Мовознавчий турнір "Розумники і розумниці"

Про матеріал
Розвивати в учнів повагу до рідної мови, пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навчати самостійно набувати знання, виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, створювати умови для самореалізації учнів.
Перегляд файлу

Розумники і розумниці

 

                     (Збірна хлопців проти збірної дівчат)

 

Мовознавчий турнір

 

Ведуча. Сьогодні 9 листопада, - День української писемності й мови.

Кожна епоха дарує людству нові винаходи і відкриття.

Але найбільшим винаходом людства було письмо. Писемні знаки дали людям можливість зберегти істинне знання. Адже саме завдяки написаному слову люди збагнули світ і своє місце в ньому.

Мова кожного народу

Неповторна і своя.

В ній гримлять громи в негоду,

В житі—трелі солов’я.

 

На своїй природній мові

І потоки гомонять,

Зелен—клени у діброві

По-кленовому шумлять.

 

Солов’їну, барвінкову,

Колосисту—на віки—

Українську рідну мову

В дар дали мені батьки.

 

Берегти її, плекати

Будем всюди й повсякчас,

Бо ж єдина—так, як  мати—

Мова в кожного із нас.

 

Ведуча. Кожен народ іде своїм шляхом до створення писемності. Та етапи розвитку письма у різних народів земної кулі приблизно однакові.

Первісні люди, щоб запам’ятати  місце перебування, напрям руху мисливців, сигналізувати про наявність якихось предметів або істот на тому чи іншому місці, використовували зламані гілки дерева, укладені в певному порядку стріли, камінці тощо. Це були перші спроби людини передати повідомлення за допомогою мнемонічних знаків. Чи можна вважати ці знаки письмом? Більшість учених  схиляються до думки, що ці знаки—лише перший крок до письма, підготовчий ступінь у процесі його становлення. Предметні знаки передавали загальний зміст повідомлення, але не співпадали з одиницями мовлення.

Часто самі речі не означали нічого, а використовувалися як умовні знаки. Таким було письмо кіпу, поширене у древніх інків,-вузликове письмо: на паличку нав’язувалися  різнокольорові шнурки з вузликами. Таким було письмо ірокезів—вампум: різноманітні черепашки, кожна з яких мала певне значення , про яке домовлялися заздалегідь. Так черепашка, пофарбована в білий колір, позначала щастя, мир; у чорний—небезпеку, у червоний—війну. Своєрідним предметним письмом є палички гінців в Австралії—палички із зарубками різної конфігурації. Вони допомагали посланцю краще запам’ятати і передати зміст повідомлення...

    Ведуча. Сьогодні наші учасники будуть змагатися за звання найкращого знавця української мови. Бажаємо вам успіхів у грі. Прошу капітанів команд назвати девізи своїх команд і представити учасників.

     Умови гри. За кожну правильну відповідь команди отримують 1 бал.

     Отже, розпочинаємо гру.

1. Конкурс  „Розминка”

1 команда

1.Людина,яка виявляє надзвичайну відвагу, хоробрість, самовідданість у бою чи праці. (Герой)

2.Найвища почесна відзнака, нагорода за військові, трудові або інші заслуги.(Орден)

3.Здатність людини думати, мислити, основа її свідомого життя.(Розум)

4.Знання, вміння, здобуті в житті, на практиці.(Досвід)

5.Великий, хижий птах, який водиться в степах чи горах, а також образна назва сильної, мужньої людини.(Орел)

6.Вище звання командирського складу військово-морських сил.(Адмірал)

7.Винагорода, яку вручають переможцеві в конкурсі.(Приз)

8.Масове інфекційне захворювання.(Епідемія)

9.Музичний супровід.(Акомпанемент)

10.Льодова гора, що плаває в морі.(Айсберг)

 

2.команда.                

1 .Склад зброї і військового  спорядження.(Арсенал)

2.Приміщення, де стоять літаки і де проводиться їх поточний ремонт.(Ангар)

3.Великі з’єднання військових  кораблів чи літаків військово-повітряного флоту.(Ескадра)

4.Людина, яка знає багато мов.(Поліглот)

5.Розмова двох осіб.(Діалог)

6.Прилад для вимірювання температури.(Термометр)

7.Керівник великого підприємства.(Директор)

8.Спір з якогось питання.(Полеміка)

9.Лікар, який лікує очі.(Окуліст)

10.Документ на постійне відвідування концертів музики.(Абонемент)

 

2.Конкурс „Логічний диктант”

Його суть: за поданими лексичними значеннями записати слова.

1.Площадка для зльоту, посадки і стоянки літальних апаратів.(Аеродром)

2.Апарат, що працює за допомогою внутрішнього механізму без посередньої участі людини.(Автомат)

3.Обеззаражування, знезаражування.(Дезінфекція)

4.Виборний представник.(Депутат)

5.Прилад для визначення сторін світу.(Компас)

6.Машина для їзди, яку рухають за допомогою ніг.(Велосипед)

7.Музичний супровід.(Акомпанемент)

8.Офіційний документ про закінчення учбового закладу.(Атестат)

9.Група спеціалістів, яка вирішує питання присудження премії.(Журі)

10.Герой билини або людина безмірної сили і відваги.(Богатир)

11.Мотив, наспів.(Мелодія)

12.Малий, дуже малий.(Мініатюрний)

13.Особа, яка керує хором чи оркестром.(Диригент)

14.Назва деяких вищих учбових закладів та наукових установ.(Інститут)

15.Хлібний злак, із зерна якого виготовляють муку для випікання білого хліба.(Пшениця)

 

3.Конкурс „Коректор”

 

Записати речення правильно

 

Сидячи в автобусі, в мене заболіла голова.

 

Ви звернулись не по тому адресу.

 

4.Конкурс ”Спалений рукопис”

 

-Уявіть себе археологом, ви знайшли рукопис, на якому час залишив свої відбитки. Деякі слова й навіть фрази зникли. Ваше завдання – відновити текст.

 

Засвіт  встали...

В похід з  полуночі,

Заплакала...

Свої...очі.

 

Ой..., Морозенку,

Ти славний...

За тобою, Морозенку,

Вся...плаче.

 

5.Конкурс „Найкращий читець”

Представник від кожної команди розказує вірш про мову, члени команди розказують по два акровірші про мову.

 

Мово рідна, мово чудова,

О яка дивовижна краса!

Віддзеркалюєш душу народу,

А йому в серце ллєш небеса!

 

Мудра, щедра, багата, розкішна,

Осяйна, вогняна, дивовижна,

Веселкова, барвиста і ніжна...

Але будь, рідна мово, й престижна!

 

Могутня сила і казкова врода.

О рідні, найпрекрасніші слова!

Ворожа лють борола нашу мову,

Але вона усе-таки-жива!  

 

Миліша нам ти над усі скарби,

О рідно мово, сяй, рости, цвіти!

В тобі заховано  казковії світи,

А нам їх відкривати й берегти!

 

6.Конкурс „Найкращий оповідач”

Кожна команда повинна розказати гумореску на мовну тему.(Наприклад, Павло Глазовий „Кухлик”, „ У трамваї” )

7.Конкурс „Грамотії”

Завдання. Кожна команда за 1 хвилину повинна виправити помилки у словах.

З за

У продовж

Не зважаючи на

Пліч о пліч

Як  не як

По чеськи

Навідмінно

На зустріч

Незаве ршивши

Хоч не хоч

Історико літературний

Пів Івано-Франківська

Пів ями

Відєднати

Зпланувати

Туреччина

Міжярусний

Кабінет міністрів україни

софійський собор

8 конкурс МОВНИЙ МАРАФОН

Запитання для команди номер 1

1.Державна мова України? (Українська)

2.Найбільша одиниця мови?(Текст)

3.Частина мови про ознаку предмета?(Прикметник)

4.Знак у кінці питального речення?(Знак питання)

5.Чим починається діалог?(Тире)

6.Слова з протилежним значенням.(Антоніми)

7.Перша буква у власній назві.(Велика)

8.Знак у слові з-поміж.(Дефіс)

9.Назва гірських українців.(Гуцули)

10.Наука про звуки мови. (Фонетика)

11.Скільки Н у слові незрівнянний?(Дві)

12.Головні члени речення. (Підмет і присудок)

13.Займенник з однієї букви?(Я)

14.Частина тексту з новою думкою.(Абзац)

15.Розділ науки про правопис?(Орфографія)

16.Остання буква у слові шістдесят?(Т)

 

Запитання команді номер 2.

1.Без якої святині зникає народ?(Без мови)

2.Найменша одиниця мови.(Звук)

3.Слова спільного кореня.(Спільнокореневі)

4.Частина мови сьогодні.(Прислівник)

5.Знак у кінці розповідного речення.(Крапка)

6.Знак при звертанні.(Кома, знак оклику)

7.У що береться пряма мова?(Лапки)

8.Буква без звука?(Ь)

9.Словник про значення слів.(Тлумачний)

10.Народна назва Пасхи?(Великдень)

11.Знак у слові пів-Європи?(Дефіс)

12.Сьомий відмінок нашої мови? (Кличний)

13.Українці за кордоном.(Діаспора)

14.Слова з близьким значенням.(Синоніми)

15.Речення лише з підметом.(Називні)

16.Остання буква у слові п’ятдесят?(Т)

 

Журі підводить підсумок гри. Команди нагороджуються

листами-подяками за перемогу і активну участь у мовознавчому турнірі. Капітани команд нагороджуються

цінними подарунками.

Ведуча. Мова—це показник культури людини. Недаремно кажуть: „Заговори, щоб я тебе побачив”. На жаль, сьогодні є небагато людей, які володіють досконало рідною мовою.

Причиною цієї прикрості стало, насамперед те, що в результаті злиття української і російської мов утворився так званий „суржик”, який є небезпечний і шкідливий,

оскільки засмічує і поганить одну з найкрасивіших мов світу. Ще сорок років тому Максим Рильський закликав:

„Пильно і ненастанно політь бур`ян.” А „буряну” ж у нашій мові так багато!     

Треба докласти всіх зусиль, щоб позбутися звички говорити „по - простому”. Говорити слід правильно, бо перед нами відповідальне завдання: узяти все краще з надбання наших предків, сконцентрувати весь розум і духовний потенціал нації, щоб відродилася і розквітла Україна, щоб усміхнулася доля нашому народу.

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
24 лютого
Переглядів
121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку