Мовознавчий турнір
«Знавці рідної мови»
Мета:
Перебіг заходу:
Вступне слово вчителя:
21-го лютого всі народи Землі відзначають Міжнародний день рідної мови. За недовгий час свого існування воно вже стало традиційним, винятковість його в тому, що кожен має змогу відчути себе частиною свого великого народу.
У Святому письмі сказано: «Спочатку було Слово». Тож мова має божественне походження, вона подарована людям як вище благо.
Ми зібралися в цій залі, щоб ще раз переконатися в тому, що учні нашої школи люблять і шанують рідну мову. А зробимо це у формі брейн-рингу між командами 8-9 класів. Привітайте учасників!
А судити поєдинок команд буде шановне журі у складі:
голова журі –
члени журі:
1 конкурс. «Лінгвістичні парадокси»
Учасники відповідають по черзі. Правильна відповідь оцінюється одним балом. У разі, коли відповіді немає, право ходу переходить до іншого учасника.
2 конкурс Морфологічні шаради
Завдання. З поданих частин слів утворіть нове слово.
Наприклад, щоб створити слово посадка треба взяти префікс з слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення із слова поїздка.
1.Префікс із слова проїзд, корінь із слова лісник., суфікс із слова каток.
2.Префікс і корінь із слова проводир, суфікс і закінчення із слова коробка.
3.Префікс із слова побудова, корінь із слова купити, суфікс і закінчення із слова печатка.
4.Префікс із слова відпустка, корінь із слова загадка, суфікс і закінчення із слова виставка.
3 конкурс гра «Анаграми»
Переставляючи букви у словах, утворіть нові слова.
Баку –
Мета –
Фарш –
Масло –
Повар –
Силач –
4 конкурс «Орфоргафічний практикум»
Учасники пишуть звичайний орфографічний диктант всього-на-всього із 10 слів. Скільки правильно написаних слів виявиться у ньому, скільки й балів отримає кожен. Максимальна кількість балів – 10.
Священний, пів-Америки, печиво, зліва, багатство, український, медвяний, дит’ясла, жовтогарячий, сліпучо-білий.
5 конкурс - «Муки творчості»
Творчість - це природна потреба людини. Відомі факти про те, що видатні музичні, художні й літературні таланти часом виявляються вже в ранньому дитинстві.
Моцарт від чотирьох років грав на клавесині, у п'ять уже писав музику, у вісім - створив першу сонату й симфонію, в одинадцять - першу оперу. Шевченко малював з раннього дитинства. Першу поезію Леся Українка написала у дев'ять років, Максим Рильський - у сім.
А ви вже в такому віці, що настав час творити. Це справді, нелегко, тому конкурс називається «Муки творчості». Ваша задача - заримувати слова:
Картка 1. Мова, кольорова, дорожіть, любіть.
Картка 2. Буває, забуває, мова, основа.
КОНКУРС №6 «ВГАДАЙ ФРАЗЕОЛОГІЗМ»
Намалювати малюнок до фразеологізму і відгадати його
Кожна команда має набір літер (вони проектуються на дошці)
Завдання учасника: за 30 секунд скласти з літер слово і розтлумачити його
Команда 1 |
Команда 2 |
МОРФОЛОГІЯ (О, Л, Р, О, М, Л, Ф, І, О, Г, Я) Морфологія - це розділ мовознавства, який вивчає слово як частину мови. |
СИНТАКСИС (С, К, Н, И, С, А, Т, С) Синтаксис - частина мовознавства, що вивчає форми речень і словосполучень. |
8 Конкурс «Редактор»
Кожному з вас по черзі буду зачитувати фразу, а вам треба в ній знайти лексичну помилку і виправити її, повторити фразу без помилки. Кожна правильна відповідь – 1 бал
Команда 1 |
Команда 2 |
1)Не сиди на полу (підлозі) 2)Хрустальний світильник ( кришталевий) 3)Я не получаю газет (я не отримую) 4) Шевченко народився у березні місяці (Шевченко народився у березні) 5)Грошовий перевод (грошовий переказ) 6)Тут нема печаті (тут немає печатки) 7) у лікарні є вільна вакансія терапевта (у лікарні є вакансія терапевта)
|
1)Приймати участь (брати участь) 2) Підписка на газети й журнали (передплата) 3) Більша половина учнів ( більшість учнів) 4) На протязі тижня (протягом тижня) 5) Земельний участок (земельна ділянка) 6) Урок розпочинається у 8 годин (о восьмій годині) 7) Дошка об’яв (дошка оголошень) |
9 Конкурс капітанів ( 1слово – 1 бал)
З букв одного слова складіть і запишіть якомога більше нових слів.
ГРАМАТИКА
( рама, грам, мати, рак, гама, ара, Тамара, кит, крига, тара)
УЧИТЕЛЬ: Журі підсумовує кількість складених слів кожним капітаном і оголосить результати
10 конкурс Розв’язати граматичні приклади
11 конкурс «Народ про слово»
Із запропонованих наборів слів і сполучень слів скласти правильний варіант українських прислів’їв. Правильна відповідь оцінюється одним балом.
КОНКУРС №12 «І ЧУЖОГО НАВЧАЙТЕСЬ,
Й СВОГО НЕ ЦУРАЙТЕСЬ...»
Учитель: Часто люди, намагаючись справити про себе враження, як про дуже ерудованих, сиплють чудернацькими чужомовними словами: медитація, девальвація, оптимізація, тоді, як в рідній мові анітрохи не гірші, а навпаки — не такі незвичні й громіздкі відповідники: роздуми, продовження, поліпшення. Наш конкурс «І чужому навчайтесь, й свого не цурайтесь...» доведе, що українська мова має повновартісні відповідники до багатьох запозичень.
Завдання : Дібрати до запозичених слів українські відповідники.
Оцінювання: від 1 до 7 балів
1. Віраж / Поворот
2. Акцент / Наголос
3. Журнал / Часопис
4. Вояж / Подорож
5. Монстр / Потвора
6. Юрист / Правник
7. Егоїст / себелюб
8. Асортимент / Перелік
9. Деградація / Занепад
10. Аплодисменти / Оплески
11. Унікум / виняток
12. Кафе / кав’ярня
13. Блондинка / білявка
14. Дисципліна / порядок
13 конкурс Гра «Відгадай за назвами предмети»
Ключ. У кожному слові-відгадці підкресліть першу літеру. З цих букв прочитаєте вислів українського поета В.Сосюри.
Завершальна частина
Наша мова усім світом визнана наймилозвучнішою серед мов. Вона переткана й вишита калиною, у ній дзвенить слава запорожців, нею написані невмирущі твори Котляревського, Шевченка, Франка, Карпенка-Карого, Лесі Українки, вона живеш у піснях народу.
Тож нехай зараз перегляньте відео. А журі підсумує результати змагань та оголосить переможця.
Звучить українська пісня
Оголошується команда переможців і нагороджується подяками і солодкими призами
УЧИТЕЛЬ: Ось і підійшло до кінця наше мовне змагання. Ви всі показали свої знання, хтось краще, а хтось трошки гірше. Та пам’ятайте завжди про те, що справжня людина виростає саме з любові до рідного краю, до рідної мови та культури. Користуйтесь мовою, плекайте, шануйте цей найдорожчий скарб! Ми бажаємо вам успіхів у вивченні української мови та літератури, натхнення і наснаги у навчанні!
Сьогодні ми мали унікальну можливість поринути в атмосферу любові і добра, насолодитися красою рідного слова. Робімо все, щоб наше слово зазвучало повсюди, щоб рідна мова зайняла почесне місце в нашій державі, бо «мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».
Кожному учаснику нашого змагання ми даруємо «Абетку побажань».
« Абетка побажань»
А – активності творчої.
Б – безхмарності небесної.
В – віри розсудливої.
Г – гумору неміряного.
Г – ґречності щоденної.
Д – достатку життєвого.
Е – економії розумної.
Є – єдності сімейної.
Ж – життя безкінечного.
З – здоров’я безмежного.
І – імені чистого.
Ї – їздити в подорожі.
К – кохання доброго.
Л – людяності Щирої.
М – мрії здійсненної.
Н – наснаги професійної.
О – обрію барвистого.
П – посмішки чуйної.
Р – радості всесильної.
С – спокою літнього.
Т – теплоти родинної.
У – успіху великого.
Ф – фантазії гармонійної.
Х – хліба цілющого.
Ц – царини домашньої.
Ч – чарівності приємної.
Ш – широти духовної.
Щ – щастя невичерпного.
Ю – юності сердечної.
Я – ясності майбутньої.
Звучить пісня «Звучи, рідна мово!»