Два шляхи протікання підліткової кризи1. «Криза незалежності»
2. «Криза залежності»
Номер слайду 3
«Криза незалежності»
Проявляється: небажанням підлітка піддаватися впливам інших людей; проявом упертості та грубості; прагненням у всьому чинити по-своєму; відсутністю авторитетів; ревностним ставленням до особистого простору; бурхливим розвитком критичного мислення; максималізмом; ранимістю в поєднанні з показною холодністю. Розвитку особистості більш сприяє «криза незалежності». Результатом кризи стає: формування більш зрілої позиції по відношенню до себе і свого життєвого шляху; усвідомленням власної унікальності.
Номер слайду 4
«Криза залежності»
Виявляється: послухом; несамостійністю; інфантильністю в судженнях і вчинках; прагненням бути «як усі». Як правило, більше влаштовує батьків. Чим ще характерна криза:проявом інтересу до своїх почуттів і переживань;потребою у визнанні оточуючих (друзі стають важливіше сім'ї);потребою в любові (думка оточуючих дуже важлива, незважаючи на зовнішню байдужість);прагненням до незалежності і свободи (важливо розуміти, що в цьому віці підліток не може бути повністю незалежний від вас);формуванням самостійності в прийнятті рішень;формуванням відповідальності за наслідки своїх дій. Все це неможливо підлітку подолати наодинці. Необхідний ваш чуйний супровід (не перероблення під себе, а співпраця).
Номер слайду 5
Підліток і покарання
Часто батьки вважають, що карати дитину потрібно заради її ж блага. І відсутність покарання, як виховного заходу, це прояв батьківської безвідповідальності. Насправді, якщо у вашій родині панує атмосфера взаєморозуміння, турботи і безумовної любові - покаранню немає місця. Ваша мета, як батьків, допомогти підлітку сформувати в собі почуття відповідальності за свої вчинки і зберегти з ним хороші стосунки. Наслідки покарань для підлітка - сумні: пригніченість; почуття безсилля; втрата віри в себе; часто відчувають злість і ненависть; бажання обманювати.
Номер слайду 6
Яка альтернатива покаранню:- скажіть про свої почуття ( «Я серджуся, коли ти грубиш»); - скажіть, чого ви очікуєте ( «Я очікую, що ти будеш більш шанобливо до мене ставитися»); - запропонуйте можливість вибору ( «Коли мені говорять грубощі, мені дуже прикро. Ти можеш або пояснити мені, чому так відбувається, або написати мені про це»); - підкажіть, як можна виправити ситуацію ( «Розумно було б тобі вибачитися»); - будьте активні ( «Розмову закінчено. Я грубість не дозволю»). Правило трьох П: постійність; поступовість; послідовність
Номер слайду 7
Замість того, щоб знецінювати і давати поради - навчіться приймати почуття свого підлітка:- відзеркалюйте те, що, на вашу думку, він відчуває ( «Я бачу, ти засмучений»); - проявляйте співчуття ( «Я розумію, як тобі хочеться піти до друзів, але ти обіцяв спочатку зробити уроки»). Замість того, щоб звинувачувати:- висловіть те, що відчувайте ( «Мене засмучує, коли ти мені грубиш!»); - розкажіть про свої очікування ( «Мені б хотілося, щоб ти виявляв повагу, в свою чергу, я постараюся також діяти по відношенню до тебе!»).
Номер слайду 8
Замість того, щоб читати моралі і віддавати накази - навчіться домовлятися:- опишіть проблему ( «Коли ти йдеш з друзями, я не можу ні думати, ні відпочивати»); - опишіть свої почуття ( «Я так хвилююся, що не можу знайти собі місця»); - дайте інформацію ( «Пізні прогулянки небезпечні, можна потрапити в неприємності і т.д.»); - запропонуйте вибір ( «Можна або повертатися раніше, або бути весь час на зв'язку»); - озвучте, що для вас важливо ( «Мені важливо знати, що з тобою все в порядку. Нам всім слід замислюватися про наслідки пізніх прогулянок»).
Номер слайду 9
Замість того, щоб встановлювати свої порядки - навчіться співпраці:- запропонуйте синові/доньці висловити свою точку зору на проблему (Ви: «Тобі щось заважає приходити додому вчасно», син/дочка: «Так рано повертатися потрібно тільки мені, друзі ще залишаються!»); - висловіть свою думку ( «Коли ти довго не приходиш, я хвилююся!»); - запропонуйте спільно вирішити проблему; запишіть всі шляхи вирішення; спільно вирішіть, які з ідей підійдуть.
Номер слайду 10
Замість того, щоб оцінювати (Наприклад: «Ти безвідповідальний»):- опишіть дії підлітка ( «Мені здається, тобі складно взяти відповідальність на себе і т.д.»); - опишіть свої почуття ( «Мене це засмучує»); - опишіть свої очікування і наміри ( «Але я впевнена, що у тебе все вийде, в свою чергу обіцяю підтримати тебе»)