Тема. Мовознавчий квест для учнів 5 – 11 класів (до Дня української писемності й мови).
Мета:- розширити знання учнів про багатство та красу української мови, перевірити вміння школярів практично застосовувати знання, здобуті на уроках української мови;
- розвивати творчі здібності учнів, їх логічне та образне мислення, формувати громадянські та загальнокультурні компетентності, уміння працювати в команді;
Тип уроку: позакласний захід.
Методичний коментар. Мовознавчий квест проводиться як позакласний захід, що триває 45 хвилин (дві великі перерви), для учнів 5 – 11 класів. Оптимальна кількість учасників у команді – 5 учнів. Школярів заздалегідь знайомлять із завданнями квесту. Визначають кабінети та відповідальних за певний вид позакласного заходу. Для квесту готуються конверти із завданнями, маршрутні листи.
Правила проведення. У визначений час усі команди збираються в одному місці й отримують конверти із завданнями, маршрутні листи. Виконуючи завдання, команди діють згідно інструкції. Переможницею стане та команда, котра першою прийшла до фінішу і набере максимальну кількість балів.
Перебіг заходу
І. Організаційний момент.
Привітання команд.
Умови гри та її перебіг.
ІІ. Проведення мовознавчого квесту.
І ЗУПИНКА «Я – РЕДАКТОР» (5б.)
(Прочитати речення, визначте допущені в них помилки. Запишіть речення, виправивши помилки.)
1). Іспит з державної мови здають в усіх учбових закладах. 2). Школяр має навчитися користуватися словниками і справочниками. 3). Я рахую, що відвідувати книжний магазин потрібно почаще. 4). У театрі ми придбали програмку з текстом лібрета опери. 5). Між жалюзями пробивалося сонячне світло.
Відповідь.
1). Іспит з державної мови здають в усіх навчальних закладах. 2). Школяр має навчитися користуватися словниками і довідниками. 3). Я вважаю, що відвідувати книжковий магазин потрібно якнайчастіше. 4). У театрі ми придбали програмку з текстом лібрето опери. 5). Крізь жалюзі пробивалося сонячне світло.
6 – 8 класи
1). Поїзд відходить у сім годин тридцять хвилин. 2). До престижних також відносять такі професії: лікар, юрист, економіст, викладач. 3). Дощ зупинився, і в аудиторії відчинили вікна. 4). Довідка видана Івану Петровичу Костенко. 5). Освоїти державну мову – важливе завдання кожного школяра.
Відповідь.
1). Поїзд відходить о сьомій годині тридцять хвилин (або о пів на восьму). 2). До престижних (відомих, затребуваних) також належать такі професії: лікар, юрист, економіст, викладач. 3). Дощ закінчився, і в аудиторії розчинили вікна. 4). Довідка видана Івану Петровичу Костенку. 5). Опанувати державну мову – важливе завдання кожного школяра.
9 – 11 класи
Дотримати слово, набути освіту, розгорнути чергове засідання, конституційно-правові відношення, безвідповідальне лице, особова власність, зупинка по вимозі, прийняла участь, відкрити очі, в любому випадку, сезонна розпродажа, здавати екзамени, йти коло години, мені всерівно.
Відповідь.
Дотримати слова, здобути освіту, розпочати чергове засідання, конституційно-правові відносини, безвідповідальна особа, особиста власність, зупинка за вимогою, брала участь, розплющити очі, у будь-якому випадку, сезонний розпродаж, складати екзамени, йти близько години, мені байдуже.
ІІ ЗУПИНКА «В КРАЇНІ ФРАЗЕОЛОГІЇ»
(5б.)
(Пояснити значення фразеологізмів, або доповнити речення фразеологізмами.)
5 – 6 класи
Байдики бити, замилювати очі, тинятися з кутка в куток, водити за ніс, тримати язик за зубами.
Відповідь.
Байдики бити - ледарювати, замилювати очі – обдурювати (ошукувати) когось, тинятися з кутка в куток – байдикувати ( не бути зайнятим), водити за ніс – обдурювати (заводити кого-небудь в оману), тримати язик за зубами – мовчати (дотримувати таємниці).
7 – 8 класи
Забути язика в роті, мозолити очі, нагнати дрижаків, нагріти боки, ні пари з вуст, як бджіл у вулику, глянути гидко, пальця в рот не клади.
Відповідь.
Забути язика в роті – втратити здатність говорити, мозолити очі – постійно перебувати десь (набридати кому-небудь своєю присутністю), нагнати дрижаків – дуже налякати когось, нагріти боки – побити когось, ні пари з вуст – не сказати жодного слова (мовчати за всіх обставин), як бджіл у вулику – дуже багато (велика кількість чогось, що неможливо порахувати), глянути гидко – дуже поганий, пальця в рот не клади – хто-небудь кмітливий, дотепний, тямущий.
9 – 11 класи
1). Нові будинки ростуть як ….. 2). Після хорошої зарядки сон як …. 3). Батько так розтлумачив, що я пам’ятатиму це до …. 4). Сашкові був потрібний цей велосипед як …. 5). У таких справах легко…(переборщити). 6). Довелося мені …(замовкнути).
Відповідь.
1). Нові будинки ростуть як гриби після дощу (дуже швидко). 2). Після хорошої зарядки сон як рукою знімає (що-небудь раптово і безслідно зникло). 3). Батько так розтлумачив, що я пам’ятатиму це до нових віників (дуже довго). 4). Сашкові був потрібний цей велосипед як п’яте колесо до воза (хтось або щось зайве, не потрібне у даному випадку). 5). У таких справах легко передати куті меду (переборщити). 6). Довелося мені прикусити язика (замовкнути).
ІІІ ЗУПИНКА «МОВОЗНАВЧА»
(5б.)
(Від поданих слів утворити чоловічі та жіночі імена по батькові.)
5 – 6 класи
Іван, Микола, Петро, Максим, Кирил.
Відповідь.
Іван – Іванович, Іванівна; Микола – Миколайович, Миколаївна; Петро – Петрович, Петрівна; Максим – Максимович, Максимівна; Кирил – Кирилович, Кирилівна.
Захар, Йосип, Дем’ян, Артем, Василь.
Відповідь.
Захар – Захарович, Захарівна; Йосип – Йосипович, Йосипівна; Дем’ян – Дем’янович, Дем’янівна; Артем – Артемович, Артемівна; Василь – Васильович, Василівна.
9 – 11 класи
Ілля, Сава, Кузьма, Пилип, Андрій.
Відповідь.
Ілля – Ілліч, Іллівна; Сава – Савович(Савич), Савівна; Кузьма – Кузьмич, Кузьмівна; Пилип – Пилипович, Пилипівна; Андрій – Андрійович, Андріївна.
ІV ЗУПИНКА «ЕРУДИТ»
(5 б.)
(Якнайшвидше дати відповіді на низку запитань за 1 хвилину)
5 – 6 класи
10.Продовжіть речення: «Без верби й калини ….» (нема України)
7 – 8 класи
10.Власний життєпис. (Автобіографія)
9 – 11 класи
10.Новостворені слова. (Неологізми)
V ЗУПИНКА «ТВОРЧА»
(5б.)
Скласти сенкан до слова «Мова»
Алгоритм складання сенкану:
Зразок.
МОВА
Мелодійна, солов’їна
Дзвенить, єднає, шириться.
Вона – наш безцінний скарб.
Спілкування
VІ ЗУПИНКА – МОВОЗНАВЧИЙ ДИКТАНТ
(5 б.)
5 - 6 класи
1. Скільки літер в українському алфавіті?
2. Яка частина мови називається іменником?
3. Які ви знаєте головні члени речення?
4. Який розділовий знак ставиться в окличних реченнях?
5. Як правильно писати зилений чи зелений? Чому?
7 – 8 класи
1. Які букви завжди становлять два звуки?
2. Які ви знаєте другорядні члени речення?
3. Як пишуться слова з префіксом пів-?
4. Яка частина мови називається займенником?
5. Скільки форм має дієслово?
9 – 11 класи
1. Поставте іменники у формі кличного відмінка: швець, скрипаль, молодець, боєць.
2. Як правильно сказати: пам’ятник Франка чи пам’ятник Франкові?
3. У якому відмінку варто уживати іменник і прикметник, якщо вони виконують роль іменної частини складеного присудка?
4. Які прикметники не утворюють ступенів порівняння?
5. Які існують види складних речень?
МОВОЗНАВЧИЙ ДИКТАНТ (відповіді)
5 - 6 класи
1. Скільки літер в українському алфавіті? 33
2. Яка частина мови називається іменником? Іменник – самостійна частина мови, що називає особу або предмет і відповідає на питання хто? або що?
3. Які ви знаєте головні члени речення? Підмет і присудок
4. Який розділовий знак ставиться в окличних реченнях? Знак оклику
5. Як правильно писати зилений чи зелений? Чому? Зелений, перевірочне слово зелень.
7 – 8 класи
1. Які букви завжди становлять два звуки? Ї, щ
2. Які ви знаєте другорядні члени речення? Додаток, означення, обставина
3. Як пишуться слова з префіксом пів-? Через дефіс, разом.
4. Яка частина мови називається займенником?
5. Скільки форм має дієслово? 5
9 – 11 класи
1. Поставте іменники у формі кличного відмінка: швець, скрипаль, молодець, боєць. Шевче,скрипалю, молодче, бійцю.
2. Як правильно сказати: пам’ятник Франка чи пам’ятник Франкові? Пам’ятник кому? Франкові.
3. У якому відмінку варто уживати іменник і прикметник, якщо вони виконують роль іменної частини складеного присудка? У знахідному
4. Які прикметники не утворюють ступенів порівняння? Відносні, присвійні
5. Які існують види складних речень? Сполучникові і безсполучникові
ІІІ. Підбиття підсумків квесту. Нагородження переможців.