відповідальних за певний вид позакласного заходу. Для квесту готуються конверти із завданнями, маршрутні листи.

    Правила проведення. У визначений час усі команди збираються в одному місці й отримують конверти із завданнями, маршрутні листи. Виконуючи завдання, команди діють згідно інструкції. Переможницею стане та команда, котра першою прийшла до фінішу і набере максимальну кількість балів.

Перебіг заходу

І. Організаційний момент.

Привітання команд.

Умови гри та її перебіг.

ІІ. Проведення мовознавчого квесту.

І ЗУПИНКА «Я – РЕДАКТОР» (5б.)

(Прочитати речення, визначте допущені в них помилки. Запишіть речення, виправивши помилки.)

 

  1. – 6 класи

1). Іспит з державної мови здають в усіх учбових закладах. 2). Школяр має навчитися користуватися словниками і справочниками. 3). Я рахую, що відвідувати книжний магазин потрібно почаще. 4). У театрі ми придбали програмку з текстом лібрета опери. 5). Між жалюзями пробивалося сонячне світло.

 

Відповідь.

1). Іспит з державної мови здають в усіх навчальних закладах. 2). Школяр має навчитися користуватися словниками і довідниками. 3). Я вважаю, що відвідувати книжковий магазин потрібно якнайчастіше. 4). У театрі ми придбали програмку з текстом лібрето опери. 5). Крізь  жалюзі пробивалося сонячне світло.

 

6 – 8 класи

1). Поїзд відходить у сім годин тридцять хвилин. 2). До престижних також відносять такі професії: лікар, юрист, економіст, викладач. 3). Дощ зупинився, і в аудиторії відчинили вікна. 4). Довідка видана Івану Петровичу Костенко. 5). Освоїти державну мову – важливе завдання кожного школяра.

 

Відповідь.

1). Поїзд відходить о сьомій годині тридцять хвилин (або о пів на восьму). 2). До престижних (відомих, затребуваних) також належать такі професії: лікар, юрист, економіст, викладач. 3). Дощ закінчився, і в аудиторії розчинили вікна. 4). Довідка видана Івану Петровичу Костенку. 5). Опанувати державну мову – важливе завдання кожного школяра.

 

9 – 11 класи

Дотримати слово, набути освіту, розгорнути чергове засідання, конституційно-правові відношення, безвідповідальне лице, особова власність, зупинка по вимозі, прийняла участь, відкрити очі, в любому випадку, сезонна розпродажа, здавати екзамени, йти коло години, мені всерівно.

 

Відповідь.

Дотримати слова, здобути освіту, розпочати чергове засідання, конституційно-правові відносини, безвідповідальна особа, особиста власність, зупинка за вимогою, брала участь, розплющити очі, у будь-якому випадку, сезонний розпродаж, складати екзамени, йти близько години, мені байдуже.

 

ІІ ЗУПИНКА «В КРАЇНІ ФРАЗЕОЛОГІЇ»

  (5б.)

(Пояснити значення фразеологізмів, або доповнити речення фразеологізмами.)

 

5 – 6 класи

Байдики бити, замилювати очі, тинятися з кутка в куток, водити за ніс, тримати язик за зубами.

 

Відповідь.

Байдики бити - ледарювати, замилювати очі – обдурювати (ошукувати) когось, тинятися з кутка в куток – байдикувати ( не бути зайнятим), водити за ніс – обдурювати (заводити кого-небудь в оману), тримати язик за зубами – мовчати (дотримувати таємниці).

 

7 – 8 класи

Забути язика в роті, мозолити очі, нагнати дрижаків, нагріти боки, ні пари з вуст, як бджіл у вулику, глянути гидко, пальця в рот не клади.

 

Відповідь.

Забути язика в роті – втратити здатність говорити, мозолити очі – постійно перебувати десь (набридати кому-небудь своєю присутністю), нагнати дрижаків – дуже налякати когось, нагріти боки – побити когось, ні пари з вуст – не сказати жодного слова (мовчати за всіх обставин), як бджіл у вулику – дуже багато (велика кількість чогось, що неможливо порахувати), глянути гидко – дуже поганий, пальця в рот не клади – хто-небудь кмітливий, дотепний, тямущий.

 

9 – 11 класи

1). Нові будинки ростуть як ….. 2). Після хорошої зарядки сон як …. 3). Батько так розтлумачив, що я пам’ятатиму це до …. 4). Сашкові був потрібний цей велосипед як …. 5). У таких справах легко…(переборщити). 6). Довелося мені …(замовкнути).

 

Відповідь.

1). Нові будинки ростуть як гриби після дощу (дуже швидко). 2). Після хорошої зарядки сон як  рукою знімає (що-небудь раптово і безслідно зникло). 3). Батько так розтлумачив, що я пам’ятатиму це до нових віників (дуже довго).  4). Сашкові був потрібний цей велосипед як п’яте колесо до воза (хтось або щось зайве, не потрібне у даному випадку). 5). У таких справах легко передати куті меду (переборщити). 6). Довелося мені прикусити язика (замовкнути).

 

ІІІ ЗУПИНКА «МОВОЗНАВЧА»

(5б.)

(Від поданих слів утворити чоловічі та жіночі імена по батькові.)

5 – 6 класи

Іван, Микола, Петро, Максим, Кирил.

 

Відповідь.

 Іван – Іванович, Іванівна; Микола – Миколайович, Миколаївна; Петро – Петрович, Петрівна; Максим – Максимович, Максимівна; Кирил – Кирилович, Кирилівна.

 

  1. – 8 класи

Захар, Йосип, Дем’ян, Артем, Василь.

 

Відповідь.

Захар – Захарович, Захарівна; Йосип – Йосипович, Йосипівна; Дем’ян – Дем’янович, Дем’янівна; Артем – Артемович, Артемівна; Василь – Васильович, Василівна.

 

9 – 11 класи

Ілля, Сава, Кузьма, Пилип, Андрій.

 

Відповідь.

Ілля – Ілліч, Іллівна; Сава – Савович(Савич), Савівна; Кузьма – Кузьмич, Кузьмівна;  Пилип – Пилипович, Пилипівна;  Андрій – Андрійович, Андріївна.

 

ІV ЗУПИНКА «ЕРУДИТ»

 (5 б.)

(Якнайшвидше дати відповіді на низку запитань за 1 хвилину)

5 – 6 класи

  1. Скільки звуків в українській мові? (38)
  2. Скільки відмінків в українській мові? (7)
  3. Скільки голосних в українській мові? 96)
  4. Слова з протилежним значенням.(Антоніми)
  5. Буква без звука. (Ь)
  6. Назвіть знак, що означає роздільну вимову. (Апостроф)
  7. Визначте відмінок слова «лелече». (Кличний)
  8. Яке речення вимовляється емоційно? (Окличне)
  9. Назвіть головні члени речення. (Підмет, присудок)

10.Продовжіть речення: «Без верби й калини ….» (нема України)

 

7 – 8 класи

  1. Назвіть державну мову України. (Українська)
  2. Як називаються слова, що мають спільний корінь? (Спільнокореневі)
  3. Назвати займенники у слові ями. (Я, ми)
  4. Визначити рід іменників непосида, причепа, базіка. (Спільний)
  5. Скільки звуків у слові кукурудза? (8)
  6. Який другорядний член речення відповідає на питання непрямих відмінків? (Додаток)
  7. Утворити прикметник від іменника ткач. (Ткацький)
  8. Як треба писати прикметники жовтогарячий, червоногарячий? (Разом)
  9. Назва словника, з якого дізнаємося значення слова. (Тлумачний)

10.Власний життєпис. (Автобіографія)

 

9 – 11 класи

  1. Влучний вираз. (Фразеологізм)
  2. Визначте спосіб творення слів залізобетонний, землетрус. (Складання основ слів)
  3. Штампи і канцеляризми є ознакою якого стилю? (Офіційно-ділового)
  4. Як треба писати слова кіловат-година, темно-зелений? (Через дефіс)
  5. Назвати вставні слова, що є словами ввічливості? ( Вибачте, будь ласка, пробачте)
  6. До якого розряду належать займенники мій, твій, наш,ваш? (Присвійні)
  7. Речення з одним головним членом. (Односкладне)
  8. Складне речення без сполучників. (Безсполучникове)
  9. Назвати форми дієслова. (Особове, безособове, дієприкметник, дієприслівник, інфінітив)

10.Новостворені слова. (Неологізми)

 

V ЗУПИНКА «ТВОРЧА»

 (5б.)

 Скласти сенкан до слова «Мова»

Алгоритм складання сенкану:

  1.  Іменник (тема)
  2.  Два прикметники (яке воно?)
  3.  Три дієслова (що воно робить?)
  4.  Фраза-висновок із чотирьох слів
  5.  Іменник-синонім до теми (висновок, асоціація)

Зразок.

МОВА

Мелодійна, солов’їна

Дзвенить, єднає, шириться.

Вона – наш безцінний скарб.

Спілкування

 

VІ ЗУПИНКА – МОВОЗНАВЧИЙ ДИКТАНТ

 (5 б.)

5 - 6 класи

1. Скільки  літер в українському алфавіті?

2. Яка частина мови називається іменником?

3. Які ви знаєте головні члени речення?

4. Який розділовий знак ставиться в окличних реченнях?

5. Як правильно писати  зилений чи зелений? Чому?

7 – 8 класи

1. Які букви завжди становлять два звуки?

2. Які ви знаєте другорядні члени речення?

3. Як пишуться слова з префіксом пів-?

4. Яка частина мови називається займенником?

5. Скільки форм має дієслово?

9 – 11 класи

1. Поставте іменники у формі кличного відмінка: швець, скрипаль, молодець, боєць.

2. Як правильно сказати: пам’ятник Франка чи пам’ятник Франкові?

3. У якому відмінку варто уживати іменник і прикметник, якщо вони виконують роль іменної частини складеного присудка?

4.  Які прикметники не утворюють ступенів порівняння?

5. Які існують види складних речень?

МОВОЗНАВЧИЙ ДИКТАНТ (відповіді)

5 - 6 класи

1. Скільки  літер в українському алфавіті? 33

2. Яка частина мови називається іменником? Іменник – самостійна частина мови, що називає особу або предмет і відповідає на питання хто? або що?

3. Які ви знаєте головні члени речення? Підмет і присудок

4. Який розділовий знак ставиться в окличних реченнях? Знак оклику

5. Як правильно писати  зилений чи зелений? Чому? Зелений, перевірочне слово зелень.

7 – 8 класи

1. Які букви завжди становлять два звуки? Ї, щ

2. Які ви знаєте другорядні члени речення? Додаток, означення, обставина

3. Як пишуться слова з префіксом пів-? Через дефіс, разом.

4. Яка частина мови називається займенником?

5. Скільки форм має дієслово? 5

9 – 11 класи

1. Поставте іменники у формі кличного відмінка: швець, скрипаль, молодець, боєць. Шевче,скрипалю, молодче, бійцю.

2. Як правильно сказати: пам’ятник Франка чи пам’ятник Франкові?  Пам’ятник кому? Франкові.

3. У якому відмінку варто уживати іменник і прикметник, якщо вони виконують роль іменної частини складеного присудка?  У знахідному

4.  Які прикметники не утворюють ступенів порівняння? Відносні, присвійні

5. Які існують види складних речень? Сполучникові і безсполучникові

ІІІ. Підбиття підсумків квесту. Нагородження переможців.

 

docx
Додано
10 червня 2021
Переглядів
592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку