Мудрість щирого подарунку. Аналіз оповідання О.Генрі «Дари волхвів»

Про матеріал
Тема уроку. Мудрість щирого подарунку. Аналіз оповідання О.Генрі «Дари волхвів» Мета: - вчити учнів вдумливо читати й розуміти прочитане, - формувати навички роботи над сюжетом та характеристикою персонажів; - сприяти розвитку творчих здібностей; - розкрити актуальність новели, її гуманізм; - розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву учнів; - удосконалювати вміння робити висновки, вести діалог; - закріпити знання з теорії літератури;
Перегляд файлу

Тема уроку. Мудрість щирого подарунку. Аналіз оповідання О.Генрі «Дари волхвів»

Мета: 

- вчити учнів вдумливо читати й розуміти прочитане,

- формувати навички роботи над сюжетом та характеристикою персонажів;

- сприяти розвитку творчих здібностей;

- розкрити актуальність новели, її гуманізм;

- розвивати  зв’язне мовлення, творчу уяву учнів;

- удосконалювати вміння робити висновки, вести діалог;

-  закріпити знання з теорії літератури;

-формувати уявлення про загальнолюдські чесноти – доброту,милосердя, любов до ближнього, уміння дарувати радість собі та оточуючим, виховувати ці почуття; 

Нормувати:

- завдання  учнів у вигляді відповідей на запитання, відповідей на тестові завдання;

Цінувати: активність, старанність, взаємоповагу, взаємовічливість та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів;

Тип уроку: комбінований

Обладнання:  текст  новели О. Генрі «Дари волхвів» Мультимедійне обладнання

Епіграф до уроку              

         Найменше благо в житті - це багатство;

                                    найбільше - мудрість.

                                                                                   Ґо́тгольд Ефраїм Лессінґ

Хід  уроку

І. Організаційний момент

  1. Привітання: (Слайд № 1)

Доброго дня, діти! Сподіваюсь, він для вас справді добрий. Тож побажайте доброго дня і нашим гостям. (Учні вітаються, сідають)

Учитель. На минулому уроці ми розпочали вивчати розділ «Світова новела» і ознайомилися з життєвим і творчим шляхом видатного американського  письменника О. Генрі. Перші 10 років ХХ століття в Америці називали епохою О. Генрі.

-Чому ж його так люблять читачі? (Передусім тому, що  його твори– це витоки добра, світла, людяності. Вони захоплюють, пробуджують в душі надію та оптимізм) 

Сьогоднішній урок подарує нам зустріч із прекрасною новелою О. Генрі “Дари волхвів” з глибокими, світлими, справжніми почуттями подружжя Янгів.

 «Дари волхвів» - одне з найвідоміших оповідань О.Генрі, саме з нього зазвичай починаються усі збірки його творів. Це зворушлива розповідь про життя двох закоханих Деллу та Джима. Подружжя, зовсім не маючи грошей, зробили один одному гідні подарунки на Різдво. 

ІІ. Оголошення теми та завдань уроку(Слайд № 2)

Моральні цінності в  новелі “ Дари Волхвів”

Найменше благо в житті - це багатство;

                                    найбільше - мудрість.

                                                                                   Ґо́тгольд Ефраїм Лессінґ

Робота в зошитах. 

Розгорніть зошити, запишіть число та тему уроку

План до уроку. 

Тому сьогодні на уроці ми будемо

Аналізувати сюжет новели О.Генрі. 

  • Відтворювати події в певній послідовності. 
  • Давати оцінку вчинкам та поведінці героїв. 
  • Перевіряти знання тексту прочитаного твору(тести). 
  • Працювати в групах. 
  • Виконувати творче завдання. 
  • Вступне слово вчителя. 

У чому полягає краса стосунків? Які загальнолюдські чесноти допомагають людині творити дива? Чи переважають у нашому житті матеріальні цінності? Саме на ці запитання ми зможемо відповісти наприкінці уроку, проаналізувавши історію двох бідних закоханих героїв новели. 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. 
Підготовка до сприйняття навчальної теми, повторення вивченого. 
Отож, ми знову зустрічаємося з американським письменником Вільямом Сідні Портером, відомим усьому світові під псевдонімом О.Генрі, доля якого була такою незвичайною, що сама могла стати предметом дивовижної розповіді. Саме це й стало темою дослідження наших майбутніх журналістів. Надаємо вам слово.(  Призентація відео )

Актуалізація опорних знань.Перевірка домашнього завдання творчих груп:  виступ журналістів перегляд  інтерв΄ю з письменником та  інсценізація уривка   новели О.Генрі «Дари волхвів»

 Запитання до учнів від журналістів.

  Слово вчителя.

 Здебільшого історії письменнику підказувала уява, а інколи й саме життя. Так, коли наприкінці 1894 року касир Остинського банку Вільям Сідні Портер втратив робоче місце через нестачу у 5 тисяч доларів, у родині настали важкі часи. Під час звільнення з Портером розрахуються лише за тиждень, що дасть можливість протриматися ще до кінця місяця. У його кишені – лише гарний годинник фірми «Мозер»- різдвяний подарунок президента банку . Одного дня Портер подивиться на годинник і пообіцяє дружині, що за годину у них будуть гроші. А Етол, яку так ніжно чоловік називав Деллою подумає, що їх проблему зможе вирішити перукарня Шофроні, адже її волосся так швидко росте... 
Вам нічого не нагадує ця історія? 
(Так. Це сюжет прочитаної вами вдома новели «Дари волхвів», над змістом якої ми й будемо сьогодні працювати.)

 

Що  це за жанр літератури - новела? (Слайд № 3)

Чи відповідає твір «Дари волхвів» жанру новели?
Відповіді учнів. (Слайд № 4)

Новела – розповідний твір про якусь незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Двоє-троє героїв потрапляють у складні обставини. Дія твору драматична, напружена – лаконізм, строга композиція, невелика кількість персонажів, сюжетна простота, динамічність.
Словникова робота.

(Слайд № 5)

Хто такі волхви?
Виступ учнів, що працювали з Біблійною енциклопедією. ( Демонстрація ілюстрацій про народження Христа) .
Волхви – це східні мудреці, звіздарі, котрі по зорях дізнались про народження Ісуса Христа, прийшли вклонитись йому і принесли дари :золото, ладан і смирну. Що означають ці дари? Золото – символ влади, могутності. Ладан (або мірра) – символ тернового куща, запашна речовина, знак благоговіння .
Смирна – символ священного «помазання на царство».

Пояснення назви новели. 

 (Золото - це наші добрі справи, моральні чесноти. Ладан - це образ молитви. Мирро - це допомога ближнім жертовно - не заради когось і чогось, а заради Христа, жертва своїм майном, часом, любов'ю)

(Слайд № 6) (Слайд № 7) (Слайд №8)


Колективна робота над новелою. (Слайд №9) (Слайд №10)

Порушено послідовність сюжету,  вам треба розмістити у послідовності, поданій автором,правильну відповідь запишіть у зошити

  1. Переддень свята
  2. Життя родини Янг.
  3. Звичай дарувати подарунки на Різдво.
  4. «Багатства» родини Янг.
  5. Роздуми та вагання Делли .
  6. Джим обирає подарунок для дружини.
  7.  Коштовні дари для закоханих.

     Бесіда за сюжетом твору. (Відповіді учні підкріпляють цитатами з тексту.)
1. Який настрій панує в родині напередодні Різдва?
2. Про що свідчить інтер’єр квартири?
3. Що найбільше цінували Джим та Делла?
4. Як Делла наважилась втратити свою гордість? Заради чого вона це зробила?
5. Чим пожертвував Джим заради коханої дружини?
6. Який епізод ви вважаєте найважливішим для розуміння новели? (Зустріч героїв).

Коментуючи цю сцену, автор філософськи зауважує: "Що більше - вісім доларів в тиждень або мільйон в рік? Математик або мудрець дадуть вам неправильну відповідь. Волхви принесли дорогоцінні дари, але серед них не було одного". Чому саме у цей момент автор вперше згадує про волхвів та вживає слово «мудрець»? Який сенс воно тут має? Слайд 11)

  -У чому полягає справжня мудрість, за думкою автора?
 - Що означають слова автора: "Волхви принесли дорогоцінні дари, але серед них не було одного"? (О. Генрі згадує про волхвів у момент дарування подарунків, тому що саме від волхвів пішов цей дивний звичай. Волхви вважалися мудрецями, провісниками, тому і з'являється слово "мудрець", але тут воно ближче по значенню до прикметників "розумний, розважливий, розсудливий", оскільки поряд із словом "мудрець" стоїть слово "математик". За біблійною легендою дари, принесені Немовляті волхвами, були швидше знаком шанування, визнання його влади, ніж дарами любові. Тому автор і говорить, що серед їх дорогоцінних дарів "не було одного" - любові.)

Перечитаємо останній абзац оповідання: «Волхви, ті, що принесли дари немовляті у яслах, були, як ви знаєте, мудрі люди, надзвичайно мудрі люди. Вони винайшли звичай робити різдвяні подарунки. Бо вони були мудрі, і дари їхні були мудрі, не виключено, що їх можна було навіть замінити, якщо траплялися два однакових подарунки. А я розповів вам нічим не примітну історію про двох дурненьких дітей, які жили у восьмидоларовій квартирі і зовсім немудро пожертвували одне для одного найдорожчими своїми скарбами. Але до відома мудреців наших днів слід сказати, що з усіх, хто робив подарунки, ці двоє були наймудріші. З усіх, хто приносить і приймає дари, наймудріші тільки такі, як вони. Це всюди так. Вони і є волхви».

Випишіть слова автора про волхвів і про героїв.

 

 Метод «Павутинка дискусії» (Слайд 12)

Питання для дискусії: Як, на вашу думку, марна або виправдана була жертва героїв?

Марна або виправдана жертва героїв?

Так, жертви Джіма і Делли були марними

Ні, жертви героїв були виправдані

1. Герої залишилися без своїх «скарбів»

1. Герої проявили свою любов одне до одного

2. Герої залишилися без грошей

2. Вони здатні були пожертвувати найдорожчим заради одне одного

3. Шукаючи подарунок, вони дуже хвилювалися, переживали і марно згаяли час

3. Їх подарунки зі значенням, на все життя

 

4. Герої подарували одне одному щастя

Висновок

З практичної точки зору герої вчинили і безглуздо, і непрактично

Герої проявили велике кохання та турботу одне про одного. А такі почуття неможливо купити, навіть за мільйон

VІ. Узагальнення вивченого.

(Слайд 13)

    У чому полягає справжня мудрість, за думкою автора? (За думкою автора, саме такі люди, як Джім і Делла – наймудріші, тому що вони змогли відмовитися від власного скарбу заради коханого. Деллу найбільше хвилювало, що їй подарувати Джіму, а не що він подарує їй. Обидва герої безкорисливі. І це, на думку О.Генрі, робить їх мудрецями - волхвами.)

 

1. Отже, мудрі наші герої або, навпаки, схожі на безглуздих дітей? У чому полягає мудрість їхнього вчинку? (Незважаючи на таку невдачу з подарунками, Делла і Джім подарували один одному щось більше. Герої довели, що, незважаючи на усі труднощі життя, кожен з них піклується в першу чергу про кохану людину, а не про себе. Адже, коли люблять по-справжньому, не думають про себе. Мудрість їхнього вчинку полягає у тому, що  кожен з них пожертвував найціннішим, що у нього було, аби його друга половина була щаслива. У світі немає нічого ціннішого за любов, і ніякі подарунки, навіть найдорожчі, не можуть замінити це почуття. І тільки той, хто нічого не жаліє для іншого і готовий віддати усе, щоб подарувати йому радість, і є справжній мудрець, мудрий не розрахунком, а серцем, сповненим любові.)

У чому полягає краса стосунків?

Які загальнолюдські чесноти допомагають людині творити дива?

 Чи переважають у нашому житті матеріальні цінності?

 

2. Пояснення епіграфу.  Найменше благо в житті - це багатство; найбільше - мудрість. Г.Е. Лессінг

3. Метод "Припущення на основі зорових образів" (під музику Шуберта "Аве Марія"). (Слайд 14)

 Подумайте та поясніть, що можна подарувати близьким, не маючи грошей, щоб зробити їх щасливішими?

- безмежне небо та загадкові зорі (щоб  вірити у мрії та намагатися їх здійснити);

-  яскраве сонце (щоб на душі було тепло і радісно);

- барвиста  веселка (щоб вона розфарбовувала своїми кольорами сірі думки);

- щира посмішка  (щоб ніколи не було смутку та горя);

- чарівна музика (щоб підняти настрій);

- безмежна любов (щоб вона зігрівала серце протягом всього життя)

 

5. Підсумкове слово учителя. (Під музику Шуберта "Аве Марія") (Слайд 14)Підведення підсумків, оцінювання.

Шановні присутні! Своїми подарунками ви довели, що виявляється бажання творити добро, любити, співчувати, інколи навіть чимось жертвувати , значно важливіше й вище за матеріальне. Адже самовідданість, жертовність, щирість. Душевна щедрість – це ті дари, котрі, неможливо придбати в жодному магазині. Їх треба мати в душі. Але тільки говорити про це замало. Треба діяти. Саме цьому й вчить притча, яку я вам із задоволенням дарую.
Один юнак прийшов якось до мудреця і сказав: 
-Учителю! Ти радив мені в думках повторювати фразу : «Я приймаю радість у своє життя». Я повторюю її щоденно багато разів, а радості у моєму житті як не було, так і немає. Я такий же самотній, як і був...Що ж мені робити? 

Мудрець мовчки поклав перед юнаком предмети, які перші потрапили на очі – ложку, чашку та свічку – і попросив: 
Назви, що ти вибираєш із них. 

-Ложку, - відповів юнак. 

-Промов це разів п’ять!- попросив старенький. 

-Я вибираю ложку,- виморив юнак п’ять разів. 

-Ось бачиш,- сказав учитель,- повторюй ти хоч мільйон разів у день. Що вибираєш ложку. Вона не стане твоєю. Треба простягнути руку й узяти її. ТРЕБА ДІЯТИ!!!! 


То ж, дійте! Творіть, самовдосконалюйтеся, не залишайте свої серця байдужими до оточуючих, умійте робити добро іншим, і тоді світ обов’язково стане кращим, а душі ваші ніколи не позбавляться чистих людських почуттів – любові, щирості та людяності! ? Я хочу подарувати вам  уявні  «білети щастя», покладіть їх на долоні, заплющіть очі і загадайте         найзаповітніше бажання. вийдіть з уроку, посміхніться 33 друзям, однокласникам. родичам,  батькам, незнайомим, зробіть   безліч  добрих справ – і ваше бажання обов’язково виповниться.

 

                             Інтерактивна вправа  «Навігатор»

За ключовими поняттями відтворіть фразу

Один долар вісімдесят сім центів

Вісім доларів

Мадам Софроні

Тридцять доларів

Двадцять доларів( отримала за волосся, отримує заробітну плату)

Золотий годинник

Волосся

Скромність і гідність

Шкіряний ланцюжок

Рожеві крила

Платиновий ланцюжок

Сьома година

Двадцять два роки

Набір гребінців

Котлети

Вони і є волхви

docx
Додав(-ла)
Сіняєва Леся
Додано
9 червня 2020
Переглядів
13497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку