Слово «тренінг» походить від англійського «to train» , що означає «навчати, тренувати» Тренінг – це метод навчання, оснований на активній взаємодії учасників між собою та самостійному пошуку способів вирішення проблемних питань. Тренінг – інтерактивна форма набуття знань, розширення досвіду, спосіб формування вмінь та навичок. Педагогічний тренінг – це засіб впливу на особистість педагога, орієнтований на застосування активних методів групової діяльності з метою розвитку професійної компетентності.
З історії тренінгу… Виникнення тренінгу пов'язане з ім'ям американського психолога Курта Левіна, який у 1946 році створив спеціальні тренінгові групи для вдосконалення навичок спілкування. Він сформулював базові принципи тренінгу, які взято за основу в освіті. В Україну тренінги прийшли в 90 –ті роки ХХ століття разом з розвитком бізнесу та відкриттям філій великих транснаціональних компаній. Саме тоді з'явилася потреба навчати співробітників відповідно до стандартів діяльності іноземних корпорацій. В кінці 90-х років тренінги почали практикувати в освіті у практиці роботи психологів та соціальних педагогів з метою корекції поведінки у дітей та підлітків. Згодом цей метод стали використовувати як метод активного навчання.
Знайомство. Привітання Пригощайтеся Тренер пригощає учасників цукерками «драже» Завдання: 1) назвати своє ім'я, по батькові, посаду і порівняти себе з чимось/кимось саме з вашої спеціальності: в історії — з якимось історичним діячем, у фізиці — з якимось явищем або законом, у математиці — з теоремами й формулами, у хімії — з хімічними елементами або речовинами (н-д, «Я вчитель хімії. Сьогодні я як кислота: не лізь, бо обпалю…») ; 2) розповідь стількох прикладів з професійної діяльності, коли вона вас окриляла, скільки драже є у вас) Обговорення: - Що було незвичним при виконанні вправи? - Що нового ви змогли дізнатись? - Чи складно було відкривати себе для навколишніх? Якщо складно, тоді чому? Вправа “Драже”
Енерджайзер “Поміняйтеся місцями ті, хто…” Енерджайзери – вправи-руханки з пізнавальним змістом Мета: активізація учасників групи Зміст вправи: Група розсідається по колу. Учасникам пояснюється, що зараз буде проводитися гра, з допомогою якої ви зможете краще пізнати один одного. Називається особистісна якість або описується ситуація і учасники, по відношенню до яких відноситься даний вислів,міняються місцями. Наприклад: «Той, у кого є брат, поміняйтеся місцями». Темп гри повинен зростати. Варіанти висловлювань: • у кого є син, поміняйтеся місцями; • ті, хто сьогодні вранці з'їв смачний сніданок – поміняйтеся місцями; • хто народився весною - поміняйтеся місцями, хто народився зимою - поміняйтеся місцями • хто любить котів - поміняйтеся місцями • у кого нема доньки - поміняйтеся місцями • хто п'є каву з цукром - поміняйтеся місцями • у кого є захоплення-хобі - поміняйтеся місцями - і назвіть його; • хто любить компліменти - поміняйтеся місцями»; • хто дуже любить свою роботу - поміняйтеся місцями • хто вважає що помилився з вибором професії - поміняйтеся місцями • хто вважає, що гра триває досить довго - поміняйтеся місцями.
Тест на рівні підсвідомого “Психологічне коло образів” як дієвий метод самопізнання Мета: визначити риси своєї особистості. Тест пропонує визначити риси своєї особистості відповідно до образу тварин. Деякі племена Північної Америки і досі вірять, що людина народжується з рисами, притаманними тваринам. Оберіть із запропонованих картинок образ тієї тварини, який вам найбільше імпонує.
Вправа “Асоціативний ряд” (робота в групах) Мета: знайти найкоротший , навіть банальний у деякій мірі шлях до власного «Я» за допомогою фраз - асоціацій до словосполучення «шлях до себе», які б починалися на задану букву у ряді. Проговорити свою асоціацію, записати спільну для групи. Групи презентують напрацьоване. Обговорення: Чи часто асоціації учасників групи співпадали чи зовсім різні шляхи до себе? Аналіз спільного – відмінного для колективу. Рефлексія. Щоб бути в гармонії з собою, варто виконувати власні бажання, задовольняти дрібні потреби… Для групи – важливо зрозуміти, що у нас багато спільного, навіть шляхи до себе схожі. Ш - С - Л - Д - Е - Я - О - Б - Х - Е -
Сфера «тіло/відчуття» - це зовнішній вигляд, наш режим, здоров’я, профілактика, наші хвороби, харчування, сексуальна активність. Сфера «діяльність/розум» - це робота, навчання, професія, бізнес, наука, логіка. Сфера «контакти/традиції» - це відносини з друзями, чоловіком, дітьми, родичами, іншими людьми. Сфера «сенс/майбутнє – це мрії, творчі роздуми, роздуми і переживання про сенс життя, планування майбутнього, наші фантазії, сни.
Експрес-тест “Синдром емоційного вигорання чи емоційне виснаження?” невдоволення собою, небажання працювати; відчуття спустошення та втоми від роботи; відсутність задоволення від роботи; нехтування своїми обов'язками та формальне їх виконання; неможливість закінчити роботу вчасно; сприйняття себе як некомпетентного та неуспішного у професії; відсутність нових ідей; зниження ентузіазму; дистанціювання від учнів, втрата здатності співчувати; посилення соматичних хвороб; безсоння або поганий сон; потреба у стимуляторах (кава, алкоголь, тютюн); зниження апетиту або переїдання; неможливість зосередитися; швидкий темп мовлення; втома; невпевненість, дратівливість; негативна самооцінка; цинізм, песимізм; прагнення до усамітнення; почуття провини.
Вправа – самоідентифікація “ Хто я? ” Вправа – самоідентифікація “ Хто я? ” Присутні стають у коло і виконують таке завдання: слід визначитися і вибрати з трьох позицій ту, яка чомусь найближча. Для цього слід ототожнити себе із вибраним словом, а потім зобразити його. Ви: вітер, гора чи сонце? Ви: поїзд, авто чи кінь? Ви: урок, перерва чи канікули? Ви: табличка з написом «Вхід заборонено», «Відкрито для відвідування» чи «Будь ласка, хвилинку зачекайте»? Обговорення: - Чому були спільні позиції? Від чого залежали відповіді?
Вправа “Трансформація інформації” Мета: показати механізми створення неефективної комунікації, виявити фактори, що впливають на спотворення інформації у процесі спілкування. Хід вправи Усі учасники, крім одного (жеребкування), виходять за двері. Тренер зачитує повідомлення, яке потрібно передати наступному учаснику, який зайде до аудиторії, якомога точніше. Варіант повідомлення: «Сьогодні вівторок. Негарна погода, але світить сонце. У мене погане самопочуття і настрій, якось усе сумно та невдало. А ще в четвер у нас контрольна з математики, а в неділю ми з класом о 10 годині їдемо на виставку котів, яких я зовсім не люблю, вона проводиться в будинку за кінотеатром « Київ Плаза». Треба взяти 23 гривні і не спізнитися».
Вправа “Ханойська вежа” Одна із прадавніх легенд говорить: «У непрохідних джунглях недалеко від міста Ханоя є храм бога Брами. У ньому перебуває бронзова плита із трьома алмазними стрижнями. На один зі стрижнів бог при створенні миру нанизав 64 диски різних діаметрів із чистого золота. Найбільший диск лежить на бронзовій плиті, а інші утворюють піраміду, що зужується догори. Це вежа Брами. Працюючи день і ніч, жреці храму переносять диски з одного стрижня на інший, дотримуючись законів Брами: 1) диски можна переміщати з одного стрижня на іншій тільки по одному; 2) не можна класти більший диск на менший; 3) не можна відкладати диски убік, при переносі дисків з одного стрижня на інший можна використовувати проміжний третій стрижень, на якому диски повинні перебувати теж тільки у вигляді піраміди, що зужується догори. Коли всі 64 диска будуть перенесені з одного стрижня на іншій, настане кінець світу». Ця прадавня легенда покладена в основу завдання про Ханойську вежу: перемістити n дисків зі стрижня 1 на стрижень 3, використовуючи проміжний стрижень 2 і дотримуючи законів Брами.
Обговорення методом рефлесії Рефле́ксія (від лат. reflexio — «повертаюся назад») — філософський метод, за якого об’єктом пізнання може бути сам спосіб пізнання чи знання, думка, вчинок. Рефлексія — унікальна здатність людської свідомості в процесі сприйняття діяльності сприймати й саму себе, внаслідок чого людська свідомість постає як самосвідомість (знання про знання або думка про думку). Завдання: група має перенести Ханойську вежу, яка складається з 4 книжок, не промовивши при цьому ні слова. Кожен учасник робить один хід по черзі.
Здійснення очікувань Мета: з’ясувати наскільки справдилися сподівання учасників, вияснити з яким настроєм закінчують заняття. Вправа на закріплення «Клубок» Висловлюємо свої враження від тренінгу, кидаючи клубок учаснику, до якого звертаємось з фразою «На сьогоднішньому тренінгу, мені здається, ми саме з вами були схожі тим, що …» . Тримаємо нитку, а клубок кидаємо. Так утвориться єднання – гармонія!
З’ясуйте, що саме Вас тривожить. Поговоріть із близьким, проаналізуйте вголос. Напишіть собі листа. Не виставляйте себе «бідною ягничкою». Знайдіть людину, якій гірше ніж Вам. Плануйте не тільки свій робочий час, але і свій відпочинок. Встановлюйте пріорітети і принцип: непотрібні справи у смітник. Не згущуйте хмар! Не робіть із мухи слона! Керуйте своїми емоціями! Заплющте очі. Уявіть берег моря. Руки підніміть угору й розведіть убік. Відчуйте силу енергії. Не забувайте хвалити себе. Усміхайтеся, навіть, якщо не хочеться! Робіть гімнастику. Адреналін не накопичується. Використовуйте агресивну енергію в мирних цілях. Улаштовуйте собі свята! Живіть красиво! Умійте відпочивати чемно, але переконливо! Станьте ентузіастом власного життя! Проблеми не треба переживати, їх потрібно вирішувати. Геть – самопожертву і довготерпіння! Робіть дні «інформаційного відпочинку» від ТБ. Почитайте щось. Дозвольте собі займатися своїм здоров’ям.
Вправа «Жив-був педагог» колективна поема Мета: здійснити шерінг власного бачення вчительської праці шляхом колективного написання тексту в інтерактивній формі. Завдання: учасники по колу передають аркуш, на якому записаний початок історії “Жив-був вчитель...”. Кожен має доповнити всліпу своєю фразою уявну історію, бо відповідь попереднього учасника загорнута “гармошкою”. І так по черзі. Потім аркуш розгортається і зачитується вся історія повністю( за звичай, отримуємо кумедну історію, яка потішить усіх і зніме втому)