Моя професія - мій життєвий вибір

Про матеріал
Дана розробка буде актуальна для учнів 9-11 класів. Має на меті: розширити знання учнів про світ професій, ознайомити з особливостями кожного типу професій; скорегувати професійні навички учнів; формувати відповідальне ставлення до вибору професійного шляху через розширення меж самопізнання й одержання інформації про світ професій; розвивати навички групової взаємодії; виховувати в учнів позитивне ставлення до професійної діяльності.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу

Тема.  Моя професія – мій життєвий вибір

Мета: розширити знання учнів про світ професій, ознайомити з особливостями кожного типу професій; скорегувати професійні навички учнів; формувати відповідальне ставлення до вибору професійного шляху через розширення меж самопізнання й одержання інформації про світ професій;  розвивати навички групової взаємодії; виховувати в учнів позитивне ставлення до професійної діяльності.

Обладнання: плакат «Дерево очікувань», стікери, маркери, мультимедійна дошка, паперова зірка, капсула часу, паперові валізи для капсули часу, презентація «Моя професія – мій життєвий вибір».

ХІД ЗАНЯТТЯ

  1.               Знайомство. (5 хв. )

Представтеся, назвіть, що ви вмієте робити найкраще (співати, танцювати, готувати тощо).

  1.               Інформування про мету та завдання заняття(5 хв.)

Наше заняття спрямоване на те, щоб підготувати вас до правильного та самостійного вибору майбутньої професії на основі ваших індивідуальних схильностей, здібностей та вимог до сучасного ринку праці.

  1.               Обговорення й прийняття основних правил роботи.(5 хв.)

Запропонувати і обговорити з учнями такі правила:

- Бути лаконічним;

- Говорити по черзі;

- Бути доброзичливим;

- Зберігати таємниці;

- «Тут і тепер»;

- Говорити від себе;

- Бути толерантним

 

  1.               «Дерево очікувань»  (5 хв.)

Інструкція: ви маєте на кольорових стікерах написати свої очікування від занять. Потім приклеїти свої очікування в нижню частину плакату «Дерево очікувань»

  1.               Інформаційне повідомлення (10 хв.)

Сформулювати правила вибору професії дуже просто: необхідно, щоб фах відповідав, схильностям, потенціалу, здібностям людини, щоб він був потрібен суспільству.

«ХОЧУ» - інтереси і нахили, що часто визначають вибір професії. Інтерес – це прагнення до пізнання, бажання ознайомитися з певним предметом, явищем, вивчити його. Обрати професію за інтересами – означає обрати, те що подобається, приваблює.  Слід врахувати, що людина може зацікавитися і тими професіями, до яких найменш здібна, наприклад наслідуючи товаришів, вступити до одного закладу за компанію, або ж звернути увагу на модний фах. У такому випадку вибір не може бути правильним.

«МОЖУ» - здібності, індивідуально-психологічні особливості, стан здоров’я. Здібності – сукупність індивідуально-психологічних особливостей людини, які є передумовою успішного виконання певних видів діяльності. Розрізняють спеціальні та загальні здібності. Загальні здібності необхідні для широкого кола занять. До них належать працьовитість, кмітливість, уважність, цілеспрямованість. Спеціальні здібності забезпечують успіх у вузькому колі видів діяльності. До таких, наприклад, належать зорова пам'ять, розуміння людей, добре розвинена чутливість рук тощо. Основними з них є мислення, пам'ять, увага, темперамент, характер тощо.

Обираючи професію слід відповісти  не лише на запитання «Чого я хочу» і «Що я можу?», але й «Що потрібно іншим?». Правильний вибір професії  - не тільки особиста справа, тому необхідно враховувати потреби ринку праці.

«ТРЕБА» - потреби ринку праці,  тобто професія має бути актуальною.

 

 

 

 

 

 

 

ХОЧУ – бажання, цілі, інтереси, домагання.

МОЖУ – простір здібностей, талантів, стан здоров’я.

ТРЕБА – запити ринку праці, соціально-економічні проблеми  регіону, 

                розвиток економіки суспільства.

Вправа «Випадковий вибір».

Мета: усвідомлення учнями про наслідки випадкового вибору професії.

  •      Мабуть кожен із вас уже визначився з подальшим вибором професії. Задача ця не з легких. Вами була виконана величезна робота для того щоб визначитися. Але в останню мить, як часто буває в житті, можуть виникати сумніви. І ось в цей час на допомогу приходять ваші знайомі, випадкові

Учням пропонується на картці написати професію, яка йому подобається, яка йому найбільш імпонує. Далі всі картки перемішуються та пропонується кожному учневі обрати тільки одну професію.

  • Уявіть, що це ваш вибір професії. Цю професію ви обрали скориставшись порадами близьких, друзів, знайомих.
  • Кому дісталася та професія, яку ви обрали, яку прописали на картці?
  • Чи подобається вам дана професія?
  • Що ви відчули коли побачили обрану вами професію.
  • Який висновок ми можемо з вами зробити?

 

  1. Бліц-опитування «Дороги, які ми обираємо»(10 хв.)

Що таке професія? (Професія – це рід трудової діяльності)

У чому ж відмінність професії від інших видів діяльності? Що необхідне у першу чергу, щоб отримати професію. (Освіту)

На що ми сподіваємося, коли отримуємо професію? (вона приноситиме нам радість, задоволення, матеріальне забезпечення)

Що таке спеціальність? (Вид заняття в межах однієї професії)

Які спеціальності ви знаєте в професії лікаря та вчителя?

Що таке посада? (Це перелік обов’язків, які покладаються на певну людину і є обов’язковими для виконання)

 

7. Вправа «Ланцюг професій» (15 хв.)

У світі налічується величезна кількість професій, понад 50 000. Одні виникають інші зникають  з нашого суспільства. Деякі знайомі всім (учитель, перукар, водій), якісь актуальні тільки в великих містах, а представників деяких професій налічується одиниці в усьому світі. Серед нових посад і професій з’явилися такі як мерчендайзер, промоутер, копірайтер, супервайзей. Їх виникненн диктує розвиток прогресу, новий час, який створює нові пріорітети й свою систему цінностей. Усі професії об’єднують у 5 груп. Головною ознакою класифікації обрано предмет праці.

І тип: «ЛЮДИНА-ПРИРОДА»

ІІ тип: «ЛЮДИНА-ЗНАКОВА СИСТЕМА»

ІІІ тип «ЛЮДИНА-ЛЮДИНА»

ІV тип «ЛЮДИНА-ТЕХНІКА»

V тип: «ЛЮДИНА-ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ»

Учні готовлять міні проекти про кожен із типів професій та представляють їх.

 Вибір професії – один з головних виборів професії, який людина здійснює в досить юному віці. Він має значення як для самої людини, так і для суспільства. Оскільки це вибір життєвого шляху, вибір долі, від нього залежить щастя людини.

Вправа «Моя зірка» (7 хв.)

Роздайте всім учасникам аркуші паперу формату А4 і запропонуйте кожному намалювати зірку з п’ятьма вершинами. Малюнок виріжте. У центрі зірки напишіть своє ім’я, а на кожній вершині – «Ти - …»

На наступному етапі учасники передають зірку по колу за годинниковою стрілкою. Той, кому передали зірку, має продовжити одне речення «Ти - …», яке написано на вершині і дописати – одним чи двома словами, що позитивного він міг би сказати про цю людину. Далі зірку передають наступному учаснику по колу.

Коли всі п’ять вершин будуть заповнені, вона повертається до господаря. Учасники по черзі мають озвучити, що саме написано на їхніх зірках.

Обговорення

- Якими були ваші враження, коли ви читали те, що було написано на ваших зірках?

- Чи дізналися ви щось про себе нового і що саме?

- Як ви думаєте, чи потрібні будуть написані вам риси характеру, здібності, вміння для обраної вами професії? Чому?

 

6. Вправа «Най-най…» (5 хв.)

 Зараз я вам запропоную деякі незвичайні характеристики професій, а ви назвете, які, на вашу думку, найбільше відповідають поданій  характеристиці:

Найсолодша професія –

Найсмішніша професія –

Найзеленіша професія –

Найгрошовитіша професія –

Най балакучіша професія –

Найшвидша професія –

Найточніша професія –

Найестетичніша професія –

Найсміливіша професія –

Найкмітливіша професія –

Найдитячіша професія –

Найсвятковіша професія –

Найвища професія –

Найжіночніша професія –

Найчоловічніша професія –

 

Вправа «Професії очима дітей» (10хв)

Мета: довести до учнів, що всі професії необхідні для суспільства

До класу заходять учні початкової школи в образах різних професій і по черзі представляють їх:


Він з комп'ютером на ТИ,

 Розумніших не знайти,

 Віртуальний творить міст

 Диво-майстер ПРОГРАМІСТ.

 

Зникло світло, що робити?

 По кімнаті як ходити?

 Мама каже, - Без істерик,

 Допоможе нам ЕЛЕКТРИК.

 

Професії (це кожен знає!)

 Важливішої немає!

 Він - наставник і навчитель,

 Мудрий, приязний УЧИТЕЛЬ.

 

Він закони добре знає,

 Помилку відраз впізнає,

 Будь-який важливий лист

 Враз напише вам ЮРИСТ.

 

Рівно цеглу викладає,

Дах старанно покриває…

Каменяр і покрівельник

Носить назву… БУДІВЕЛЬНИК

 

Вміє справно рахувати

І товар пропонувати.

Зошит, книгу, олівець

Видає нам… ПРОДАВЕЦЬ.

 

Інструмен бере у руки —

Линуть чисті, ніжні звуки.

Люди кажуть: «Це талант!»

Добре грає ... МУЗИКАНТ.

 

Заболіло в мене горло,

 І приходив лікар вчора.

 Подивився і сказав:

 – Ти без шарфика гуляв!

Ну, і як це він вгадав,

 Що без шарфа я гуляв?

 Мабуть, треба вчитись добре,

 Щоби вгадувать хвороби?

 

Хто на кухні хазяйнує?

 Хто каструлями керує

 І з ножем працює вправно?

 Хто смачні готує страви,

 Пиріжки пече рум’яні,

 Варить борщ смачний, духмяний,

 Не відтягнеш і за вуха?

 Хто цей майстер? Звісно, кухар.

 

 

Хто одежу шиє всім,

 І дорослим, і малим,

 Дружить з голкою й тканиною,

 Строчить швейною машиною?

 Хто на спеку й день холодний

 Робить людям одяг модний?

 Нескладна оця задачка –

 Бо майстриню звати швачка.

 

Я на стільчику сиджу, 
Що побачу, те й стрижу:
Ляльці – чубчик, киці – хвіст, 
Бо до цього маю хист.

Мама весело сміється, 
Але стригтись не дається.
А із татка я сміюсь:
Бо коротший один вус!

 

Перебуваю завжди в польоті

В білосніжному літаку.

Пасажирам допомагаю,

Пресу, каву принесу.

Я повітряна принцеса

І зовусь я стюардеса.

 

 


ВСІ ПРОФЕСІЇ ДЛЯ НАС ВАЖЛИВІ, РУКИ ЗОЛОТІ - ЦЕ СРАВЖНЄ ДИВО! – говорять всі разом

 

Вправа «Ким би сьогодні були…»
Мета: розвиток вміння критично оцінювати професію, звернути увагу на помилки при виборі професії, розвиток творчого мислення.

А зараз ми повертаємося до наших професій. Скажіть, чи можна обрати професію спираючись на свої вміння, захоплення. І так як ми з вами всі родом із дитинства, пригадуючи різних казкових героїв, давайте відповідно до їхньої поведінки, вчинків, умінь, підберемо для них сучасні професії.
Завдання: підберіть сучасну професію для:
Колобка (туроператор)
Трьох поросят (будівники, архітектори)
Кота Матроскіна (працівник агро фірми, технолог по обробці молока)
Червона шапочка (працівник соціальної служби)
Вовк із казки «Семеро козенят» (артист пародій)

Котигорошко – (важкоатлет)

Мальвіна з казки «Золотий ключик чи Пригоди Буратино»  - власниця салону краси;

Людина – павук – той хто миє вікна,  альпініст;

Маша з мультфільма «Маша і ведмідь» - приборкувачка тварин;

Папуга Кеша – журналіст, ведучий радіопрограми;

Гидке каченя – фотомодель

  • Який висновок ми можемо зробити?
  • Маючи якісь здібності чи талант людина завжди зможе використати їх для визначення своєї майбутньої професії.

Вправа «Вдалий і невдалий вибір професії» (10 хв.)

Мета: узагальнити знання дітей, перевірити рівень знань, дати їм самим  уже частково шляхи вибору професії, зробити цей процес продуманим і послідовним.

Зараз ми поділимося на три групи. Перша група має дати відповідь на питання : «Які є наслідки вдалого вибору професії?»

Друга група має вказати наслідки невдалого для вас вибору професії.

А третя – дати поради як правильно вибрати професію.

Приклади відповідей

Вдалий вибір професії

Невдалий вибір професії

  • Інтерес і зацікавленість у роботі;
  • Моральне задоволення професійною діяльністю;
  • Фізичне та психологічне здоров’я;
  • Удосконалення професійних знань;
  • Кар’єрне зростання;
  • Висока заробітна плата;
  • Авторитет.
  • Втрачає інтерес;
  • Незадоволеність професійною діяльністю;
  • Перенапруження;
  • Пасивна адаптація в колективі;
  • Безробіття;
  • Витрати коштів на здобуття нової професії;
  • Стрес;
  • Неможливість реалізації на ринку праці.

 

Вправа «Менеджер з персоналу»

Мета: формувати уявлення про різні професійні компетенції, усвідомлення рівня інформованості учнів стосовно професійної діяльності представників різних професій

 Учні об’єднуються у три групи. Уявіть собі що вас призначили менеджером з персоналу. Вам необхідно підібрати спеціалістів, які беруть участь у створенні: 1 – художнього фільму; 2 – будівельної компанії; 3 – дитячого садка.

  • Якими знаннями ви користувалися при підборі персоналу для своєї компанії?

 

Вправа «Машина часу» 10 хв.

 Мета: виховувати в учнів відповідальне й активне ставлення до свідомого та самостійного вибору майбутньої професії.

  •                   Чи хотіли б ви подорожувати на машині часу? Як ви уявляєте собі машину часу?
  •                   Я вам пропоную відправитись на машині часу на 6 років вперед і перенестися у лютий місяць 2022 року. Для того, щоб відправитись у подорож, необхідно взяти з собою певний багаж. Багаж розкладається у валізі. Учасники отримують вирізані з паперу валізи або малюють Їх самостійно на аркушах.

Перш ніж відправитися у майбутнє, потрібно подумати: ким би ви хотіли себе бачити. Дайте відповідь на запитання – запишіть:

Права частина

 1. Яким я буду, в 2022 році

 2. Моя професія

 3. Мій сімейний стан ( чоловік чи дружина, діти)

 4. Мій дім

 5. Мої захоплення

Ліва частина

 1. Що я маю робити і чого досягнути, щоб стати таким.

 Далі учням пропонується покласти всі валізи в Капсулу часу, яку вони матимуть змогу відкрити під час зустрічі випускників у 2022 році.

  • Чи важко вам було прогнозувати своє майбутнє?
  •    Скажіть? Чи завжди наші мрії стають реальними? Що необхідно робити щоб максимально реалізувати свої мрії?

 

Притча «Чашка кави»

Група успішних випускників престижного вишу, які зробили кар’єру, прийшли в гості до свого старого професора. Під час візиту розмова зайшла про роботу: випускники жалілися на численні труднощі на життєві негаразди.
Запропонувавши своїм гостям каву, професор пішов на кухню і повернувся з кавником і підносом, заставленим різноманітними чашками: порцеляновими, скляними, пластиковими, кришталевими. Одні були прості, інші – дорогі.
Коли випускники розбирали чашки, професор сказав:
- Зверніть увагу, що всі гарні чашки порозбирали, а прості й дешеві – лишилися. І хоча це нормально для вас – прагнути тільки найкращого для себе, але це і є джерело ваших проблем і стресів. Зрозумійте, чашка сама пособі не робить каву смачнішою. Найчастіше - вона просто дорожча. А насправді, те, що ви хотіли, - це просто кава, а не чашка. Але ви свідомо обрали найкращі чашки, а потім розглядали, яка кому дісталася. А тепер подумайте: життя - це кава, а робота, гроші, соціальний статус – чашки. Це лише інструменти для підтримання якості Життя. Те, яка в нас чашка не визначає і не змінює якості нашого життя Інколи, концентруючись лише на чашці, ми забуваємо насолодитися смаком самої кави. Найщасливіші люди – не ті, які мають усе найкраще, а ті, які видобувають найкраще з того, що вже мають. Я бажаю знайти свою споріднену працю.

І пам’ятайте, що не місце красить людину, а людина місце.

 

Підсумки

Пригадайте свої очікування на початку заняття.

Чи збулися вони?

Що було для вас цікавим?

Що викликало труднощі?

Що було найважливішим?

А тепер підійдіть до нашого дерева і прикріпіть стікери у вигляді яблука на верхню частину, кому це заняття сподобалося, для кого інформація була корисною, хто для себе зробив відповідні висновки щодо вибору подальшої професії.  Кому було нецікаво, корисного для себе нічого не взяли – прикріпіть яблука на нижній частині дерева.

 

Додатки

  1. Для вправи «Машина часу»

 

Яким я буду в 2022 році Що я маю для цього зробити

 

Моя професія

 

Мій сімейний стан

 

Мій дім

 

Мої захоплення

 

 

  1. Стікери для вправи «Дерево очікувань»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Скорик Наталія
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
13 березня 2019
Переглядів
2515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку