Мовознавчий турнір
Мета. Розширити знання учнів про рідну мову, сформувати поняття про мову як найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу; удосконалювати вміння аналізувати висловлювання, вибудовувати на їх основі власні міркування; сприяти осмисленню ролі мови як найважливішого, найбагатшого й найміднішого зв’язку поколінь.
Учень.
Одною мовою одвік Всі люди плачуть.
Одною мовою сміється Всенький світ.
Так як любов і гнів Улити в спів гарячий?
Лиш рідна мова Дасть тобі на те одвіт.
(Г. Вієру, «Рідна мова»)
Учениця. Ми називаємо мову материнською. Відрікатися від рідної мови аморально, відступ від неї робить людину бездуховною, у неї спустошується душа та леденіє серце, втрачається людська гідність.
Учень. Через це такими щирими й зворушливими видаються нам слова Сидора Воробкевича: Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
Тільки камінь має.
Учитель. І. Вихованець колись сказав: «Слово - найвірніший посланець із минулого в сьогодення і з сьогодення в прийдешнє. Завдяки його могутності не замулюється людський досвід. Це схованка мудрості й невмирущості народу». І ми з вами спробуємо сьогодні глибше проникнути в цю схованку, щоб винести з неї справжні скарби.
(Діти діляться на чотири команди).
І етап. Розминка
Запитання для першої команди:
Запитання для другої команди:
Запитання для третьої команди:
Запитання для четвертої команди:
II етап. «Чарівна торбинка»
(Представники команд по черзі виймають із торбинки номери запитань і дають на них відповідь ).
(Ведучий читає текст. Учням на слух треба полічити, скільки означень та додатків є в цьому тексті. Кожен капітан дає написаний на папірці свій варіант. Виграє та команда, у якої кількість другорядних членів правильна).
На високому стебельці росла лугова королева - ромашка. То, мабуть, була найпрекрасніша у світі квіточка: рівна, висока, з сумно нахиленою набік яскраво-жовтою, в білих ніжних прозорих пелюсточках голівкою, ще й зверху прикроплена дрібною, як вістря голки, росичкою.
(Знайти зайве слово з тематичного ряду. Це змагання розраховане на швидкість. Першою відповідає команда, учасник якої першим підняв руку).
(Кожному учаснику по черзі дається завдання дібрати синонім до фразеологізму. Виграє та команда, що в сумі набрала найбільше балів).
Викинути з голови (забути).
Душа в п’яти сховалася (злякатися).
Мозолити очі (набридати).
Задирати носа (зазнаватися).
Згущувати фарби (перебільшувати).
Аж ребра світяться (худий).
Хоч в око стрельни (темно).
Прикусити язика (замовкнути).
Як сніг на голову (несподівано).
Ахіллесова п’ята (вразливе місце).
Робити з мухи слона (перебільшувати).
Бути на сьомому небі (бути щасливим).
Ніде яблуку впасти (тісно).
Рукою подати (близько).
Зуб на зуб не попадає (холодно).
Пасти задніх (відставати).
Кожна команда отримує конверт із завданням. Розшифрувати схему маршруту. За вказівками знаходить вислів і повертається до залу. Журі буде помічати послідовність повернення команд.
Зашифровані вислови:
Ю. Мушкетик
Л. Забашта
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя - єдина,
Очі твої одні.
В. Симоненко
Східний вислів
Представник кожної із команд протягом однієї хвилини повинен розвинути тезу: «Державну мову треба знати бездоганно, тому що...».
Авторитетне журі визначає переможців.
Учитель. Дійсно, кожному громадянинові треба знати свою мову бездоганно. Бажаю вам стати активними борцями за відродження рідної історії, мови, культури. Любіть Україну, шануйте її народ і добрими ділами стверджуйте, що нашому роду - нема переводу. Будьте гідними називатися українцями!