Тема уроку. Як намистини, диво калинове, -
Частини мови! (Загальна характеристика частин мови).
Мета уроку. Виробити уявлення про те, що вивчає морфологія; спираючись на здобуті знання в попередніх класах, дати загальну характеристику самостійних та службових частин мови, особливу увагу звернути на визначення частин мови як категорії морфології; формувати вміння розрізняти частини мови, розпізнавати їх у реченні та тексті, принципово розрізняти самостійні та службові частини мови; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати повагу до материнства, до родини.
Тип уроку. Вступне повторення
Матеріали та обладнання: підручник, дидактичні матеріали, поезія Д. Білоуса «Частини мови».
Частини мови! Назви наче й звичні,
Полюбиш їх – красиві, поетичні!
Д. Білоус
Перебіг уроку
Доброго дня, діти!
Кожному відомо: найкраще живеться в тому домі, де у господарів панує злагода і хороший настрій.
Тож притуліться долонькою до долоньки і промовте слова:
Ми – хороші школярі!
Ми – особистості творчі!
Ми – думаємо і замислюємося!
Ми хочемо все знати!
Погляньмо, чи всі готові до уроку. Перед вами підручники, щоденники та обов’язково – зошити. Відкрийте їх і запишіть число, класна робота.
Давайте з вами на хвилинку заплющимо очі й уявимо, що до нас завітали гості. (сценка про частини мови).
А зараз ми з вами створимо символічне намисто, адже саме про частини мови, як намистини, говорить у своєму вірші Дмитро Білоус. Як ви думаєте, чому наші намистини різного кольору? (відповіді учнів).
Щойно прозвучали слова , які я пропоную взяти за епіграф нашого уроку.
А тепер давайте спробуємо сформулювати тему уроку (відповіді учнів). Запишіть, будь ласка, тему уроку в зошити. Як ви думаєте, що ми повинні сьогодні з’ясувати? Давайте разом розгорнемо підручник на 124 сторінці і з’ясуємо, над чим ми повинні міркувати, ключові слова до теми. А також, що ми повинні знати, вивчивши розділ науки про мову «Морфологія. Орфографія». Ми повинні навчитися розрізняти частини мови, робити морфологічний розбір. І повинні запам’ятати особливості написання та відмінювання самостійних частин мови. Як ви думаєте, чому Д. Білоус порівнює частини мови з намистинами?
А) Опрацювання теоретичного матеріалу у підручнику (ст. 126).
Б) Прикрасимо наше намисто? Перед вами лежать ось такі листочки, на яких написано слова. Вони належать до різних частин мови.
5. Закріплення матеріалу.
А) утворити від слів справжній, пізнати, радість, біда, поміч, утіха різні частини мови, назвати їх. З 3-4 скласти речення. Наприклад: друг – дружний, дружно, дружити.
Б) Вправа 225 з підручника.
В) Творча робота. Скласти невелике висловлювання (4-5 речень) на тему «Хвилина біля мами». У тексті творчої роботи вказати кілька самостійних і службових частин мови.
6. Підсумок уроку.
А) А чи любите ви казки? Хочу розповісти вам казку про частини мови.
Б) Бліц-марафон «Зразкова відповідь»
Отже, ми з вами все повторили, закріпили і, я думаю, запам’ятали. Ласкаво прошу вас до країни Морфології, яку ми будемо вивчати протягом двох років.
7. Домашнє завдання (за підручником).
Ось і уроку кінець,
Хто працював, той молодець!
Так, урок наш, друзі скінчився,
Кожен, мабуть, дуже втомився,
Бо ж працював сумлінно,
Щоб отримать за тему «відмінно».
Пролунає дзвінок,
Вийдіть з класу всі тихо.
Відпочиньте, пробіжіться,
На урок не запізніться!