Інтегрований день
Горіх
1 клас
Тема: Міцний горішок.
Мета:
Очікувані результати навчання:
Обладнання: презентація, індивідуальні картки з текстами для читання, математичними завданнями, світлини дерев; горіхи - волоський, ліщина; білий аркуш паперу та листя волоського горіха для проведення дослідів, скринька, іграшка білочка, цеглинки LEGО, пластилін, стеки, дощечка для пластиліну, пензлик, фарба, склянка.
Перебіг інтегрованого дня
Ранкова зустріч.
1. Привітання.
Діти стають у коло. Учитель вітається з дітьми.
Разом із сонечком встаємо ми.
На ранкову зустріч у школу поспішаємо.
Поділившись настроєм своїм,
Ми частинку серця друзям залишаємо.
Другу руку простягни
І міцніше обніми,
Подаруй йому тепло своїх долонь.
З добрим ранком привітай,
Добра й щастя побажай.
Щоб міцнішим стало
Наше дружне коло.
Рис. 1. Ранкова зустріч
2. Вправа «Побажання»
Розпочнемо сьогоднішній ранок із побажань: «Доброго ранку, Іванко, я бажаю тобі веселого дня!». Іванко передає наступному учню: «Доброго ранку, Софійко, я бажаю тобі веселого настрою!» і т.д.
3. Гра «Так – ні»
– Чи веселі йшли до школи? (Так)
– Лінь-дрімоту побороли? (Так)
– Чи готові ви дружити, в колективі дружно жити? (Так)
– Чи, може, хочеться поспати? (Ні)
– Чи, може, з друзями пограти? (Так)
– То ви прийшли сюди навчатись? (Так)
– А може труднощів боятись? (Ні)
Як лісовий плід зветься,
Що на дереві росте,
Міцну шкаралупу має,
Білочка ним ласувати полюбляє?)
Рис. 2. Чарівна скринька
5. Оголошення проблемного запитання, яке буде досліджуватися.
На всіх уроках ми будемо досліджувати горішок. Адже саме сьогодні (17 травня кожного року) відзначається подія, присвячена корисному та смачному харчовому продукту – горіху, – День горіха. Дізнаємося багато цікавого про нього.
Рис. 3. Горіх
6. Вправа «Очікування».
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття?
- Від кого залежить те, чи справдяться ваші очікування?
- Як ви маєте діяти, щоб заняття пройшло якнайкраще?
- Отже, нам сьогодні потрібно:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
7. Заповнення щоденних новин.
Особливе – горіх.
Рис. 4. Щоденні новини
Мовно-літературна галузь
1. Розв’язання проблемного запитання.
- Чому горіх називають «щедрим годувальником та справжнім цілителем»?
2. Вправа «Асоціативний кущ».
- Які асоціації виникають, коли чуєте слово «горіх»?
(Діти називають слова-асоціації, учитель фіксує їх на дошці ).
3. Вправа «Розкажи».
- Що ви вже знаєте про горішки?
(Діти розповідають факти, які їм відомі )
4. Словникова робота.
- Що ж таке горіх?
Горі́х - плід, що складається з неїстівної твердої шкаралупи (лушпиння) і насіння, яке їстівне.
Природнича освітня галузь
Практична робота
1.Вправа «Поміркуй!».
Учні об’єднуються в групи за будовою стебла рослин («Дерева». «Кущі». «Трави»). У кожної групи в кошиках плоди. Учитель пропонує розглянути їх. Орієнтовні питання до дітей:
Проведення власного дослідження.
Тема дослідження «Горіхи»
Поставлені задачі: послухати описи горіхів, розподілити плоди в кошику відповідно до цих описів, презентувати свою відповідь.
Хід дослідження
Які поширені види горіхів в Україні?
Волоський (грецький) горіх
Плід — несправжня кістянка, дуже різноманітної форми: від округлої до яйцеподібної (до 5 см завдовжки, до 3 см завширшки). Зовнішня оболонка плода спочатку зелена, але з часом чорніє; м'ясиста. Шкаралупа сірувато-коричнева, дерев'яниста, з горбкуватою поверхнею та двома добре розвинутими ребрами.
Рис.5. Плід грецького горіху Рис.6. Горіх в зовнішній оболонці
Ліщина
Ядра горіхів мають здебільшого сферичну форму з тонкою коричневою шкіркою. За формою плодів також бувають округлі, видовжені, конічні та ін. Колір ядра цих горіхів білий, із жовтуватим , часто з кремовим відтінком.
Рис. 7. Плоди ліщини
Діти після прослуховування описів розподіляють плоди за назвами, презентують свої відповіді.
Висновок. Одними з найпопулярніших видів горіхів, що ростуть в Україні, є грецький горіх та ліщина (фундук).
2. Вправа «Поміркуй!»
У кожної групи світлини. Учитель пропонує розглянути їх.
Проведення власного дослідження.
Тема дослідження «Горіхи»
Поставлені задачі: розглянути світлини в групах, дослідити, до якої групи рослин за будовою стебла відносяться ліщина та грецький горіх, презентувати свою відповідь.
Рис.8. Волоський горіх
Рис. 9. Ліщина
Хід дослідження
Діти розглядають світлини, радяться, після чого презентують відповіді: до якої групи рослин за будовою стебла належать плоди грецького горіха та ліщини.
Висновок. Горіх волоський - високе дерево (до 25 м і вище) з кулеподібною розлогою кроною.
Ліщина звичайна — кущ 2-7 м заввишки. Кора — темно-сіра. Гілки дугоподібно розходяться в різні боки, утворюючи оберненоконусоподібну крону. Пагони й молоді листки опушені.
Математична освітня галузь
У кошиках зникли записи зібраних білочкою горішків. Поміркуйте та
відновіть їх. Поясніть свою думку.
Рис. 10. Кошик з горіхами
Розв’яжіть ланцюжок прикладів, а результат викладіть горішками.
23+2-4-1-10-8+4-5=
Руханка
https://www.youtube.com/watch?v=MJUfa3HlCuY
Соціальна та здоров’язбережувальна освітня галузь
Учитель пропонує дискусійне питання:
- Як ви вважаєте, чи корисні горіхи?
Так Не знаю Ні
- Визначте власну позицію щодо цього запитання. (У різних частинах класу розміщуються плакати з написами «Так», «Не знаю», «Ні». Діти стають біля того плакату, що відображає їхню думку).
Учитель просить дітей обґрунтувати свою позицію, пояснити її. Можна запропонувати такий початок відповіді: «Я вважаю…, тому що…»
Для того, щоб розв’язати питання «Чи корисні горіхи?», учитель пропонує ознайомитися з текстом.
Групи отримують картку з матеріалом, опрацьовують її. Після виконання даного задання одна дитина зачитує факти, які допомагають розв’язати проблемне запитання.
Приблизно десять століть тому ці плоди привозили до нас волоські (тобто грецькі) купці. Тож і закріпилася за ними назва «волоські горіхи». Вони – справжня комора потрібних нашому організмові елементів: фосфору, калію, магнію, а також вітаміну молодості – Е, який сповільнює старіння, покращує роботу серця, підтримує здоров’я нервів. Цікаво, що в їжу можна вживати не тільки тверді горіхи, а й зелені, м’які. У народній медицині використовують і листя волоського горіха. |
З історії відомо: ліщину додавали до їжі для римських легіонерів (професійний піхотинець римської армії), бо цей горіх відновлює сили. Адже ліщина у 2-3 рази поживніша за хліб й у 8 разів – за молоко та шоколад! При авітамінозі ( коли людині дуже бракує вітамінів) немає нічого кращого, ніж споживати ліщину з медом. Вона також очищає організм та зміцнює нашу імунну (захисну) систему. |
Після проведення цієї вправи вчитель ще раз просить дітей визначити власну позицію щодо питання:
- Як ви вважаєте, чи корисні горіхи?
3. Бесіда
-А хто з вас полюбляє горіхи?
- Чи зустрічали ви їх в інших стравах? У яких?
- Ваша сім’я використовує горіхи? Як саме?
Як бачите, горіхи споживають не лише сирими, а й використовують під час випікання тортів, печива, тістечок; виготовлення цукерок, халви, морозива, шоколаду; додають у салати.
Через це горіх справедливо називають щедрим годувальником.
Рис. 11. Солодощі з горіхом
4. Робота над задачею.
Для приготування тістечок з горіхами кондитер узяв 90 горіхів. Із них 60 горіхів – волоські, а решта – ліщина. Скільки горіхів ліщини використав кондитер?
Рис.12. Тістечко з горіхами
Природнича освітня галузь
Дослідницька лабораторія
Дослід 1.
Матеріали: волоський горіх, білий аркуш паперу.
Опис досліду:
– Що ви бачите на аркуші? (Жирна пляма)
Висновок. Це з горіха виділилася олія. Вона дуже смачна й корисна. Використовують її не лише для харчування, вона є чудовим засобом для лікування опіків і ран, які довго не загоюються.
Дослід 2.
Матеріали: листя волоського горіху.
Опис досліду:
1. Візьміть листочки горіха в руки.
2.Розімніть його.
3. Що ви відчуєте? (Його запах)
Висновок.
Цього запаху не переносять шкідливі комахи. Тому горіх – охоронець саду від шкідників
- Пригадайте з прочитаного тексту, як ще використовують листя горіха. (Застосовують для лікування).
Так. Його висушують й перетирають на порошок і ним засипають рани.
Ось який цілющий плід і листя!
5. Рубрика «У світі цікавого»
Жителі села Волоського, що на Дніпропетровщині, де горіхових дерев – цілі сади , відкрили пам’ятник заввишки 3 м волоському горіху. Кажуть, волоський горіх нагадує людський мозок. І це не випадково. Китайські вчені впевнені: ці горіхи поліпшують пам’ять й активують роботу мозку. Також є історичні свідчення про те, що мудреці вживали в їжу горіхи, щоб поліпшити пам'ять й активізувати роботу мозку. А наукові дослідження показали: у волоських горіхах міститься багато елементів, які, дійсно, поліпшують кровообіг і запобігають старінню мозку.
Рис. 13. Пам’ятник волоському горіху
Мовно-літературна освітня галузь
Білка, білочка, стрибунка
Лускає горіхи лунко.
Чує цілий ліс і бір,
Що у білочки обід.
В білки хатка невеличка,
Тепла, наче рукавичка.
На полицях аж до стріхи
Там насипані горіхи.
Рис.14. Білка
Словникова робота
Бір – сосновий ліс.
Стріха – солом'яна або очеретяна покрівля.
Лунко – гучно.
Рис.15. Звукові моделі на цеглинках LEGO
Білочка принесла склади.
Швидше слово з них склади!
бакани суборки
ніоле медівед
Рис.16. Опис горішка
Образний вираз «міцний горішок» виник у зв’язку з труднощами розколювання деяких видів горіхів і складністю добування їх їстівної частини.
В українській мові існує й такий фразеологізм. Що він означає?
Міцний горішок – сильний, упертий.
1. Людина зі складним характером.
2. Складний, важкий (для вивчення, виготовлення і т. ін.)
3. Те, що складно, важко здійснити
Складіть усно речення з цим висловом.
4. Побудуй речення з цеглинок
Білки – це тварини, які люблять запасатися різною їжею, у тому числі – горіхами. Ось тільки ці тварини дуже часто забувають, куди вони заховали свої горіхи. Через це у всьому світі щороку зростають понад 10 тисяч нових дерев. Так білки «саджають» дерева.
Допоможіть трудівниці білочці скласти речення із цеглинок.
Руханка
https://www.youtube.com/watch?v=8kwLh_JAing
Діти в групі усно складають сенкан про горіх. Кожна група презентує свою роботу.
Мистецька освітня галузь
Назва поробки. Мишеня зі шкаралупи горіха
Матеріали: шкаралупа волоського горіху; фарби, пензлик, склянка, килимок для малювання; пластилін, вовняна нитка сірого кольору;
Інструктаж
Білочка хоче мати багато друзів. Тож давайте зі шкаралупи волоського горіха виготовимо для неї приятеля – мишеня.
Білочка дякує за величезну кількість друзів-мишенят!
Рис. 17. Виріб зі шкаралупи грецького горіха
Руханка
https://www.youtube.com/watch?v=3PaLLyuLnEg
Рефлексія
Для проведення цієї стратегії вчителю знадобиться кубик, на кожній
грані якого написано запитання стосовно теми. Можливі такі надписи на
гранях:
1. Опиши (Яка форма, колір, розмір?)
2. Порівняй (На що схоже? Які має особливості?)
3. Встанови асоціацію (З якими спогадами, фантазіями? Що спадає на
думку?)
4. Проаналізуй (З яких частин складається? З чого зроблено?)
5. Використай (Як це може бути використано в житті?)
6. Оціни, визнач «За» і «Проти» (Які позитивні і негативні сторони
характерні для цього об’єкта).
Учитель повертає кубик в руках різними гранями, учні описують або
розповідають про горіх.
1.Опиши. Коричневий, округлої чи сферичної форми, невеликий за розміром.
2. Порівняй. Схожий на маленьке яйце…
3. Встанови асоціації. Поживні речовини, їжа, білочка, солодощі….
4. Проаналізуй. Для того, щоб виріс горіх, потрібні світло, вода, ґрунт….
5. Знайди застосування. Споживають дикі звірі, люди використовують для зміцнення здоров'я, для приготування тістечок, солодощів, у медицині.
6. Оціни. Це – здоров'я, краса, ….
Рис.18. Кубик
Оберіть відповідну цеглинку LEGO, яка вказує на вашу діяльність сьогодні.
Рис.19. Самооцінювання «Смайлик»
Презентацію до розробки інтегрованого дня можна завантажити за QR кодом.
Список використаних джерел
1. Білка. Картинка: веб-сайт. URL: https://vseosvita.ua/library/embed/01001kg1-bf39.docx.html (дата звернення: 23.03.2024).
2. Весела рухлива вправа для учнів: веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=3PaLLyuLnEg (дата звернення: 25.03.2024).
3. Горіх волоський. Матеріали з Вікіпедії: веб-сайт. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%85_%D0%B2%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9 (дата звернення: 21.03.2024).
4. Горішок. Картинка: веб-сайт. URL: https://golden-nuts.com.ua/latest-news/news--22.html (дата звернення: 23.03.2024).
5. Екскурсія до саду «Цілющий горіх». На Урок: веб-сайт. URL: https://naurok.com.ua/ekskursiya-do-sadu-cilyuschiy-gorih-146757.html
(дата звернення: 21.03.2024).
6. Загадки про горіх на українській мові для дітей: веб-сайт. URL: http://korusno-znatu.in.ua/inshe/zagadky/pro-gorih/ (дата звернення: 21.03.2024).
7. Картинки. Горіхи: веб-сайт. URL: https://depositphotos.com/ua
(дата звернення: 27.03.2024).
8. Ліщина (фундук) на дачі – особливості вирощування. Свій садок: веб-сайт. URL: https://sviisadok.com.ua/sadok/lishhyna-funduk-na-dachi-osoblyvosti-vyroshhuvannya (дата звернення: 21.03.2024).
9. Ліщинові горіхи. Матеріали з Вікіпедії: веб-сайт. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D1%96%D1%89%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%96_%D0%B3%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%85%D0%B8
(дата звернення: 21.03.2024).
10. Міцний горішок. Маленький читайлик : веб-сайт. URL: https://nbu4kids.wordpress.com/2012/12/12/ (дата звернення: 21.03.2024).
11. Пам’ятник волоському горіху. Волоське дивує: веб-сайт. URL: https://voloske.com.ua/places/303-voloskii-gorh.html (дата звернення: 21.03.2024).
12. Поробки з волоських горіхів. Пізнайки: веб-сайт. URL: https://piznayki.blogspot.com/2016/10/blog-post_7.html (дата звернення: 21.03.2024).
13. Про вирощування волоського горіха: веб-сайт. URL: https://plod.net.ua/ua/blog/sad/pro-vyrashchivanie-gretskogo-orekha/ (дата звернення: 21.03.2024).
14. Ранкова зустріч: веб-сайт. URL: https://vseosvita.ua/library/embed/0100a3sp-fb2a.docx.html (дата звернення: 23.03.2024).
15. Ранкові зустрічі «Пізнавальні та цікаві привітання». На Урок: веб-сайт. URL:
https://naurok.com.ua/rankovi-zustrichi-piznavalni-ta-cikavi-privitannya-142546.html
(дата звернення: 21.03.2024).
16. Руханка. Білочки: веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=MJUfa3HlCuY (дата звернення: 25.03.2024).
17. Руханка. Білочки. Розвиток і навчання дітей українською : веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=8kwLh_JAing (дата звернення: 25.03.2024).
18. Скринька. Картинка: веб-сайт. URL: https://depositphotos.com/se/vector/treasure-chest-13452563.html (дата звернення: 23.03.2024).
19. Тістечко з горіхами: веб-сайт. URL: https://ye.ua/gurman/41205_Pisne_tistechko_z_gorihami_ta_dzhemom.html
(дата звернення: 23.03.2024).
20. Українська казка: Віршики: веб-сайт. URL: https://kazky.org.ua/zbirky/barvysta/chrystyna-dorozhovecj-virszyky (дата звернення: 21.03.2024).
21. Фразеологічний словник : веб-сайт. URL: http://korusno-znatu.in.ua/frazeologizmy/mitsnyj-gorishok/ (дата звернення: 21.03.2024).
22. Цікаві факти про горіхи: веб-сайт. URL: https://pro-cikave.com.ua/cikavi-fakty-pro-gorihy/ (дата звернення: 21.03.2024).
23. Щоденні новини. Всеосвіта: веб-сайт. URL: https://vseosvita.ua/library/rankova-zustric-komponent-sodenni-novini-278971.html
(дата звернення: 23.03.2024).
24. Що приготувати з горіхами: перевірені рецепти десертів і солоних страв: веб-сайт. URL: https://simya.com.ua/shho-prygotuvaty-z-gorihamy-perevireni-reczepty-desertiv-i-solonyh-strav/(дата звернення: 23.03.2024).