Презентація "Займеник"

Про матеріал

Презентація "Займенник" може бути використана при вивченні теми "Займенник" на уроках української мови в 6 класі. В презентації поданий не тільки теоретичний матеріал, але й практичні завдання, які можуть бути використані для перевірки засвоєння нового матеріалу здобувачами освіти.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема. Займенник (додаткові матеріали до уроків української мови в 6 класі)

Номер слайду 2

Займенник – самостійна частина мови, яка вказує на особу, предмет, ознаку, кількість, але не називає їх. Наприклад: він, на ній – вказує на предмет, особу; цей, всякий, інший – вказує на ознаку; скільки – на кількість ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 3

ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ Займенники, як правило, змінюються за відмінками. Наприклад: він, його, йому, його, ним, на ньому. Займенники , що вказують на ознаки, змінюються ще й за числами та родами. Наприклад: наш, наша, наше, наші.

Номер слайду 4

ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 5

Що означає (загальне значення) Відповідає на питання Морфологічні ознаки Синтаксична роль Вказує на предмет, його ознаку або кількість Хто? Що? Який? Чий? Котрий? скільки?   1.Розряд за значенням. 2.Змінюється за відмінками, деяких розрядів – за числами, родами і відмінками. Підмет, означення, додаток та інші члени речення ЧАСТИНА МОВИ 1.4.Графічні матеріали ЗАЙМЕННИК ЯК САМОСТІЙНА ЧАСТИНА МОВИ

Номер слайду 6

Практичні завдання Щоб переконатися, що ти добре засвоїв матеріал, спробуй дати відповіді на запитання і виконати такі завдання ПИТАННЯ: 1. Яка частина мови називається займенником? 2. Що спільне і що відмінне в значенні займенника й іменника, прикметника та числівника? 3. Коли стає зрозумілим значення більшості займенників? 4. Яким членом речення може виступати займенник?

Номер слайду 7

Я була на могилі солдата: Там посаджена рута і м’ята, Нагідки і фіалочок ряд. Спочиває під ними солдат. Він з фашистами бився завзято: Сам, один – а фашистів багато! Був сміливим наш воїн-солдат,- Певно, в нього не стало гранат. Гостра куля солдата скосила, І стоїть вся у квітах могила, Вітерець прилітає щодень, Він солдату співає пісень! М.Познанська ЗАВДАННЯ 1 Прочитай текст, випиши з нього займенники, визнач, на що вони вказують.

Номер слайду 8

ЗАВДАННЯ 2 Добери потрібні за змістом займенники …дужі … землею, любимо …, … пишаємося …. А земля дужа трудівниками, а також і … - поколінням юних, …випаде з часом прикрашати … працею, віддавати … трудову звитягу. Землі рідній – високість … помислів! Зігріймо ж землю сонцем … душ. Тоді потеплішає довкола рівно настільки, … … віддамо. Землі веселіти від … добрих почуттів до … (Є. Гуцало) Займенники для довідок: ми, своєю, її, нею, вами, якому, її, їй, свою, наших, скільки, ми, наших, неї. ЗАВДАННЯ 3 Спиши текст, підкресли в ньому займенники як члени речення. Він переступив поріг і відразу ніби потрапив ув інший світ. Заколихана тиша війнула йому в душу приспаним минулим. Здається, біг часу зупинився й усе заснуло. Ні з чим незрівнянна, притаманна лише музеям тиша вляглася в просторих залах і кімнатах. Коли-не-коли пройде залами група екскурсантів – і знову снується безгоміння. Звідусюди його оточують знамена, він тягнеться до них, зворушений далекими спогадами.

Номер слайду 9

ЗАВДАННЯ 5 Спиши загадки і відгадай їх; встав пропущені літери; підкресли займенники. Пр..йшов хтос.., узяв щос.., пішов за ним,(не)знаю за ким. Вес.. бл..щить, під з..млею біжить. Входят.. до неї сліпими, а виходять зряч..ми. Мене саму не їдят.. і без мене мало їдять. Для довідок: Сіль, вітер, школа, електропоїзд метро.   ЗАВДАННЯ 4 Поясни значення фразеологізмів. З трьома з них склади речення, підкресли займенники. Сам не свій; чого на світі не буває; хто в ліс, хто по дрова; усією душею; взяти себе в руки; ні в сих, ні втих.

Номер слайду 10

РОЗРЯДИ ЗАЙМЕННИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ

Номер слайду 11

За значенням і граматичними особливостями займенники поділяються на дев’ять розрядів: ОСОБОВІ ЗАЙМЕННИКИ вказують на особу або осіб, які говорять або пишуть, на особу до якої звернене мовлення, на особу чи предмет (я, ми, ти, ви, він, вона, воно, вони) ЗВОРОТНІЙ ЗАЙМЕННИК (себе) має стосунок до виконавця дії й може стосуватися всіх трьох осіб. ПИТАЛЬНІ ЗАЙМЕННИКИ вживаються для вираження питань про особу (хто?) чи предмет (що?) ознаки чи належність предмета особі (який? чий?) або кількість і порядок предметів при лічбі (скільки? котрий?). За допомогою питальних займенників будують питальні речення. ВІДНОСНІ ЗАЙМЕННИКИ ті самі, що й питальні (хто, що, який, чий, котрий, скільки), але вживаються вони для зв’язку частин складного речення ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 12

ЗАПЕРЕЧНІ ЗАЙМЕННИКИ заперечують присутність особи, наявність предмета, його ознак чи кількості (ніхто, ніщо, ніякий, нічий, нікотрий, ніскільки). НЕОЗНАЧЕНІ ЗАЙМЕННИКИ вказують на невизначені особи, предмети, їхні ознаки або кількість (будь-хто, хтось, хтозна-що, абиякий, скільки-небудь). ПРИСВІЙНІ ЗАЙМЕННИКИ вказують на належність чогось першій особі (мій, наш), другій особі (твій, ваш), третій особі (їхній), будь-якій особі (свій). ВКАЗІВНІ ЗАЙМЕННИКИ вирізняють предмети в мовленнєвій ситуації (той, цей, такий, стільки). ОЗНАЧАЛЬНІ ЗАЙМЕННИКИ вказують на ознаку предмета чи особи, не називаючи її (сам, самий, весь, всякий, кожний, інший)  ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 13

ГРАФІЧНІ МАТЕРІАЛИ РОЗРЯДИ ЗАЙМЕННИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ Розряди займенників Займенники Особові Я, ми, ти, ви, він, вона, воно, вони Зворотний Себе Питальний Хто? Що? Який? Чий? Котрий? Скільки? Відносні Хто, Що, Який, Чий, Котрий, Скільки Заперечні Ніхто, ніщо, ніякий, нічий, нікотрий, ніскільки Неозначені Дехто, дещо, деякий, якийсь, котрийсь, хтозна-що, казна-який, будь-який, будь-хто, абихто, хтось Вказівні Той, цей, сей, такий, стільки Означальні Весь, всякий, сам, самий, кожний, кожен, інший, жоден, жодний Присвійні Мій, твій, свій, наш, ваш, їхній

Номер слайду 14

ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ ЗАВДАННЯ 1 Подані займенники розподіли за значенням. Мене, кого, чиїм, свій, хтось, цієї, кожного, їхнього, їхні, отакий, оцьому, йому, її, нею, себе, хто-небудь, та, чий?, вони, я, тобі, мною, вашого, наше, інший, що?, якої, всякий, котрийсь, дехто, абичого. ЗАВДАННЯ 2 Спиши текст, підкресли в ньому займенники, визнач розряд за значенням. Людині потрібна пісня. Вона надихає на трудові звершення, допомагає долати труднощі, вона з нами на свята і дає нам розраду в горі. Саме життя наше нам нагадує пісню. У народній пісні – душа народу. З колисковою піснею жінка вливає в свідомість дитини все найкраще, найсвітліше, найблагородніше, що є в її материнському серці. Через пісню вона передає немовляті свою любов до Вітчизни. Наша пісня – наше духовне багатство.

Номер слайду 15

ЗАВДАННЯ 3 З поданого тексту випиши займенники, визнач розряд за значенням. Українська пісня. Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивими і ніжними, сильними і хоробрими? ЗАВДАННЯ 4 Укажи в дужках розряд займенника. Наведи власні приклади займенників указаних розрядів. С клади з двома займенниками речення. У нього (___________), нічиїми(__________), якогось(________), усіма(_______), їй (_______),дещо (___________), ні в кого (__________).

Номер слайду 16

Розряди займенників за значенням   Займенники Особові   А) якого, скільки, кого 2.Питально- відносні   Б) такому, стільки, того 3. Заперечні   В) всякий, кожний, інший   4. Вказівні   Г) ніскільки, нічий, ніякий Д) їй, вони, йому   Завдання 5 Установи відповідність

Номер слайду 17

Розряди займенників за значенням   Займенники 1. Вказівні   А) самим, всякому, інші 2. Неозначені   Б) чого, кому, чиєму 3. Означальні   В) нічого,нікому,нічиєму 4. Питально-відносні   Г) дечийому, якогось, аби з ким Д) тієї, такий, цією   Завдання 6 Установи відповідність

Номер слайду 18

ОСОБОВІ ТА ЗВОРОТНИЙ ЗАЙМЕННИКИ

Номер слайду 19

ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ Під час спілкування у співрозмовників виникає потреба вказати один на одного або на того про кого говорять. З цією метою вживаються особові займенники. Особові займенники вказують на особу або осіб, які говорять чи пишуть (я, ми), на особу (осіб), до яких звернене мовлення (ти, ви), на особу чи предмет, про які йдеться (він, вона, воно, вони). Особові займенники змінюються за числами: я – ми; ти – ви; він – вони. Займенник він змінюється ще й за родами: він, вона, воно.

Номер слайду 20

Особові займенники змінюються за відмінками. У непрямих відмінках особові займенники мають іншу основу, ніж у називному (я – мене, ти - тобою). У непрямих відмінках займенників третьої особи після прийменників з’являється приставний звук [н]: до неї, до нього при них. В українській мові прийменники з, над, перед, під перед займенником мною вживаються з і ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 21

У реченні особові займенники виступають у ролі підмета або додатка. (Він чудовий хлопчик! Нас попередили про зупинку.) Особові займенники надають мовленню особливої щирості, схвильованості, задушевності. Найчастіше вони вживаються у листуванні, у творах художньої літератури. Особовий займенник ти вживається за дружнього і теплого спілкування однакових за віком, молодших або добре знайомих співрозмовників. Займенник ви вказує на кількох осіб, до яких звертається той, хто говорить. (Ви всі знаєте відповідь на це питання.) Цей займенник передає також поважне, підкреслено шанобливе ставлення до старшої за віком або малознайомої людини.( Ніно Іванівно, а що Ви прочитали останнім часом?) За офіційних обставин навіть добре знайомі дорослі люди найчастіше спілкуються на «ви». ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 22

У родині до старших (батьків, дідуся й бабусі) звертаються залежно від уподобань і традицій родини. За давнім українським звичаєм, до старших зверталися на «ви». Проте теплота родинних стосунків цілком допускає звертання на «ти». (Чого ж ви мене, тату, раніше не збудили? (М.Стельмах) Рідна мати моя, ти ночей не доспала (А.Малишко)) У листуванні повагу до адресата обов’язково підкреслюють написанням займенника Ви з великої літери. Дієслова та прикметники при займеннику Ви ставлять у множині. (Нарешті зібралась написати Вам дружнього листа.) Порада: не варто використовувати займенники третьої особи в присутності тих, про кого йде мова, бо це не ввічливо. ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 23

Зворотний займенник себе вказує на виконавця зворотної дії: примусив себе, заспокоїла себе. Зворотний займенник себе не має називного відмінка, роду й числа. Цей займенник має стосунок до виконавця дії й може мати відношення до всіх трьох осіб. (Оленка приготувала собі сніданок). У реченні зворотний займенник виступає у ролі додатка ЗВОРОТНИЙ ЗАЙМЕННИК: СЕБЕ

Номер слайду 24

ГРАФІЧНІ МАТЕРІАЛИ ОСОБОВІ ЗАЙМЕННИКИ Однина Множина І особа Я Ми ІІ особа Ти Ви ІІІ особа Він, Вона, Воно Вони ВІДМІНЮВАННЯ ОСОБОВИХ ЗАЙМЕННИКІВ Однина Множина Н.в я ти він вона воно ми ви вони Р.в мене тебе його її його нас вас їх Д.в мені тобі йому їй йому нам вам їм З.в мене тебе його її його нас вас їх О.в мною тобою ним нею ним нами вами ними М.в на мені на тобі на ньому на ній на ньому на нас на вас на них

Номер слайду 25

ВІДМІНЮВАННЯ ЗВОРОТНОГО ЗАЙМЕННИКА СЕБЕ Н.В.   ---------------------------- Р.В.   СЕБЕ Д.В.   СОБІ З.В.   СЕБЕ О.В.   СОБОЮ М.В.   НА СОБІ

Номер слайду 26

ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ ЗАВДАННЯ 1 З наведених речень випиши особові та зворотні займенники, визнач їх особу, число та відмінок. Вони послали листа киянам про смертельну небезпеку. Його непокоїла думка про ту несподівану зустріч з Марійкою. Ще вчора ввечері він був під стінами золотоверхого Києва. Розмова видалася тобі неприємною. Наш клас переміг у змаганнях по футболу серед шестикласників. Воно (місто Мукачеве) виникло біля стін старовинного замку. Перед тобою простягся широкий шлях. Бабуся тихо розмовляла сама з собою про наболіле за довгі роки.

Номер слайду 27

ЗАВДАННЯ 2 Даючи відповідь на питання, постав особові займенники Я, МИ,ТИ, ВИ в потрібному відмінку, запиши за зразком. ЗРАЗОК: розмовляти (з ким?) зі мною, з нами, з тобою, з вами Підготувати ( для кого?) ______ Задоволений (ким?) _________ Розповісти (кому?) ___________ ЗАВДАННЯ 3 З тексту випиши зворотний займенник, визнач його відмінок. УМІЙ ВОЛОДІТИ СОБОЮ Володіти собою означає бути тактовним. Такт – це почуття міри. Тактовна людина вміє відчувати свій настрій, уміє стримувати себе . Справжньою тактовністю є властивість співвідносити себе з іншими людьми. Тактовна людина не буде голосно розмовляти в автобусі, співати під вікнами сусіда. Володіти собою означає бути дисциплінованими.

Номер слайду 28

ЗАВДАННЯ 4 Утвори словосполучення із займенником ВИ та словами, вказаними в дужках, і запиши. Поясни вживання форм множини для висловлення пошани. Ви (раді, радий), ви (готовий, готові), ви (сумна, сумні), ви (моя. мої), ви (рідна, рідні), ви (така, такі), ви (хороша , хороші), ви (якісь, якийсь), ви (невеселий, невеселі). ЗАВДАННЯ 5 Прочитай фразеологізми, правильно наголошуючи зворотний займенник. З’ясуй значення наведених фразеологізмів. Склади 3-4 речення, одне з них розбери за членами речення. Видавити себе з головою, забивати собі голову, зарубати собі на носі, землі під собою не чути, знати собі ціну, собі на умі, показати себе, пробивати собі дорогу, не по собі.

Номер слайду 29

ЗАВДАННЯ 6 Спиши текст, розриваючи дужки. Поясни появу звуку Н на початку деяких займенників. Тим часом дівчата побігли до річки. У кожної в руках був віночок. (Вони) обережно опускали (він) на воду. Плесо зарябіло безліччю вінків. Створювалося враження, що річка розквітла. На її водах гойдалося безліч квіток. А прудка течія відносила (вони) у глиб ріки. Кожна дівчина уважно стежила за своїм вінком. Адже дівчата вірили, що саме для (вони) доля приготувала щасливе майбутнє. ЗАВДАННЯ 7 Запитання-жарти. Які два займенники заважають автотранспортові? Які три займенники найчистіші? Який займенник у спорті може задовольнити уболівальників?

Номер слайду 30

ЗАВДАННЯ 8 Склади розповідь за картинкою з 5-7 речень, використовуючи особові займенники в різних відмінках.

Номер слайду 31

ТЕСТИ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ 1.Вкажіть варіант, у якому всі займенники особові: А) працювати з нами, дякувати тобі, дехто з нас, когось не вистачає Б) повернути собі пошану, не з нами, горджусь тобою, його друзі В) звинуватили мене, разом з тобою, не від неї, з ним Г) милуватися собою, мій план, наш сад, твій син. 2.Вкажіть варіант речення, в якому є зворотний займенник: А) За часів мого дитинства все було набагато кращим. Б) Мені ні в чому себе звинувачувати. В) Ви не знаєте котра година? Г) Хлопчаки казна-що витівали. 3.Вкажіть варіант, у якому до займенників при відмінюванні додається літера Н: А) мій, наш, твій, свій Б) себе, хто, який, чий В) цей, той, такий, всякий Г) він, воно, ми, вони 4.Особовий займенник ужито в реченні: А) Усякий коваль свого щастя. Б) Не збирай синові худоби – збери йому розум. В) Не з кожної квіточки ягідочка. Г) Кому щастя, тому й доля.

Номер слайду 32

5.Визначити рядок, у якому всі займенники стоять у родовому відмінку: А)його, себе, її, мене, тебе, вас, нас Б) його, йому , їх, її, нас, нам,тобі В) його, себе, мене, нам, їй, ними, тобою Г) нас, вас, тебе, її, їм, ними, собою. 6.Визначити рядок, у якому всі займенники стоять в орудному відмінку: А) чим , хто, твій, твого, вона Б) нею, собою, тобою, нами, ним, вами В) ти, ваш, цим, цю, йому, чим Г) ми, мною, нами, ти, тобою, твій ТЕСТИ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ

Номер слайду 33

ПИТАЛЬНІ ТА ВІДНОСНІ ЗАЙМЕННИКИ

Номер слайду 34

ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ Питальні займенники хто? що? який? чий? котрий? скільки? вживаються для вираження питань про особу (хто?) чи предмет (що?), ознаки чи належність предмета особі (який? чий?) або кількість і порядок предметів при лічбі (скільки? котрий?). За допомогою питальних займенників будують питальні речення (Що ти сьогодні читав? Хто не придбав квитки в театр Шевченка?). Питальні займенники хто? що? скільки? не мають роду й числа, змінюються лише за відмінками. У формі називного відмінка займенники хто? що? виконують роль підмета (Хто в дитинстві доглядав маленького Тарасика? Кому належить цей твір?)  

Номер слайду 35

Відносні займенники – ті самі, що й питальні - хто, що, який, чий, котрий, скільки вживаються для зв’язку частин складного речення (Хто не працює, той не їсть (нар. твор.)) Відносний займенник ЩО у складних реченнях синонімічний займеннику ЯКИЙ. Якщо замість займенника що вжити займенник який, зміст речення не зміниться. ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 36

Особливістю відмінювання питальних і відносних займенників хто? що? (хто, що) є те, що вони в непрямих відмінках мають інші основи (кого, чого і т.д.). У місцевому відмінку однини чоловічого і середнього роду займенники хто. що, який, чий, котрий мають паралельні форми, а також займенники який, чий, котрий у знахідному відмінку чоловічого роду однини і в множині мають паралельні форми закінчень. А займенник чий в давальному відмінку однини чоловічого та середнього роду має паралельні закінчення. ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 37

ГРАФІЧНІ МАТЕРІАЛИ ВІДМІНЮВАННЯ ПИТАЛЬНИХ ТА ВІДНОСНИХ ЗАЙМЕННИККІВ Н.В.   ХТО ЩО ЯКИЙ ЧИЙ КОТРИЙ СКІЛЬКИ Р.В.   КОГО ЧОГО ЯКОГО ЧИЙОГО КОТРОГО СКІЛЬКОХ Д.В.   КОМУ ЧОМУ ЯКОМУ ЧИЙОМУ ЧИЄМУ КОТРОМУ СКІЛЬКОМ З.В.   КОГО ЩО ЯКОГО ЯКИЙ ЧИЙОГО ЧИЙ КОТРИЙ КОТРОГО СКІЛЬКИ СКІЛЬКОХ О.В.   КИМ ЧИМ ЯКИМ ЧИЇМ КОТРИМ СКІЛЬКОМА М.В. НА КОМУ   НА ЧОМУ НА ЯКОМУ НА ЧИЙОМУ НА ЧИЇМ НА КОТРІМ НА КОТРОМУ НА СКІЛЬКОХ

Номер слайду 38

Відмі- нок Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід Множина Н.В. ЯКИЙ ЯКА   ЯКЕ ЯКІ Р.В. ЯКОГО ЯКОЇ   ЯКОГО ЯКИХ Д.В. ЯКОМУ ЯКІЙ   ЯКОМУ ЯКИМ З.В. ЯКИЙ ЯКОГО ЯКУ ЯКЕ ЯКІ ЯКИХ О.В. ЯКИМ ЯКОЮ   ЯКИМ ЯКИМИ М.В. (НА) ЯКОМУ ЯКІМ (НА) ЯКІЙ (НА) ЯКОМУ ЯКІМ (НА) ЯКИХ ГРАФІЧНІ МАТЕРІАЛИ

Номер слайду 39

Відмі-нок Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід Множина Н.В.   ЧИЙ ЧИЯ ЧИЄ ЧИЇ Р.В.   ЧИЙОГО ЧИЄЇ ЧИЙОГО ЧИЇХ Д.В.   ЧИЙОМУ ЧИЄМУ ЧИЇЙ ЧИЙОМУ ЧИЄМУ ЧИЇМ З.В.   ЧИЙ ЧИЙОГО ЧИЮ ЧИЄ ЧИЇ ЧИЇХ О.В.   ЧИЇМ ЧИЄЮ ЧИЇМ ЧИЇМИ М.В.   (НА) ЧИЙОМУ ЧИЄМУ ЧИХМ (НА) ЧИЇЙ (НА) ЧИЙОМУ ЧИЄМУ ЧИЇМ (НА) ЧИЇХ ГРАФІЧНІ МАТЕРІАЛИ

Номер слайду 40

Відмі-нок Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід Множина Н.В.   КОТРИЙ КОТРА КОТРЕ КОТРІ Р.В.   КОТРОГО КОТРОЇ КОТРОГО КОТРИХ Д.В.   КОТРОМУ КОТРІЙ КОТРОМУ КОТРИМ З.В.   КОТРИЙ КОТРОГО КОТРУ КОТРЕ КОТРІ КОТРИХ О.В.   КОТРИМ КОТРОЮ КОТРИМ КОТРИМИ М.В.   (НА) КОТРОМУ КОТРІМ (НА) КОТРІЙ (НА) КОТРОМУ КОТРІИ (НА) КОТРИХ ГРАФІЧНІ МАТЕРІАЛИ

Номер слайду 41

ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ ЗАВДАННЯ 2 З поданих речень випиши відносні й питальні займенники. Безсмертя достоїш лиш той на землі, хто любить свою Батьківщину.(В.Сосюра) Чим були незадоволені мої батьки? Хто може випити Дніпро, хто властен виплескати море?(М.Рильський) Хто має розум, має і слово. (Нар.тв.) Хто б старого коня та не проміняв би на молодого? (Нар.тв.) Чого навчився, того за плечима не носити. (Нар.тв.) Кому ж мені повідати свою горе-думу? Яка головонька, така й розмовонька. (Нар.тв.) Кому легко на серці, тому й світ сміється. (Нар.тв.) До кого мені звернутися за порадою? ЗАВДАННЯ 1 Подані займенники постав у родовому, давальному та орудному відмінках. З трьома із них склади речення. Хто, чий, котрий, скільки ЗРАЗОК: що – чого, чому, чим.

Номер слайду 42

ЗАВДАННЯ 3 Перебудуй розповідні речення на питальні, замінивши виділені слова питальними займенниками. Дівчина вперше приїхала до столиці України – Києва. Над моїм вікном розквітла запашна квітка бузку . Довгими холодними вечорами сиділа жінка біля столу і пригадувала своє нелегке життя. Спектакль повинен був початися о дев’ятнадцятій годині. Дівчата запропонували Марійці прогулянку по парку. У нас сьогодні шість уроків. З пелюсток троянди заварюють смачний духмяний чай. ЗАВДАННЯ 4 Спиши речення, підкресли відносні та питальні займенники як члени речення. Що тобі подарувати, мій друже єдиний?! Який чудовий сьогодні видався день. Чому мені завжди на життєвому шляху трапляються перешкоди? Яка совість, така й честь.

Номер слайду 43

ЗАВДАННЯ 5 Склади і запиши п’ять питальних речень до картинки, використовуючи різні займенники

Номер слайду 44

ТЕСТИ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ 3. Укажіть рядок, у якому всі слова – питально-відносні займенники: А) інший, який, котрий, хто; Б ) кого, деякий, чому, чим; В) у чім, ким, якого, скількох; Г) якому, наскільки, кому, чиїм. 1.Укажіть рядок, у якому всі слова – займенники: А) він, все, її, вже, стільки; Б) його, скільки, хто, що; В) свій, себе, куди, отой; Г )ніхто, будь-де, який-небудь, абищо. 2. Укажіть рядок, у якому всі слова – питально-відносні займенники: А) такий, який, котрий, всякий; Б) кого, деякий, ніхто, чим; В) скількох, ким, якого, чому; Г)цей, отой, дещо, хтось.

Номер слайду 45

4. Відносний займенник вжито у реченні: А) Із ким такого не було, у кого не траплялось? Кому стебло чи джерело ріднею не здавалось? Б) Українські думи – найправдивіший підручник, за яким треба вчити історію. В) Нікому не дано змінити безповоротний часоплин. Г) Усякий двір хазяйським оком держиться. 5.Відносний займенник вжито у реченні: А) Уже немає мужності і сил змінити щось чи заново почати. Б) Такий над землею високий і лагідний вечір, наче місячне море без дна-берегів. В) Усю красу цього гірського краю безсиле слово у собі вмістить. Г) Кому багато дано, з того багато спитають. 6. Відносний займенник вжито у реченні: А) А він забув про весло, що лежало під ногами. Б) Усе там здавалося Валерикові незвичайним. В) Для науки всяка старовинна річ наших прадідів має неабияку ціну. Г) Хлопець усією істотою

Номер слайду 46

ЗАПЕРЕЧНІ ТА НЕОЗНАЧЕНІ ЗАЙМЕННИКИ 

Номер слайду 47

ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ Заперечні займенники заперечують присутність особи, наявність предмета, його ознак чи кількості: ніхто, ніщо, ніякий, нічий, нікотрий, ніскільки. Заперечні займенники утворюються від питальних (відносних) додаванням префікса НІ: нікого, нічому, ніяким, нікотрим, ніс кількох. Заперечні займенники ніхто, ніщо, ніскільки не мають ні роду ні числа, змінюються лише за відмінками. У реченні виконують роль підмета чи присудка. Заперечні займенники ніякий, нічий, нікотрий змінюються за родами, числами, відмінками і в реченні виконують роль означення

Номер слайду 48

Неозначені займенники вказують на невизначені особи, предмети, їхні ознаки або кількість: хтось, абищо, будь-який, казна- чий, хтозна-скільки та інші. Неозначені займенники утворюються від питальних (відносних) займенників додаванням часток аби-, де-, будь-, -небудь, казна-, хтозна-, бозна-, -сь: абикому, деким, будь-чому, чий-небудь, казна-чого, хтозна-чийого, бозна-скільки, котрогось. Неозначені займенники відмінюються і змінюються так само як і відносні (питальні ), синтаксична роль в реченні – підмет, додаток, означення.(Дехто з учнів не писав самостійну роботу. Будь-яка справа повинна приносити задоволення людині) ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 49

ГРАФІЧНІ МАТЕРІАЛИ ТВОРЕННЯ ЗАПЕРЕЧНИХ ТА НЕОЗНАЧЕНИХ ЗАЙМЕННИКІВ ВІДНОСНІ ЗАЙМЕННИКИ ЗАПЕРЕЧНІ ЗАЙМЕННИКИ НЕОЗНАЧЕНІ ЗАЙМЕННИКИ ХТО   НІХТО АБИХТО, БУДЬ-ХТО. ХТОСЬ ЩО   НІЩО ДЕЩО, ХТОЗНА-ЩО, ЩОСЬ ЯКИЙ   НІЯКИЙ ДЕЯКИЙ, БУДЬ-ЯКИЙ, ЯКИЙСЬ ЧИЙ   НІЧИЙ БУДЬ-ЧИЙ, ЧИЙ-НЕБУДЬ, АБИЧИЙ, ЧИЙСЬ КОТРИЙ   НІКОТРИЙ ДЕКОТРИЙ, ХТОЗНА-КОТРИЙ, БУДЬ-КОТРИЙ СКІЛЬКИ НІСКІЛЬКИ   СКІЛЬКИ-НЕБУДЬ, КАЗНА-СКІЛЬКИ

Номер слайду 50

Н.В.   НІХТО НІЩО НІСКІЛЬКИ Р.В.   НІКОГО НІЧОГО НІСКІЛЬКОХ Д.В.   НІКОМУ НІЧОМУ НІСКІЛЬКОМ З.В.   НІКОГО НІЧОГО НІСКІЛЬКИ НІСКІЛЬКОХ О.В.   НІКИМ НІЧИМ НІСКІЛЬКОМА М.В.   НА НІКОМУ НА НІЧОМУ НА НІСКІЛЬКОХ ГРАФІЧНІ МАТЕРІАЛИ ТВОРЕННЯ ЗАПЕРЕЧНИХ ТА НЕОЗНАЧЕНИХ ЗАЙМЕННИКІВ

Номер слайду 51

Відмі- нок Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід Множина Н.В. НІЯКИЙ НІЯКА   НІЯКЕ НІЯКІ Р.В. НІЯКОГО НІЯКОЇ   НІЯКОГО НІЯКИХ Д.В. НІЯКОМУ НІЯКІЙ   НІЯКОМУ НІЯКИМ З.В. НІЯКИЙ НІЯКОГО НІЯКУ НІЯКЕ НІЯКІ НІЯКИХ О.В. НІЯКИМ НІЯКОЮ   НІЯКИМ НІЯКИМИ М.В. (НА) НІЯКОМУ НІЯКІМ (НА) НІЯКІЙ (НА) НІЯКОМУ НІЯКІМ (НА) НІЯКИХ ГРАФІЧНІ МАТЕРІАЛИ ТВОРЕННЯ ЗАПЕРЕЧНИХ ТА НЕОЗНАЧЕНИХ ЗАЙМЕННИКІВ

Номер слайду 52

Відмінок Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід Множина Н.В.   НІЧИЙ НІЧИЯ НІЧИЄ НІЧИЇ Р.В.   НІЧИЙОГО НІЧИЄЇ НІЧИЙОГО НІЧИЇХ Д.В.   НІЧИЙОМУ НІЧИЄМУ НІЧИЇЙ НІЧИЙОМУ НІЧИЄМУ НІЧИЇМ З.В.   НІЧИЙ НІЧИЙОГО НІЧИЮ НІЧИЄ НІЧИЇ НІЧИЇХ О.В.   НІЧИЇМ НІЧИЄЮ НІЧИЇМ НІЧИЇМИ М.В.   (НА) НІЧИЙОМУ НІЧИЄМУ НІЧИЇМ (НА НІЧИЇЙ) (НА) НІЧИЙОМУ НІЧИЄМУ НІЧИЇМ (НА) НІЧИЇХ ГРАФІЧНІ МАТЕРІАЛИ ТВОРЕННЯ ЗАПЕРЕЧНИХ ТА НЕОЗНАЧЕНИХ ЗАЙМЕННИКІВ

Номер слайду 53

Відмі-нок Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід Множина Н.В.   НІКОТРИЙ НІКОТРА НІКОТРЕ НІКОТРІ Р.В.   НІКОТРОГО НІКОТРОЇ НІКОТРОГО НІКОТРИХ Д.В.   НІКОТРОМУ НІКОТРІЙ НІКОТРОМУ НІКОТРИМ З.В.   НІКОТРИЙ НІКОТРОГО НІКОТРУ НІКОТРЕ НІКОТРІ НІКОТРИХ О.В.   НІКОТРИМ НІКОТРОЮ НІКОТРИМ НІКОТРИМИ М.В.   (НА) НІКОТРОМУ НІКОТРІМ (НА) НІКОТРІЙ (НА) НІКОТРОМУ НІКОТРІИ (НА) НІКОТРИХ ГРАФІЧНІ МАТЕРІАЛИ ТВОРЕННЯ ЗАПЕРЕЧНИХ ТА НЕОЗНАЧЕНИХ ЗАЙМЕННИКІВ

Номер слайду 54

ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ ЗАВДАННЯ 1. З поданих речень випиши неозначені та заперечні займенники. А той, хто чинить казна-що, уміє взяти все нізащо й не вболівати ні за що. Ніщо не вічне на землі. Ніхто не знає, хто що гадає. Цей з-під будь-кого підметку випоре і продасть. Чортзна-що й збоку бантик. Мама в будь-яку погоду п’є з криниці чисту воду. Своє гніздо ремез любить прикрашати казна-чим: бруньковими лусочками верби, насінням в’яза. Ніщо не віщувало загрози. Хтось вночі постукав у двері. Комусь дуже закортіло дізнатися правду. Я можу Вам дещо подарувати. У мене немає ніяких сумнівів з приводу вашого запізнення ЗАВДАННЯ 2. Утвори якнайбільше неозначених та заперечних займенників від відносних: ХТО, ЯКИЙ, КОТРИЙ, ЧИЙ. ЗАВДАННЯ 3. Склади речення з неозначеними займенниками, вкажи їх відмінок. У КОГО-НЕБУДЬ, ЯКИЙ-НЕБУДЬ, БУДЬ-ЩО, ЩО-НЕБУДЬ, БУДЬ-ЯКИЙ, ЩОСЬ, ЯКИЙСЬ.

Номер слайду 55

ЗАВДАННЯ 4. Запиши речення, ставлячи займенники в дужках у потрібній формі. Як прийдеш додому не кажи (ніхто). Я не боюсь (ніякий) поговорів. Мати хлипа, а (хтозна-що). Уночі (хтозна від що) хлипали двері. Еней стояв і дожидався, щоб вийшов з хати (хто-небудь). (Хтось) наполохані, з-під даху злетіли кажани. Мірошник мав хороший млин. В хазяйстві не (абищо) він. Поясни значення виділених слів. Пригадай, як називаються такі слова  ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ

Номер слайду 56

ЗАВДАННЯ 6. Подані займенники запиши за їх значенням. ЗРАЗОК: особові заперечні неозначені відносні мені нікому комусь кому Кого, мені, тобою, ніякими чийому, чиєсь, ніким , ніякому, абикого, кимось, чиїми будь-чого, скількома,він,ніскільки, ЇЇ, скільки-небудь, ніхто, нічиїх, казна-чию ЗАВДАННЯ 5. Запиши відповіді на запитання, вживаючи заперечні займенники. ЗРАЗОК: З ким ти сьогодні зустрічаєшся? Сьогодні я ні з ким не зустрічаюся. Хто сьогодні запізнився на уроки? У кого ти запитував про придбання книжок? З ким ви завтра підете до театру? Хто вам розповідав зміст нового кінофільму? Кому сподобалась вистава? Чим був здивований хлопчик?  

Номер слайду 57

ПРИСВІЙНІ ТА ВКАЗІВНІ ЗАЙМЕННИКИ. ОЗНАЧАЛЬНІ ЗАЙМЕННИКИ

Номер слайду 58

Присвійні займенники вказують на належність предмета особі: мій, наш – першій особі; твій, ваш – другій особі; їхній – третій особі; свій – будь-якій особі. Наприклад: моя хустинка, наша Україна, твій батько, ваша книжка, їхній будинок, я читаю свою книжку, він читає свою книжку, ти читаєш свою книжку, вони читають свою книжку. Як бачимо, присвійний займенник свій вказує на приналежність предмета будь-якій особі. ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 59

Займенники ваш, наш відмінюються як прикметники твердої групи, а займенник їхній – як прикметник м якої групи Н.в. ваш їхній Р.в. вашого їхнього Д.в. вашому їхньому З.в. ваш їхній Ор.в вашим їхнім М.в. (на) вашому, вашім (на) їхньому, їхнім ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 60

Для вияву пошани до певної особи замість займенників ти, твій вживаються займенники ви, ваш. У листах, листівках, телеграмах ці займенники пишуться з великої літери: щиро Вас вітаємо; хочемо Вам повідомити. Дієслова і прикметники із займенником Ви вживаються у множині: Віро Іванівно, Ви прочитали цю книжку. Іноді присвійного значення можуть набувати особові займенники його, її, їхній у формі родового відмінка. Їх не слід плутати. Присвійні займенники, на відміну від особових, ніколи не мають приставного звука Н. Порівняйте: А її огорнула печаль. (Б.Олійник) У її очах ворухнувся здогад (М.Стельмах) У першому реченні займенник її – особовий, він вказує на особу, яку огорнула печаль, при відмінюванні цього займенника з’явиться приставний звук Н (її,їй, нею, на ній). А в другому реченні займенник її – присвійний, він вказує на приналежність чогось комусь. ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 61

Вказівні займенники – той, цей, такий, стільки – вирізняють предмети в мовленнєвій ситуації, дають вказівку на один предмет з ряду однорідних (цей учень, той будинок, такий випадок). Займенник цей вказує на ближчий предмет, той – більш віддалений у просторі чи часі, такий - не тільки вказує на предмет, а й підсилює його ознаки. Займенник стільки вказує на невизначений кількісний вияв предмета (стільки народу). ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 62

Займенники той, цей, такий змінюються за родами , числами й відмінками (той, та, те, ті, цей, ця, це, ці, такий, така, таке, такі). Той, такий відмінюється як прикметники твердої групи, а займенник цей – як прикметник м’якої групи. Н.в. Той такий Цей Р.в. Того Такого Цього Д.в. Тому Такому Цьому З.в. Того, той Такого, такий Цього, цей Ор.в. Тим Таким Цим М.в. (на) тому (на) такому (на) цьому ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 63

Займенник стільки змінюється лише за відмінками. У називному та знахідному відмінках при ньому стоїть іменник у родовому відмінку однини чи множини(стільки школярів). У непрямих відмінках він узгоджується з іменником (стільком школярам). Н.в. стільки підручників Р.в. стількох підручників Д.в. стільком підручникам З.в. стільки підручників Ор.в. стількома підручниками М.в. (на) стількох підручниках У реченні вказівні займенники виступають означеннями ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 64

Вказівні займенники та, те, ті, ця, це, ці, така, такі в усній народній творчості та в поезії можуть мати нестягнені форми займенників – тая, теє, тії, цяя, цеє, ції, такая, такії. (Доле моя, доле моя! Чом ти не такая, як доля чужая? (Т.Г.Шевченко)) ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 65

Означальні займенники сам (самий), весь (увесь), усякий, кожний (кожен),жодний(жоден), інший узагальнено вказують на ознаки. Означальні займенники весь, увесь, усякий, кожний, кожен, жоден, інший вживаються з іменниками (З кручі видно весь Київ златоверхий.) Означальний займенник сам виражає значення «самостійно, без сторонньої допомоги» (Сам собі товариш).В українській мова, на відміну від російської мови, займенник сам може виступати в значенні «один» (Михайлик залишився сам у класі.) ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 66

Означальний займенник самий вживається із вказівними займенниками (той самий) або з іменниками (у саму спеку,у самому кінці класу) Означальні займенники змінюються за родами, числами та відмінками як прикметники. Як і прикметники, означальні займенники мають стягнену форму (усяка, кожна, інша, жодна) та повну нестягнену (усякая, кожная, іншая, жодная), а також коротку форму (усяк, кожен, жоден). Означальні прикметники в реченні виступають здебільшого означенням ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 67

Н.в. кожний всякий весь Р.в. Кожного Всякого всього Д.в. Кожному Всякому всьому З.в. Кожний, кожного Всякий, всякого всього, весь Ор.в кожним всяким всім М.в. (на) кожному (на) всякому (на) всьому Займенники кожний, кожен, жодний, жоден, всякий, самий, сам, інший відмінюються як прикметники твердої групи. Займенник весь (увесь) відмінюються як прикметник м’якої групи ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

Номер слайду 68

ГРАФІЧНІ МАТЕРІАЛИ ВІДМІНЮВАННЯ ПРИСВІЙНИХ ЗАЙМЕННИКІВ ВІДМІНОК ОДНИНА   МНОЖИНА ЧОЛОВІЧИЙ РІД ЖІНОЧИЙ РІД СЕРЕДНІЙ РІД Н.В.   МІЙ МОЯ МОЄ МОЇ Р.В.   МОГО МОЄЇ МОГО МОЇХ Д.В.   МОЄМУ МОЇЙ МОЄМУ МОЇМ З.В.   МІЙ, МОГО МОЮ МОЄ МОЇ МОЇХ О.В.   МОЇМ МОЄЮ МОЇМ МОЇМИ М.В.   НА МОЄМУ МОЇМ НА МОЇЙ НА МОЄМУ МОЇМ НА МОЇХ

Номер слайду 69

Н.В.   ТВІЙ ТВОЯ ТВОЄ ВАШ ВАША ВАШЕ НАШ НАША НАШЕ ЇХНІЙ ЇХНЯ ЇХНЄ Р.В.   ТВОГО ТВОЄЇ ТВОГО ВАШОГО ВАШОЇ ВАШОГО НАШОГО НАШОЇ НАШОГО ЇХНЬОГО ЇХНЬОЇ ЇХНЬОГО Д.В.   ТВОЄМУ ТВОЇЙ ТВОЄМУ ВАШОМУ ВАШІЙ ВАШОМУ НАШОМУ НАШІЙ НАШОМУ ЇХНЬОМУ ЇХНІЙ ЇХНЬОМУ З.В.   ТВОГО ТВОЮ ТВОЄ ТВІЙ ВАШ ВАШУ ВАШЕ ВАШОГО НАШ НАШУ НАШЕ НАШОГО ЇХНІЙ ЇХНЮ ЇХНЄ ЇХНЬОГО О.В   ТВОЇМ ТВОЄЮ ТВОЇМ ВАШИМ ВАШОЮ ВАШИМ НАШИМ НАШОЮ НАШИМ ЇХНІМ ЇХНЬОЮ ЇХНІМ М.В.   НАТВОЄМУ ТВОЇЙ ТВОЄМУ НА ВАШОМУ ВАШІЙ ВАШОМУ НА НАШІМ НАШІЙ НАШОМУ НА ЇХНЬОМУ ЇХНІЙ ЇХНЬОМУ

Номер слайду 70

ВІДМІНЮВАННЯ ВКАЗІВНИХ ЗАЙМЕННИКІВ ВІДМІНОК ОДНИНА  МНОЖИНА Рід   ЧОЛОВІЧИЙ РІД ЖІНОЧИЙ РІД СЕРЕДНІЙ РІД Н.В.   ТОЙ ЦЕЙ ТА ЦЯ ТЕ ЦЕ ТІ ЦІ Р.В.   ТОГО ЦЬОГО ТІЄЇ ЦІЄЇ ТОЇ ЦЕЇ ТОГО ЦЬОГО ТИХ ЦИХ Д.В.   ТОМУ ЦЬОМУ ТІЙ ЦІЙ ТОМУ ЦЬОМУ ТИМ ЦИМ З.В.   ТОЙ ЦЕЙ ТОГО ЦЬОГО ТУ ЦЮ ТЕ ЦЕ ТИХ ЦИХ О.В.   ТИМ ЦИМ ТІЄЮ ЦІЄЮ ТОЮ ЦЕЮ ТИМ ЦИМ ТИМИ ЦИМИ М.В.   (НА) ТОМУ ЦЬОМУ ТІМ ЦІМ (НА) ТІЙ ЦІЙ (НА) ТОМУ ЦЬОМУ ТІМ ЦІМ (НА) ТИХ ЦИХ

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чумаченко Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
11 лютого 2021
Переглядів
9097
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку