Мовознавчий турнір для учнів 5-6 класів

Про матеріал
Мета позакласного заходу: розширити знання учнів про рідну мову, сформувати поняття про мову як найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу; удосконалювати вміння аналізувати висловлювання, вибудовувати на їх основі власні міркування; сприяти осмисленню ролі мови як найважливішого, найбагатшого й найміцнішого зв’язку поколінь.
Перегляд файлу

Мовознавчий турнір

 

Мета. Розширити знання учнів про рідну мо­ву, сформувати поняття про мову як найваж­ливіший засіб спілкування, пізнання і впливу; удосконалювати вміння аналізувати висловлю­вання, вибудовувати на їх основі власні мірку­вання; сприяти осмисленню ролі мови як най­важливішого, найбагатшого й найміднішого зв’язку поколінь.

 

Учень.

Одною мовою одвік Всі люди плачуть.

Одною мовою сміється Всенький світ.

Так як любов і гнів Улити в спів гарячий?

Лиш рідна мова Дасть тобі на те одвіт.

(Г. Вієру, «Рідна мова»)

Учениця. Ми називаємо мову материнською. Відрікатися від рідної мови аморально, відступ від неї робить людину бездуховною, у неї спусто­шується душа та леденіє серце, втрачається людська гідність.

Учень. Через це такими щирими й зворушливи­ми видаються нам слова Сидора Воробкевича: Мово рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

Тільки камінь має.

Учитель. І. Вихованець колись сказав: «Сло­во - найвірніший посланець із минулого в сьо­годення і з сьогодення в прийдешнє. Завдяки його могутності не замулюється людський досвід. Це схованка мудрості й невмирущості народу». І ми з вами спробуємо сьогодні глибше проникнути в цю схованку, щоб винести з неї справжні скарби.

(Діти діляться на чотири команди).

І етап. Розминка

 

Запитання для першої команди:

  1. Що вивчає розділ мовознавчої науки синтаксис?
  2. Назвіть, які види присудків ви знаєте.
  3.       Які види словосполучень за будовою ви мо­жете назвати?
  4. Які речення називаються непоширеними?

Запитання для другої команди:

  1. Що таке речення?
  2. Чим воно може бути ускладнене?
  3. Який додаток називається прямим?
  4. Які члени речення називаються однорідними?

Запитання для третьої команди:

  1. Що вивчає пунктуація?
  2.        Які члени речення становлять його грама­тичну основу?
  3. Які речення називаються односкладними?
  4. Які види речень за будовою ви знаєте?

Запитання для четвертої команди:

  1. Що називається словосполученням?
  2. Який порядок слів може бути в реченні?
  3.        Які синтаксичні конструкції не є членами речення?
  4.       Чим відрізняється словосполучення від спо­лучення слів?

II етап. «Чарівна торбинка»

(Представники команд по черзі виймають із торбинки номери запитань і дають на них відповідь ).

  1.       Чи є підмет у реченні: «Що сталося?» Якщо є, то який саме?
  2. Який наголос називається логічним?
  3.         Якими частинами мови найчастіше вира­жається означення?
  4.       Односкладним чи двоскладним є речення: «Зі степу пахне житом»?
  5. Назвіть види односкладних речень.
  6.       Як правильно сказати: «навчатися мові чи навчатися мови»?
  7.         Як українською мовою звучить російське слово «одуванчик»?
  8. Що вивчає фонетика?

  1. Дайте визначення складного речення.
  2.          Які частини мови використовуються в на­шому мовленні найчастіше?
  3.          Яка синтаксична роль найчастіше дістаєть­ся прикметнику?
  4. Скільки букв налічує український алфавіт?

III етап. «Ромашка»

 

(Ведучий читає текст. Учням на слух треба полічити, скільки означень та додатків є в цьо­му тексті. Кожен капітан дає написаний на папірці свій варіант. Виграє та команда, у якої кількість другорядних членів правильна).

На високому стебельці росла лугова королева - ромашка. То, мабуть, була найпрекрасніша у світі квіточка: рівна, висока, з сумно нахиленою набік яскраво-жовтою, в білих ніжних прозорих пелюс­точках голівкою, ще й зверху прикроплена дрібною, як вістря голки, росичкою.

IV етап. «Знайди зайве»

(Знайти зайве слово з тематичного ряду. Це змагання розраховане на швидкість. Першою відповідає команда, учасник якої першим підняв руку).

  • Вставне слово. Звертання. Узагальнююче слово.
  • Підмет. Присудок. Означення.
  • Глека побити. Раків пекти. Помити підлогу.
  • Сполучник. Прийменник. Дієслово.
  • Речення. Словосполучення. Слово.
  •             Питальне речення. Спонукальне речення. Складне речення.
  • Великий. Чарівний. Осінь.
  • Розповідь. Опис. Аудіювання.
  • Синтаксис. Морфологія. Мова.
  • Нехтувати. Неволити. Не ходити.
  • Сонячний день. День і ніч. Зоряна ніч.
  •             Поширене речення. Односкладне речення. Непоширене речення.

(Кожному учаснику по черзі дається завдання дібрати синонім до фразеологізму. Виграє та ко­манда, що в сумі набрала найбільше балів).

Викинути з голови (забути).

Душа в п’яти сховалася (злякатися).

Мозолити очі (набридати).

Задирати носа (зазнаватися).

Згущувати фарби (перебільшувати).

Аж ребра світяться (худий).

Хоч в око стрельни (темно).

Прикусити язика (замовкнути).

Як сніг на голову (несподівано).

Ахіллесова п’ята (вразливе місце).

Робити з мухи слона (перебільшувати).

Бути на сьомому небі (бути щасливим).

Ніде яблуку впасти (тісно).

Рукою подати (близько).

Зуб на зуб не попадає (холодно).

Пасти задніх (відставати).

  1. етап. «Язик до Києва доведе»

Кожна команда отримує конверт із завданням. Розшифрувати схему маршруту. За вказівками знаходить вислів і повертається до залу. Журі бу­де помічати послідовність повернення команд.

Зашифровані вислови:

  •          Слова - це крила ластівки - вона їх не почу­ває, але злетіти без них не може.

Ю. Мушкетик

  •          Хай оживає істина одна: людина починається з добра.

Л. Забашта

  • Ти знаєш, що ти - людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя - єдина,

Очі твої одні.

В. Симоненко

  •           Розумні люди вчаться для того, щоб знати, нікчемні - для того, щоб їх знали.

Східний вислів

  1. етап. «Ораторське мистецтво»

Представник кожної із команд протягом однієї хвилини повинен розвинути тезу: «Державну мо­ву треба знати бездоганно, тому що...».

Авторитетне журі визначає переможців.

Учитель. Дійсно, кожному громадянинові треба знати свою мову бездоганно. Бажаю вам стати ак­тивними борцями за відродження рідної історії, мови, культури. Любіть Україну, шануйте її на­род і добрими ділами стверджуйте, що нашому роду - нема переводу. Будьте гідними називатися українцями!

 

 


 


 

docx
Додано
19 травня
Переглядів
135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку