Моя родина – частина України
Мета: розпочати знайомство учнів зі шкільним життям, шкільною родиною; формувати поняття «родина», «рідня», «рід»; виховувати повагу до людей, які живуть поруч, пошану до свого роду; гордість за свій рід, свою Батьківщину; познайомити школярів з обов»язками батьків і дітей, бажання приносити користь своїй країні; розвивати громадянську свідомість, пізнавальні інтереси, завжди бути ввічливим і шанувати старших, особливо своїх батьків, рідних, розвивати комунікативну компетенцію, уяву, зв’язне мовлення, прагнення здобувати знання, щоб бути гідним учнем своєї рідної школи і громадянином своєї держави.
Обладнання: презентація "Моя родина – скарб України", фонограма пісні «Родина» , фотографії родин учнів класу, алея родових дерев.
Хід уроку.
І. Організація класу.
Добрий день, мої любі діти.
Ви сьогодні вже учні у нас.
Будемо вчитись, дружити, радіти
Й називатися 1 клас.
Я сьогодні всіх щиро вітаю
В нашій школі, у дружній сім’ї.
І міцного здоров’я бажаю,
Й щастя-радості, любі мої.
Руку мамину ви відпустили
І пішли за учителем в клас.
Мами з татами теж зрозуміли,
Що тепер ви великі у нас.
Ви вже учні сьогодні у школі,
Й вам всміхнулося сонце вгорі.
І зустріли берізки й тополі
На великім шкільному дворі.
ІІ. Вступне слово вчителя.
- Ще вчора вас вважали маленькими, а тепер називають школярами, учнями 1-го класу. До школи ви прийшли для того, щоб навчитись писати й читати, рахувати й малювати, танцювати й співати. У школі вас усього навчатимуть. Тут весело й радісно, є багато учнів, з якими ви неодмінно подружитесь.
Але давайте пригадаємо, кому ми маємо завдячувати за наше життя, за наше дитинство.
Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, багатій, мальовничій землі - на нашій славній Україні! Тут жили наші діди і прадіди, тут живуть нині батьки, тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І немає в людини нічого більш цінного, ніж її земля, її рід, її родина.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
У кожної людини є найрідніші люди. Хто це?
Так, це мама, тато, братики, сестрички.
Тато – господар дому, мама – його берегиня, діти – радість, окраса і поміч. Це сім’я, інакше говорять – родина.
Сім’я, мов сонечко, зігріває дитину від народження і до кінця днів. Сім’я – це гніздечко любові і тепла для кожного з нас. У родині має панувати злагода і повага до близьких, менші повинні шанувати старших, особливо бабусь і дідусів. Адже вони – коріння сім’ї, прожили довге життя, багато знають і уміють. Кожна сім’я – це частинка великого українського народу.
Кожен з вас має сім’ю, а тому давайте познайомимось з ними за допомогою ваших розповідей.
2. Гра-розповідь «Моя сім»я».
- Назвіть членів вашої сім'ї.
- Що любить робити мама? А що вміє тато?
- Яка роль сім'ї? (Продовження роду, підготовка дітей до самостійного життя).
- А чи знаєте ви обов'язки членів вашої сім'ї? Розкажіть про них.
- Розкажіть про свої обов ‘язки в родині.
- Про кого з членів родини ви піклуєтесь? Як саме?
3. «Асоціативний кущ» - сім’я.
Сім’я
Мама і тато братик і сестричка бабуся і дідусь
Любов і повага рідні люди
Піклування і допомога
4. Мозковий штурм.
— Навіщо людині сім’я?
5. Довідкове бюро.
Скрізь по Україні знають слово тато. Закарпатці називають тата неньком. А в урочистих випадках ми вживаємо слово батько. У багатьох місцевостях ще є слово отець. Тепер це слово вважається застарілим, але раніше часто промовляли: «Шануй отця й матір своїх».
6. Робота з малюнками.
– Розгляньте малюнки. Кого на них зображено? Що роблять діти? Мама і тато? Що роблять бабуся і дідусь? Як назвати їх одним словом?
– Колись на Україні жили великими сім’ями: і дідусь, і бабуся, і тато, і мама, і сини, й доньки, і онуки, і онучки. Ось про таку сім’ю ми послухаємо зараз народну примовку.
У нашого Омелька – невеличка сімейка. Тільки він, та вона, та старий, та стара, та дві дівки косаті, та два парубки вусаті, та дві Христі в намисті, та дві ляльки в колисці.
– То велика чи маленька сімейка у дядька Омелька?
Продовження бесіди.
– Чи знаєте ви, що означає слово рід? Рід – це багато-багато поколінь. Це кілька родин від давніх часів і до сьогоднішніх днів.
Що ж таке родина? Родина – це група людей або рідня, що складається з батьків, дітей, онуків і близьких родичів.
Якщо ви прослідкуєте шлях від себе до ваших прабабусь і прадідів, то побачите свій родовід.
Учень. Я не маю з діда-прадіда портрета,
Лиш уява приліта здаля –
Був подібний прадід до поета,
Був подібний він до коваля.
Брав мій прадід виклепану косу
І косив сіножаті – моря,
І лягали хвилями покоси
На сліди старого косаря.
І в годину вранішню чи пізню
Він живою правдою горів,
Як любив він нашу щиру пісню,
Як він ненавидів ворогів!
А життя нового прагне злету
І вітрами звихрює траву.
Я не маю з прадіда портрета,
Але маю гордість родову.
7. Розповідь учителя.
Заплющить очі і уявіть собі велетенське дерево – це дерево роду. Ви, діти, зелені листочки на цьому дереві, ваші батьки, їхні сестри і брати – гілки цього дерева. Стовбур – то ваші бабусі і дідусі, а коріння – це вже прадіди, ті, хто жив багато років тому. Що більший рід – то міцнішим росте дерево. Коріння кожного родовідного дерева – то пам'ять роду. Людина без роду, що листок, відірваний від дерева. Дерево бере сили через коріння, так людина міцна своїми рідними, близькими.
ІV. Фізкультхвилинка.
Пальчикова гра «Хто живе в моїй квартирі?
Раз, два, три, чотири,
(плескання в долоні)
Хто живе в моїй квартирі?
(знизує плечима)
Раз, два, три, чотири, п'ять,
(плескання в долоні)
Всіх можу перерахувати,
(руки в сторону)
Тато, мама, брат, сестра,
(загинають пальці по одному на кожній руці)
Мій щиголь, цвіркун і я:
Ось і вся моя сім'я.
(стискають і розтискають кулачки)
Якщо придивитися до мами, тата - діти схожі на них, Ось дитяча посмішка може нагадує мамину посмішку, а очі дитячі можуть бути схожі на очі мамині, а у кого то хода як у тата. В кожній родині панує любов, дружба. Покажіть за допомогою обійми рук і виразу обличчя, як вас люблять мама, тато, бабуся, дідусь (прийом асоціативний).
1. Складання свого дерева роду.
(На дерево, намальоване у альбомі, наклеюємо листочки з записаними на них іменами родичів. Показуємо дерева на яких найбільше листочків.)
Хороша сім’я – це найбільше щастя на землі. І в тій сім’ї лад, де всі люблять один одного, поважають один одного, турбуються про всіх членів родини.
2. Відгадування загадки.
А зараз я пропоную вам погратися і відгадати загадки.
1.Ніжна, лагідна і мила,
На цей світ нас народила.
Я до неї пригорнуся,
Це ріднесенька… (матуся)
2.Хто усіх нас захищає,
Матінці допомагає?
З ним нічого не боюсь,
Здогадались? Це… (татусь)
3.Ще рідня у мене є!
Всім питання задає,
І вертлява, й невеличка,
Моя люба це … (сестричка)
4.З ним ніколи не сварюся,
Іграшками поділюся.
Буду з ним дружити, грати.
Познайомтесь, це мій … (братик)
5.Ще голубонька рідненька –
Добра, мила і старенька.
Я ніколи не журюся,
Бо у мене є … (бабуся)
6.Сивий, мудрий і поважний.
Заклопотаний, відважний.
Всього я в житті навчусь,
Бо зі мною мій … (дідусь)
7. Найрідніша, наймиліша,
Всіх вона нас пестить, тішить,
Завжди скрізь буває з нами.
Відгадайте: хто це? (Мама)
8.Хто нас, діток, міцно любить?
Хто нас ніжно так голубить?
Як ми хворі — цілі ночі
Не стуляє свої очі.
Хто для нас пісень співає,
Хто в негоду забавляє.
Гарні нам дає ляльки
І розказує казки? (Рідна матуся)
– Мати – гордість сім’ї, усього роду, його святиня. її скрізь шанують, величають.
– За що ви любите свою маму? Опишіть свою маму. Яку колискову співала вам мама? Яка улюблена пісня вашої мами? Хто з вас допомагає мамі? Як? Як ви звертаєтесь до своєї матері?
(Мамо, матусю, ненько і т. д.)
Як ви звертаєтеся до батька?
(Тато, татку, татусю, таточку.)
– Діти, ви повинні поважати маму, тата, усіх членів сім’ї, шанувати їх, допомагати їм.
Сценка «Коли мамі (татові, бабусі, дідусеві) сумно».
— Уявіть, що ви приходите додому, а мама (група 1), тато (група 2), бабуся (група 3), дідусь (група 4) сумна (сумний), у неї (нього) поганий настрій. Які слова треба дібрати, щоб утішити, полегшити, допомогти?
V. Узагальнення та систематизація знань.
В продовження теми нашого уроку ми поговоримо про те, що сьогодні у кожного із вас, любі діти, з’явилась ще одна сім’я. Це наша шкільна родина.
Давайте познайомимося. Вчителька називає своє ім’я, а після неї діти встають по черзі та чітко називають свої імена та прізвища.
У нашій шкільній родині ми будемо любити і поважати один одного. Будемо разом йти до вершин знань, разом рости і перемагати.
Тож я закликаю вас відкрити свої маленькі дитячі сердечка назустріч новим друзям.
VІ. Підсумок уроку.
1. Словесна рефлексія.
« Я дізнався, що…»
«Я зрозумів, що…»
«Я запам’ятав, що…»
2. Слово вчителя.
Так, сьогодні ми говорили про дуже важливі речі, найважливіші для кожної людини.
Дуже важливо, щоб родина була згуртованою, міцною. Бо сильна родина – то міцна держава.
Родина, родина – від батька до сина,
Від матері - доні добро передай.
Родина, родина – це вся Україна
З глибоким корінням, з високим гіллям.
Тож шануйте своє коріння. Любіть і бережіть свої родини!