Мовознавчий турнір "Знавці рідної мови"

Про матеріал
Розробка виховного заходу до Міжнародного дня української мови (21 лютого)
Перегляд файлу

Картинки по запросу картинки до дня рідної мови 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мовознавчий турнір

«Знавці рідної мови»

Мета:

  • розширювати і збагачувати знання учнів про мову;
  • навчити мислити творчо.
  • розвивати уміння аналізувати, синтезувати і систематизувати слова, а також розвивати зв'язне мовлення.
  •  Виховувати повагу до рідної мови, дружбу, згуртованість, бажання змагатись і перемагати у чесній грі.

 

Перебіг заходу:

Вступне слово вчителя:

 21-го лютого всі народи Землі відзначають Міжнародний день рідної мови. За недовгий час свого існування воно вже стало традиційним, винятковість його в тому, що кожен має змогу відчути себе частиною свого великого народу.

У Святому письмі сказано: «Спочатку було Слово». Тож мова має божественне походження, вона подарована людям як вище благо.

Ми зібралися в цій залі, щоб ще раз переконатися в тому, що учні нашої школи люблять і шанують рідну мову. А зробимо  це у формі брейн-рингу між командами 8-9 класів. Привітайте учасників!

А судити поєдинок команд буде шановне журі у складі:

голова журі –

члени журі:

   1 конкурс. «Лінгвістичні парадокси»

Учасники відповідають  по черзі. Правильна відповідь оцінюється одним балом. У разі, коли відповіді немає, право ходу переходить до іншого учасника.

  1. Як одним словом записати словосполучення «суха трава»? (сіно)
  2. Як п’ятьма літерами записати слово «робота»» (праця)
  3. У якому вигуку є сто однакових звуків? (Стоп)
  4. Від назв яких двох букв стає гаряче( (Пе, че)
  5. Який молочний продукт можна перетворити на злак, коли його прочитати справа наліво? (Сир)
  6. Чим закінчується і зима, і весна? (буквою а)
  7. Що стоїть посередині школи? (буква о)
  8. Що спільного між морем і озером? (О, р)
  9. Назва якої птиці складається із 40 А? (сорока)
  10.  Як перетворити замок на замок? (Переставити наголос)
  11. Чи потрібен апостроф у слові верф’яний?
  12. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2 конкурс Морфологічні шаради

Завдання. З поданих частин  слів утворіть нове слово.

Наприклад, щоб створити слово посадка треба взяти  префікс з слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення із слова поїздка.

 

1.Префікс із слова проїзд, корінь із слова лісник., суфікс із слова каток.

2.Префікс  і корінь із слова проводир, суфікс і закінчення із слова коробка.

3.Префікс із слова побудова, корінь із слова купити, суфікс і закінчення із слова печатка.

4.Префікс із слова відпустка, корінь із слова загадка, суфікс і закінчення із слова виставка.

3 конкурс гра «Анаграми»

Переставляючи букви у словах, утворіть нові слова.

Баку –

Мета –

Фарш –

Масло –

Повар –

Силач –

4 конкурс «Орфоргафічний практикум»

Учасники пишуть звичайний орфографічний диктант всього-на-всього із 10 слів. Скільки правильно написаних слів виявиться у ньому, скільки й балів отримає кожен. Максимальна кількість балів – 10.

Священний, пів-Америки, печиво, зліва, багатство, український, медвяний, дит’ясла, жовтогарячий, сліпучо-білий.

5 конкурс - «Муки творчості»

Творчість - це природна потреба людини. Відомі факти про те, що видатні музичні, художні й літературні таланти часом виявляються вже в ранньому дитинстві.

Моцарт від чотирьох років грав на клавесині, у п'ять уже писав музику, у вісім - створив першу сонату й симфонію, в одинадцять - першу оперу. Шевченко малював з раннього дитинства. Першу поезію Леся Українка написала у дев'ять років, Максим Рильський - у сім.

А ви вже в такому віці, що настав час творити. Це справді, нелегко, тому конкурс називається «Муки творчості». Ваша задача - заримувати слова:

Картка 1. Мова, кольорова, дорожіть, любіть.

Картка 2. Буває, забуває, мова, основа.

КОНКУРС №6 «ВГАДАЙ ФРАЗЕОЛОГІЗМ»

Намалювати малюнок до фразеологізму і відгадати його

  1. Зарубати на носі – запам’ятати
  2. Як кіт наплакав – мало
  3. Кури не клюють – багато
  4. Кусати лікті – шкодувати
  1. Конкурс «Скрабл»

         Кожна  команда має набір літер (вони проектуються на дошці)

Завдання учасника: за 30 секунд скласти з літер слово і розтлумачити його   

Команда 1

Команда 2

МОРФОЛОГІЯ

(О, Л, Р, О, М, Л, Ф, І, О, Г, Я)

Морфологія  - це розділ мовознавства, який вивчає слово як частину мови.

СИНТАКСИС

(С, К, Н, И, С, А, Т, С)

Синтаксис - частина мовознавства, що вивчає форми речень і словосполучень.

8 Конкурс «Редактор»

Кожному з вас по черзі буду зачитувати фразу, а вам треба в ній знайти лексичну помилку і виправити її, повторити фразу без помилки. Кожна правильна відповідь – 1 бал

Команда 1

Команда 2

1)Не сиди на полу (підлозі)

2)Хрустальний світильник ( кришталевий)

3)Я не получаю газет (я не отримую)

4) Шевченко народився у березні місяці (Шевченко народився у березні)

5)Грошовий перевод (грошовий переказ)

6)Тут нема печаті (тут немає печатки)

7) у лікарні є вільна вакансія терапевта (у лікарні є вакансія терапевта)

 

1)Приймати участь (брати участь)

2) Підписка на газети й журнали (передплата)

3) Більша половина учнів ( більшість учнів)

4) На протязі тижня (протягом тижня)

5) Земельний участок (земельна ділянка)

6) Урок розпочинається у 8 годин (о восьмій годині)

7) Дошка об’яв (дошка оголошень)

9 Конкурс капітанів ( 1слово – 1 бал)

З букв одного слова складіть і запишіть якомога більше нових слів.

ГРАМАТИКА

( рама, грам, мати, рак, гама, ара, Тамара, кит, крига, тара)
УЧИТЕЛЬ: Журі підсумовує кількість складених слів кожним капітаном і оголосить результати

10 конкурс Розв’язати граматичні приклади

 

  1. СОН+ТИН+ЦЕ – Н – ТИ =  сонце
  2. КІТ+НИ З+ГАЙ – ЗІТ – Й= книга
  3. ГОЛ+РОМА+ХА – МАЛА= горох

11 конкурс «Народ про слово»

Із запропонованих наборів слів і сполучень слів скласти правильний варіант українських прислів’їв. Правильна відповідь оцінюється одним балом.

  1. Гроші, ніж, старше, слово. (Слово старше ніж гроші)
  2. Живе, той, мало, хто, говорить, довше. (Хто мало говорить, той довше живе)
  3. То, срібло, мовчати, говорити, золото, то.(Говорити – то срібло, мовчати – то золото)
  4. Не розвієш, її, мова, не полова, рідна, за вітром.(Рідна мова – не полова, її за вітром не розвієш)
  5. Май, а, питай, людей, свій, розум.(Свій розум май, а людей питай)
  6. Багато, хто, знає, питає, той, багато.(Хто багато питає, той багато знає)
  7. Мова, слово, зложиться, до слова.(Слово до слова – зложиться мова)
  8. Золото, дорожче, слово, за.(Слово дорожче за золото)
  9. На, слова, не, вітер, кидай.(Слова на вітер не кидай)
  10. Мудрий, каже, що знає, не все, а, не все, знає, дурний,що каже. (Мудрий не все каже, що знає, а дурний не все знає, що каже)

КОНКУРС №12   «І ЧУЖОГО НАВЧАЙТЕСЬ,

                                                                        Й СВОГО НЕ ЦУРАЙТЕСЬ...»

Учитель: Часто люди, намагаючись справити про себе враження, як про дуже ерудованих, сиплють чудернацькими чужомовними словами: медитація, девальвація, оптимізація, тоді, як в рідній мові анітрохи не гірші, а навпаки — не такі незвичні й громіздкі відповідники: роздуми, продовження, поліпшення. Наш конкурс  «І чужому навчайтесь, й свого не цурайтесь...» доведе, що українська мова має повновартісні відповідники до багатьох запозичень.

Завдання : Дібрати до запозичених слів українські відповідники.

Оцінювання:  від 1 до 7 балів

1. Віраж  /    Поворот

2. Акцент  /   Наголос

3. Журнал /   Часопис

4. Вояж    /    Подорож

5. Монстр /    Потвора

6. Юрист   /   Правник

7. Егоїст     / себелюб

8. Асортимент  / Перелік

9. Деградація  / Занепад

10. Аплодисменти  / Оплески

11. Унікум /  виняток

12. Кафе /  кав’ярня

13. Блондинка / білявка

14. Дисципліна /  порядок

 

10113 конкурс Гра «Відгадай за назвами  предмети»

  1. Підземна міська залізниця.
  2. Передня частина голови, на якій розташовується ніс, очі, рот.            
  3. Купа дров, або хмизу, які горять.
  4. Смолиста маса, якою заливають дороги і тротуари.
  5. Людина, яка добровільне дає свою кров для переливання.
  6. Постанова, розпорядження найвищого органу влади або глави держави, що має силу закону.
  7. Короткі штани.
  8. Установа, в якій виготовляють і продають ліки.
  9. Інструмент для різання, стриження, що складається з двох навхрест з'єднаних ножів з ручками у вигляді кілець. 
  10. Скляний ящик з водою для риб.
  11. Страва з дрібних шматочків м'яса або риби з овочами й підливою.
  12. Оптичний прилад з двох скелець на дужках.
  13. Літній будинок для відпочинку за містом.
  14. Кілька коней запряжених разом.

Ключ. У кожному слові-відгадці  підкресліть першу літеру. З цих букв прочитаєте вислів українського поета В.Сосюри.

Завершальна частина

Наша мова усім світом  визнана наймилозвучнішою серед мов. Вона переткана й вишита калиною, у ній дзвенить слава запорожців, нею написані невмирущі твори Котляревського, Шевченка, Франка, Карпенка-Карого, Лесі Українки, вона живеш у піснях  народу.

Тож нехай зараз перегляньте відео. А журі підсумує результати змагань та оголосить переможця.

Звучить українська пісня

Оголошується команда переможців і нагороджується подяками і солодкими призами

УЧИТЕЛЬ: Ось і підійшло до кінця наше мовне змагання. Ви всі показали свої знання, хтось краще, а хтось трошки гірше. Та пам’ятайте завжди про те, що справжня людина виростає саме з любові до рідного краю, до рідної мови та культури.  Користуйтесь  мовою, плекайте, шануйте цей найдорожчий скарб! Ми бажаємо вам  успіхів у вивченні української мови та літератури, натхнення і наснаги у навчанні!

 Сьогодні ми мали унікальну можливість поринути в атмосферу любові і добра, насолодитися красою рідного слова. Робімо все, щоб наше слово зазвучало повсюди, щоб рідна мова зайняла почесне місце в нашій державі, бо «мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».

 

Кожному учаснику нашого змагання ми даруємо «Абетку побажань».

                      

  « Абетка  побажань»

j0428261А – активності  творчої.

Б – безхмарності  небесної.

В – віри  розсудливої.

Г – гумору  неміряного.

Г – ґречності  щоденної.

Д – достатку  життєвого.

Е – економії  розумної.

Є – єдності  сімейної.

Ж – життя  безкінечного.

З – здоров’я  безмежного.

І – імені  чистого.

Ї – їздити в подорожі.

К – кохання  доброго.

Л – людяності  Щирої.

М – мрії  здійсненної.

Н – наснаги  професійної.

О – обрію  барвистого.

П – посмішки чуйної.

Р – радості всесильної.

С – спокою літнього.

Т – теплоти  родинної.

У – успіху  великого.

Ф – фантазії гармонійної.

Х – хліба  цілющого.

Ц – царини  домашньої.

Ч – чарівності  приємної.

Ш – широти  духовної.

Щ – щастя  невичерпного.

Ю – юності  сердечної.

Я – ясності  майбутньої.

 

 

Звучить пісня «Звучи, рідна мово!»

 

Картинки по запросу картинки до дня рідної мови

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Крось Оксана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
1473
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку